Isnin, 16 Disember 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pengebumian negara buat Mandela

Posted:

Pengebumian negara buat Mandela

Pengebumian negara buat Mandela

ANGGOTA tentera berdiri di sisi keranda Mandela di tapak persemadiannya di kampung Qunu semalam.- REUTERS


QUNU, Afrika Selatan - Nyanyian, ucapan dan bedilan artileri memecah kesunyian di kampung kelahiran Nelson Mandela di sini semasa majlis pengebumiannya semalam

Beribu-ribu tetamu dengan sebahagian mereka menyanyi dan menari berhimpun di sebuah khemah besar di pekarangan kediaman keluarga ikon anti-Apartheid tersebut.

Mandela meninggal dunia pada usia 95 tahun setelah sekian lama jatuh sakit.

Kerandanya yang dibalut bendera Afrika Selatan dibawa ke khemah tersebut menggunakan sebuah kereta meriam sebelum diletak di atas karpet kulit lembu.

"Sebatang pokok besar telah tumbang (Mandela), beliau pulang ke pangkuan nenek moyangnya," kata seorang ketua puak, Ngangomhlaba Matanzima yang mewakili keluarga Mandela.

Cucunya, Nandi Mandela pula berkata, Mandela pernah berkaki ayam untuk ke sekolah di sini semasa kanak-kanak sebelum beliau akhirnya menjadi seorang presiden dan tokoh global.

"Kisah ini sebagai teladan bahawa kita boleh mencapai apa sahaja yang kita impikan dalam hidup," kata Nandi.

Balu Mandela, Grace Machel dan isteri keduanya, Winnie Madikizela-Mandela memakai pakaian hitam dan duduk mengapit Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma.

Antara hadirin termasuk veteran sayap tentera parti Kongres Kebangsaan Afrika (ANC), Duta Amerika Syarikat, Patrick Gaspard dan diplomat asing.

ANC merupakan pergerakan pembebasan yang menjadi kuasa politik dominan selepas pemerintahan rejim kulit putih Apartheid berakhir.

Turut berada di majlis pengebumian tersebut ialah Putera Charles, Putera Albert II dari Monaco, personaliti televisyen AS, Oprah Winfrey, bilionair Richard Branson dan bekas perdana menteri Zimbabwe, Morgan Tsvangirai.

Selesai majlis tersebut, segelintir tetamu akan menghadiri upacara mengebumikan mayat Mandela di tapak perkuburan keluarga mendiang di sini, dalam wilayah Cape Timur.

Sebelum keranda berisi mayat Mandela diturun ke dalam liang lahat, tembakan meriam 21 das dilepaskan dengan beberapa pesawat melakukan penerbangan lintas hormat sebagai penutup kepada majlis pengebumiannya.

Sebelum ini, acara berkabung selama 10 hari diadakan termasuk majlis memorial besar-besaran di sebuah stadium di Johannesburg dan upacara ziarah selama tiga hari di ibu negara Afrika Selatan, Pretoria.

Mandela dipenjara selama 27 tahun kerana menentang rejim Apartheid sebelum muncul untuk memimpin peralihan pemerintahan negara kepada demokrasi.

Ketika itu, ramai penduduk Afrika Selatan bimbang negara mereka kembali berdarah akibat konflik perkauman yang serius.

Mandela menjadi Presiden dalam pilihan raya pertama yang disertai oleh semua kaum pada tahun 1994. - AP

Israel sambung bekalan bahan api ke Gaza

Posted:

Israel sambung bekalan bahan api ke Gaza

Israel sambung bekalan bahan api ke Gaza


PENDUDUK di utara Genting Gaza berpindah dengan menaiki bot selepas rumah mereka dilanda banjir semalam.- REUTERS


BANDAR GAZA - Israel mula memindahkan bahan api ke satu-satunya loji jana kuasa di Genting Gaza semalam, kata seorang pegawai Palestin ketika wilayah pentadbiran Hamas itu dilanda banjir besar akibat hujan lebat pada musim sejuk.

Pegawai Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang bertanggungjawab mengatur pemindahan barangan antara Gaza dan Israel, Raed Fatuh berkata, rejim Zionis akan memindahkan 450,000 liter bahan api ke loji berkenaan.

Loji itu sebelum ini ditutup selama 50 hari akibat sekatan bahan api oleh Israel.

PA tidak berkuasa di Genting Gaza tetapi bertanggung jawab mengatur pemindahan barangan dari wilayah berkenaan dan Israel yang tidak mengiktiraf Hamas.

"Israel menjual bahan api itu kepada PA yang dibayar menggunakan dana Qatar," kata Raed.

Dalam pada itu, Pihak Berkuasa Tenaga Palestin menyatakan, ia berharap loji janakuasa itu akan kembali beroperasi lewat semalam.

Hujan lebat yang bermula Khamis lalu menyebabkan banjir besar di Genting Gaza dengan beribu-ribu penduduk terpaksa dipindahkan dari kediaman mereka. - AFP

Raja Jordan tolak kereta terkandas

Posted:

Raja Jordan tolak kereta terkandas

Raja Jordan tolak kereta terkandas

RAJA ABDULLAH II dilihat bersama beberapa pengguna jalan raya membantu menolak sebuah kereta yang tersangkut di dalam salji di Amman, Jordan kelmarin.- Agensi


AMMAN - Pemerintah Jordan, Raja Abdullah II bin Al-Hussein mengejutkan rakyat jelata kelmarin apabila baginda dilihat membantu menolak sebuah kereta yang tersangkut di dalam salji di sebatang jalan raya di sini.

Kereta milik sebuah keluarga itu tersangkut selepas negara padang pasir tersebut dilanda ribut salji kelmarin.

Raja Abdullah II menolak kereta itu bersama beberapa pengguna jalan raya lain yang kebetulan berada di lokasi kejadian.

Ketika kejadian, baginda melawat kawasan tersebut bagi memeriksa perkembangan terkini kerja-kerja membersihkan salji di jalan raya.

Peristiwa itu yang dirakam oleh seorang pengguna jalan raya telah dimuat naik ke laman web perkongsian video YouTube. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved