Ahad, 14 Julai 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Buku mengajak pembaca menangis

Posted:

Buku mengajak pembaca menangis

Buku mengajak pembaca menangis

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

Tiga koleksi buku Ebit Lew yang dihasilkan semata-mata untuk berdakwah kepada masyarakat.


NABI Muhammad SAW merupakan Rasul akhir zaman yang mempunyai kedudukan paling tinggi di sisi Allah. Namun, baginda juga merupakan manusia yang paling banyak menangis sewaktu mengingati Allah dan mengenang nasib umatnya.

Diriwayatkan, Rasulullah SAW pernah menangis selama tujuh jam sewaktu berlakunya Perang Badar. Malah, para sahabat baginda juga banyak menangis dalam perjuangan menegakkan agama Islam.

Menyedari hakikat itu, pendakwah bebas, Ebit Irawan Ibrahim Lew atau lebih dikenali sebagai Ustaz Ebit Lew tampil dengan inisiatif untuk menghasilkan buku bertajuk Tangisan Umat.

Tambahan pula, melihat senario umat Islam zaman ini yang semakin alpa dengan kemewahan dunia membuatkan beliau terpanggil untuk berdakwah melalui penulisan.

"Salah satu tanda kita dekat dengan Allah ialah makin banyaknya tangisan kita kerana takutkan Allah dan semakin rendah diri kita dengan manusia," ujarnya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Menurut beliau, tangisan sering kali dikaitkan dengan kelemahan, tiada upaya, kesedihan dan keburukan. Namun, hakikat sebenar tangisan telah disalah tafsir.

"Banyak tangisan hari ini terjadi kerana didorong perkara yang remeh dan batil, sedangkan tangisan serta air mata orang terdahulu bertujuan memastikan kita pada hari ini dapat mengenal Islam dan Allah SWT sebagai Tuhan Yang Esa.

"Setitik air mata tangisan umat yang hak dapat memadamkan kepanasan api neraka. Tangisan umat bukan tangisan kelemahan tetapi tangisan yang mampu memberi kesan terhadap dunia," jelas pendakwah muda itu lagi.

BUKU Tangisan Umat mampu membawa pembaca menghayati nilai tangisan masing-masing.


Buku itu diterbitkan pada tahun 2012 melalui syarikatnya, Transform Publications Sdn. Bhd. Semangat yang tinggi untuk berdakwah menyebabkan Ebit Lew tidak berkira mengeluarkan modal sendiri dalam menerbitkan buku berkenaan.

"Saya mahu mengajak umat Islam di Malaysia khususnya mengaudit nilai tangisan kita selama ini. Renungkan semula sama ada kita banyak menangis tentang nilai Islam dalam diri atau tangisan itu berkisar usaha kehidupan dunia sahaja.

"Melalui kisah yang disampaikan dalam buku ini, ia merupakan suatu gambaran kepada minda kita tentang tangisan umat yang hak.

"Tangisan umat sebenarnya mampu mengembalikan kegemilangan Islam selain memantapkan keimanan dan ketakwaan kita kepada Yang Maha Esa," ungkapnya.

Beliau turut mengingatkan masyarakat bahawa orang yang tidak menangis kerana Islam maka hatinya telah mati terhadap perintah Allah dan sunah Nabi Muhammad SAW.

"Kisah duka, air mata, pengorbanan dan kesengsaraan dalam menyebar dan mengembangkan ajaran Islam telah dirakam dalam al-Quran sebagai tatapan umat manusia.

"Justeru, jadikanlah sebagai pengajaran dan pedoman dalam kita meniti kehidupan di dunia sementara ini," katanya.

Selain buku Tangisan Umat, Ebit Lew turut menghasilkan buku bertajuk Perjalanan Hidayah Umat yang memaparkan kisah manusia yang beroleh hidayah daripada Allah sebagai pengajaran kepada para pembaca.

Untuk maklumat lanjut mengenai beliau, layari laman web www.transformjiwa.com atau facebook.com/EbitLew.

Sajian kampung di Hotel Radius International

Posted:

Sajian kampung di Hotel Radius International

Sajian kampung di Hotel Radius International


BUFET yang menawarkan pelbagai hidangan berbuka puasa sepanjang bulan Ramadan ini.


JIKA anda masih tercari-cari tempat untuk berbuka puasa yang menawarkan pelbagai menu ala kampung, Hotel Radius International Kuala Lumpur mungkin jawapannya.

Ia berikutan hotel berkenaan menyajikan kira-kira 100 jenis pilihan hidangan cita rasa tradisional yang menyelerakan.

Antaranya, daging gulai kawah, rusa panggang bersama sos, tulang rusuk panggang serta busam sos, gulai itik masak lemak cili api, udang masak lemak rebung, rendang kupang, taugeh goreng ikan masin dan ayam gulai hijau.

Selain itu, terdapat nasi beriani kambing, rendang daging, kari kepala ikan, sotong goreng kicap, nasi beriani ayam, ikan siakap tiga rasa, sotong goreng kunyit, nasi kabuli, nasi beriani jagung, kambing masak jintan, udang tomato, ayam kerutub, ketam goreng berempah, sayur pucuk manis keledek dan kailan ikan masin.

Tidak cukup dengan menu itu cubalah pula pelbagai jenis kerabu seperti kerabu mangga, kerabu taugeh, kerabu So Hu, kerabu perut, kerabu kerang dan kerabu betik.

Sementara itu, Pengurus Perhubungan Awamnya, Hasliza Hamid berkata, pihaknya menyediakan kesemua hidangan itu secara bufet sepanjang bulan Ramadan ini.

Menurutnya, hidangan yang disediakan oleh Sous Chef Azman Abd. Rashid turut menawarkan pencuci mulut yang manis dan berlemak.

"Selepas menjamu selera, pelanggan boleh memilih puteri mandi, labu kukus ala Thai gula emas, cendol durian, pengat labu, bubur kacang hijau, sago gula Melaka, tahi itik, bubur pulut hitam, bubur jagung, pengat pisang dan pengat labu," katanya.

Sup daging lembu terbaik

Posted:

Sup daging lembu terbaik

Sup daging lembu terbaik

LEBIH 200 hidangan ditawarkan setiap hari di Hotel Grand Seasons Kuala Lumpur.


TAHUN ini, Hotel Grand Seasons yang terletak di Jalan Pahang, Kuala Lumpur menawarkan lebih 200 jenis makanan untuk tetamunya berbuka puasa sempena Ramadan.

Selain makanan tradisi Melayu, hotel tersebut juga menawarkan hidangan Jepun, India, Cina, makanan laut dan sajian Barat.

Bagi Chef Mohamad Fauzi Mokhtar, beliau mencadangkan kepada orang ramai agar tidak melepaskan peluang untuk merasai sup gear box yang enak.

Ia berikutan rempah-ratus dan daging lembu direneh antara lima hingga enam jam bagi mendapatkan rasa sup yang pekat.

"Malah, kami juga menggunakan bahan-bahan segar dan berkualiti baik tanpa menggunakan rempah segera," katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Beliau yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang kulinari memberitahu, pihaknya juga menyediakan kambing Australia dan rusa panggang.

Selain itu, beliau juga mencadangkan kepada pelanggan supaya tidak melepaskan peluang menikmati nasi beriani gam dan nasi kandar.

Bukan itu sahaja, para pengunjung juga dapat menikmati pencuci mulut yang terdiri daripada pisang goreng, cempedak goreng dan pelbagai kuih tradisional Melayu.

Lebih menarik, menu di hotel tersebut ditukar setiap minggu bagi mengelakkan pelanggan berasa jemu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved