Isnin, 4 Julai 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bukti peguam rancang bunuh Sosilawati

Posted:

Bukti peguam rancang bunuh Sosilawati

Bukti peguam rancang bunuh Sosilawati

Oleh NORHAYATI YAHAYA dan SHAH NIZAM OMAR
berita@kosmo.com.my


PATHMANABHAN (kanan), Matan (depan), Khatavarayan (kanan) dan Thilaiyagan (belakang) dibawa ke Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor semalam.


SHAH ALAM - Pihak pendakwaan semalam mengemukakan keterangan bagi membuktikan bekas peguam N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya telah melakukan pembunuhan ke atas jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya berdasarkan penemuan DNA milik mangsa-mangsa pada barang-barang kes.

Bukti itu akan dikemukakan melalui keterangan saksi yang menemui DNA milik seorang daripada mangsa iaitu pegawai bank, Noorhisham Mohammad pada kayu kriket dan DNA peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin pada zink-zink yang digunakan sebagai alas untuk membakar mayat-mayat mangsa.

Dua pekerja ladang Pathmanabhan, U. Suresh dan T. Sarawanan akan dipanggil memberi keterangan bagi membuktikan bagaimana perancangan oleh Pathmanabhan dan tertuduh keempat, R. Khatavarayan bersama yang lain untuk melakukan pembunuhan ke atas keempat-empat mangsa.

Kemuncak keterangan itu, Suresh dan Sarawanan akan memberi keterangan mengenai peranan setiap tertuduh dan bagaimana tertuduh kedua, T. Thilaiyagan membunuh setiap mangsa. Suresh dan Sarawanan sebelum ini dijatuhi hukuman penjara 20 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini kerana melupuskan mayat Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin. Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, R. Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, Ahmad Kamil, 32, dan Kamaruddin, 44.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan. Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff berkata demikian dalam ucapan pembukaannya pada permulaan perbicaraan kes bunuh itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Akhtar Tahir. Ishak dalam ucapannya memberitahu, antara saksi yang akan memberi keterangan termasuk Erni Dekritawati Buhari, anak Sosilawati. Erni akan memberi keterangan berhubung khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterima daripada Sosilawati bertulis: "Jangan bagi Kamal masuk rumah, jika datang hubungi Bisah dia ambil gambar mak."

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Empat jurugambar polis beri keterangan

Posted:

Empat jurugambar polis beri keterangan

Empat jurugambar polis beri keterangan

SHAH ALAM - Hari pertama perbicaraan kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain menyaksikan empat jurugambar polis dipanggil memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Mereka ialah Detektif Koperal Mokhtar Hussain dari Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Lans Koperal Abdul Aziz Ahmad dan Detektif Sarjan Mhd. Rasdi Mhd. Safien yang kedua-duanya dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat serta Detektif Koperal K. Velamal dari Bahagian Bantuan Teknik, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

Berdasarkan keterangan keempat-empat saksi itu, sebanyak 168 keping gambar telah dirakam di beberapa lokasi kejadian pembunuhan kejam itu termasuk tempat serpihan tulang-tulang dibuang dipercayai milik empat mangsa.

Antara lokasi rakaman gambar itu termasuk di Sungai Panchau yang terletak di Jalan Morib dan Sungai Kanchong, Banting.

Semua 168 keping gambar itu dikemukakan di mahkamah sebagai eksibit ketika sesi soal jawab di peringkat pendakwaan yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin.

Terdahulu, saksi pendakwaan ketiga, Mhd. Rasdi memberitahu, dia mengambil gambar di tiga lokasi iaitu sebanyak 73 keping gambar dirakam di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Sungai Panchau (42 keping) dan tali air yang terletak di Pekan Banting (23 keping).

Semua gambar itu dirakam pada 12 September 2010.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perbadanan PR1MA ditubuh

Posted:

Perbadanan PR1MA ditubuh

Perbadanan PR1MA ditubuh


NAJIB (tiga dari kanan) bersama Raja Nong Chik dan Nor Mohamed (kiri) melihat model perumahan PR1MA Fasa I selepas melancarkannya di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Perbadanan Program Perumahan 1Malaysia atau PR1MA akan ditubuhkan bagi merancang dan menyelaras pembinaan projek di bawah program tersebut di seluruh negara, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, perbadanan khas yang diletak di bawah Pejabat Perdana Menteri itu juga akan membuat pengagihan rumah kepada pemohon yang layak.

Sehubungan itu katanya, akta khas digubal mengenai penubuhannya dan akan diluluskan Parlimen pada sidang akan datang.

"Ini kerana (penubuhannya) kita melihat bahawa unit ini akan memberi satu peluang yang cukup baik untuk kita membangunkan sebuah industri secara besar-besaran.

"Mudah-mudahan dengan tertubuhnya perbadanan khas ini, PR1MA akan menjadi program yang sangat penting selaras dengan konsep 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," katanya ketika melancarkan PR1MA di sini semalam.

Turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Najib berkata, dasar baharu itu akan dapat melonjakkan ruang pemilikan rumah untuk rakyat. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved