Rabu, 4 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Menangis mengenangkan pekerjaan lama

Posted:

Menangis mengenangkan pekerjaan lama

Menangis mengenangkan pekerjaan lama

KENANGAN lama yang menerjah masuk di kotak fikiran, mengalirkan isyarat pada hati dan seterusnya menyebabkan air mata pelakon jelita Christina Suzanne tumpah tatkala ditemu bual media usai menggenggam trofi kemenangan sebagai Pelakon Wanita Terbaik Filem (menerusi filem KIL) pada Anugerah Skrin 2013 (ASK2013) minggu lalu.

Bukan satu kemenangan kecil tetapi Christina berjaya mengetepikan nama-nama besar seperti Nora Danish (Mencari Cinta), Nadia Aqilah (Zaiton Ceritaku), Lisa Surihani (SAM) dan Jojo Goh (29 Februari) untuk dinobatkan sebagai terbaik pada majlis yang bersiaran secara langsung di Stadium Melawati, Shah Alam, Selangor itu.

Hakikatnya, pelakon berusia 27 tahun itu juga tidak menyangkakan kemenangan tersebut. Dia juga tidak pernah meletakkan dirinya sebagai artis kerana beranggapan lakonan adalah satu cabang pekerjaan untuk dirinya memperoleh pendapatan.

"Saya menangis sebab teringat pekerjaan lama saya. Saya pernah bekerja di pusat komputer (cyber cafe), menjadi pelayan dan juga pramugari.

"Mungkin ramai yang fikir jadi pramugari satu pekerjaan yang glamor seperti berlakon tetapi sebenarnya tidak. Saya kena buat macam-macam termasuk mencuci tandas kapal terbang," ujarnya sambil mengesat air mata yang tumpah.


CHRISTINA memberitahu, selepas dinobatkan sebagai Pelakon Filem Wanita Terbaik dalam ASK 2013, banyak pihak mula memberi perhatian kepadanya.


Dia kemudia menambah: "Mengingatkan kembali perkara itu membuatkan saya rasa sebak. Lebih-lebih lagi dengan apa yang saya dapat sekarang. Saya tidak meletakkan harapan untuk menang sebabnya saya tercalon dengan empat pelakon yang sudah lama dalam industri. Tambahan pula, filem KIL juga tidak mendapat sambutan yang begitu menggalakkan pada saat ia ditayangkan".

Bagaimanapun, dia gembira dan bersyukur hasil kerjanya dan juga filem tersebut diiktiraf pengiat seni tempatan.

Christina yang bakal berkahwin pada 22 Januari 2014 itu juga mengakui terkejut mendapat perhatian luar biasa selepas namanya diumumkan sebagai pemenang. Sedangkan, selama ini dia tidak pernah meraih perhatian sebegitu, malah tidak pernah berasakan diri sebagai selebriti.

"Tiba-tiba orang beri perhatian pada saya. Sebelum ini tidak ada siapa yang peduli tentang saya," jelasnya yang mula dikenali menerusi program realiti terbitan Datuk Rosyam Nor iaitu Pilih Kasih musim kedua.

Watak pembantu

Biarpun tidak berjaya masuk ke peringkat akhir program tersebut, rezeki Christina dalam bidang lakonan tetap ada selepas disunting oleh pengarah Erma Fatima membintangi drama Dia Bukan Maryam.

"Saya bermula dengan watak-watak pembantu agak lama. Namun, selepas itu saya memperoleh kepercayaan membawakan watak utama pula dalam drama Bicara Hati dan KIL," ulasnya.

Disoal sama ada kemenangannya itu disebabkan rezeki perkahwinan yang bakal berlangsung tidak lama lagi, Christina mengakui hakikat tersebut.

Ungkapnya, kahwin adalah benda yang baik dan dituntut dalam Islam, dan dia percaya rezeki yang dianugerahkan Allah itu kepadanya.

UJAR Christina, sikap demand dirinya bergantung kepada khidmat tawaran yang diberikan.


Hadiah buat ibu

Pelakon berasal dari Johor Bahru itu juga memberitahu, dia ingin menghadiahkan kemenangannya tersebut buat ibunya.

Semuanya kerana berkat sokongan dan kata-kata nasihat yang diberikan ibunya.

"Saya mahu hadiahkan kemenangan ini pada ibu. Sewaktu saya beritahu dia ingin terlibat dalam bidang seni, dia pesan agar saya pandai menjaga diri. Jangan ada gosip bukan-bukan.

"Tetapi, bila saya mula berlakon, kami sudah jarang sekali berbual bersama. Kadang-kadang saya balik penggambaran ibu sudah tidur dan kadang-kadang ibu hendak bersembang saya sudah penat dan tidak begitu mengendahkannya.

Namun, keesokannya saya akan meminta maaf padanya (ibu) kerana bersikap macam itu," ceritanya lagi.

Mengulas mengenai bayaran yang akan dikenakan selepas beroleh kemenangan tersebut, Christina menolak untuk bersikap demanding.

Katanya, perkara itu bergantung pada berapa lama masa penggambaran yang diambil atau jika memerlukannya berlakon di luar negara.

Jason Statham pertama kali jadi bapa

Posted:

Jason Statham pertama kali jadi bapa

Jason Statham pertama kali jadi bapa

FIGURA sasa ini kini muncul dengan filem terbaharu lakonannya, Homefront.


NAMA Jason Statham bukanlah asing dalam kalangan penggemar filem Hollywood. Antara filem lakonannya The Transporter dan The Expendables. Terbaharu, teman lelaki kepada model dan pelakon terkenal, Rosie Huntington-Whiteley ini hadir dengan filem penuh aksi, Homefront.

Melalui filem itu, Jason menjayakan watak seorang bekas pegawai pentadbiran penguatkuasaan dadah, Phil Broker yang mengambil keputusan untuk membesarkan anak perempuannya jauh di pedalaman setelah kematian isteri tercinta.

Malangnya, konflik mula tercetus apabila anak perempuannya, Maddy dibuli oleh seorang pelajar lelaki di sekolah dan bapa saudara pelajar itu merupakan pengedar dadah terbesar yang masih belum diberkas oleh polis.

Ketika ditemu bual oleh Julie Miller daripada majalah Vanity Fair, Jason mendedahkan bahawa ini merupakan kali pertama dia memegang watak sebagai seorang bapa dan bekerja dengan Sylvester Stallone yang bertindak sebagai produser bersama.

"Ia merupakan sesuatu yang tidak pernah saya lakukan sebelum ini. Walaupun saya bukan seorang bapa tetapi saya banyak belajar dan melihat cara bagaimana seorang bapa melayan anaknya. Untuk filem ini, saya rasa perlu bagi watak Phil untuk berbicara dengan anaknya Maddy seperti orang dewasa.

"Cara Sly (Sylvester) bercakap dengan anak-anaknya juga sama seperti cara dia berbual dengan saya. Sebagai salah seorang produser, dia sentiasa mahukan saya memainkan watak yang berbeza setiap kali muncul dengan filem baharu," ujarnya.

Ketika ditanya mengenai respons Sylvester terhadap mutu lakonannya, Jason memberitahu, Sylvester banyak membantunya dalam menjiwai watak ketika sesi latihan sebelum bermulanya sesi penggambaran Homefront.


FILEM Homefront menggandingkan Jason dengan dua bintang terkenal, James Franco (tengah) dan Winona Ryder.


Jason turut memberitahu, watak yang dibawanya itu pada asalnya ditulis untuk Sylvester sebelum dirombak dan diberikan kepadanya.

"Saya cuba memberikan yang terbaik sewaktu sesi latihan kerana untuk menjadi diri Sly adalah sangat sukar. Dia memberikan pengaruh yang besar terhadap karier saya terutama dengan apa yang dia tulis. Saya tak mahu menjahanamkannya!

"Ketika sesi penggambaran, dia akan berada bersama saya. Jika apa yang keluar daripada mulut saya tidak kena dengan apa yang dia inginkan, Sly akan mengubah pada waktu itu juga supaya sesuai dengan perjalanan filem," ujarnya yag menyifatkan Sly begitu komited dalam kerjayanya.

Tambah Jason, walaupun Sylvester terkenal dengan sifatnya yang lasak, pelakon yang terkenal dengan watak Rocky itu mempunyai sisi lain yang sangat berbeza.

"Bekerja dengannya sungguh mengujakan. Dia terkenal dengan gaya lasak seperti menggantungkan diri pada helikopter dan menembak menggunakan senapang tetapi dia juga sensitif dan kreatif dalam membuat keputusan.

"Dia menggunakan sifat-sifat itu untuk mewarnai filem ini dengan memberikan subplot sedikit kemanisan antara hubungan saya dan anak perempuan saya," ujar Jason.

Menurutnya lagi, individu yang tidak mengenali Sylvester mungkin akan berfikir bahawa dia sering terikat dengan emosi yang dimainkan ketika berlakon sedangkan itulah hakikatnya.

"Itulah yang menggambarkan siapa Sylvester yang sebenarnya," tegasnya.

Jozan bakal pentaskan Jozan The Musical

Posted:

Jozan bakal pentaskan Jozan The Musical

Jozan bakal pentaskan Jozan The Musical

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL

JOZAN yang dianggotai oleh Zizan (kiri) dan Johan hanya ketawa apabila didakwa bergaduh. Hakikatnya hubungan mereka baik walaupun jarang bertemu.


WALAUPUN pernah tidak berjumpa selama setahun, Johan dan Zizan masih akrab dan serasi apabila bergabung sama seperti apa yang dilihat oleh masyarakat. Justeru, dakwaan kononnya mengatakan Jozan bergaduh, merupakan satu dakwaan yang dilihat sebagai satu fitnah yang ingin memecah-belahkan kedua pelawak tersebut.

Dakwaan seorang penerbit yang mengatakan Jozan sudah tidak sehaluan beberapa minggu lalu disangkal oleh Johan sekerasnya.

Bagaimanapun, 'kehilangan' Jozan dalam beberapa program seakan-akan menguatkan dakwaan tersebut. Apa yang pasti, Jozan punya alasan kukuh tentang 'ketiadaan' mereka muncul di kaca televisyen.

Ikuti temu bual Kosmo! bersama Johan yang ternyata kesal dengan dakwaan yang sama sekali tidak benar itu.

Kosmo!: Baru-baru ini muncul dakwaan tentang hubungan Jozan retak. Adakah kejutan di Akademi Fantasia 2013 (AF2013) baru-baru ini, merupakan cara Johan ingin berbaik semula bersama Zizan?

JOHAN: Kejutan tersebut bukan untuk memujuk dan berbaik semula. Namun hakikatnya, kami sudah setahun tidak berjumpa. Sebenarnya tidak timbul isu tentang kami bergaduh. Saya berjumpa dengan pihak Astro untuk beritahu yang saya memang mahu berjumpa dengan Zizan.

Sebenarnya, Zizan juga ada merancang untuk berjumpa dengan saya sewaktu saya bertanding dalam Super Spontan, namun kerana kesibukan dan komitmen terhadap AF2013 ketika itu, dia terpaksa batalkan. Sebab itu, kami akhirnya bertemu dalam final AF 2013.

Adakah ini bermakna, kalian terlalu sibuk dengan hal masing-masing sehingga tiada masa untuk berjumpa?

Dari segi kehidupan peribadi, sebenarnya saya jarang keluar kerana sering luangkan masa bersama keluarga di rumah. Berbeza dengan Zizan. Dia bujang dan bila-bila masa sahaja dia boleh keluar. Begitu juga ketika kami terbabit dalam Maharaja Lawak, saya jarang berjumpa dengan Zizan.

Namun, kami berjaya menghasilkan sesuatu yang baik ketika bersama walaupun jarang berjumpa. Itu yang merapatkan kami berdua kerana saya tahu dia mahu buat apa dan begitu juga sebaliknya. Itulah sebenarnya kekuatan Jozan.


JOZAN memberitahu, mereka bersedia untuk mementaskan lawak mereka di Istana Budaya.


Jika begitu, bagaimana kalian berjumpa untuk membuat latihan atau sebagainya?

Kami sering berkomunikasi melalui telefon. Jika ada mesyuarat dan perjumpaan, kebiasaannya pengurus kami yang akan menguruskan perkara tersebut. Namun, Zizan faham akan keadaan saya yang sudah berkeluarga ini.

Jika ingin dikira berapa kali saya lepak minum bersama Zizan, mungkin dua tahun sekali? Istilah Jozan bergaduh untuk saya adalah perkara yang tidak elok dan saya tahu siapa yang mengeluarkan kenyataan tersebut.

Jadi, mengapa pihak tersebut membuat kenyataan sedemikian?

Mungkin dia tidak puas kerana Jozan tidak mahu bekerjasama dengan pihaknya, itu sahaja. Apabila kami tahu, kami anggap perkara ini remeh. Jozan ketawa dengan apa yang dia kata. Setiap apa yang saya katakan, mewakili Jozan dan begitu juga Zizan. Kami mengeratkan hubungan kami dengan cara kami tersendiri. Bukan dengan menunjuk di khalayak, itu bukan cara kami.

Adakah anda tidak akan bekerjasama dengan pihak tersebut?

Saya tidak suka layan gosip dan kritikan orang. Bukan saya yang keluarkan kenyataan Jozan sudah berpecah tetapi pihak tersebut. Kami hanya ketawa apabila perkara tersebut sampai ke telinga kami. Bagaimanapun, kami tidak akan menyimpan dendam serta masih menghormatinya sebagai seorang yang telah lama dalam industri. Ini kerana, industri kita kecil, pusing-pusing akan jumpa orang yang sama juga.

Anda tidak pernah terfikir untuk berjumpa dan membalas kenyataan tersebut?

Itu bukan cara Jozan. Selagi dia tidak mengganggu keluarga dan punca rezeki saya, tiada masalah dan begitu juga Jozan. Secebis pun tidak memudaratkan reputasi Jozan pada hakikatnya. Itu merupakan percakapan kosong kerana sebelum ini juga ada cerita seumpama ini keluar. Namun, kami hanya biarkan ia berlalu pergi. Apabila kita menutup aib orang, Allah akan menutup aib kita kelak, insya-Allah.

Mungkin boleh ceritakan perancangan Jozan selepas ini?

Selepas ini mungkin kami bakal menerbitkan teater Jozan The Musical pada tahun depan di Istana Budaya. Bukan kerana ingin bersaing, namun kerana ingin memberi hadiah kepada peminat yang telah lama merindukan gabungan kami berdua di atas pentas. Mungkin kerana itu, kami kurang muncul di khalayak kini kerana ingin beri peminat rindu dan tidak bosan dengan kami.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Komen

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved