Ahad, 7 Julai 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


FAM jangan hanya 'berdiam diri'

Posted:

FAM jangan hanya 'berdiam diri'

FAM jangan hanya 'berdiam diri'

Oleh RADIAH SAORI
radiah@kosmo.com.my

PENYERANG Johor DT, Norshahrul Idlan Talaha diasak pemain Selangor dalam aksi Liga Super di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin malam kelmarin.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) diminta untuk memberi jawapan atas semua aduan yang telah dibuat mengenai mutu pengadilan sepanjang saingan Liga Malaysia musim ini.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Kebudayaan dan Warisan Johor, Datuk Zulkurnain Kamisan (gambar kecil), sehingga kini Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) telah membuat lebih daripada lima aduan rasmi kepada FAM, namun tiada satu jawapan yang diterima daripada badan induk itu.

"Saya difahamkan sudah banyak aduan yang telah dibuat mengenai mutu pengadilan bola sepak dan bukan setakat laporan bertulis, PBNJ turut sertakan bukti dalam bentuk rakaman video.

"Namun sehingga kini, FAM langsung tidak memberikan jawapan. Saya harap FAM dapat ambil tindakan drastik kerana mutu pengadilan sangat lemah dan banyak keputusan yang dibuat boleh dipertikaikan," kata Zulkurnain pada sidang akhbar di Johor Bahru semalam.

Zulkurnain berkata demikian selepas beliau sekali lagi tidak berpuas hati dengan mutu pengadilan ketika aksi Liga Super antara Johor Darul Takzim (Johor DT) dan Selangor di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin malam kelmarin.

Jelas Zulkurnain, pada pertembungan yang menyaksikan kedua-dua pasukan seri 1-1 itu, Johor DT dilihat seperti menjadi mangsa apabila banyak keputusan tidak berpihak kepada skuad Harimau Selatan.

Katanya, perkara tersebut bukan hanya terjadi pada perlawanan kelmarin tetapi dalam beberapa lagi aksi melibatkan Johor DT termasuk ketika menentang Lions XII di Stadium Jalan Besar, Singapura pada 22 Jun lalu.

"Saya turut berada di Stadium Larkin semalam (kelmarin) dan menyaksikan sendiri bagaimana mutu pengadilan yang sangat lemah. Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku.

"Penonton bayar tiket untuk masuk ke stadium dan mereka berhak untuk menyaksikan perlawanan yang adil.

"Perkara ini perlu diperbetulkan segera kerana jika tiada tindakan drastik daripada FAM, saya bimbang penonton dan pemain sendiri akan mula hilang kepercayaan," katanya.

Justeru, Zulkurnain berharap Setiausaha Agung FAM yang baharu, Datuk Hamidin Mohd. Amin memainkan peranan utama untuk mengubah situasi bola sepak negara ke arah yang lebih baik.

"Saya harap beliau (Hamidin) dapat membuat perubahan terutama mengenai mutu pengadilan. Isu ini bukan perkara baharu. FAM perlu mengambil kira pandangan persatuan negeri, kerajaan negeri mahupun masyarakat," katanya.

Pada aksi kelmarin, Johor DT mendahului pada minit ke-22 menerusi jaringan Leonel Nunez sebelum penyerang import Selangor, Forkey Doe menyamakan kedudukan enam minit selepas babak kedua bermula hasil sepakan percuma.

Dengan keputusan tersebut, Johor DT menamatkan saingan Liga Super di tangga ketiga, sekali gus gagal untuk melayakkan diri ke saingan Piala AFC tahun hadapan.

Kelantan dabik dada akhiri rentak bergaya

Posted:

Kelantan dabik dada akhiri rentak bergaya

Kelantan dabik dada akhiri rentak bergaya

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


PENYERANG Kelantan, Ahmad Fakri Saarani (kiri) bersaing dengan pemain Lions XII, Madhu Mohana pada pertembungan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu kelmarin.


JUARA Piala FA, Kelantan mengakhiri kempen Liga Super di tangga keempat hasil kemenangan 2-0 ke atas juara baharu, Lions XII di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam kelmarin.

Selepas mengharungi 22 perlawanan liga, Kelantan yang juga juara Liga Super musim lalu mengumpul 36 mata, empat mata di belakang Selangor dan Johor Darul Takzim (Johor DT).

Pengendali Kelantan, Bojan Hodak nyata gembira dengan keputusan itu sambil menyifatkan barisan pemainnya mempamerkan semangat juang yang tinggi selepas mengharungi lima perlawanan dalam tempoh dua minggu.

"Bukan mudah untuk kita mengharungi situasi tersebut, namun para pemain Kelantan berjaya mengatasi halangan tersebut dan akhirnya meneruskan rentak kemenangan dalam lima perlawanan berturut-turut.

"Bukan itu sahaja, kami turut mengekalkan rekod bersih tanpa bolos dalam lima perlawanan tersebut dan ia merupakan sesuatu yang mengujakan buat saya sebagai jurulatih," kata Hodak.

Mengulas mengenai kemenangan ke atas Lions XII, Hodak memberitahu, barisan The Red Warriors beraksi cemerlang dengan menguasai keseluruhan perlawanan tersebut.

Menurut Hodak, meskipun turun tanpa Obinna Nwaneri, barisan pemainnya tidak goyah dengan asakan Lions XII, sebaliknya terus fokus dengan memperagakan aksi menarik sepanjang 90 minit perlawanan.

"Kejayaan ini menguatkan lagi semangat kami untuk menghadapi saingan Piala Malaysia akan berlangsung selepas bulan Ramadan nanti.

"Saya akan terus memperkemaskan pasukan bagi menghadapi saingan tersebut bagi memastikan kejuaraan Piala Malaysia dapat dipertahankan musim ini," ujarnya.

Pada aksi kelmarin, Kelantan memperoleh gol seawal minit kelima menerusi sepakan penjuru kapten, Mohd. Badhri Radzi yang terus menerjah jaring pelawat.

Penggempur sensasi The Red Warriors, Dickson Nwakaeme meletakkan tuan rumah selesa di hadapan menerusi gol kedua pada minit ke-58.

Hodak turut memberitahu, Badhri mengalami kecederaan pada perlawanan tersebut.

"Saya harap dia (Badhri) tidak mengalami kecederaan serius dan kembali sembuh sebelum saingan Piala Malaysia bermula," katanya.

Selangor sekat Terengganu

Posted:

Selangor sekat Terengganu

Selangor sekat Terengganu

Laporan SHANIKA ABDULLATIB dan NOR AZIRAN YUNUS
sukan@kosmo.com.my


BANGGA... Kontinjen Selangor bersorak pada majlis penutup temasya Sukma 2013 di Stadium Mini, MSN, Bukit Jalil malam tadi.


TIRAI temasya Sukan Malaysia (Sukma) 2013 ditutup secara rasmi di Stadium Mini, Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil malam tadi.

Bagi edisi ke-16 itu, Selangor dinobat selaku juara keseluruhan apabila berjaya meraih 70 pingat dengan 23 emas, 17 perak dan 30 gangsa.

Lebih manis, kejayaan itu menyaksikan Selangor mengakhiri dominasi Terengganu yang sebelum ini bertekad memburu kejuaraan buat kali kelima berturut-turut.

Terengganu terpaksa berpuas hati berada di tangga kedua pada Sukma kali ini selepas mengumpul 19 pingat emas, 13 perak dan 13 gangsa.

Wilayah Persekutuan juga boleh tersenyum bangga apabila muncul kontinjen ketiga terbaik apabila merekodkan 15 pingat emas, 20 perak dan 27 gangsa.

Selangor turut berpesta apabila atlet gimnastik artistik mereka, Daniel Iskandar Richard, 19, dinobat sebagai Olahragawan Sukma 2013 apabila merangkul tiga emas dan dua perak.

Olahragawati Sukma 2013 pula menjadi milik gimnas cilik dari Sarawak, Esmelda Arecia Menti Alfred Geling, 13, yang berjaya membawa pulang dua emas dan tiga perak.

"Ia satu kemenangan terbaik buat kami apabila berjaya merampas kembali gelaran juara keseluruhan daripada Terengganu. Ia membuktikan kerja keras yang dilakukan oleh kontinjen Selangor selama ini berbaloi.

"Kejayaan Daniel juga membuktikan Selangor mempunyai atlet berbakat besar serta strategi yang diterapkan sepanjang temasya Sukma sangat efektif," ujar Timbalan Ketua Kontinjen Selangor, Aminudin Shari.

Apa yang pasti, senyuman atlet Selangor yang meraih kilauan emas pada temasya kali ini semakin lebar.

"Selain insentif RM3,500 bagi setiap emas yang diraih, atlet Selangor turut menerima insentif tambahan berjumlah RM300 dalam bentuk tunai sebaik sahaja menerima pingat," tambahnya.

Di sebalik kejayaan Selangor itu, Sukma kali ini digemparkan dengan dakwaan seorang atlet bola baling dirogol di Perkampungan Sukan di Universiti Putra Malaysia (UPM).

Dakwaan itu juga telah menimbulkan pelbagai persoalan dalam kalangan setiap kontinjen bertanding selain peminat sukan tanah air.

Pastinya berita itu telah mencacatkan temasya Sukma kali ini kerana ia adalah insiden pertama berlaku dalam sejarah penganjuran temasya tersebut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved