Khamis, 3 Oktober 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Rajagobal tenang hadapi musibah

Posted:

Rajagobal tenang hadapi musibah

Rajagobal tenang hadapi musibah

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

BARISAN pelatih Harimau Malaya mula menjalani latihan di Wisma FAM, Kelana Jaya kelmarin.


PENGENDALI Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal (gambar kecil) tidak rela lagi kehilangan khidmat tonggak utama menjelang aksi menentang Bahrain pada kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Shah Alam, 15 Oktober ini.

Terdahulu, Rajagobal kehilangan tiga pemain – Wan Zack Haikal Wan Nor, Mohd. Fadhli Shas dan Azamud- din Akil – yang ditimpa masalah kecederaan.

Justeru Rajagobal berkata, beliau akan cuba mencari pengganti tempat Wan Zack yang dijangka berehat sekurang-kurangnya enam bulan ekoran kecederaan Anterior Cruciate Ligament (ACL) pada lutut kanan.

"Sebelum ini, Fadhli mengalami kecederaan MCL (Medial Collateral Ligament) dan terbaharu, Wan Zack pula ditimpa kecederaan ACL.

"Sudah tentu ia mengganggu perancangan pasukan selepas kehilangan dua tonggak utama ini.

"Namun, saya kena fikir pemain mana mampu menggantikan tempat mereka pada perlawanan menentang Bahrain nanti," katanya kepada pemberita ketika ditemui di padang Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Rajagobal berkata, beliau juga masih memantau perkembangan Azamuddin yang dilaporkan mengalami kecederaan pangkal paha.

"Kita masih ada Khyril (Muhymeen Zambri), Fakri Saaraani dan saya akan tengok siapa yang sesuai ganti (tempat) Wan Zack.

"Saya mahu bagi kelonggaran kepada pemain-pemain (beraksi pada suku akhir Piala Malaysia) kerana saya tidak mahu lagi kehilangan pemain utama.

"Sebaik mereka kembali bersama pasukan, baru saya akan lihat siapa yang mampu beraksi menentang Bahrain nanti," tambahnya.

Ketika ini, Rajagobal hanya dapat mengumpul 11 pelatih bagi mengikuti kem latihan Harimau Malaya.

Ini kerana 17 lagi pemain masih mempunyai tugasan bersama pasukan masing-masing bagi mengharungi aksi suku akhir Piala Malaysia.

Ditanya mengapa beliau tidak memilih untuk mengadakan latihan bersama skuad Harimau Muda kendalian Ong Kim Swee, Rajagobal memberitahu: "Saya ada cara tersendiri untuk mengatasi situasi tersebut.

"Saya hanya mahu memberi tumpuan kepada pasukan. Bukan kita tidak mahu main (dengan Harimau Muda) tetapi saya ada perancangan tersendiri.

"Kecederaan bila-bila masa boleh berlaku. Saya tidak mahu gangguan kepada para pemain dan cukuplah latihan ini buat sementara."

Harap tuah gelanggang keramat

Posted:

Harap tuah gelanggang keramat

Harap tuah gelanggang keramat

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

INDRA menjadi sandaran terbaik Kelantan bagi merobek gawang Johor DT di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, Sabtu ini.


PARA penyokong Kelantan bakal menentukan nasib The Red Warriors yang akan turun melayan kunjungan Johor Darul Takzim (Johor DT) pada saingan suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, Sabtu ini.

Penggempur Kelantan, Indra Putra Mahayuddin percaya puluhan ribu penyokong The Red Warriors yang akan membanjiri stadium keramat mereka itu mampu menjadi 'pemain ke-12' serta memberikan impak besar terhadap prestasi skuad kendalian Bojan Hodak itu.

Menurut Indra, Stadium Sultan Muhammad IV masih lagi menjadi gelanggang yang digeruni pihak lawan bersandarkan kepada sokongan padu daripada penyokong setia Kelantan.

"Kami ketinggalan dua gol dan perlu mencarinya di sini (Kota Bharu) untuk layak (ke separuh akhir) selain tidak boleh membenarkan Johor DT mencipta jaringan.

"Saya harap dengan doa dan sokongan para peminat dapat memberikan motivasi kepada para pemain untuk menewaskan Johor DT nanti.

"Sejak sekian lama, stadium ini memberikan kita kelebihan. Banyak pasukan yang datang ke sini dan pulang dengan kekecewaan.

"Saya fikir ia (Stadium Sultan Muhammad IV) masih lagi keramat. Saya menjangkakan tidak mudah untuk pemain Johor DT meraikan sesuatu di sini dan kami akan memberikan yang terbaik," kata Indra ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Mengulas mengenai kekalahan 2-4 pada aksi suku akhir pertama di Larkin, Sabtu lalu, Indra berkata, ia merupakan isyarat penting kepada Kelantan bahawa saingan Piala

"Banyak kesilapan yang dilakukan pada perlawanan pertama sehingga menyebabkan kami terpaksa menerima hakikat kekalahan itu.

"Tidak ada lagi kompromi, kami kena turun Sabtu ini dengan memberikan aksi yang terbaik tanpa melakukan kesilapan, itu sangat penting.

"Kami mempunyai banyak peluang pada perlawanan pertama, saya fikir tidak kurang daripada lima tetapi nasib tidak begitu menyebelahi kami.

"Kali ini para pemain kena bermain seperti biasa, tiada sebarang tekanan dan gol pasti akan datang," ujarnya.

Indra menambah, Johor DT mungkin melakukan kesilapan besar sekiranya menganggap bekalan dua gol yang dibawa skuad Harimau Selatan itu mampu memberikan kelebihan untuk mereka layak ke saingan separuh akhir.

"Kini kami harus mengurangkan kesilapan di hadapan gawang sendiri sebagaimana yang berlaku di Larkin," katanya.

Giger pamer kayuhan sebenar

Posted:

Giger pamer kayuhan sebenar

Giger pamer kayuhan sebenar

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

GIGER mengawal basikalnya ketika menuruni bukit pada perlumbaan peringkat kedua LIMBC 2013 di Padang Mat Sirat, Kuah, Langkawi semalam.


PENYANDANG juara, Fabian Giger mempamerkan kayuhan bertenaga untuk memenangi peringkat kedua Cabaran Lumba Basikal Bukit Antarabangsa Langkawi (LIMBC) 2013 semalam.

Pada aksi sejauh 45 kilometer (km) dari Taman Legenda ke Perkampungan Oriental itu, Giger mencatatkan masa terpantas iaitu 1 jam 55 minit 49 saat.

Tempat kedua pula diraih rakan sepasukannya daripada Giant Pro XC, Emil Lindgren dengan masa 1:58:14s manakala pelumba pasukan Elettroveneta-Corratec, Kristian Hynek ketiga (1:58:28s).

Lindgren turut merampas Jersi Kuning daripada pendahulu keseluruhan sebelum ini, Maxime Marotte.

Giger berkata, kelancaran perlumbaan semalam telah memberi peluang kepadanya untuk mendominasi saingan seperti yang dilakukan pada peringkat pertama yang dimenangi Lindgren kelmarin.

"Saya sangat kecewa semalam (kelmarin) kerana tayar basikal saya pancit pada penghujung perlumbaan dan ketinggalan lebih 30 minit.

"Saya rasa peluang saya untuk pertahankan gelaran juara tahun ini nampak sukar.

"Begitupun, saya tetap akan memberikan aksi yang terbaik untuk pasukan, sekali gus membantu Lindgren kekal berada di kedudukan teratas," kata Giger.

Bagi kategori wanita pula, juara bertahan, Lea Davison turut menyerlah selepas mencatatkan masa terpantas 2:19:28s.

Kemenangan tersebut turut membantu pelumba Specialized Factory Racing itu untuk mengungguli kedudukan keseluruhan, sekali gus merampas Jersi Merah Jambu daripada Eva Lechner (Colnago Sudtirol).

Tempat kedua pula diraih pencabar terdekatnya, Maja Wloszczowska (Giant Pro XC) selepas mencatatkan masa 2:19:28s.

Pemenang peringkat pertama, Adelheid Morath (Sabine Spitz Haibike Pro) yang menghuni tempat ketiga sekadar merekodkan 2:23:46s.

Dalam pada itu, pelumba Kedah SBS Giant, Shahrin Amir terpaksa berpuas hati dengan catatan masa 2:28:48s untuk berada di tangga ke-32 apabila tersilap jalan kira-kira 10 kilometer selepas perlumbaan.

"Ketika itu saya dalam kelompok yang besar membabitkan 14 hingga hingga 15 pelumba termasuk beberapa pelumba profesional, jadi saya tidak perasan dengan penunjuk arah.

"Saya rasa sudah terlajak dalam empat hingga lima kilometer sebelum terpaksa berpatah balik ke laluan yang betul selepas melihat beberapa pelumba lain yang sebelum ini berada di belakang kami sudah berada di hadapan," kata Shahrin.

Pelumba pasukan Endurance, Saiful Khohar Abdul Halim pula meraih tempat ke-27, sekali gus muncul pelumba pertama negara yang melintasi garisan penamat dengan catatan masa 2:27:31s.

Para pelumba akan menghadapi ujian lebih sukar hari ini bagi mengharungi peringkat ketiga sejauh 81 kilometer yang bermula dan berakhir di Perkampungan Oriental.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved