Rabu, 5 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


FAM enggan dedah rahsia sebenar

Posted:

FAM enggan dedah rahsia sebenar

FAM enggan dedah rahsia sebenar

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

BARISAN kesebelasan utama skuad NS Betaria yang beraksi dalam saingan Liga Perdana musim ini.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia lebih cenderung mengambil pendekatan 'kunci mulut' ketika diminta mengulas mengenai penyingkiran NS Betaria daripada saingan Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

"Kenapa Betaria tidak dibenarkan terlibat dalam Liga M, kami tidak boleh dedahkan.

"Setelah menilai semua perkara, ahli jawatankuasa memutuskan kelab itu tidak dibenarkan untuk beraksi pada musim depan," kata sumber dalaman FAM kepada Kosmo! semalam.

Terdahulu, FAM telah bertindak untuk menyingkirkan NS Betaria daripada melibatkan diri dalam semua pertandingan meskipun menewaskan UiTM 3-0 pada aksi playoff Liga Perdana bagi musim 2013, Oktober lalu.

Situasi itu menyaksikan Perlis yang menduduki tangga ke-11 dan UiTM (ketiga Liga FAM) akan beraksi dalam Liga Perdana musim depan bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh NS Betaria dan USM FC yang menarik diri.

Sebagai rekod, NS Betaria menduduki tangga ke-10 daripada 12 pasukan dalam Liga Perdana musim lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin (gambar) ketika dihubungi Kosmo! semalam pula enggan memberikan sebarang kenyataan rasmi berhubung perkara tersebut.

Sebaliknya, Hamidin mengesahkan bahawa pihaknya telah menerima permohonan pertukaran nama pasukan Johor FC yang bakal dikenali sebagai Darul Takzim FC mulai musim depan.

Jelasnya, FAM tiada sebab untuk menolak permohonan yang dikemukakan Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) sejak September lalu.

"FAM telah menerima permohonan tersebut selepas pihak berkenaan telah mengemukakan dokumen yang diperlukan.

"Ia termasuk pengesahan daripada Pejabat Pesuruhjaya Sukan tentang penukaran nama itu," katanya.

Dalam perkembangan sama, Hamidin menegaskan, tiada perubahan nama membabitkan pasukan Johor yang akan beraksi dalam Liga Perdana musim depan.

"Kami tiada sebarang bantahan dan status quo Johor dalam Liga Perdana akan kekal.

"Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim merupakan Presiden PBNJ manakala Darul Takzim FC akan diuruskan oleh orang lain," ujarnya.

Demi selamatkan karier

Posted:

Demi selamatkan karier

Demi selamatkan karier


SAFEE (kiri) dan Zakaria ketika ditemui di Wisma FAM, Kelana Jaya malam kelmarin.


PENYERANG Harimau Malaya, Safee Sali berkata, keputusannya menyertai Johor musim depan adalah untuk menyelamatkan kariernya dalam arena bola sepak.

Safee berkata, kesungguhan yang ditunjukkan Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) mendapatkan khidmatnya juga mendorong dia memilih untuk menyarung jersi skuad Harimau Selatan itu.

"Dalam keadaan sekarang, saya pilih menyertai Johor untuk menyelamatkan karier saya. Saya nampak usaha Johor untuk cuba membuat perubahan dalam arena bola sepak negara... saya terima dan hormati cara mereka.

"Saya dapat rasakan Johor akan memberi impak yang amat positif dalam saingan liga musim depan," kata Safee ketika ditemui di Wisma FAM, Kelana Jaya malam kelmarin.

Safee kini berada di Wisma FAM bersama skuad Harimau Malaya dalam persediaan menghadapi aksi separuh akhir Piala Suzuki AFF 2012 menentang Thailand.

"Dengan dibarisi beberapa pemain kebangsaan, skuad Johor akan muncul sebagai pesaing hebat dalam memburu kejuaraan pada saingan Liga Super musim depan," jelasnya yang menyertai Johor secara pinjaman selama setahun.

Kelmarin, Setiausaha Kehormat PBNJ, Suhairi Hashim mengesahkan bahawa bintang kelab Arema Indonesia itu telah menandatangani perjanjian kontrak dengan disaksikan Presiden PBNJ, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim di Wisma FAM.

Sementara itu, pengurus peribadi Safee, Zakaria Ab. Rahim menegaskan, semua pihak tidak harus menjadikan perpindahan Safee ke Johor sebagai satu isu sehingga mampu menjejaskan fokus pemain berusia 28 tahun itu bagi menghadapi kempen Piala Suzuki AFF 2012.

Zakaria percaya pihak pengurusan PBNJ akan membuat pengumuman rasmi berhubung perkara itu selepas berakhirnya kejohanan Piala Suzuki AFF 2012 nanti.

"Kita seharusnya bagi ruang kepada Safee. Lagipun, saya mahu elakkan kenyataan bercanggah dengan PBNJ.

"Saya yakin Johor yang kini dikenali sebagai Darul Takzim FC akan membuat pengumuman rasmi nanti. Kita tunggu dan lihat sahaja," kata Zakaria semalam.

Beliau turut berharap peminat bola sepak tanah air menghormati keputusan Safee berhijrah ke Johor selain mahu menjaga hati semua pihak.

"Saya dan Safee perlu menjaga hati semua pihak termasuk jurulatih negara, Datuk K. Rajagobal.

"Seperti yang saya katakan tadi, kita beri ruang dahulu kepada Safee untuk mempamerkan aksi lebih cemerlang bersama skuad negara," katanya.

Liverpool, Spurs intai peluang

Posted:

Liverpool, Spurs intai peluang

Liverpool, Spurs intai peluang


DEFOE (tengah) dijangka mengemudi jentera serangan Tottenham pada aksi menentang Panathinaikos di White Hart Lane, London awal pagi esok.


LONDON - Dua kelab Liga Perdana England, Liverpool dan Tottenham Hotspur (Spurs) mengintai peluang untuk melayakkan diri ke pusingan kalah mati Liga Europa.

Liverpool dan Spurs berhasrat untuk mengikut jejak langkah Inter Milan, Lyon dan penyandang juara, Atletico Madrid yang telah mengesahkan tempat ke kelompok 32 pasukan terbaik.

Ketika ini, lima daripada 24 pasukan sudah melayakkan diri dan bersedia menghadapi pusingan kalah mati yang akan berlangsung Februari tahun depan.

Liverpool yang melakar kemenangan kedua daripada 10 perlawanan hujung minggu lalu berpeluang untuk mara ke peringkat melakukannya.

Skuad bimbingan Brendan Rodgers itu akan bertandang ke Itali bagi menghadapi cabaran Udinese dalam aksi Kumpulan A dan mereka perlu mengetepikan cabaran Young Boys yang dijangka bergelut menghadapi lawan yang sudah melayakkan diri, Anzi Ma- khachkala dari Rusia.

Liverpool dan Young Boys kini berkongsi tujuh mata daripada lima perlawanan tetapi skuad The Reds memiliki sedikit kelebihan berbanding kelab Switzerland itu berdasarkan rekod jaringan.

Pemain pertahanan antarabangsa Denmark, Daniel Agger yang menjaringkan gol tunggal kemenangan Liverpool ke atas Southampton hujung minggu lalu mengakui Liverpool memiliki peluang yang lebih besar.

"Keyakinan merupakan perkara terbesar ketika ini dan kami begitu yakin.

"Kami berani menguasai bola, kami juga akan terus menyerang. Kami tidak hanya bermain untuk bertahan. Ia sangat berbeza berbanding musim lepas," jelas Agger.

Sementara itu, dalam saingan Kumpulan J, Spurs bakal menanti kunjungan Panathinai- kos di White Hart Lane.

Sekiranya menang, kedua-dua pasukan akan layak ke pusingan kalah mati tetapi Spurs sekadar mengharap keputusan seri untuk layak.

Spurs bermula buruk pada November lalu selepas mencatat tiga kekalahan dalam saingan liga domestik.

Pengurus Spurs, Andre Villas-Boas pantas membuat perubahan dalam pasukannya dan akhirnya mereka berjaya mencapai tiga keputusan yang membanggakan.

Penyerang Spurs, Jermain Defoe menyeru rakan-rakan sepasukannya agar menampilkan aksi terbaik bagi meraih kemenangan yang dicari-cari.

"Kami sentiasa menerima sokongan padu daripada para penyokong. Aksi Piala Europa merupakan antara detik terindah dan bakal menjadi sejarah.

"Kami terdesak untuk layak ke pusingan kalah mati dalam pertandingan ini kerana kami mahu mencipta sejarah gemilang musim ini," kata Defoe. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved