Jumaat, 7 Mac 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Ungu hampir berkubur

Posted:

Ungu hampir berkubur

Ungu hampir berkubur

SEJAK ditubuhkan pada tahun 1996, Ungu merupakan antara band yang masih lagi terus mampu menambat hati para peminat, terutamanya di Indonesia dan Malaysia dengan barisan lagu-lagu yang menjadi siulan ramai.

Di sebalik kegemilangan yang dinikmati Pasha (vokalis), Makki (bass), Oncy (gitar), Enda (gitar) dan Rowman (drum) sepanjang 17 tahun bersama dengan membawa nama Ungu berada dalam kelas tersendiri, sebenarnya band berkenaan hampir menjadi sejarah dahulu.

Itulah yang didedahkan oleh salah seorang anggotanya, Franco Medjaya Kusumah atau Enda pada sidang akhbar konsert Ungu Tercipta Untukku di Hotel Vivatel, Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini apabila ditanya tentang cabaran yang pernah ditempuhi mereka sepanjang berkecimpung dalam arena muzik.

"Dua album terawal Ungu kurang mendapat sambutan yang menggalakkan daripada peminat dan ia memberikan tekanan kepada kami.

"Kemudian keputusan diambil untuk menukar haluan dan bernaung dengan syarikat rakaman baharu.

"Pada tahun 2005, kami muncul dengan album terbaharu berjudul Melayang bersama syarikat pengurusan baharu dan bertekad sekiranya album ini gagal, kami akan berpecah.

"Tidak sangka pula lagu berjudul Demi Waktu yang terdapat dalam album ini mendapat sambutan hebat," dedahnya.

Mengenai rahsia tentang kebangkitan yang dilalui mereka sehingga menjadi kegilaan peminat, Enda memberitahu salah satu faktornya ialah sentiasa bersabar dan mempunyai semangat juang yang tinggi.


PADA akhir tahun ini, Ungu bakal mengadakan siri jelajah di beberapa buah negara seperti Malaysia, Singapura, Hong Kong, Jepun dan Australia.


Tidak menyembunyikan bahawa pernah wujud pertelingkahan sesama ahli sehingga memberikan tekanan yang hebat kepada mereka, segala masalah yang timbul cuba diatasi dengan sebaik mungkin demi meneruskan perjuangan dalam dunia muzik.

"Bukan mudah untuk kami terus kekal bersama sehingga ke hari ini, tetapi persahabatan yang terjalin sejak sekian lama banyak membantu kami dengan selalu melakukan perbincangan demi kebaikan kumpulan Ungu.

"Selain itu, menghasilkan karya yang bermutu dengan lagu-lagu yang dapat diterima pendengar juga memainkan peranan utama untuk kami terus kekal. Tidak dilupakan para peminat yang tidak jemu memberikan sokongan," jelasnya.

Berbicara lanjut tentang perkembangan terbaharu mereka pula, Pasha pula mencelah dengan memberitahu bahawa mereka kini sedang dalam persiapan menghasilkan album baharu yang akan dilancarkan pada bulan Jun ini.

Menurut Pasha, berbanding dengan album Ungu yang pernah dihasilkan, kelainan yang akan ditampilkan kali ini ialah setiap lagu yang dirakamkan mereka akan menampilkan penerbit yang berbeza.

"Dalam album baharu kami mengandungi sebanyak 12 buah lagu baharu dan ini bermakna seramai 12 penerbit berbeza akan terlibat dalam pembikinan album ini dan sudah tentu ia sesuatu yang cukup istimewa.

"Segala persiapan kini sedang berjalan dengan lancar dan kalau tiada halangan album berkenaan akan dilancarkan pada bulan Jun ini.

"Kalau tiada halangan kami juga akan datang ke Malaysia untuk melancarkannya khusus buat peminat di sini," ujar pemilik nama sebenar Sigit Purnomo Syamsuddin Said itu.

PASHA memberitahu sekiranya tidak menjadi penyanyi, dia mungkin terlibat dalam bidang politik.


Siri jelajah

Selain sedang sibuk dengan pembikinan album baharu, Pasha menyatakan mereka turut merancang untuk mengadakan konsert siri jelajah di beberapa buah negara pada akhir tahun ini.

Jelasnya, siri jelajah yang dirancang mereka itu dilakukan sebagai hadiah istimewa mereka buat para peminat sempena meraikan ulang tahun penubuhan Ungu yang ke-17.

"Beberapa buah negara telah dipilih untuk menjayakan konsert siri jelajah ini seperti Malaysia, Singapura, Hong Kong, Jepun dan Australia. Pemilihan lokasi ini dibuat atas permintaan daripada peminat Ungu di negara-negara tersebut.

"Kami sasar siri jelajah ini akan dilaksanakan pada hujung tahun kerana mahu memberi tumpuan kepada pembikinan album baharu Ungu terlebih dahulu. Setelah semuanya selesai barulah kami akan membuat persiapan untuk konsert siri jelajah pula," ujarnya.

Bagi meraikan ulang tahun penubuhan band berkenaan, Pasha berkata, syarikat rakaman mereka iaitu Suria Records telah menghasilkan sebuah box set versi platinum yang mengandungi 11 buah album Ungu, buku tentang perjalanan Ungu selama 17 tahun dan foto eksklusif mereka.

"Box set berkenaan hanya dihasilkan sebanyak 170 buah sahaja dan ia sudah pun habis dijual sekarang. Setiap box set yang dijual itu turut disertakan dengan nombor siri yang bermula dengan angka satu hingga 170," jelasnya.


PASHA turut mendedangkan lagu terbaharu, Bila Tiba yang akan dimuatkan dalam album baharu Ungu pada bulan Jun ini.


Dua bulan

Bercerita tentang konsert Ungu Tercipta Untukku yang berlangsung di Star Stage @ Kenangan Wholesale Centre, Kuala Lumpur pada 28 Februari lalu, Pasha meluahkan rasa terharunya kerana masih mendapat undangan mengadakan persembahan di Malaysia.

Ujarnya, pada peringkat awal wujud perasaan bimbang dalam dirinya serta anggota Ungu yang lain sekiranya timbul sebarang masalah yang akan membuatkan konsert berkenaan dibatalkan pada saat-saat akhir.

"Sudah tentu kami berasa risau memandangkan persiapan sudah dilakukan sejak dua bulan lalu. Namun begitu, perasaan risau itu akhirnya hilang setelah kami menjejakkan kaki ke Malaysia.

"Sejujurnya, kami tidak pernah bosan mengadakan persembahan di Malaysia kerana para peminat yang sentiasa mengalu-alukan kedatangan kami. Lagipun sambutan yang diterima agak menggalakkan setiap kali kami menghiburkan peminat di sini," jelasnya.

Baru sahaja selesai mengadakan konsert di Esplande, Singapura kira-kira seminggu sebelum kehadiran mereka ke Malaysia, penyanyi itu memberitahu, Ungu akan meneruskan konsert mereka di Medan, Indonesia selepas kunjungan mereka ke negara ini.

ditonton 500,000 kali

Posted:

<i>Hilang</i> ditonton 500,000 kali

Hilang ditonton 500,000 kali

Oleh MOHD. IZUAN ROSELI


NAJWA berazam untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.


SETELAH menjadikan cabang media baharu, YouTube sebagai platfom untuk mengetengahkan bakat dalam bidang nyanyian sejak tiga tahun lalu, Najwa Latif kini semakin matang dalam bidang nyanyian.

Kematangan tersebut dapat dilihat daripada segi susunan muzik dan gubahan lagu yang ditampilkan melalui single terbaharunya, Hilang.

Lagu rentak rock yang digunakan sebagai penambah perasa kepada single tersebut dilihat agak lari daripada konsep sebenar yang dibawa oleh Najwa sebelum ini iaitu akustik dan pop.

Percubaan tersebut dilihat berjaya setelah Hilang kini telah ditonton sehingga 500,000 kali sejak ia dimuat naik di dalam akaun YouTube penyanyi kelahiran Batu Pahat, Johor itu sejak bulan Februari tahun ini.

Gadis yang pernah popular menerusi lagu Cinta Muka Buku itu berkata, dia suka bereksperimentasi dan mencuba genre baharu dalam bidang muzik.

"Saya tidak mahu terikat kepada satu genre sahaja. Jadi, saya ingin meneroka genre baharu sesuai dengan perubahan semasa dan sekali gus bertindak sebagai pemangkin karier saya.

"Bagaimanapun, saya masih memperjuangkan genre akustik dan pop kerana ia telah sebati dengan saya," ujarnya ketika ditemui pada majlis Forum Young Money Entrepreneurship Day Itinerary di Kolej SEGi, Kota Damansara, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Wang Lee Hom

Dalam pada itu, penyanyi berusia 19 tahun itu kini sedang sibuk dengan proses menyiapkan album keduanya yang dijangka akan diterbitkan menjelang hujung tahun ini.

"Saya kini sedang sibuk menyiapkan album kedua. Album tersebut yang memuatkan sepuluh lagu itu kini hampir 80 peratus siap.

FIGURA comel ini dalam proses menyiapkan album terbarunya.


"Menarik mengenai album kedua ini adalah ia merupakan album pertama yang memuatkan lagu Inggeris pertama saya iaitu Only Yours dan lagu berbahasa

Mandarin, Ni Bu Zhe Dao De Shi nyanyian asal penyanyi terkenal China, Wang Lee Hom," ujarnya.

Ditebak dengan soalan mengenai kenapa memilih lagu Inggeris untuk dimuatkan dalam album terbaharunya, pemilik nama sebenar Imratul Najwa Abdul Latif itu berkata, dia sudah lama teringin untuk menerbitkan lagu Inggerisnya sendiri.

"Lagu Only Yours sebenarnya sudah lama disiapkan sejak saya umur 16 tahun lagi, tetapi saya masih menunggu masa yang sesuai. Ini kerana saya ingin peminat mengenali saya menerusi lagu-lagu berbahasa Melayu terlebih dahulu.

"Di samping itu, lagu Mandarin yang dipopularkan oleh Wang Lee Hom juga turut dimuatkan mengikut gaya dan penyampaian saya sendiri," ujarnya.

Mengulas mengenai pembahagian masa antara bidang pelajaran dan pengajiannya, Najwa berkata buat masa sekarang dia cuba untuk seimbangkan kedua-dua bidang tersebut.

"Bidang nyanyian merupakan hobi dan minat saya tetapi pada masa yang sama, saya akui pelajaran sangat penting untuk masa depan saya.

"Saya juga akan berusaha untuk seimbangkan antara bidang pelajaran dan nyanyian walaupun saya sedar suatu hari nanti saya terpaksa memilih hanya satu bidang sahaja. Saya juga akan tetap menyanyi selagi peminat menghargai muzik saya," tuturnya.

Dalam perkembangan yang sama, Najwa kini berada pada tahun akhir pengajiannya dalam bidang asas pengurusan di Universiti Antarabangsa Unitar (Unitar), Kelana Jaya, Selangor.

"Insya-Allah, saya akan tamat pengajian pada tahun ini dan akan menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi untuk mencapai cita-cita saya bergelar pensyarah bahasa Inggeris.

"Saya akui agak penting untuk mempunyai latar belakang pelajaran dan bersiap sedia demi masa hadapan saya," ujar pelantun lagu Kosong itu.

Dalam pada itu, Najwa juga kini sibuk dengan jemputan nyanyian di Malaysia dan luar negara termasuk di Kluang Mall, Johor dan Brunei pada hujung minggu ini.

Penyanyi popular meriahkan MDF 2014

Posted:

Penyanyi popular meriahkan MDF 2014

Penyanyi popular meriahkan MDF 2014


ANTARA barisan penyanyi yang akan menjayakan persembahan sempena MDF 2014 yang akan berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 29 dan 30 Mac ini.


PROGRAM Malaysia Distro Fiesta (MDF) 2014 yang buat julung-julung kalinya diadakan di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 29 dan 30 Mac ini bakal menghimpunkan 500 pengusaha Distro dari seluruh negara anjuran Postoman Industries.

Distro, singkatan kepada Distribution Store atau Distribution Outlet merupakan sebuah aktiviti menjual pakaian, aksesori dan barangan kraf yang diusahakan oleh golongan remaja menerusi perusahaan Industri Kecil Dan Sederhana (IKS).

Pengarah Urusan Postoman Industries, Sharill Mohamad berkata, matlamat utama program berkenaan ialah untuk menyediakan platform kepada pengusaha Distro untuk menjual produk masing-masing dalam suasana santai dan menghiburkan.

"Bagi memeriahkan lagi MDF 2014 ini, kami telah mengundang seramai 30 selebriti popular, termasuk pemuzik underground yang akan membuat persembahan sepanjang dua hari program berlangsung.

"Selain menghiburkan pengunjung yang datang, mereka juga akan meluangkan masa untuk bermesra bersama peminat dan berkongsi pengalaman masing-masing dalam bidang muzik," ujarnya ketika ditemui semasa majlis pelancaran yang diadakan di VCR Cafe, Pudu, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Antara barisan artis yang memeriahkan program berkenaan seperti Monoloque, Radhi (OAG), Tilu, Caprice, Reza Salleh, Yuka Kharisma, Lokman Aslam, Mafarikha, Mafarikha, Daly Filsuf dan Delisha.

Program yang baru kali pertama dianjurkan itu turut mendapat kerjasama daripada Malaysian Buskers Club, Achtung KL, Youth Buzzr, Underboss, Alibi Music, Terbang Concept dan Fotografia De Lyzard & Switchbox Development.

Menurut Sharill, untuk memeriahkan lagi program, terdapat beberapa acara lain yang disediakan kepada pengunjung seperti pertandingan Doodle, Graffiti Show, Underboss X-treme Sport, Mob Fest Autoshow, demonstrasi Set & Run Silk Screen, pertunjukkan fesyen dan pertunjukkan melukis batik.

Bercerita lebih lanjut tentang MDF 2014, Sharill menjelaskan dengan platform yang disediakan ini dapat membantu pengeluar produk mempromosikan barangan mereka kepada pengunjung yang datang.

Ujarnya, menerusi program ini juga ia mampu meningkatkan lagi mutu dan kualiti barangan Distro tempatan dan mewujudkan persaingan sihat dalam kalangan peniaga.

"Sebagai usaha menarik lebih ramai pengunjung untuk datang ke program ini, kami mengambil langkah untuk mengundang selebriti popular tanah air membuat persembahan sebagai salah satu tarikan.

"Menariknya, terdapat juga beberapa orang selebriti yang berminat untuk menjual produk keluaran sendiri seperti Mizz Nina," jelasnya.

Meskipun baru kali pertama dianjurkan, dia menganggarkan seramai 50,000 pengunjung yang akan hadir sepanjang tempoh dua hari MDF 2014 berlangsung.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved