Ahad, 6 Oktober 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Negara perlu 10,000 doktor gigi

Posted:

Negara perlu 10,000 doktor gigi

Negara perlu 10,000 doktor gigi

Oleh MOHD. ZAINI SAMSU HADI
zaini.hadi@kosmo.com.my

ROSMAH (kanan) dan Subramaniam (kiri) melihat demo menggosok gigi oleh Muhd. Aniq Abdul Rahim, 11, di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Malaysia memerlukan sekurang-kurangnya 10,000 orang pengamal perubatan dalam bidang rawatan pergigian sebagai usaha untuk mencapai nisbah seorang doktor untuk 3,000 penduduk menjelang tahun 2020.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri S. Subramaniam berkata, pada masa ini terdapat seramai 4,558 pengamal perubatan dalam bidang berkenaan berkhidmat di klinik-klinik dan hospital kerajaan serta swasta di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, menurut beliau, sebanyak 58 peratus daripada mereka berkhidmat dengan kerajaan, manakala 42 peratus lagi berkhidmat dengan pihak swasta.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ibu trauma berkelah di tasik

Posted:

Ibu trauma berkelah di tasik

Ibu trauma berkelah di tasik

Oleh NORLIDA AKMAR IDROS
norlida.idros@kosmo.com.my


PASUKAN penyelamat mengangkat mayat salah seorang mangsa yang ditemui lemas di Tasik Pengkalan Balak, Pedu dekat Alor Setar kelmarin.


ALOR SETAR – Ibu dua mangsa lemas di Tasik Pengkalan Balak, Pedu dekat sini kelmarin, Siti Hawa Mat Jiwa memberitahu dia sudah trauma untuk pergi berkelah lagi terutama di kawasan tasik ekoran kejadian yang meragut nyawa zuriat kesayangannya itu.

Menurut Siti Hawa, 53, sehingga kini dia masih tidak dapat melupakan jeritan anak keenam dan ketujuh, Siti Nor Hasliza Yahya, 16, dan Siti Nor Afliana, 13, ketika meminta tolong di tengah tasik kira-kira pukul 9.30 pagi.

"Sampai sekarang saya seakan-akan mendengar suara mereka memanggil mak..mak... dan saya sudah trauma nak jejak kaki di kawasan tasik lagi terutama di Tasik Pengkalan Balak," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Lada di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pemandu bas maut rempuh tiang

Posted:

Pemandu bas maut rempuh tiang

Pemandu bas maut rempuh tiang

Oleh KHAIRIYAH HANAFI
khairiyah.hanafi@kosmo.com.my


BEGINILAH keadaan bas ekspres yang remuk selepas terlibat dalam kemalangan hingga mengorbankan Ibrahim (gambar kecil) di Shah Alam, Selangor semalam.


SHAH ALAM – Seorang pemandu bas ekspres maut manakala 17 penumpang cedera termasuk dua parah apabila kenderaan awam yang dikendalikannya itu hilang kawalan sebelum merempuh tiang papan tanda dalam kejadian di Kilometer 21.1 Lebuh Raya Elite di sini semalam.

Kejadian pukul 3 pagi itu mengakibatkan Ibrahim Ahmad, 58, meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Serdang akibat mengalami kecederaan parah di mata dan perut kira-kira 10 jam kemudian.

Difahamkan, bas berkenaan dalam perjalanan dari Singapura ke Pulau Pinang.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Superintendan Nordin Manan berkata, siasatan awal pihaknya mendapati kemalangan berlaku apabila Ibrahim dikatakan gagal mengawal bas tersebut sebelum terbabas dan merempuh tiang papan tanda jalan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved