Jumaat, 5 Julai 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Memasak dengan susu tepung

Posted:

Memasak dengan susu tepung

Memasak dengan susu tepung

RAMJEET KAUR (kiri) bersama Sherson menunjukkan hidangan yang dimasak menggunakan susu tepung Dutch Lady.


LAZIMNYA susu sinonim sebagai minuman yang berkhasiat. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa ia boleh menjadi bahan dalam masakan.

Peneraju dan jenama susu terkemuka di Malaysia, Dutch Lady Milk Industries Berhad (Dutch Lady Malaysia) membuktikan bahawa susu tepung boleh dipelbagaikan kegunaannya.

Berkolaborasi bersama Chef Sherson Lian, Dutch Lady mengambil inisiatif menguar-uarkan kebaikan Susu Tepung Famili Dutch Lady.

Sejak bulan Jun lalu, Dutch Lady Malaysia telah melancarkan dua buku resipi iaitu Cipta Rasa Berkhasiat Di Dapur Chef Sherson dan lima episod program memasak, Cipta Rasa Ramadan dengan memperkenalkan variasi hidangan berkhasiat menggunakan Susu Tepung Famili Dutch Lady.

Hos rancangan masakan 5 Rencah, 5 Rasa dan duta jenama Susu Tepung Famili Dutch Lady mencipta hidangan lengkap yang mudah dihasilkan.

Memasak seawal umur 12 tahun, Sherson berkongsi pengalaman dan kepakarannya menerusi buku-buku resipi dan program memasak terbaharu.

Kerjasama dengan Dutch Lady Malaysia bertujuan menonjolkan kebaikan susu tepung famili sebagai salah satu ramuan yang mudah diadaptasi dalam masakan harian.

"Saya amat bangga dengan buku resipi baharu ini. Ia melambangkan apa yang saya suka tentang hidangan hebat.


PELBAGAI resipi masakan dicipta oleh Sherson menggunakan susu tepung Dutch Lady yang boleh didapati dalam Buku Resipi Cipta Rasa Berkhasiat Di Dapur Chef Sherson.


"Saya sememangnya suka memasak dan ingin memberi inspirasi serta semangat kepada rakyat Malaysia untuk memasak di rumah. Kita mempunyai pelbagai ramuan yang mudah digunakan dan susu adalah antara ramuannya," katanya.

Pengurus Pemasaran Dutch Lady Malaysia, Ramjeet Kaur Virik memberitahu, penyediaan makanan berkhasiat dan sihat merupakan pilihan terbaik buat seisi keluarga.

"Sherson dan susu tepung famili merupakan gandingan tepat memandangkan beliau terkenal dalam kalangan peminat-peminatnya bersama gaya masakan Malaysia yang ringkas," kata Ramjeet.

Dutch Lady Malaysia teruja dengan penampilan Sherson dalam program masakan televisyen Cipta Rasa Ramadan dan berharap program tersebut dapat memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk memasak di rumah.


SHERSON membuat demonstrasi memasak pasta dengan menggunakan susu tepung Dutch Lady.


Pada majlis pelancaran yang berlangsung baru-baru ini, Sherson menunjukkan kemahiran memasaknya di The Cooking House, Petaling Jaya.

Dalam pada itu, Sherson juga akan melawat lima pemenang Peraduan Cipta Rasa Dutch Lady, yang diadakan pada bulan Mac 2013 lalu bagi merasai pengalaman memasak bersama Sherson di dapur mereka sendiri.

Rancangan masakan mereka bersama Sherson, Cipta Rasa Ramadan akan memperkenalkan resipi lazat yang mengandungi Dutch Lady Susu Tepung Famili.

Sebanyak lima episod akan disiarkan di TV3 setiap Rabu (3, 10, 17, 24 dan 31 Julai 2013) dari pukul 11.30 pagi hingga 12 tengah hari.

Untuk maklumat lanjut mengenai jadual demonstrasi memasak Sherson, sila rujuk di laman web www.dutchlady. com.my.

Sajian tradisi di Istana Bambu

Posted:

Sajian tradisi di Istana Bambu

Sajian tradisi di Istana Bambu

NASI AMBENG


RAMADAN merupakan bulan yang sering ditunggu-tunggu oleh jutaan umat Islam di seluruh dunia. Kehadiran bulan yang dilimpahi dengan 1001 keberkatan dan rahmat itu pasti akan disambut dengan penuh rasa kesyukuran.

Selain tidak melepaskan peluang untuk menunaikan solat tarawih, bulan ini juga sinonim buat seisi keluarga mencari destinasi menarik untuk berbuka puasa bersama.

Bagi mereka yang inginkan suasana ala kampung yang dilatari pemandangan sawah padi, Restoran Istana Bambu paling sesuai untuk anda kunjungi.

Restoran ini menyediakan variasi hidangan tradisi yang pasti membuka selera. Antara menu istimewa yang ditawarkan ialah nasi ambeng, patin tempoyak, ayam masak lemak cili padi, sate, tempe belada, terung sambal, gulai daging salai dan asam pedas ikan pari.


KAMBING golek merupakan menu wajib setiap hari.


Selain itu, sajian sotong telur masin, udang goreng nestum dan menu wajib kambing golek juga boleh dinikmati seadanya. Tidak ketinggalan, pelbagai kuih-muih Melayu disediakan di samping minuman seperti jus mangga, teh ais lemon, cendol dan sirap bandung cincau.

Konsep gerai beratap nipah menjadi penghias untuk setiap hidangan yang disediakan sekali gus menyuntik suasana seolah-olah berada di sebuah kampung yang permai.

Ketua Chef Restoran Istana Bambu, Zainab Abdullah, 60, semua resipi ini diyakini mampu menarik perhatian pelanggan untuk berbuka puasa di sana.

"Setiap tahun, juadah berbuka puasa yang ditawarkan tidak pernah menghampakan pengunjung. Jadi, kami tetap memilih sajian tradisi sebagai hidangan utama untuk dinikmati," kata Zainab yang berpengalaman selama tiga dekad dalam dunia kulinari.

Dalam pada itu, pihak pengurusan turut menyediakan kemudahan surau di dalam kawasan restoran bagi memudahkan pengunjung menunaikan solat.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved