Isnin, 13 Jun 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Harga ikan naik angkara mogok

Posted:

Harga ikan naik angkara mogok

Harga ikan naik angkara mogok

Oleh KU MOHD. RIZDUAN KU ABDUL RAHMAN dan MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
berita@kosmo.com.my


HARGA ikan di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur semalam kekal tinggi dipercayai berpunca daripada tindakan 500 nelayan mogok ke laut.


KUALA LUMPUR - Jika kenaikan harga ikan sepanjang dua minggu lepas dikaitkan dengan faktor musim cuti sekolah tetapi kini, mogok pula dikatakan punca harganya tidak turun-turun.

Tinjauan Kosmo! di beberapa pasar utama di sini semalam mendapati, rata-rata harga yang ditawarkan bagi sekilogram ikan segar tidak banyak beza berbanding sepanjang musim cuti persekolahan.

Malah, ada harga ikan tertentu seperti kembung, sardin dan pelaling didapati naik di antara RM1 hingga RM6 sekilogram.

Seorang penjual ikan Pasar Chow Kit, Maslan Md. Nin, 48, berkata, walaupun mogok tidak menyebabkan bekalan ikan terputus namun, ia akan menyebabkan harga naik jika bekalan diimport dari luar negara.

"Kami sedar kesan mogok oleh persatuan nelayan di Johor, Perlis dan Pahang punca kenaikan harga ikan tetapi kami masih boleh mendapat bekalan dari Indonesia dan Thailand.

"Bagaimanapun, kini kami sukar mendapat bekalan ikan kembung sejak tiga hari lalu," katanya ketika ditemui Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua jiran tidak mahu gaduh

Posted:

Dua jiran tidak mahu gaduh

Dua jiran tidak mahu gaduh

Oleh NASRI JAMALUDIN
mohdnasri.jamaludin@kosmo.com.my


ng chee leng (kanan) dan Yong Nguong Ping menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di Johor Bahru semalam. Turut menyaksikan upacara itu ialah Michael Tay Chee Boon (empat dari kanan) dan Marshall Theagarajah (tengah).


JOHOR BAHRU – Dua jiran yang menetap di rumah berkembar tetapi sering berkrisis sejak tiga tahun lalu mengambil langkah luar biasa untuk berdamai dengan masing-masing bersetuju menandatangani memorandum persefahaman (MoU) semalam.

Ng Chee Leng, 33, dan jirannya Yong Nguong Ping, 43, bersetuju untuk menandatangani MoU tersebut setelah mendapat nasihat daripada Biro Pengaduan Awam (BPA) Johor Bahru.

Majlis menandatangani MoU itu diadakan di pejabat BPA negeri dengan disaksikan oleh Pengarah BPA Negeri, Marshall Theagarajah dan Ketua Biro Aduan Awam (BAA) MCA Johor Bahru, Michael Tay Chee Boon.

Kedua-dua jiran itu menetap di Jalan Bukit Tropika, Taman Bukit Tropika, Ulu Tiram dekat sini.

Bezanya Chee Leng yang berkerja sebagai juruteknik di Singapura menetap di rumah nombor 9 manakala, Nguong Ping, seorang kontraktor di Ulu Tiram tinggal di rumah nombor 11.

Masalah berpunca daripada sikap Nguong Ping yang sering membuat bising dengan bermain piano sesuka hati selain membiarkan anjingnya menyalak dengan kuat pada waktu malam.

Kedua-dua masalah itu menyebabkan tidur Chee Leng pada waktu malam sering terganggu.

Beliau juga menjadi semakin jengkel terhadap Nguong Ping apabila jirannya itu sering menutup pintu rumah dengan kuat.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib umum 9 ETP baharu

Posted:

Najib umum 9 ETP baharu

Najib umum 9 ETP baharu


NAJIB (belakang, empat dari kanan) bergambar bersama ketua-ketua syarikat selepas pengumuman Program Transformasi Ekonomi di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan sembilan inisiatif baharu di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) bernilai pelaburan RM2.77 bilion dan kesan Pendapatan Negara Kasar (GNI) RM18.67 bilion serta mewujudkan 36,595 pekerjaan menjelang 2020.

Dengan pengumuman itu, katanya, projek di bawah ETP yang diumumkan baru-baru ini yang termasuk Pembangunan Bersepadu Penapis dan Petrokimia (Rapid) mempunyai nilai pelaburan RM60 bilion.

Apabila disatukan, kesemua 15 inisiatif di dalam tujuh Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) mempunyai nilai pelaburan RM63.88 bilion dan GNI RM66.31 bilion serta 63,531 pekerjaan baharu.

"Dari segi kumulatif, sehingga kini, ETP telah mencatatkan pelaburan RM170.28 bilion, GNI RM220.15 bilion serta 362,396 pekerjaan baharu," katanya semasa mengumumkan Update Keenam Kemajuan ETP di sini semalam.

Antara inisiatif itu ialah Kumpulan UCSI iaitu badan induk UCSI University bagi membangunkan kluster pendidikan kesihatan bersepadu seluas 64 hektar di Bandar Springhill, Port Dickson.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved