Khamis, 6 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Nawaz dipilih PM Pakistan buat kali ketiga

Posted:

Nawaz dipilih PM Pakistan buat kali ketiga

Nawaz dipilih PM Pakistan buat kali ketiga

NAWAZ memeriksa barisan askar negaranya di Pejabat Perdana Menteri di Islamabad semalam. - AFP


ISLAMABAD – Perdana Menteri baharu Pakistan, Nawaz Sharif memimpin negaranya buat kali ketiga semalam yang dipenuhi dengan isu pergerakan Taliban, rasuah, ekonomi dan krisis tenaga.

Pemimpin berusia 63 tahun itu yang dihukum penjara seumur hidup selepas digulingkan dalam satu rampasan kuasa pada tahun 1999 mendapat sokongan padu penduduk Punjab.

Punjab merupakan wilayah paling kaya dan mempunyai bilangan penduduk paling padat di Pakistan.

Nawaz digelar sebagai singa Punjab di wilayah tersebut.

Pakar dalam bidang ekonomi tetapi berlembut berhubung isu pergerakan Taliban, beliau mewarisi tugas berat untuk menangani kemerosotan kewangan dan memulihkan krisis tenaga di Pakistan.

Kesilapan tadbir urus selama bertahun-tahun, kekurangan pelaburan dan gejala rasuah dalam sektor tenaga menyebabkan Pakistan mengalami gangguan bekalan elektrik sehingga 20 jam sehari ketika suhu musim panas mencecah 50 darjah Celsius.

Lemah lembut ketika bertutur dan pemalu apabila berdepan media antarabangsa, Nawaz sebaliknya memiliki reputasi agresif dan berani semasa mentadbir negara sebagai Perdana Menteri dari tahun 1990 hingga 1993 dan untuk kali kedua dari 1997 hingga 1997.

Seorang penganalisis politik veteran, Talat Masood berkata, Nawaz kali ini berbeza daripada sikapnya sebelum ini yang panas baran dan berkonfrontasi dengan tentera Pakistan pada tahun 1990-an.

Pihak tentera amat berpengaruh di Pakistan dan kerap campur tangan dalam urusan pentadbiran negara.

"Secara peribadi, saya berpendapat beliau memperoleh banyak pengalaman sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Beliau kini seorang ahli politik yang jauh lebih matang.

"Nawaz kini arif tentang hubungan antara tentera dan pihak awam," kata Talat kepada agensi berita AFP.

Negara-negara Barat menganggap Nawaz sebagai pemimpin yang pragmatik tetapi beliau pernah mencetuskan kontroversi apabila mencadangkan rundingan damai dengan Taliban.

Kumpulan militan tersebut dipersalahkan kerana membunuh beribu-ribu penduduk Pakistan sejak enam tahun lalu.

Pada Jumaat lalu, beliau secara terbuka mengkritik serangan pesawat dron Amerika Syarikat (AS) yang meragut nyawa seorang timbalan pemimpin sebuah pergerakan Taliban di barat daya negara ini.

Menurut Nawaz, serangan itu jelas mencabuli kedaulatan Pakistan sekali gus mengulangi rasa tidak puas hati Islamabad berhubung isu kontroversi tersebut.

Dilahirkan dalam sebuah keluarga usahawan yang kaya di ibu negeri wilayah Punjab, Lahore pada 25 Disember 1949, Nawaz mengambil jurusan undang-undang sebelum bekerja di kilang besi bapanya.

Beliau kemudian menceburi politik di bawah bimbingan Presiden Zia-ul Haq dan menjadi Menteri Kewangan dan seterusnya Ketua Menteri Punjab.

Nawaz memegang jawatan Ketua Menteri selama lima tahun dari tahun 1985.

Beliau dilantik sebagai Perdana Menteri pada 1990 bagi menggantikan Benazir Bhutto yang dituduh mengamalkan rasuah oleh Presiden Pakistan ketika itu, Ghulam Ishaq Khan.

Beliau kemudian menewaskan Benazir dalam pilihan raya Parlimen dan berkhidmat selama tiga tahun sebelum dipecat susulan dakwaan rasuah.

Nawaz digantikan oleh Benazir sebelum beliau kembali berkuasa selepas memperoleh kemenangan besar dalam pilihan raya tahun 1997.

Disokong oleh majoriti besar, beliau memperkenalkan dasar ekonomi bebas dan pada tahun 1998, Nawaz dijulang penduduk negaranya kerana menjadikan Pakistan sebagai sebuah kuasa nuklear.

Namun, pentadbirannya goyah berikutan konfrontasi dengan pihak tentera yang kemudian merampas kuasa pada tahun 1999.

Nawaz digulingkan oleh ketua tentera ketika itu, Jeneral Pervez Musharraf yang kemudian menjadi Presiden Pakistan.

Beliau dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh sebuah mahkamah tentera kerana jenayah pengkhianatan dan mengelak membayar cukai tetapi dibenarkan hidup dalam buangan di Arab Saudi pada 2000.

Bekas Perdana Menteri itu kembali ke tanah airnya tujuh tahun kemudian.

Bagaimanapun, Musharraf yang menjadi musuhnya meletak jawatan pada 18 Ogos 2008 sebelum beliau hidup dalam buangan di London pada November 2008.

Musharraf kembali ke Pakistan kemudian pada 24 Mac lalu untuk bertanding dalam pilihan raya umum negara itu.

Namun, Musharraf terus dirundung malang apabila beliau dikenakan tahanan di rumah berhubung kes pemecatan hakim semasa beliau menjadi Presiden.

Nawaz yang memimpin parti Liga Muslim Pakistan-Nawaz dipilih menjadi Perdana Menteri dengan mendapat 224 undi daripada sejumlah 342 anggota Dewan Rendah Parlimen.

Speaker Dewan Rendah Parlimen, Sardar Ayaq Sadiq berkata, pencabar Nawaz, Amin Fahim daripada Parti Rakyat Pakistan memperoleh 42 undi manakala calon Parti Tehreek-e-Insaf, Javed Hashmi menerima 31 undi.

Dalam ucapan pertamanya selepas dilantik sebagai Perdana Menteri semalam, beliau mengulangi gesaan agar AS menamatkan serangan dron di barat daya Pakistan.

"Kami menghormati kedaulatan negara lain dan mereka juga perlu menghormati kedaulatan dan kemerdekaan negara kami. Kempen itu perlu ditamatkan," katanya.

– Agensi

Ribuan pekerja desak Erdogan letak jawatan

Posted:

Ribuan pekerja desak Erdogan letak jawatan

Ribuan pekerja desak Erdogan letak jawatan


BAHAGIAN penunjuk perasaan berhimpun di Taman Gezi dekat Dataran Taksim di Istanbul semalam.


ISTANBUL - Beribu-ribu pekerja yang mogok berarak ke jalan-jalan raya di beberapa buah bandar di Turki semalam untuk mendesak Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan meletak jawatan ketika tunjuk perasaan menentang pentadbirannya terus memuncak.

Ribuan pekerja itu yang terdiri daripada guru, doktor, pekerja bank dan kakitangan sektor lain berarak dan membawa bendera kesatuan sekerja di Ankara dan bandar raya Istanbul.

Mereka turut berhimpun di Dataran Taksim yang menjadi lokasi pertempuran ganas melibatkan kumpulan penunjuk perasaan dengan pihak berkuasa sejak hampir seminggu lalu.

"Taksim, kami datang," kata mereka sambil melaungkan slogan yang menuntut Erdogan meletakkan jawatan.

Perdana Menteri itu yang berdepan cabaran terbesarnya selepas sedekad memegang tampuk pentadbiran melabelkan penunjuk perasaan tersebut sebagai pelampau dan samseng. Sebanyak dua orang terbunuh sepanjang enam hari kekacauan berlaku di negara ini dengan beratus-ratus penunjuk perasaan turut ditangkap.

Beberapa pertempuran turut tercetus dalam tempoh semalaman apabila polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air ke arah penunjuk perasaan di beberapa bandar raya utama termasuk di Istanbul.

Di bandar Izmir, pihak berkuasa dilaporkan menahan 25 orang kerana menyiarkan mesej berunsur fitnah di laman Twitter.

"Erdogan perlu memohon maaf, meletak jawatan dan dihadapkan ke mahkamah kerana tindakannya menggunakan kekerasan melampau," kata seorang usahawan berusia 26 tahun, Tansu Tahincioglu di Istanbul. Dua buah kesatuan sekerja terbesar di Turki turut melancarkan mogok selama dua hari bermula semalam bagi menyokong protes tersebut.

Tunjuk perasaan yang merebak ke seluruh negara itu bermula selepas sekumpulan penduduk tempatan membantah rancangan untuk membangunkan semula sebuah taman dekat Dataran Taksim di Istanbul. - AFP

Lelaki AS tangkap ikan toman gergasi

Posted:

Lelaki AS tangkap ikan toman gergasi

Lelaki AS tangkap ikan toman gergasi


NEWTON menunjukkan ikan toman yang berjaya ditangkapnya di Aquia Creek, Virginia pada Sabtu lalu. - Agensi


FREDERICKSBURG, Virginia – Seorang lelaki Amerika Syarikat (AS) berjaya menangkap seekor ikan toman sepanjang satu meter di Aquia Creek, Stafford, Virginia pada Sabtu lalu.

Akhbar Free Lance-Star melaporkan lelaki tersebut, Caleb Newton berjaya menangkap ikan tersebut yang seberat 7.88 kilogram (kg).

Menurut Persatuan Sukan Memancing Antarabangsa (IGF), rekod dunia bagi ikan tersebut adalah seberat 7.82kg yang ditangkap di Jepun pada tahun 2004.

Newton, 27, perlu menghantar permohonan kepada IGF termasuk butiran tentang ikan tersebut dan alat yang digunakan untuk menimbangnya bagi mendapatkan pengesahan rekod dunia. – Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved