Jumaat, 13 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kolumpo ujian pertama Amirul

Posted:

Kolumpo ujian pertama Amirul

Kolumpo ujian pertama Amirul

SOALAN pertama penulis apabila kali pertama bertemu dengan pelakon bernama Amirul Ariff Abdul Wahab pada majlis tayangan perdana filem Kolumpo baru-baru ini berkisar mengenai pertalian darah dengan Johan As'ari.

Sekali imbas wajah Amirul persis Johan, adakah mungkin kalian berdua bersaudara?

Dalam nada gementar, barangkali kerana baru pertama kali dikerumuni petugas media, Amirul menjawab sambil berseloroh: "Rambut sama hitam tapi hati lain-lain, macam mana mahu terangkan sebab ini kuasa Tuhan. Mungkin saya individu ketujuh yang seiras Johan."

Bagaimanapun, tegas Amirul, 25, dia enggan disamakan dengan pelakon itu kerana bimbang faktor itu akan menjadi stereotaip dan peminat menganggap dia cuba menumpang populariti Johan atas dasar berwajah seiras.

"Saya tidak kisah disamakan dengan Johan tapi apabila terlalu ramai yang menegur saya dan menyamakan saya dengannya, saya naik rimas!

"Johan seorang pelakon yang bagus tapi saya tidak mahu dibayanginya dan boleh terjejas kerjaya serta karier saya apabila sering dibandingkan," tambahnya.

Kejutan budaya

Terpanggil untuk membuat temu bual lanjut bersama anak jati Subang Jaya, Selangor itu, Amirul memanjangkan kisah perjuangan sulungnya dalam industri hiburan tempatan.

"Asalnya saya bukan pelakon. Saya seorang krew produksi filem dan biasa terbabit dalam kerja-kerja belakang tabir seperti pereka pencahayaan dan jurukamera.

"Kemudian, dua tahun lalu saya dipaksa oleh teman baik saya untuk menghadiri sesi uji bakat bersama Sheikh Munasar untuk watak Hafidd dalam filem Kolumpo.

BERADA di samping Sharifah Amani dalam filem Kolumpo, gandingan Amirul dan Sharifah Amani mendapat pujian.


"Kata mereka, disebabkan saya malu apabila berdepan dengan kamera saya menepati piawaian karakter yang mereka cari dan syukur Alhamdulillah saya terpilih," ujarnya yang kini masih lagi bertugas sebagai tenaga produksi belakang tabir.

Pelajar lulusan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) dalam bidang perfileman itu mengakui sedang cuba menyesuaikan diri dalam atmosfera baharu dunia lakonan dan populariti yang perlahan-lahan mendakapnya.

"Perkara pertama yang saya belajar apabila memasuki industri hiburan adalah memasukkan diri dalam kelompok masyarakat semasa dan menyesuaikan dengan keadaan.

"Tapi, kelemahan saya ialah saya tidak tahu bagaimana cara untuk masuk ke dalam masyarakat, rasa janggal dan tidak yakin.

"Seperti sekarang, saya perlu menyelenggara jadual harian sendiri, hadir ke sesi temu ramah, menguruskan sesi fotografi dan banyak lagi urusan menanti. Sebab itu saya akan gemuruh kalau berdepan dengan terlalu ramai orang.

"Saya seorang pekerja filem, jadi secara lumrahnya saya seorang yang kasar. Tapi apabila memasuki industri saya perlu berlembut, saya dalam proses belajar," katanya yang menyifatkan karakter Hafidd hampir sama dengan peribadinya.

Daripada tiga buah cerita berbeza yang dipersembahkan dalam filem Kolumpo, Amirul memainkan peranan utama dalam kisah enigma seorang remaja lelaki mencari identiti dirinya sehingga bertemu dengan seorang gadis bernama Siti Nur Hayy (Sharifah Amani) yang telah mengubah perspektif pemikirannya secara total.

Kualiti hero

Rencah hidup Amirul baru bermula. Dia berpegang pada prinsip yang dipelajarinya di Aswara. Dia cuma props kepada sesebuah karya filem atau drama yang hanya menggerakkan jalan cerita.

"Tonggak utama adalah penceritaan, tidak penting sebenarnya seseorang pelakon itu. Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan pandangan saya tapi bagi saya kejayaan pelakon bergantung pada kejayaan jalan cerita filem," jelasnya.

Ditanya adakah Amirul banyak mendapat bimbingan daripada bapanya yang merupakan pengkritik filem terkenal tempatan, jawab Amirul, dia lebih banyak mendapat ilmu berkenaan bidang perfileman secara kendiri.

"Untuk belajar mengenai filem, saya perlu banyak tengok filem dan banyak membaca. Mujurlah di rumah saya ada perpustakaan mini yang mengumpulkan pelbagai koleksi filem milik ayah saya.

AMIRUL masih belajar menyesuaikan diri dengan bidang lakonan.


"Kalau dulu ketika zaman persekolahan saya seorang budak nakal tapi senakal-nakal saya biasanya saya akan meluangkan masa di ruang kecil di rumah saya untuk membaca bersendirian," kata anak kepada pengkritik filem Abdul Wahab Hamzah itu.

Amirul mengakui dia tidak mempunyai kualiti hero sebuah drama tapi interpretasi hero pada pandangannya lebih merujuk pada kualiti bakat berlakon.

"Saya tiada kualiti seorang hero yang biasanya badan berotot atau mempunyai wajah tampan. Tapi bagi saya, adanya atau tiada seseorang hero bukan faktor utama asalkan mampu menyampaikan jalan cerita," kata Amirul.

Sebagai seorang pelakon yang terdahulu memasuki industri menerusi kerja belakang tabir, Amirul tetap berjaga-jaga perihal kontroversi.

Ujarnya, sama ada sedar atau tidak dia perlu mempersiapkan diri untuk berdepan kontroversi.

Katanya: "Bersedia atau tidak, kontroversi akan tetap datang apabila sampainya waktu. Saya harap pada ketika itu saya boleh menanganinya dan cuba sedaya upaya untuk mengelak kontroversi. Itu sangat tidak bagus dan boleh mendatangkan masalah mental!"

Ayu Raudhah hamil anak kedua

Posted:

Ayu Raudhah hamil anak kedua

Ayu Raudhah hamil anak kedua

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN

AYU RAUDHAH kini hamil empat bulan. Dia mempunyai seorang anak lelaki, Aisy Qaiser, yang baru berusia sembilan bulan.


KALI terakhir Ayu Raudhah beraksi di depan kaca televisyen adalah sekitar bulan Ogos lalu untuk telefilem Aidifitri berjudul Tiba Masanya bergandingan bersama Azhan Rani dan Ezlisa Loy.

Bagaimanapun, adik kepada pelakon Rozita Che Wan itu kembali menyepi dan hanya memperuntukkan waktu menguruskan rumah tangganya bersama suami, Zaquan Adha dan anak lelakinya, Muhammad Aisy Qaiser yang berusia sembilan bulan.

Bertemu wanita ini pada majlis pernikahan selebriti Rozita Che Wan dan Zain Saidin di Pusat Konvensyen Setia City, Shah Alam, Selangor baru-baru ini, Ayu menjelaskan dia sedang berehat untuk memberikan tumpuan terhadap keluarga.

Dalam pada itu, Ayu atau nama sebenarnya Raudhah Che Wan, 29, berkongsi berita gembira bahawa dia kini hamil anak kedua yang sudah empat bulan dalam kandungan. Ikuti temu bual bersama pelakon ramah ini:

Kosmo!: Adakah Ayu merancang untuk berhenti daripada dunia lakonan dan terus menguruskan keluarga?

AYU RAUDHAH: Sebenarnya, saya tidak pernah berniat untuk berhenti. Bagaimanapun, buat masa sekarang saya akan memberikan tumpuan untuk keluarga dan membesarkan anak saya terlebih dahulu. Lagipun, ketika terlibat dengan penggambaran pada bulan Ogos lalu, saya terpaksa meninggalkan dia dan berulang-alik setiap hari dari Kuala Lumpur ke Seremban, Negeri Sembilan. Kasihan juga untuk produksi yang terpaksa mengikut jadual penggambaran saya yang tidak boleh meleret sampai lewat malam.

Mungkin Ayu ada perancangan untuk membesarkan keluarga?

Ya, Alhamdulillah saya sekarang sedang hamil empat bulan. Jantina anak belum tahu lagi, tapi saya berharap kali ini agar dapat anak perempuan memandangkan anak sulung saya lelaki. Ini rezeki Allah, saya dan suami tidak pernah merancang untuk mendapatkan zuriat dalam masa terdekat.

Ada Ayu mengalami alahan sepanjang beberapa bulan awal kandungan?

Saya tidak tahu pun pada mulanya saya hamil sehinggalah kitaran haid saya berhenti pada bulan pertama. Saya kemudian membuat pemeriksaan di klinik. Sewaktu hamil anak pertama, saya mengalami alahan, tapi kali ini tiada yang ekstrem atau benda pelik-pelik berlaku kepada saya. Bagaimanapun, saya kira ia beralih kepada suami saya kerana dia yang mengalami muntah-muntah dan pening-pening.

AYU memberitahu, suaminya, Zaquan Adha mengalami alahan muntahdan pening-pening sepanjang dia hamil.


Bagaimanakah reaksi mentua anda apabila dimaklumkan bakal mendapat seorang lagi cucu?

Terkejut, tapi mereka gembira. Seperti kata orang tua-tua, beranak ramai-ramai ketika muda kerana apabila sudah tua tidak perlu fikir banyak perkara, cuma tinggal membesarkan anak-anak.

Komen anda apabila timbul desas-desus kembar suami anda, Aidil Zafuan sudah ada kekasih baharu selepas bercerai. Adakah anda sendiri pernah berjumpa dengan individu itu atau mungkin orang dalam industri hiburan?

Saya tidak mahu komen, maaf. Bukan serik tapi saya tidak mahu apa-apa kenyataan keluar daripada mulut saya. Sejarah lalu pun sudah banyak mengajar saya. Kadang-kadang kita tidak berniat negatif tapi apabila keluar kenyataan orang anggap sebaliknya.

Beralih kepada majlis pernikahan kakak anda, Rozita Che Wan dan Zain Saidin. Sebagai insan paling rapat dengan Rozita apakah yang dapat anda simpulkan tentang mereka?

Majlis ini adalah yang paling dinanti-nantikan sebab semua tahu dia seorang yang popular dan kaya, tapi tiada kebahagiaan dalam rumah tangga. Sebelum berkahwin kami rapat, tapi apabila saya mendirikan rumah tangga dia menjadi sunyi dan mencari pasangan yang sesuai. Saya tumpang gembira untuk pasangan Rozita dan Zain.

Sepanjang mengenali Zain Saidin, apakah peribadi Zain yang anda fikir telah mampu mencairkan hati Rozita?

Zain seorang yang bersungguh-sungguh dan akan dapatkan Kak Ta (Rozita) walau apa cara sekali pun. Walau apa orang kata, dia tetap menerimanya dengan hati terbuka. Sebenarnya kami sekeluarga tidak tahu bila mereka mula bercinta sehingga Kak Ta memberitahu kami dia mahu berkahwin dengan Zain. Apabila terlalu banyak gosip mengaitkan dia dengan ramai lelaki, kami sekeluarga menjadi lali dan tidak ambil pusing.

Adakah perkahwinan Rozita dan Zain lambang kejayaan terhadap semua tohmahan yang dilemparkan sebelum ini?

Ya, kejayaan dan dugaan. Apabila berkahwin masalah tidak dapat selesai secara total. Perjalanan masih jauh dan saya berharap mereka lebih kuat. Orang sekeliling tidak akan berpuas hati.

Ultra FM guna lima selebriti jadi deejay

Posted:

Ultra FM guna lima selebriti jadi deejay

Ultra FM guna lima selebriti jadi deejay


Fizi, Mon Ryanti, Sharifah Shahirah, Jimmy Shanley dan Mamat menjadi peneraju Ultra FM yang berfrekuensi melalui gelombang 101.3 FM.


STESEN radio tempatan berkembang lagi dengan kehadiran satu lagi stesen baharu yang dikenali sebagai Ultra FM yang berfrekuensi melalui gelombang 101.3FM.

Hanya beroperasi sekitar Lembah Klang, Ultra FM menampilkan lima selebriti terkenal tanah air iaitu Jimmy Shanley, Mamat Sepah, pelakon Mon Ryanti, pelawak Sharifah Shahira dan pendatang baharu Fizi.

Menurut Pengurus Saluran Ultra FM, Mira Sakhia Shamsuddin, pemilihan penyampai dibuat berdasarkan pengalaman mereka dalam bidang tersebut dan juga kemampuan dalam menghiburkan pendengar.

"Sebagai stesen radio baharu, pembabitan selebriti-selebriti tersebut dilihat mampu membantu stesen radio Ultra FM menarik perhatian pendengar.

"Sebagai contoh, pemilihan Jimmy dan Mamat untuk kendalikan segmen Ultra 6-10 yang ke udara setiap hari pukul 6 hingga 10 pagi. Jimmy memang seorang penyampai radio manakala Mamat seorang pelawak.

"Kerjasama kedua-duanya mampu menceriakan pendengar, malah pada masa sama memberi pendedahan terkini mengenai isu semasa," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran stesen radio berkenaan di Hotel Concorde, Kuala Lumpur.

Bercerita lebih lanjut, Mira memberitahu, Ultra FM merupakan radio di bawah syarikat Copyrite Laureate Sdn. Bhd.

"Ia mula beroperasi sejak bulan Mac lalu dan kontinya bertempat di sebuah lot kedai di Jalan Pahang, Kuala Lumpur," katanya lagi.

Disoal adakah pemilihan Mamat dibuat berdasarkan kecenderungan stesen radio lain yang menggunakan pelawak sebagai penyampai sejak kebelakangan ini, Mira berkata, dia lebih tertarik dengan keinginan Mamat menjadi penyampai radio.

Bukan itu sahaja, Mira juga memberitahu, Mamat mempunyai pengalaman sebagai penyampai radio bersama Sepah di sebuah stsen radio lain sebelum ini.

Sementara itu, akui Mamat atau nama sebenarnya Mohd. Noor Murad, dia memang sukakan muzik dan sudah lama menyimpan impian menjadi penyampai radio.

Bagaimanapun, jelas Mamat, dia tidak mahu menyaingi Jimmy kerana sedar pengacara itu jauh berpengalaman daripadanya.

"Atas pengalaman yang pernah saya raih sebelum ini sebagai penyampai radio bersama Sepah, saya gunakan sebaiknya dalam Ultra FM bersama Jimmy pula.

"Jimmy lebih suka berbincang isu semasa. Jadi saya cuba melawakkan atau meredakan isu yang dimainkan Jimmy. Namun, jika ia melibatkan isu-isu yang besar saya akan lebih berhati-hati ketika melawak," tuturnya.

Menampilkan konsep yang pelbagai dari segi muzik yang disajikan kepada pendengar, Ultra FM berusaha memenuhi cita rasa semua golongan merangkumi peminat muzik lama, baru, dangdut, malar segar (evergreen) yang bersesuaian matlamat Ultra FM mencintai segala genre muzik. - FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved