Isnin, 10 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


T-Team tunai janji sumpah al-Quran

Posted:

T-Team tunai janji sumpah al-Quran

T-Team tunai janji sumpah al-Quran

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

KHAIRAN EZUAN mengangkat sumpah al-Quran pada satu majlis di Hotel TH Terengganu malam tadi.


SEORANG pegawai dan pemain pasukan T-Team mengotakan janji mengangkat sumpah al-Quran berhubung insiden kekecohan di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu.

Pada majlis itu yang diadakan malam tadi, penolong jurulatih T-Team, Azlan Johar mengetuai upacara mengangkat sumpah di hadapan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sambil disaksikan Pengerusi Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat dan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Seorang pemain T-Team, Khairan Ezuan Razali yang juga rakan serumah Mohamad Irfan Abd. Ghani turut melakukan perkara sama.

Sebelum ini, Irfan yang juga bekas pemain Johor Darul Takzim (Johor DT) mencetuskan kontroversi apabila mendakwa tiada sebarang kekecohan berlaku di dalam terowong menujuk ke bilik persalinan pemain.

Azlan dan Khairan Ezuan bersumpah mengatakan mereka berada dalam keadaan sedar dan waras ketika kejadian itu berlaku dan melihat sendiri bagaimana pemain import T-Team, Evaldo Goncalves ditumbuk pada bahagian muka.

Majlis yang berlangsung kira-kira pukul 10 malam itu turut disaksikan oleh semua pemain T-Team dan Terengganu serta pihak pengurusan kedua-dua pasukan.

Bagaimanapun, kelibat Irfan tidak kelihatan sepanjang majlis tersebut yang diadakan di Hotel Tabung Haji (TH) Terengganu malam tadi.

Sementara itu, Ahmad berkata, beliau tidak menganggap perbuatan mengangkat sumpah itu sebagai menghina kesucian agama Islam.

"Upacara bersumpah ini sebenarnya bertujuan membuktikan dakwaan yang dibuat itu benar sekali gus menafikan tohmahan bahawa T-Team sengaja mengada-adakan cerita mengenai kejadian (yang berlaku).

"Jika mereka (pemain dan pegawai Johor DT) tidak mahu mengangkat sumpah, itu terpulang kepada mereka. Yang penting, kita buat perkara yang sepatutnya," katanya.

Dalam pada itu, Ahmad turut mencabar Irfan supaya tampil untuk mengangkat sumpah bagi membuktikan dakwaan bahawa kejadian dalam terowong itu tidak pernah berlaku sebelum ini.

"Saya sanggup beli tiket flight untuk dia datang ke mari jika dia sanggup bersumpah," katanya.

'Dua malam tidur saya tak lena'

Posted:

'Dua malam tidur saya tak lena'

'Dua malam tidur saya tak lena'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


PENYERANG Karlo Primorac (kanan) dijangka mengetuai jentera serangan PKNS pada pertemuan menentang Kelantan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam ini.


SKUAD Selangor PKNS tampak semakin resah menjelang pertemuan menentang juara bertahan, Kelantan dalam aksi suku akhir pertama Piala FA di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam ini.

Pengendali The Red Ant, Wan Jamak Wan Hassan tanpa berselindung mengakui, beliau cukup berdebar mengenai apa yang menanti anak-anak buahnya dalam perlawanan itu nanti.

Selain 'lautan' penyokong The Red Warriors yang pastinya membanjiri stadium malam ini, beliau juga tertanya-tanya mengenai potensi kebangkitan skuad kendalian Steve Darby itu yang dilihat masih tercari-cari rentak sebenar musim ini.

"Sudah dua malam tidur saya tidak lena memikirkan apa yang akan menanti kami (malam ini).

"Beraksi di depan puluhan ribu penyokong tuan rumah selain potensi kebangkitan Kelantan bagi membuktikan sesuatu dalam perlawanan itu pastinya menggusarkan kami.

"Jadi, saya menasihatkan kesemua pemain supaya berhati-hati dan mengikut corak taktikal yang betul dalam perlawanan itu nanti," katanya kepada Kosmo! semalam.

Wan Jamak juga enggan memasang impian terlalu tinggi supaya anak-anak buahnya berupaya mengejutkan Sang Kijang.

"Menang sudah tentu bonus, namun jika tewas sekalipun... kalau boleh jangan lebih satu gol.

"Kami menyedari perbezaan ketara antara kedua-dua pasukan, jadi kami enggan terlalu yakin sehingga menjerat diri sendiri.

"Saya juga berharap pemain dapat memburu gol di Kota Bharu sebagai bekalan selesa sebelum aksi suku akhir kedua (di Stadium Majlis Perbandaran Selayang) pada 18 Februari depan," katanya.

Wan Jamak juga mahu benteng pertahanannya merantai pergerakan penyerang import berbisa The Red Warriors, Muhammad Ghaddar dan juga kapten, Badhri Radzi.

"Buat masa ini, saya enggan berdepan risiko mahu menurunkan Mohd. Remezey Che Ros yang masih dihantui kecederaan pergelangan kaki.

"Tonggak pertahanan import, Hamka Hamzah juga mengadu sakit tulang rusuk baru-baru ini, jadi kita tengok dulu macam mana," katanya.

Messi kembali meledak

Posted:

Messi kembali meledak

Messi kembali meledak

BARCELONA - Jurulatih Barcelona, Gerardo Martino mengakui Lionel Messi telah menjawab segala kritikan dengan kejayaan meledak dua gol sewaktu membantu pasukannya menang 4-1 ke atas Sevilla pada aksi Liga Sepanyol semalam.

Sebelum ini, penyerang antarabangsa Argentina itu yang baru pulih sepenuhnya daripada kecederaan hamstring dikritik hebat gara-gara kemarau jaringan selama 10 perlawanan.

Begitupun, Martino menegaskan bahawa bintang Barca itu hanya menunggu masa sebelum kembali ke tahap sebenar, 'mengganas' di depan gawang gol pihak lawan.

"Saya selalu mengatakan perkara yang sama berulang kali bahawa saya menghormati Messi. Saya tidak pernah menanggung risiko kerana menurunkannya beraksi.

"Mereka yang bercakap perkara negatif kepadanya kadang-kadang tidak sedar bahawa ia telah memberi kesan kepada maruah Messi.

"Apabila kamu melakukan perkara itu kepada pemain terbaik dunia, inilah (dua gol) yang akan terjadi," katanya.

Selain dua gol Messi pada minit ke-44 dan 56, Alexis Sanchez (34) dan Cesc Fabregas (88) turut mencipta nama selaku penjaring dalam kemenangan 4-1 Barca tersebut.

Manakala gol saguhati Sevilla pada aksi itu pula telah dijaringkan oleh pemain pertahanan, Alberto Moreno PĂ©rez pada minit ke-15 permainan.

Kejayaan tersebut menyaksikan Barca kini merampas kembali kedudukan selaku pendahulu liga dan hanya dipisahkan dengan perbezaan gol ke atas Real Madrid dan Atletico Madrid setelah masing-masing terikat 57 mata.

Oleh itu, Martino yakin skuad bimbingannya tidak akan mensia-siakan kelebihan itu terhadap dua seteru utama, Real dan Atletico dalam baki 15 perlawanan liga selepas ini.

"Mendapat peluang untuk kembali menerajui liga selepas tewas minggu lalu (2-3 kepada Valencia) adalah sesuatu yang melegakan.

"Sekarang, kita akan lihat tiga pasukan mana (Real, Atletico dan Barca) yang akan mula melakukan kesilapan dahulu dan saya harap ia bukan pasukan kami lagi," ujarnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved