Isnin, 16 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Khairul Anuar di puncak prestasi

Posted:

Khairul Anuar di puncak prestasi

Khairul Anuar di puncak prestasi

KHAIRUL ANUAR (kanan) mengatasi rakan senegara, Atiq Bazil pada final acara recurve lelaki semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar - Pingat emas memang sudah pun berada dalam tangan kontinjen Malaysia, tetapi aksi final dua pemanah recurve lelaki negara semalam menjadi tumpuan bukan sahaja kerana ia pingat pertama daripada acara memanah tetapi gara-gara perebutan wang insentif RM20,000.

Bagaimanapun ternyata pengalaman memberi kelebihan buat Khairul Anuar Mohammad untuk menewaskan juniornya, Atiq Bazil Bakri 7-1 dalam perlawanan yang berat sebelah itu.

Ketika diberitahu bakal menerima insentif RM20,000 di bawah Skim Hadiah Kemenangan (SHAKAM) Majlis Sukan Negara (MSN), Khairul, Anuar, 22, ternyata terkejut kerana tidak menyangka dia akan mendapat wang sebanyak itu.

"Saya tidak terfikir langsung tentang insentif ketika beraksi kerana saya memberi lebih tumpuan kepada perlawanan akhir itu. Tetapi, apa pun alhamdulillah, saya bersyukur jika ia benar.

"Jadi bolehlah saya gunakan duit itu nanti untuk membantu keluarga saya yang tinggal sehelai sepinggang akibat banjir di Kemaman, Terengganu tempoh hari. Emas ini pula saya hadiahkan kepada emak saya, Kelsom Dollah," katanya selepas perlawanan.

Di bawah SHAKAM, atlet yang memenangi emas pertama akan menerima insentif RM20,000 diikuti RM5,000 jika memenangi emas berikutnya setiap satu.

Perkara ini disahkan pegawai media MSN, Fahmi Omar. Bagaimanapun untuk acara berpasukan, ia akan dibahagikan sama rata antara atlet terbabit.

Sementara itu, Atiq walaupun kalah, dia masih berjaya membuktikan usia yang muda bukan penghalang untuknya menyinar pada temasya Sukan SEA kali ini.

Pada usia 19 tahun, Atiq merupakan pakej kejutan yang boleh dibanggakan daripada acara memanah sekali gus melegakan Persatuan Memanah Malaysia bahawa skuad negara sudah ada pelapis yang bersedia menggantikan Khairul Anuar satu hari nanti.

"Saya hanya mencuba yang terbaik. Tetapi perasaan gementar sedikit mengganggu prestasi saya hari ini. Maklumlah, pasti ada rasa gementar apabila berhadapam pemanah ranking kesembilan dunia (Khairul) ketika ini.

"Apa pun saya puas hati dengan pencapaian saya kali ini apabila berjaya membawa

pulang pingat perak kerana ini merupakan temasya Sukan SEA pertama saya," katanya.

Secara keseluruhan semalam, skuad memanah negara turut menyumbang dua perak dan satu gangsa.

Dua perak diperoleh menerusi Atiq dan gandingan Mohd. Zaki Mahazan-Saritha Cam Nong dalam acara beregu campuran compound.

Pada aksi final, Zaki-Saritha kalah kepada pemanah Laos menerusi kiraan anak panah terdekat dengan titik tengah selepas terikat 149-149 dan 18-18 dalam pusingan penentuan.

Gangsa pula sekali lagi disumbang Saritha selepas menewaskan rakan senegara, Fatin Nurfatehah Mat Salleh 144-139 dalam penentuan tempat ketiga/keempat acara compound individu wanita.

Pingat emas acara itu dimenangi pemanah tuan rumah, Aung Ngeain.

Impian emas Malaysia musnah

Posted:

Impian emas Malaysia musnah

Impian emas Malaysia musnah


PEMAIN negara, Mohd. Hanafiah Dolah melakukan halangan terhadap libasan pemain Thailand dalam perlawanan akhir acara regu lelaki Sukan SEA 2013 semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar - Skuad sepak takraw negara terus kempunan untuk membawa pulang pingat emas selepas tewas 0-2 kepada Thailand pada final acara regu lelaki semalam.

Pada aksi di Stadium Tertutup Wunna Theikdi B itu, regu negara yang diketuai Mohd. Muqlis Borhan (apit kiri), Mohd. Hanafiah Dolah (apit kanan) dan Izurin Refin (tekong) tetap memberikan saingan yang sengit pada set pertama, namun tewas 16-21.

Bagaimanapun, aksi pemain-pemain negara agak 'longlai' pada set kedua, sekali gus kecundang 8-21 kepada regu Thailand yang diketuai Pattarapong Yupadee (apit kiri), Pornchai Kaokew (apit kanan) dan Siriwat Sakha (tekong).

Kekalahan itu turut melebarkan kemarau pingat emas skuad negara selepas kali terakhir muncul juara dalam acara regu pada Sukan SEA 2005 di Manila, Filipina.

Selain diselubungi perasaan kecewa, suasana 'panas' turut menyelubungi kem skuad sepak takraw negara.

Situasi tegang yang hampir mencetuskan pergaduhan itu berlaku selepas pengurus pasukan, Zamry Fareed Mohd. Norden tidak berpuas hati dengan laporan sebuah akhbar tempatan (bukan kumpulan Utusan) yang didakwa cuba memburuk-burukkan reputasi pemain Malaysia.

Namun, ketua jurulatih, Jamaluddin Hassan tetap tenang menghadapi keadaan itu.

"Bagi saya, pencapaian dalam acara regu ini lebih baik berbanding di Palembang, Jakarta (Sukan SEA 2011).

"Dua tahun lalu, kami menang pingat gangsa tetapi di sini (Myanmar) kami mampu meraih perak.

"Cuma sedikit terkilan kerana terlepas pingat emas. Pada set pertama, pemain-pemain beraksi dengan baik berbanding di set kedua.

"Saya rasa mereka telah berusaha bersungguh-sungguh untuk memenangi perlawanan ini. Namun, pengalaman menjadi perbezaan antara kedua-dua regu.

"Rata-rata pemain negara masih muda dan kurang pengalaman, manakala pemain Thailand pula ada yang telah berusia lebih 30 tahun. Itu merupakan kelebihan mereka (Thailand) untuk mencapai kemenangan," katanya.

Bagaimanapun, Jamaluddin yakin sekiranya pemain-pemain negara diberi banyak pendedahan di peringkat antarabangsa, mereka mampu menjadi lebih hebat pada masa hadapan.

Ketika diminta mengulas mengenai persembahan Izurin semalam, beliau mengakui sepakan servis yang dilakukan pemain itu tidak konsisten.

"Memang sasarannya sudah betul, tinggal lagi tidak menjadi sahaja. Kalau dilihat sebelum ini, sepakan servisnya sangat baik tetapi hari ini (semalam) kurang menyerlah.

"Setiap kali servis yang diperoleh, mereka tidak mampu mengutip mata berbanding Thailand. Daripada tiga servis yang dilakukan, mereka pasti dapat satu mata. Itu yang memberikan kelebihan kepada regu lawan. Itulah perbezaan antara Siriwat dan Izurin.

"Daripada aspek kawalan bola juga tidak banyak bezanya. Seperti mana yang saya katakan, pengalaman menjadi pemisah antara mereka," katanya.

Sementara itu, Jamaluddin mempertahankan keputusannya untuk tidak menurunkan pemain simpanan, Norshahruddin Mad Ghani dan Noor Azman Abdul Hamid selepas ketinggalan pada set kedua.

Katanya, regu negara sudah ketinggalan agak jauh dan langkah menurunkan pemain simpanan tidak akan memberikan banyak impak kerana mereka perlu mengambil masa bagi menyesuaikan diri.

Kim Swee: Awasi ancaman Vietnam

Posted:

Kim Swee: Awasi ancaman Vietnam

Kim Swee: Awasi ancaman Vietnam


KIM SWEE (kanan) mengingatkan barisan pemainnya agar berhati-hati dengan ancaman Vietnam pada aksi terakhir peringkat Kumpulan A hari ini.


NAY PYI TAW, Myanmar - Pengendali Harimau Muda, Datuk Ong Kim Swee menuntut anak-anak buahnya supaya mempamerkan semangat juang yang tinggi pada aksi terakhir Kumpulan A acara bola sepak Sukan SEA 2013 menentang Vietnam di Stadium Zeyyer Thiri petang ini.

Kim Swee berkata, pemain-pemain tidak boleh berfikir untuk turun dengan misi mengutip satu mata kerana situasi itu mampu mengundang padah, sekali gus menutup peluang mereka melayakkan diri ke separuh akhir.

Bagaimanapun, kejayaan menjaringkan gol awal akan memberikan kelebihan kepada Harimau Malaya.

"Kami tidak boleh ambil sikap sambil lewa, pemain-pemain perlu bermain dengan semangat juang yang tinggi.

"Kami tidak boleh turun dengan misi untuk mendapatkan satu mata dan menjangkakan perkara yang mudah. Vietnam pasti melancarkan banyak serangan balas yang pantas.

"Rekod jaringan Vietnam juga sudah terbukti bahawa mereka mampu menjaringkan gol. Kami perlu lebih berhati-hati dengan pergerakan kapten, Nguyen Van Quyet.

"Dia memainkan peranan yang sangat baik tidak hanya di posisi tengah tetapi mampu melancarkan serangan yang berbahaya dari sebelah kiri dan kanan," kata Kim Swee selepas mengendalikan latihan ringan di tempat penginapan pemain di Golden Guest Hotel semalam.

Sementara itu, Kim Swee mengakui bahawa beliau berkemungkinan akan menurunkan barisan pemain yang berbeza pada perlawanan penting itu.

"Seperti mana yang saya katakan sebelum ini, pemain-pemain perlu cergas sepenuhnya dan saya percaya mereka yang direhatkan atau yang belum diturunkan sudah pasti boleh menjalankan tugas dengan baik terutamanya bagi menghadapi perlawanan yang penting ini.

"Seperti mana yang saya sering beritahu sebelum ini, senarai nama hanya akan dikeluarkan beberapa jam sebelum perlawanan bermula.

"Saya harap sesiapa sahaja yang diturunkan nanti dapat bermain dengan baik," katanya.

Ketika ditanya mengenai sesi latihan semalam, Kim Swee berkata, beliau sengaja memilih untuk melakukan sesi latihan ringan kerana pemain baharu sahaja menamatkan perlawanan menentang Singapura (kelmarin) dan akan menentang Vietnam hari ini.

Katanya, selain memastikan pemain tidak rasa keletihan, mereka juga mempunyai banyak masa menganalisis corak permainan pihak lawan

Mengulas mengenai perlawanan hari ini, Kim Swee berkata, tidak ada pemain Harimau Muda yang alami kecederaan serius dan kesemua mereka bersedia untuk diturunkan.

Selepas seri 1-1 dengan Singapura, ada pengkritik yang mendakwa percaturan Kim Swee serba tidak menjadi dan beliau sudah ketandusan idea.

Bagaimanapun, beliau tidak mudah melatah dan menganggap isu itu sebagai perkara biasa.

"Ini adalah perkara biasa. Apabila pemain tidak menjaringkan gol, mereka akan dikritik. Apabila pasukan tidak menang, mereka juga akan dikritik.

"Namun, perjalanan kami masih jauh dan perkara yang paling penting adalah kami layak ke separuh akhir. Saya harap, pemain-pemain akan menjadikan perkara itu sebagai satu cabaran," katanya.

Selepas mengharungi tiga perlawanan, Harimau Muda berjaya mengumpul tujuh mata, ketinggalan satu mata di belakang Singapura diikuti Vietnam (enam mata), Laos (satu mata) dan Brunei tanpa sebarang mata.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved