Ahad, 11 Mei 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Man. City juara

Posted:

Man. City juara

Man. City juara

KAPTEN Man. City, Kompany menjulang trofi Liga Perdana England selepas muncul juara hasil kemenangan 2-0 ke atas West Ham United pada aksi penutup tirai di Stadium Etihad semalam.


LONDON – Manchester City mengesahkan reputasi mereka selaku juara Liga Perdana England musim ini selepas menewaskan West Ham United pada aksi terakhir liga di Stadium Etihad semalam.

City hanya memerlukan keputusan seri untuk mengesahkan kedudukan mereka selaku juara meskipun pencabar terdekat, Liverpool meraih kemenangan pada perlawanan terakhr menentang Newcastle United di Anfield.

City bukan sahaja memiliki kelebihan mata sebelum aksi terakhir itu bermula, tetapi juga memiliki kelebihan dari segi jumlah jaringan berbanding Liverpool.

Pada aksi semalam, City yang pernah muncul juara pada musim 2012, tampil dengan kelas tersendiri untuk meranapkan hajat West Ham, namun terpaksa menunggu setengah jam untuk memecah kebuntuan.

Gol yang dicari-cari City hadir pada minit ke-39 menerusi jaringan Samir Nasri sebelum kapten, Vincent Kompany menambah jaringan pada minit ke-49.

Kedudukan 2-0 kekal sehingga tamat perlawanan, sekali gus mengesahkan gelaran juara liga musim ini menjadi milik City.

Liverpool yang kali terakhir muncul juara 24 tahun lalu, terpaksa bekerja keras untuk menyekat Newcastle sebelum meraih kemenangan 2-1.

Begitu pun, Newcastle terlebih dahulu membuka jaringan menerusi jaringan sendiri pertahanan Liverpool, Martin Skrtel pada minit ke-20 sebelum Daniel Agger dan Daniel Sturridge memastikan kemenangan The Reds pada minit ke-63 dan 65.

Kemenangan tersebut tidak cukup buat Liverpool untuk bergelar juara selepas kali terakhir melakukannya pada tahun 1990.

Norwich, Fulham dan Cardiff City yang menghuni tangga terbawah liga diturunkan pangkat ke Liga Kejuaraan musim depan.

Dua pasukan dari Liga Kejuaraan, Leicester dan Burnley dinaikkan pangkat ke Liga Super manakala satu lagi pasukan akan ditentukan menerusi playoff. – Agensi

'PKNS tiada watak pembunuh'

Posted:

'PKNS tiada watak pembunuh'

'PKNS tiada watak pembunuh'

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


PROMORAC (kiri) dan Wleh kurang menyengat pada aksi menentang Kelantan di Stadium Shah Alam malam kelmarin.


KETUA jurulatih Selangor PKNS, Wan Jamak Wan Hassan mengakui ketumpulan jentera serangan skuad bimbingannya membawa padah apabila tumpas 0-2 kepada Kelantan pada aksi Liga Super di Stadium Shah, Alam malam kelmarin.

Lebih mengecewakan, kegagalan penyerang import The Red Ants, Karlo Primorac memanfaatkan peluang keemasan apabila sepakan penaltinya diselamatkan penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat pada separuh masa pertama.

Bagi Wan Jamak, masalah tersebut menyebabkan skuad bimbingannya gagal memungut tiga mata penuh dalam lapan perlawanan liga berturut-turut biarpun mempunyai dua penyerang terbaik musim lalu, Primorac dan Patrick Ronaldinho Wleh.

"Rentak permainan kami okay tetapi saya risau dengan satu masalah sahaja iaitu tiada 'watak pembunuh' di depan gawang lawan.

"Sejak dulu lagi saya beritahu mengenai masalah ini. Memang kami ada Primorac dan Patrick (Ronaldinho) tetapi mereka gagal tunjuk taring sebenar.

"Kalau sudah ada peluang 80 peratus menjaringkan gol gagal diterjemahkan dengan baik, apatah lagi kalau peluang itu 50-50 (kegagalan Primorac menjaringkan sepakan penalti).

"Kalau ikutkan pasukan lain, sudah lama mereka tukar pemain tetapi kami masih meneruskan kepercayaan kepada mereka (Primorac dan Ronaldinho). Saya sangat kecewa kerana mereka gagal membuktikannya," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pada aksi tersebut, dua gol The Red Warriors daripada Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria (43) dan Francis Forkey Doe pada minit ke-88 memusnahkan impian PKNS untuk mencatatkan kemenangan pertama sejak menewaskan T-Team 3-1 pada 14 Mac lalu.

Kekalahan itu menyaksikan PKNS kini menghuni tangga ketiga tercorot liga dengan 14 mata, satu mata di hadapan Perak dan dua mata mengatasi Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Bagaimanapun, bekas pengendali Kedah itu tetap optimis skuad bimbingannya mampu mengelak daripada terjerumus ke saingan Liga Premier dan terus kekal dalam kempen Liga Super pada musim depan.

"Sudah pasti saya risau dengan kedudukan liga ketika ini tetapi saya optimis kami akan terus berada dalam Liga Super 2015.

"Cuma apa yang saya perlu buat sekarang ini ialah mencari formula baharu menangani masalah tiada 'watak pembunuh' ketika ini.

"Saya akan berbincang dengan semua pemain dari hati-hati mengenai keadaan ini. Mungkin juga saya akan mula mengadakan latihan tambahan untuk menyelamatkan keadaan kami," jelasnya

'Jangan leka walau sesaat'

Posted:

'Jangan leka walau sesaat'

'Jangan leka walau sesaat'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SEGALA-GALANYA kini terletak di tangan skuad Gergasi Merah, Selangor jika berhasrat untuk mendakap trofi Liga Super musim ini.

Skuad kendalian Mehmet Durakovic kini kembali memintas kedudukan selaku pendahulu Liga Super dengan 31 mata hasil kemenangan tipis 1-0 ke atas pencabar terdekat, Pahang di Stadium Darul Makmur, Kuantan kelmarin.

Jika berjaya memenangi kesemua baki tujuh perlawanan liga selepas ini, tidak ada lagi mana-mana pasukan yang mampu mengecewakan Gergasi Merah yang kali terakhir muncul juara Liga Super pada musim 2010.

Ini kerana selepas 15 perlawanan, skuad Pahang kini ketinggalan tiga mata di belakang Selangor manakala Terengganu pula mengekori rapat di tangga ketiga liga dengan 25 mata.

Namun kapten skuad Merah Kuning, Mohd. Bunyamin Omar enggan rakan-rakan sepasukannya terlalu selesa dengan kedudukan semasa di singgahsana liga ketika ini memandangkan apa jua kemungkinan boleh berlaku jika mereka tersilap langkah.

"Kami tidak lagi boleh leka walau sesaat jika mahu mendakap trofi Liga Super musim ini.

"Apa juga kemungkinan boleh berlaku dalam bola sepak jika kami terlalu awal memasang impian untuk muncul juara liga musim ini.

"Jadi, kami harus kekal fokus berdepan perlawanan demi perlawanan selepas ini," katanya kepada Kosmo! semalam.

Bunyamin memberitahu, setiap baki perlawanan wajib diibaratkan sebagai aksi final bermula ketika berdepan Sime Darby di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

"Saya harap 'lautan Merah Kuning' (penyokong) akan membanjiri stadium sekali gus menyemarakkan semangat juang kami dalam usaha membawa pulang tiga mata berharga dalam setiap baki perlawanan selepas ini.

"Saya juga gembira apabila kekal cergas dan tidak dibelenggu sebarang masalah kecederaan, jadi saya harap situasi positif ini kekal sehingga saingan musim ini berakhir," jelas Bunyamin.

Untuk rekod, Selangor muncul naib juara Liga Super musim lalu dengan 40 mata, tiga mata di belakang Lions XII yang muncul juara.

Meskipun sekali lagi layak ke saingan Piala AFC musim ini, cabaran Selangor sekadar terkandas di peringkat kumpulan selain turut ditunjukkan jalan keluar oleh Sarawak pada pusingan kedua kempen Piala FA.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved