Ahad, 11 Mei 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Modal penceroboh haram diragui

Posted:

Modal penceroboh haram diragui

Modal penceroboh haram diragui

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my

INILAH sebuah kandang babi yang terdapat di Kampar, Perak.


IPOH - Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Perak mendedahkan ahli-ahli perniagaan dari sebuah negara jiran menjadi dalang membekalkan modal bagi kegiatan pencerobohan tanah haram secara berleluasa di negeri ini.

Sumber PTG memberitahu, ahli-ahli perniagaan terbabit bertindak memberikan modal kepada tauke-tauke tempatan untuk mengusahakan tanah tersebut hingga mencecah jutaan ringgit.

Kata sumber itu lagi, tauke-tauke tempatan memerlukan kewangan besar untuk meneroka tanah misalnya untuk dijadikan ladang kelapa sawit dan ladang ternakan.

"Kita percaya dengan penglibatan ahli-ahli perniagaan dari negara jiran ini untuk menyalurkan modal kepada syarikat tempatan itu.

"Syarikat tempatan itu kecil sahaja tapi macam mana mereka ada modal yang besar bagi menjalankan aktiviti haram itu," kata sumber itu kepada Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Terima padah akibat curi kereta

Posted:

Terima padah akibat curi kereta

Terima padah akibat curi kereta

Oleh NORLIDA AKMAR IDROS
norlida.idros@kosmo.com.my


BEGINILAH keadaan kereta Toyota Vios disyaki dicuri pasangan suami isteri selepas terbabit kemalangan di Jalan Paya Kemunting, Jitra, Kedah kelmarin.


ALOR SETAR – Niat jahat sepasang suami isteri muda mencuri sebuah kereta jenis Toyota Vios mendapat balasan setimpal apabila kereta tersebut remuk terlanggar sebatang pokok sena yang terletak di bahu kanan jalan raya ketika mereka mahu melarikan kenderaan itu kelmarin.

Kemalangan itu berlaku pada pukul 9.30 pagi di Jalan Paya Kemunting, Jitra di sini selepas mereka mencuri kereta milik seorang peniaga kedai runcit di Kuala Kedah pada pukul 8.30 pagi.

Jarak antara tempat kemalangan itu berlaku dan lokasi kereta itu dicuri adalah kira-kira 30 kilometer.

Lelaki berusia 24 tahun itu terselamat walaupun mengalami kecederaan parah di kepala dan leher manakala isterinya yang berusia 26 tahun cedera ringan di bahu akibat kemalangan itu.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd. Jan berkata, pasangan tersebut difahamkan mahu melarikan kereta yang dicuri itu ke rumah mereka di Kampung Baru, Asun, Jitra di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kukuh dana Sekretariat ASEAN

Posted:

Kukuh dana Sekretariat ASEAN

Kukuh dana Sekretariat ASEAN


NAJIB (empat dari kanan) bergambar bersama ketua-ketua negara ASEAN pada Sidang Kemuncak ASEAN Ke-24 di Nay Pyi Taw, Myanmar semalam.


NAY PYI TAW (MYANMAR) - Malaysia mencadangkan supaya dana Sekretariat ASEAN diperkukuhkan seiring dengan pengisytiharan institusi tersebut sebagai sebuah komuniti mulai tahun hadapan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pada pendapat Malaysia, Sekretariat ASEAN kini tidak dibiayai dengan jumlah dana yang mencukupi untuk menjadikannya sebuah komuniti.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, beliau membentangkan cadangan tersebut ketika menghadiri sidang pleno sidang kemuncak itu.

"Adalah penting dana untuk aktiviti, perbelanjaan operasi dan skim perkhidmatan Sekretariat ASEAN dipertingkatkan untuk menarik lebih ramai tenaga kerja yang berwibawa," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved