Isnin, 4 Julai 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Perkampungan kecil warga asing

Posted:

Perkampungan kecil warga asing

Perkampungan kecil warga asing

Oleh BAZUKI MUHAMMAD



SATU persatu kelibat manusia membuka pintu besi tidak bertombol di sebuah perkampungan yang barangkali didirikan sendiri warga asing di tengah-tengah ibu kota. Telahan penulis mungkin benar lantaran pakaian kebanyakan mereka yang dilihat seperti baru pulang bekerja, nampak kotor dan comot. Tona warna kulit mereka yang gelap juga sudah dapat mentafsirkan jenis kerja yang dilakukan. Biasanya, itulah gambaran seorang pekerja kontraktor binaan di Kuala Lumpur.

Langkah masing-masing nampak lemah longlai pada lewat petang itu. Tiada senyuman yang diukir. Peluh di dahi dibiarkan menitis begitu saja. Perkampungan yang betul-betul terletak di nadi ibu kota dan dipagari itu tidak bernama. Agaknya, pada bila-bila masa, kalau diajak membeli-belah di pusat beli-belah di KLCC mereka tidak ada masalah. Lokasi penempatan mereka juga kurang 300 meter (m) dari kompleks beli-belah terkenal itu. "Awak datang sini ambil gambar ada apa-apa isu ke, nanti keluar suratkhabar ke?," sapa seorang lelaki bertubuh sasa yang menoktahkan pemerhatian jitu penulis di kawasan yang dijadikan tempat berlindung sekumpulan warga asing yang didominasi warga Indonesia. Suku daripada mereka yang tinggal di perkampungan tersebut berasal dari Bangladesh. Lelaki itu yang mengaku berasal dari suku Madura, Indonesia jelas tidak senang dengan kehadiran seorang petugas media. Penulis bertindak menjauhkan diri daripadanya dan mendekati beberapa penghuni-penghuni lain.


MESKIPUN hidup di dalam perkampungan yang sama, warga Bangladesh ini lebih suka mengasingkan diri.


Ternyata, mereka jauh lebih mesra. Dengan hati terbuka, seorang lelaki yang selesa mahu disapa dengan nama Pak, 30-an, mempelawa penulis melewati kediaman mereka yang berupa sebuah kabin yang bersaiz kecil.

"Inilah rumah saya, tempat saya berlindung," katanya. Bagaimanapun, sukar untuk mendefinisikan kediamannya adalah sebuah rumah. Ruang yang agak sempit memaksa kabinnya menjadi pusat sehenti untuk semua aktiviti termasuk bersantai, menonton TV waima untuk melelapkan mata. Di kabin tersebut kelihatan pakaian disangkut merata-rata, tiada perabot mewah atau katil. Lantai adalah tilam mereka. Namun lelaki yang tinggal bersama isterinya itu mempunyai kelengkapan sebuah TV dan kipas angin. Ruang antara kabin terbentang sebuah sofa lusuh. Di situlah, dia bersama rakan-rakan senegara melabuhkan punggung bersembang pada setiap petang dan malam.

Mencari rezeki

Kawasan itu nampak gersang dan berdebu. Getus hati penulis, kediaman seperti ini memang tidak sesuai untuk didiami orang melainkan individu yang terdesak seperti warga asing yang mencari rezeki di negara ini. Tetapi kebanyakan mereka seperti tidak kisah. Yang penting ada tempat berteduh dan bebas daripada gangguan, mungkin itu saja yang bermain di fikiran mereka. Lelaki yang berlenggeng dan hanya memakai kain pelekat itu meminimumkan percakapannya. Namun daripada loghat bahasanya, dia boleh disifatkan sebagai sudah lama menetap di negara ini. "Alhamdulillah semuanya baik-baik saja, semua orang pun sama," katanya ringkas.


PERKAMPUNGAN tidak bernama ini menyaksikan segala-gala perlu dikongsi bersama tidak kira lelaki atau perempuan.


Sememangnya, perkampungan yang berkeluasan kira-kira 50 X 50 meter itu seperti sudah dikenali oleh penduduk tempatan. Hadirnya beberapa penjaja warga tempatan yang menjual barang-barang runcit dengan motosikal menyebabkan penulis berani berkata demikian. Seperti sudah ada waktu-waktu tertentu, beberapa penduduk berpusu-pusu keluar dari celah pintu dan membeli barangan keperluan asas seperti beras, gula tepung dan sebagainya. Pada petang itu juga penulis dapat merumuskan, warga asing ini juga menjalani kehidupan mereka di negara mereka sama seperti kehidupan kita. Mereka turut mahu menikmati hiburan.

Beberapa wanita berpakaian cantik dengan solekan tebal keluar dari pintu besi itu untuk ke bandar. "Saya mahu ke Bukit Bintang," kata salah seorang daripada mereka dengan nada bersahaja.

Kabin kelamin

Di wilayah perkampungan yang ditakluki kira-kira 20 hingga 30 orang warga asing itu secara keseluruhannya mempunyai lebih daripada 10 kabin. Ada kabin kelamin tetapi lebih banyak yang tinggal bersama rakan-rakan. Lokasinya yang dikelilingi bangunan pencakar langit dan apartmen mewah itu menyebabkan bunyi lalu-lalang kenderaan hanya sayup-sayup kedengaran. Seperkara yang baru disedari, tiada satu pun bayang kanak-kanak kelihatan. Justeru, dapat diramal matlamat mereka merantau ke negara ini. Kesemua hanya mencatur untuk mengumpul sebanyak mungkin wang di Malaysia. Kemudian kembali ke negara asal dengan membawa harta yang melimpah-ruah.


IKAN bakar dipanggang dan kemudiannya akan dihidangkan untuk dinikmati beramai-ramai.


Daripada pemerhatian rambang, kebanyakannya adalah pekerja binaan, pekerja kilang dan tukang cuci di sekitar Kuala Lumpur. Tiada kerja-kerja pembinaan di kawasan berhampiran ketika itu. Kehidupan di perkampungan yang tidak bernama itu segala-galanya dikongsi. Warga asing tersebut sedikit pun tidak rasa kekok berkongsi satu bilik air tanpa dinding antara lelaki dan perempuan. Tidak tahu dari mana sumber air diperoleh namun yang pasti terdapat sebuah kolah air besar. Sedang penulis sibuk mencari sudut terbaik untuk mengambil foto, pandangan penulis terarah kepada seorang wanita warga emas dalam lingkungan umur 50-an, yang sedang menghidupkan unggun api di tengah-tengah laman kabin.

Wanita yang berkain batik Jawa itu dilihat membakar beberapa ekor ikan dan kemudiannya membawa ke kabinnya. Menghampiri pukul 7 malam, kabinnya dikerumuni oleh sebilangan warga Indonesia. Penulis diajak duduk semeja untuk menikmati makan malam oleh wanita tersebut. "Saya bukannya berniaga tapi tolong masak untuk semua orang. Marilah makan, jangan pergi kerja dulu, mari makan," katanya ibarat penghulu di perkampungan itu. Menu pada petang itu ialah nasi putih, ikan panggang, gulai dan sambal kicap. Masing-masing makan dengan lahap. Sangkaan penulis bahawa ia berupa kedai sama sekali meleset kerana tempat itu dijadikan 'pusat' untuk mereka bermuzakarah dan berbual-bual bersama rakan senegara. Barangkali, wanita itu yang disapa penulis dengan nama 'ibu', dibayar sejumlah wang setiap bulan sebagai tanda terima kasih para penghuninya.

Sentimen dua warganegara

Benar kata orang, kadangkala budaya yang berbeza berupaya menjarakkan hubungan. Walaupun warga Indonesia dan Bangladesh berada dalam satu perkampungan, mereka dilihat seperti membuat hal masing-masing. Buktinya, keriuhan di tempat makan tadi menyaksikan tiada seorang pun warga Bangladesh yang turut serta. Sebaliknya, rakyat Asia Selatan itu dilihat bersendirian menyediakan makanan di kabin masing-masing. Boleh jadi itulah gambaran rutin yang dilalui oleh mereka saban hari. Rasanya, tidak perlulah untuk menggali terlalu jauh tentang hubungan kedua-dua warga asing tersebut. Seperti kata seorang warga Indonesia kepada penulis : "Kami mencari rezeki halal di sini." Benar, jika mahu menyekat warganegara asing ke Malaysia, mungkin banyak projek negara yang terbengkalai. Siapakah yang sanggup berjemur di tengah-tengah panas kalau bukan mereka?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kawalan pencemaran bandar raya Asia

Posted:

Kawalan pencemaran bandar raya Asia

Kawalan pencemaran bandar raya Asia


SINGAPURA mengitar tiga liter daripada setiap 100 liter air buangannya menjadi air minuman.


UDARA di kebanyakan bandar raya Asia kini kian tercemar manakala air sungai pula semakin kotor. Golongan pakar memberitahu, terdapat banyak sebab untuk diberi perhatian dalam visi hijau di benua yang semakin melonjak dari segi kuasa pembangunan dan urbanisasi itu. Daripada persekitaran yang menjijikkan di kawasan miskin seperti di Manila hingga ke bandar-bandar perindustrian China baharu, contoh persekitaran yang semakin buruk berleluasa di Asia.

Pencemaran udara sudah melepasi standard Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) di kebanyakan bandar raya. Masalah itu terjadi seiring peningkatan jumlah pemilik kereta. Pada masa yang sama, kilang-kilang yang diperlukan untuk memacu pertumbuhan ekonomi turut meningkatkan jumlah sisa buangan ke udara dan ke dalam sungai. Sementara itu, karbon dari kawasan yang telah diterokai manusia turut meningkat dengan mendadak apabila ratusan juta orang menjadi semakin bergantung kepada penggunaan lebih banyak bahan api fosil bagi memacu ekonomi dan menambah kekayaan.

Usaha pelestarian

Bagaimanapun, perancang-perancang urban dan aktivis hijau turut mendedahkan mengenai kisah-kisah kejayaan hal ehwal persekitaran di seluruh Asia. Ia seiring harapan dan peningkatan tahap kesedaran mengenai keperluan untuk pembangunan lestari. "Banyak gambaran yang diberikan menunjukkan persekitaran menjadi semakin teruk tetapi saya juga melihat trend yang menawarkan penyelesaian.


PIHAK pentadbir bandar raya kini diseru agar mengambil berat tentang hal ehwal menjaga persekitaran.


"Trend (positif) berkenaan semakin berkembang dan anda harus memulakannya di mana-mana," kata Red Constantino, Ketua Institut Iklim dan Bandaraya Lestari Manila. Constantino memetik pembangunan rangkaian rel urban China sebagai salah satu contoh jelas mengenai usaha Asia untuk bergerak ke arah pembangunan lestari. Profesor geografi dari Universiti China Hong Kong, Yeung Yue-man, yang menjalankan kajian mendalam ke atas urbanisasi Asia ternyata lebih yakin. "Keadaan di kebanyakan bandar raya Asia tidaklah seteruk mana," kata Yue-man yang juga penasihat kerajaan Hong Kong.

Menurut Yue-man, dari segi keperluan infrastruktur dan pemantauan rakyat, kebanyakan bandar raya Asia terutama negara yang lebih baik dari segi ekonomi telah menunjukkan konsep pembangunan lestari. "Singapura, Taipei, Seoul dan Hong Kong dalam beberapa segi telah menunjukkan contoh kepada bandar raya Asia lain tentang cara untuk membangunkan persekitaran seiring perkembangan populasi," ujarnya.

Sebuah laporan oleh Unit Perisikan Ekonomi pada Februari lalu yang menilai status hijau di 22 buah bandar raya utama di Asia mencatat trend dan model persekitaran yang positif. Usaha China ke arah industri tenaga yang boleh diperbaharui begitu dipuji, terutamanya ladang jana tenaga angin terbesarnya di Shanghai. Tapak tersebut dijangka dapat menyediakan kuasa elektrik kepada empat juta buah rumah pada tahun 2020.

Untuk tahap penilaian yang lebih tinggi, laporan itu merujuk kepada Menara Pearl River setinggi 71 tingkat di Guangzhou, selatan China yang bakal siap tahun ini. Bangunan pencakar langit itu bakal menjadi seni bina tinggi paling mesra alam di dunia. Laporan Indeks Bandar Raya Hijau Asia oleh Unit Perisikan Ekonomi turut menekankan pelaksanaan kerajaan Tokyo tahun lalu ke atas sistem perdagangan untuk membendung pelepasan gas rumah hijau.

Gas rumah hijau


SEBATANG sungai di Manila yang sangat tercemar dengan sampah-sarap.


Di bawah skim berkenaan, ibu negara Jepun itu menyasarkan untuk mengurangkan pelepasan gas karbon dioksida dan gas lain yang menjadi punca pemanasan global sehingga 25 peratus pada tahun 2020 berbanding catatan tahun 2000. Sementara itu, di Singapura, kekurangan bekalan air yang kronik cuba diatasi melalui teknologi peneraju kitar semula di rantau berkenaan. Tiga liter daripada 100 liter yang diminum oleh rakyat Singapura adalah air sisa yang telah dikitar semula, ditapis dan dibersihkan.

Bagaimanapun, berdasarkan amaran Bank Pembangunan Asia (ADB) yang melaporkan tentang urbanisasi Asia, skala kerosakan persekitaran disebabkan pembangunan pesat bandar raya tidak dapat dihentikan. Laporan itu menjelaskan bahawa kos ekonomi, kesihatan dan kos lain yang bersangkut-paut dengan kemusnahan persekitaran mencecah lebih AS$2 bilion (RM6.04 bilion) setahun di Bangkok dan AS$1 bilion (RM3.02 bilion) setahun di Jakarta.

Kos-kos di bandar raya yang lebih besar di Asia turut dibandingkan. Ia meningkat dengan kadar pencemaran melebihi paras keselamatan terutamanya di kawasan yang lebih besar, lapor kenyataan itu. Ketika trend positif dikenal pasti, ADB turut menekankan lebih banyak usaha perlu dijalankan agar pihak berkuasa dapat diyakinkan mengenai faedah ekonomi yang terbit daripada kesedaran menjaga alam sekitar. "Pentadbir bandar raya harus percaya pada pertumbuhan yang mapan dan mereka harus menolak tanggapan bahawa mereka terpaksa memilih salah satu daripada pilihan memelihara persekitaran dan meningkatkan kekayaan," jelas laporan berkenaan. Laporan itu merumuskan, terdapat hubungan langsung antara perlindungan alam sekitar dengan penjanaan kekayaan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved