Jumaat, 15 Julai 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Ford S-Max & Mondeo

Posted:

Ford S-Max & Mondeo

Ford S-Max & Mondeo

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN



JENAMA Ford di Malaysia sememangnya terhutang budi kepada model Fiesta. Tanpa Fiesta, agak mustahil Ford kembali berada dalam liputan radar dan menjadi sebutan dalam kalangan pengguna tempatan yang terkenal dengan sifat cerewetnya. Kini, kelibat kenderaan Ford makin mudah dilihat di jalan raya. Satu situasi yang agak sukar dilihat sebelum ini. Kalau ada pun, cuma model-model lama yang kebanyakannya masih mampu memberikan khidmat tanpa banyak masalah. Semua orang tahu bahawa Ford pernah menjadi satu nama besar satu ketika dahulu.


SEDAN ini menerima pelbagai penambahbaikan berbanding model sebelumnya.


Masih ingat dengan model Ford Escort, Laser TX3 atau Lynx? Itu hanya sebahagian kecil daripada model-model popular Ford yang menjadi dambaan anak-anak muda yang gemarkan kereta berprestasi, bergaya. dan mempunyai tahap pengendalian cemerlang. Jangan salah faham, jenama itu tidak pernah hilang sepenuhnya. Malah, pengedarnya, Sime Darby Auto Connexion Sdn. Bhd (SDAC) tetap cuba untuk memeriahkan pasaran menerusi pelbagai model seperti Ford Focus, trak pikap Ranger, SUV Escape dan Everest, selain sedan Mondeo. Namun, model-model tersebut tidak cukup kuat untuk meruntuhkan persepsi dan skeptikal terhadap Ford. Apatah lagi, ketika jenama pengeluar tempatan, Jepun dan Korea semakin aktif mahu meningkatkan peratus penguasaan masing-masing dalam pasaran. Tidak mahu mensia-siakan momentum positif terhadap Ford, SDAC baru-baru ini menambah rangkaian model sedia ada dengan dua model terbarunya. Sedan Mondeo dalam gred Titanium (Mondeo Titanium) dan kenderaan pelbagai guna (MPV), S-Max.

Enjin EcoBoost

Persamaan paling ketara antara Mondeo Titanium dan S-Max ialah kedua-dua jentera tersebut menggunakan unit enjin terbaru daripada Ford. Dikenali sebagai EcoBoost, enjin empat silinder bersesaran 2.0 liter itu membuat debut menerusi dua model tersebut. Disifatkan sebagai enjin yang lebih kuasa dan kurang penggunaan minyak, ia menawarkan kuasa yang terbaik dalam kelasnya. Prestasi itu dipadatkan ke dalam satu pakej lebih kompak, efisien dan kurang emisi. Ford mendakwa enjin EcoBoost membantu meningkatkan penjimatan bahan api sehingga 20 peratus, di samping pengurangan emisi mencecah 15 peratus. EcoBoost menggabungkan sebuah unit turbocharger dengan sistem pancitan terus bahan api.


RUANG kabin S-Max yang luas untuk seisi keluarga.


Ia menyediakan kuasa yang lebih baik dan pecutan pantas. Kuasa maksimum yang mampu dijananya ialah 203PS @ 6,000rpm dan tork puncak 300Nm @ 4,500rpm. Bagi jarak 100 kilometer, EcoBoost hanya menggunakan sebanyak 8.1 liter petrol. Angka itu adalah kombinasi pemanduan di bandar dan lebuh raya. Bagi memastikan pemanduan yang lancar, enjin tersebut dipadankan dengan transmisi dual-clutch Powershift enam kelajuan automatik. Harus tahu bahawa EcoBoost bertindak sebagai satu elemen penting dalam perancangan Ford Motor Company demi kelestarian global. Ford merancang untuk menggunakan EcoBoost ke dalam 80 peratus kenderaannya dengan jualan global mencecah 1.5 juta unit di seluruh dunia. "Ford komited untuk membawakan teknologi ini kepada semua kenderaan keluaran kami. Jadi, lebih ramai pengguna boleh memperoleh faedah daripada keunikan, prestasi dan penjimatan EcoBoost," jelas Pengurus Serantau Asia Pasifik, Operasi Eksport Ford, David Westerman.

Mondeo Titanium

Sebagaimana sedia maklum, Mondeo sudah ditawarkan oleh SDAC sejak November 2009. Kalau dinilai dari segi ciri yang ada pada Mondeo dan tawaran harganya, sedan eksekutif itu sememangnya berbaloi untuk dimiliki. Kini, model dengan enjin 2.3 liter itu digantikan dengan Mondeo Titanium yang dilengkapi dengan pelbagai ciri pintar bersama rekaan kinetik. Rekaan kinetik itu terserlah menerusi penampilannya yang energetik. Bampar hadapan, belakang dan cermin sisi semuanya menerima sentuhan baru. Perkara yang lebih menarik boleh anda dapati ketika masuk ke dalam kabinnya. Mondeo Titanium menjanjikan pemanduan yang selesa, senyap dan menenangkan. Teknologi terkini yang dipasang pada model itu ialah Human Machine Interface (HMI).


SISTEM audio yang hadir bersama ciri voice command.


HMI meningkatkan tahap kefungsian menerusi butang kawalan pada stereng yang mudah dioperasi. Selain sistem audio yang boleh dikawal dari jauh. Bagi memudahkan pemandu, Bluetooth hadir bersama ciri voice command. Faedahnya? Perisian pengenalpasti suara membolehkan anda menggunakan telefon bimbit dengan cara lebih selamat. Sebagai sebahagian daripada model sedan bersaiz besar, Mondeo Titanium dibawa masuk secara import sepenuhnya (CBU) dari kilang Ford di Eropah. Mondeo Titanium pasti boleh menjadi alternatif kepada mereka yang mahu beralih daripada model-model sedan eksekutif seperti Nissan Teana, Toyota Camry, Honda Accord, Kia Optima atau Hyundai Sonata.

Ford S-Max

S-Max merupakan percubaan pertama Ford untuk bersaing dalam segmen MPV. Selama ini, segmen MPV buatan Eropah cuma dihuni oleh beberapa model termasuklah Renault Espace, Peugeot 5008 dan Citroen C4 Grand Picasso. Berkongsi platform sama dengan Mondeo, S-Max bagaimanapun mampu bertindak sebagai sebuah MPV yang boleh menempatkan tujuh orang penumpang dengan selesa. Justeru, ia sememangnya sebuah kenderaan ideal untuk keluarga. "Ford S-Max yang baru menampilkan rupa luaran kemas. Ia menggabungkan penambahbaikan signifikan dan kefungsian yang memastikan sesiapa sahaja mengalami pengalaman pemanduan yang selesa serta penuh gaya," tambah Westerman.


PAPARAN meter yang moden dan mudah dibaca.


S-Max menawarkkan ruang kargo lebih besar menerusi sistem Fold Flat Seating yang ada padanya. Anda hanya perlu melipat tempat duduk baris kedua dan ketiga untuk mendapat ruang kargo yang diperlukan.

Tidak berkompromi dengan aspek keselamatan, S-Max telah memperoleh penarafan lima bintang daripada Euro NCAP. Senarai sistem keselamatannya juga panjang. Antaranya ialah sembilan beg udara, Electronic Stability Program (ESP), Traction Control System (TCS), Hill Launch Assist (HLA), ABS, EBD, ISOFIX dan banyak lagi.

Mondeo Titanium ditawarkan pada harga di antara RM180,000 hingga RM185,000 seunit. Sementara S-Max pula boleh dimiliki dengan tanda harga di antara RM185,000 hingga RM188,000 seunit (di atas jalan termasuk insurans) untuk pendaftaran peribadi di Semenanjung Malaysia. Ia juga hadir bersama jaminan tiga tahun dengan pakej servis penuh atau perbatuan sejauh 60,000 kilometer (yang mana tiba dahulu). Terdapat lima warna untuk dipilih iaitu hitam, putih, perak, biru dan hijau. Kedua-dua model itu boleh didapati di semua bilik pameran sah Ford mulai Ogos depan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hyundai i10 ditambahbaik

Posted:

Hyundai i10 ditambahbaik

Hyundai i10 ditambahbaik


PENGARAH Urusan Hyundai-Sime Darby (HSDM), Dennis Ho bersama i10 terbaharu.


HYUNDAI-Sime Darby Motors Sdn. Bhd. (HSDM) baru-baru ini melancarkan model terbaharu Hyundai Inokom i10 1.25 Kappa dengan beberapa penambahbaikan. Antaranya ialah enjin kereta kompak itu dilengkapi teknologi CVVT termasuk memiliki rekaan berwajah baru.

Padanan enjin 1.25 Kappa dengan teknologi berkenaan meningkatkan kuasa dan tork maksimum kepada 63.9kW @ 6000rpm dan 119.6Nm @ 4000rpm. Jentera itu didakwa menghasilkan kadar emisi karbon yang lebih rendah.


PAPARAN meter yang kemas dan informatif.


Generasi terbaharu i10 turut dilengkapi teknologi stereng yang dikenali sebagai Motor-Driven Power Steering (MDPS). Teknologi stereng itu membantu meningkatkan kualiti kawalan stereng dan tidak lagi perlu bergantung kepada stereng jenis pam hidraulik.

Bagi aspek rekaan luaran pula, model tersebut memiliki set lingkaran lampu depan yang baru dan krom pada lingkaran lampu kabusnya. Gril heksagon yang lebih dinamik beserta logo Inokom turut diketengahkan.


KERETA kompak ini menawarkan ruang kabin yang luas dan selesa.


Selain itu, padanan spoiler dan bampar belakang baru dengan kombinasi set lampu belakang, membuatkannya kelihatan lebih sporty. Model i10 1.25 Kappa CVVT mempunyai cermin sisi yang dilengkapi indikator lampu LED. Ia juga dilengkapi dengan rim aloi baru.

Perubahan dalaman pula meliputi panel meter dengan instrumen pencahayaan berwarna biru, petunjuk gear digital dan bahan bakar, serta rangkaian penuh lampu amaran. Model itu juga dilengkapi dengan alat pengesan ketika mengundur.

i10 1.25 Kappa dilengkapi brek cakera 13 inci di depan dan brek jenis gelendong bersaiz tujuh inci pada roda belakang. Turut disertakan ialah dua beg udara pada bahagian hadapan. Model i10 1.25 Kappa CVVT didatangkan dalam empat warna iaitu biru, perak, putih dan kelabu.

Harga bagi varian dengan spesifikasi standard di atas jalan ialah RM50,688 sebuah. Untuk varian spesifikasi tinggi, harga seunit ialah RM53,988 (atas jalan). Maklumat lanjut, sila hubungi: 1-300-13-2000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nissan GT-R pencabar kereta berprestasi Barat

Posted:

Nissan GT-R pencabar kereta berprestasi Barat

Nissan GT-R pencabar kereta berprestasi Barat

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


KEUPAYAAN GT-R menggugat ego pengeluar jentera dari Barat.


SELEPAS lebih dua bulan, pelbagai jenis kereta sudah dipaparkan dalam kolum ini. Walau bagaimanapun, kereta berprestasi tinggi masih belum saya tulis. Bukan apa, kereta sebegini hanya segelintir sahaja yang mampu memilikinya. Era kereta berprestasi massa seperti Toyota Corolla AE86, Nissan March Superturbo dan Ford TX3 nampaknya sudah luput ditelan sejarah. Kini, jentera sebegitu majoritinya sudah memasuki pasaran premium hingga orang kebanyakan hanya mampu melihat dan mengidamkannya. Masakan tidak, harga sebuah kereta berprestasi tinggi sudah menyamai atau melebihi nilai sebuah rumah teres atau banglo di kampung.

Mencabar ego


UNIT enjin yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 530PS!


Saya tidak pasti apakah memori umum rakyat Malaysia terhadap Nissan. Orang lama mungkin mengaitkannya dengan model Sunny atau Sentra teksi Genting. Orang muda pula pasti teringatkan kehebatan model Cefiro dalam sukan drift. Bagi orang yang sudah berkeluarga, mereka pasti terfikirkan model Grand Livina. Biar apa pun, Nissan menghantar mesej yang jelas dengan kehadiran sebuah model ini, Nissan GT-R. Kereta agung daripada pengeluar kereta Jepun yang mencabar ego pengeluar kereta berprestasi Barat seperti Porsche, Ferrari dan Aston Martin yang masing-masing mewakili Jerman, Itali dan Britain. Jepun mampu menawarkan kereta yang hebat hanya pada setengah harga atau kurang daripada pengeluar kereta barat. Itu adalah taktik lama yang kini ditiru oleh pengeluar kereta Korea. 2GT-R atau nama asalnya Skyline bukan lahir dalam tempoh dua atau tiga tahun. Warisannya bermula berpuluh-puluh tahun selepas model pertama dikeluarkan oleh Prince Motor Company pada tahun 1957, sebelum mereka bergabung dengan Nissan pada tahun 1966.

Dipantaskan terus ke tahun 2007, Nissan memperkenalkan GT-R dengan menggugurkan nama Skyline. Model terbaharu itu nyata menaikkan nama Nissan. Masuk tahun 2011, model wajah baru (facelift) dibangunkan berdasarkan tema World's best multi-performance and pleasure of responsive driving. Ciri luarannya lebih kuat dan stabil. Di samping gabungan kemaskini lain bagi menyumbang aerodinamik yang lebih baik.

Kuasa enjin dipertingkat Downforce GT-R berjaya dikurangkan. Sementara pekali seret pula turun daripada 0.27 kepada 0.26. Kestabilan kereta diperbaiki menerusi bampar dan bukaan gril yang lebih besar dengan efek tiga dimensi yang dipertingkatkan.


RUANG kokpit yang mengetengahkan ciri sebuah jentera berprestasi tinggi.


Bampar depan telah direka semula dengan tambahan sirip berkembar yang menyumbang kepada downforce sepuluh peratus lebih baik. Selain mengurangkan rintangan angin di dalam ruang enjin, serta meningkatkan aliran udara melalui radiator untuk menyejukkan brek hadapan. Kedua-dua sisi bampar pula dipasang lampu LED siang hari yang kini merupakan aksesori wajib kereta pasaran Eropah. Bampar belakang tidak terkecuali menerima pembedahan kosmetik dengan titik tengah graviti yang rendah serta hujungnya dipanjangkan. Dengan pemanjangan peresap belakang (diffuser), penyejukan bahagian bawah lantai menjadi lebih baik dan rintangan angin berjaya dikurangkan. Penyejukan penyenyap ekzos turut diperbaiki. Downforce belakang berjaya ditingkatkan sebanyak sepuluh peratus melalui penggunaan outlet bampar belakang yang menyingkirkan udara pada ruang tayar belakang. Lampu kabus LED berpadatan tinggi dipasang sekali dengan peresap belakang.

Dari segi mekanikal, output enjin GT-R dipertingkatkan kepada 530PS @ 6,400rpm dan tork maksimum 612Nm dari 3,200 hingga 6,000rpm. Penutup enjin diwarnakan merah untuk mengilustrasikan penambahan prestasi.

Paling menarik, enjin ini lebih jimat minyak. Ia dicapai melalui modifikasi pada tekanan boost pengecas turbo, pemasaan injap, nisbah campuran udara dengan diameter paip inlet lebih besar dan sistem ekzos.

Nissan turut menyemak semula seleksi pemanduan dengan menggantikan Snow Mode dengan Save Mode yang mengoptimumkan tork pemanduan. Ia juga mengubah jadual penukaran gear untuk penggunaan minyak lebih ekonomikal apabila memandu di jalan lurus dan terbuka. Walaupun Snow Mode telah diganti, ciri-ciri asalnya masih dikekalkan.


LAMPU LED siang hari yang menjadi aksesori wajib kenderaan di Eropah turut dipasang pada Nissan GT-R.


R Mode pula digunakan untuk memecut kereta dari titik pegun dan akan berfungsi apabila brek ditekan dengan gear dianjakkan, pedal minyak ditekan sepenuhnya dan brek dilepas dengan cepat. Dalam keadaan itu, suhu minyak akan diawasi secara automatik bagi memastikan ketahanan dan mengelakkan peningkatan suhu melebihi paras ditetapkan. Perubahan lain yang dibuat ialah menambah topang sokongan untuk menguatkan lagi kerangka, brek dan suspensi yang telah dirombak semula. Gabungan tayar dan roda turut ditukar. Tayar barunya ialah Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST CTT dan roda aluminium tempa jenama Rays. GT-R tidaklah semahal mana. Di United Kingdom, harganya ialah £69,950 (RM340,220). Tidak mahal jika dibandingkan dengan kereta berprestasi tinggi lain yang mencecah jutaan ringgit. Di sana, sebuah Ferrari mungkin bersamaan dengan dua buah GT-R!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved