Isnin, 13 Jun 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pemberontak makin menghampiri Tripoli

Posted:

Pemberontak makin menghampiri Tripoli

Pemberontak makin menghampiri Tripoli


BEBERAPA pemberontak Libya berlindung daripada bedilan mortar tentera Gaddafi di Dafniya, 40 kilometer ke barat bandar Misrata, Libya semalam.


ZAWIYAH - Pemberontak Libya kini menggempur bandar pelabuhan minyak utama di negara itu, Zawiya yang terletak sekitar 50 kilometer (km) ke barat Tripoli.

Kemaraan pemberontak memaksa tentera pemimpin Libya, Muammar Gaddafi menutup sebuah lebuh raya di pesisir pantai barat Libya yang juga merupakan laluan utama untuk bekalan dari negara jirannya, Tunisia.

Pihak pemberontak pernah menawan Zawiya yang memiliki 250,000 penduduk pada awal Mac lalu.

Mereka bagaimanapun diusir dua minggu kemudian dalam kepungan oleh briged elit tentera Libya yang diketuai anak lelaki Gaddafi, Khamis.

Kelmarin, jurucakap majlis kepimpinan pemberontak di London, Guma el-Gamaty berkata, pejuang-pejuang pemberontak kembali menguasai kebanyakan kawasan di barat bandar berkenaan.

Seorang pejuang pemberontak dikenali sebagai Kamal berkata: "Mereka kini sudah berada di dalam bandar berkenaan."

Selain Zawiyah, pemberontak turut membedil bandar Dafniya di barat Libya.

Pemberontak Libya sebelum ini menawan timur negara itu, manakala bahagian barat termasuk ibu negara berkenaan, Tripoli dikuasai tentera Gaddafi.

Kemaraan pemberontak menghampiri Tripoli menyebabkan tentera Gaddafi kini semakin tertekan.

Tentera pemimpin Libya itu semakin lemah akibat serangan udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di samping kepungan laut untuk menyekat bantuan ketenteraan memasuki negara tersebut.

NATO menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya pada Mac lalu untuk mengelakkan rakyat negara itu menjadi mangsa kekejaman tentera Gaddafi selepas orang ramai bangkit menentang pemimpin veteran tersebut sebulan sebelumnya.

Rakyat Libya menuntut pembaharuan demokrasi dan ekonomi dilaksanakan di negara Afrika Utara itu yang kaya dengan minyak. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki dibiarkan mati selepas ditembak

Posted:

Lelaki dibiarkan mati selepas ditembak

Lelaki dibiarkan mati selepas ditembak


SARFARAZ SHAH ditembak beberapa kali oleh askar Pakistan di Karachi pada minggu lalu.


KARACHI - Seorang lelaki tidak bersenjata ditembak pada jarak dekat oleh anggota tentera yang kemudian cuma memerhatikannya mati akibat pendarahan di sebatang jalan di Pakistan, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Dalam kejadian yang dirakam di sini pada minggu lalu, seorang lelaki berpakaian preman menarik mangsa yang didakwa melakukan rompakan lalu membawanya kepada sekumpulan anggota tentera Pakistan.

Lelaki itu yang dikenali sebagai Sarfaraz Shah merayu belas kasihan tetapi seorang askar tersebut menembaknya beberapa kali dengan peluru menembusi kaki serta tangan mangsa.

Dia rebah ke tanah dan merintih kesakitan tetapi askar-askar tersebut cuma memerhatikan mangsa mati akibat pendarahan sambil berbual sesama mereka.

Orang ramai yang lalu lalang di tempat kejadian juga tidak mempedulikan mangsa. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lily Allen hamil semasa berkahwin

Posted:

Lily Allen hamil semasa berkahwin

Lily Allen hamil semasa berkahwin


LILY ALLEN bersama suaminya, Sam Cooper.


LONDON - Bintang pop Britain, Lily Allen, 26, mengejutkan tetamu apabila dia mengaku hamil sewaktu majlis perkahwinannya dengan seorang pelukis, Sam Cooper, lapor sebuah akhbar semalam.

Pengumuman itu dibuat oleh Sam, 33, di depan 105 orang tetamu yang terdiri daripada keluarga terdekat dan kawan rapat mereka di gereja St James the Great di sini pada Sabtu lalu.

Kandungan Lily dipercayai mencapai usia 12 minggu.

Menurut sumber pasangan tersebut, Lily tidak pernah berahsia tentang niatnya untuk mendirikan rumah tangga dan memulakan keluarga.

"Lily sedang mengandung dan turut mengahwini lelaki idamannya. Dia sangat gembira sehingga menitiskan air mata kegembiraan," jelas sumber itu.

Penyanyi yang popular dengan lagu Never Gonna Happen itu pernah mengalami keguguran sebanyak dua kali. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved