Khamis, 4 Julai 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Ayuh gempur Jerman

Posted:

Ayuh gempur Jerman

Ayuh gempur Jerman

Oleh RADIAH SAORI
radiah@kosmo.com.my

MISI HIDUP MATI... Malaysia tidak mempunyai pilihan selain memburu kemenangan ketika menentang Jerman pada aksi suku akhir Liga Hoki Dunia di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru malam ini.


PERTEMUAN menentang pasukan No. 1 dunia, Jerman pada aksi suku akhir Liga Hoki Dunia bukan suatu tugas yang mudah buat Malaysia.

Namun, tiada apa yang mustahil dan impian untuk berada dalam kelompok tiga pasukan terbaik pada kejohanan tersebut, sekali gus layak ke Piala Dunia tahun depan mampu dicapai.

Justeru jurulatih skuad negara, Paul Revington menuntut anak-anak buahnya tampil dengan komitmen tinggi ketika berdepan Jerman di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru malam ini.

"Sejak hari pertama kejohanan ini berlangsung, kemungkinan untuk bertemu Jerman sememangnya sudah dijangka.

"Kami tidak akan gentar dan akan menghadapinya sebagaimana kami berdepan Australia pada perlawanan akhir Piala Sultan Azlan Shah lalu.

"Kami menghormati pasukan lawan tetapi kami sama sekali tidak ada rasa gerun apabila berada di padang," kata Revington.

Skuad negara terpaksa berhadapan Jerman pada pusingan suku akhir apabila sekadar menduduki tangga ketiga Kumpulan B setelah tewas 1-2 kepada England kelmarin.

Jerman pula merupakan naib juara Kumpulan A selepas seri menentang Argentina, menang 5-0 ke atas Korea Selatan serta menundukkan Jepun 3-1.

Sementara itu, penyerang berbisa, Tengku Ahmad Tajudin Abdul Jalil berkata, dia hanya mahu berfikiran positif kerana yakin Revington akan merancang sesuatu untuk memastikan kemenangan berpihak kepada skuad negara.

"Memang laluan sukar tetapi kami akan cuba yang terbaik bagi memastikan impian kami menjadi kenyataan.

"Tambahan pula, rekod kami menentang Jerman tidak begitu buruk. Kami hanya tewas tipis kepada Jerman sebelum ini," katanya.

Bagi pemain veteran dan berpengalaman, Chua Boon Huat pula, hanya satu permintaannya buat rakan-rakan sepasukan iaitu tampil dengan rentak permainan terbaik dan bermain bermati-matian untuk menewaskan Jerman.

"Peluang tetap ada. Jerman bukanlah pasukan yang tidak boleh ditewaskan dan saya yakin mereka pasti ada kelemahan.

"Nasihat saya kepada rakan-rakan sepasukan agar bertenang dan jangan sesekali ada rasa takut kepada Jerman," kata pemain yang pernah beraksi pada Piala Dunia 2002 dan Sukan Olimpik 2000 itu.

Terengganu kuasa mendayung

Posted:

Terengganu kuasa mendayung

Terengganu kuasa mendayung

Laporan MOHD IKHSAN
FIRDAUS AZMI, NOR AZIRAN
YUNUS dan SHANIKA ABDULLATIB


BANGGA... Barisan pendayung Terengganu ternyata unggul apabila membawa pulang lapan pingat emas pada temasya Sukma kali ini.


TERENGGANU menyapu bersih lima pingat emas pada hari terakhir acara mendayung Sukan Malaysia (Sukma) 2013 di Pusat Latihan Mendayung Kebangsaan, Empangan Batu, Ulu Yam semalam.

Kejayaan itu mengukuhkan kedudukan Terengganu selaku kuasa besar acara mendayung pada temasya Sukma kali ini apabila mengumpul keseluruhan lapan pingat emas dan satu perak.

Ketua jurulatih mendayung Terengganu, Mohd. Shahrol Mat Saad berkata, beliau sangat berpuas hati dengan pencapaian tersebut kerana anak-anak didiknya berjaya melepasi sasaran yang telah diletakkan.

"Pada Sukma 2011, kami meraih lima emas, satu perak dan dua gangsa, jadi kali ini saya mahu menaikkan sasaran itu kepada enam emas, mungkin tiga daripada kategori lelaki dan selebihnya daripada perempuan.

"Begitupun, atlet kami tampil hebat dan bersemangat pada Sukma tahun ini apabila meraih lapan emas dan lebih menggembirakan, hari ini (semalam) mereka sapu bersih kelima-lima emas acara final," kata Shahrol ketika ditemui pemberita semalam.

Terengganu mengungguli kesemua kategori wanita semalam menerusi Nur Fatiha Che Yon Rosni (individu scull), Nor Shazlin Che Adnan-Che Ku Nurul Asma' Che Ku Abdullah (lightweight berpasangan scull), Yeni Ernita Daswir-Eleonie Rikan Marten (berpasangan) serta gandingan Ika Natasha Yahya, Siti Niartun Aniqah Anirad, Kasyifah Mohiddin dan Siti Ratin Nabilah Mohd. Ashini (lightweight berempat).

Satu lagi pingat emas hadir menerusi gandingan Abdul Rasyid A. Hasan, Amirul Asraf Rosmawi, Mohamad Zailudin Abdullah, Mohammad Ikram Abdul Aziz, Muhammad Shazzmmir Roslan, Mohamad Hanif Azmi, Syed Muhammad Iskandar Putra Syed Abdul Fattah, Abdul Hadi Omar dan Mohamad Firdaus Nordin dalam saingan coxed lapan berpasukan lelaki.

"Kelebihan yang saya lihat ada pada mereka ialah semangat dan kerja keras yang ditunjukkan. Mereka akan datang lebih awal daripada waktu yang saya berikan dan berlatih bersungguh-sungguh.

"Saya percaya jika mereka mampu mengekalkan konsistensi itu, mereka mampu pergi lebih jauh," ujar Shahrol.

Misi sama Selangor, Johor DT

Posted:

Misi sama Selangor, Johor DT

Misi sama Selangor, Johor DT

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


PERTAHANAN Selangor, Adam Griffith (kanan) mengasak pemain T-Team, Damir Ibric Yuksel pada aksi Liga Super di Stadium Shah Alam malam kelmarin.


PASUKAN manakah yang lebih layak mengiringi Kelantan untuk beraksi dalam kempen Piala AFC musim depan?

Biarpun Lions XII sudah sah ditabalkan selaku juara Liga Super musim ini, namun wakil Singapura itu tidak layak beraksi pada kempen Piala AFC disebabkan status mereka sebagai pasukan jemputan dalam Liga Malaysia (Liga M).

Sabtu lalu, Kelantan telah mengesahkan slot ke Piala AFC 2013 secara automatik selepas muncul juara Piala FA hasil kemenangan 1-0 ke atas Johor Darul Takzim (Johor DT) pada aksi final di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Kini, Selangor dan Johor DT mencongak peluang masing-masing memburu gelaran naib juara Liga Super, sekali gus melayakkan diri secara automatik ke saingan Piala AFC musim depan.

Secara kebetulan, Selangor dan Johor DT akan berentap sesama sendiri pada aksi terakhir Liga Super di Stadium di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin Sabtu ini.

Bagi pengendali Selangor, Irfan Bakti Abu Salim, beliau optimis skuad Gergasi Merah kini berada pada landasan terbaik dalam usaha untuk merebut gelaran naib juara Liga Super musim ini.

"Ia satu pertembungan menarik. Lebih-lebih lagi kedua-dua pasukan berhajat untuk memburu kedudukan naib juara Liga Super.

"Lebih menarik, kami bertemu pada aksi penutup tirai Liga Super dan saya percaya perlawanan itu nanti pasti ditunggu-tunggu oleh penyokong setia kedua-dua pasukan.

"Memang kami hanya perlukan seri untuk muncul naib juara, seterusnya layak beraksi pada Piala AFC, namun tiada istilah seri untuk para pemain Selangor.

"Selain itu, saya hanya menuntut mereka melebarkan rekod tiga kemenangan berturut-turut," kata Irfan ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, Irfan menyifatkan Johor DT umpama harimau terluka selepas tewas kepada Kelantan pada aksi final Piala FA Sabtu lalu.

Begitupun, Irfan yakin skuad kendaliannya mampu mengulangi prestasi cemerlang ketika mereka menewaskan Johor DT 2-1 di gelanggang lawan pada saingan Piala FA April lalu.

"Saya mahu anak-anak buah saya tampil lebih yakin tetapi biarlah berwaspada. Ini kerana sikap terlalu yakin boleh mengecewakan Selangor.

"Kami menyedari, bukan satu tugas yang mudah untuk menentang Johor DT. Mereka sudah pasti mahu memburu tiga mata berharga pada aksi terakhir liga di depan penyokong sendiri.

"Namun, kami pernah mencipta kejayaan di sana (Stadium Tan Sri Hassan Yunos) dan saya yakin, Selangor mampu mengulangi persembahan positif itu nanti," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved