Khamis, 4 Julai 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Meringkuk dipenjara kerana seks

Posted:

Meringkuk dipenjara kerana seks

Meringkuk dipenjara kerana seks

MUHAMMAD KHAIRI dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam selepas dijatuhi hukuman penjara.


SHAH ALAM – Kematian seorang gadis yang mayatnya ditemui dibakar teman lelakinya dua tahun lepas berakhir dengan bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu dihukum penjara 18 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Hakim Datuk Ahmadi Aznawi menjatuhi hukuman tersebut ke atas Muhammad Khairi Nor Aziz, 21, selepas tertuduh mengaku salah atas pertuduhan pilihan menyebabkan kematian Nurul Awatif Mohd. Syakir, 19, pelajar Maahad Tahfiz-At-Tijarah di Selayang, Selangor.

Beliau memerintahkan tertuduh menjalani hukuman itu berkuat kuasa dari tarikh dia ditangkap pada 12 September 2011.

Muhammad Khairi didakwa menyebabkan kematian Nurul Awatif di No. B-119, Apartmen Sri Wira, Jalan Ukay Perdana 2, Taman Ukay Perdana, Hulu Klang, Selangor antara pukul 9 malam 4 September 2011 hingga pukul 2.15 pagi pada 5 September 2011.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun.

Muhammad Khairi sebelum ini berhadapan hukuman mati mandatori bagi kesalahan membunuh mengikut Seksyen 302 kanun sama.

Ahmadi dalam penghakimannya berkata, dalam menjatuhkan hukuman, mahkamah mengambil kira umur tertuduh yang masih muda, tiada rekod jenayah dan laporan dari Penjara Kajang yang menunjukkan tertuduh mempunyai tingkah laku baik sepanjang ditahan.

Namun begitu, beliau menyifatkan kesalahan Muhammad Khairi adalah serius dan tiada kewajaran bagi tertuduh untuk menyebabkan kematian mangsa.

"Awak ada kemahuan dan kehendak serta rasa diri amat tinggi untuk bersama dengan mangsa. Awak paksa diri awak ke atas mangsa dan mangsa menolak kemahuan awak.

"Perkara ini tidak beri kewajaran kepada awak untuk menyebabkan kematian ke atas mangsa dengan menekupnya sehingga mangsa tidak bernafas," katanya.

Menurut Ahmadi lagi, tindakan tertuduh membakar mangsa hanya untuk menyembunyikan perbuatan menyebabkan kematian adalah tidak wajar sama sekali.

Sehubungan itu, beliau berpendapat, dalam kes ini kepentingan awam mengatasi kepentingan tertuduh dan dia memerintahkan Muhammad Khairi dihukum penjara 18 tahun bermula dari tarikh ditangkap.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Sesah isteri guna tali pinggang

Posted:

Sesah isteri guna tali pinggang

Sesah isteri guna tali pinggang

Oleh JULIA ISMAIL
julia.ismail@kosmo.com.my


Farid Kamal dibawa keluar dari Mahkamah Majistret di Kota Bharu, Kelantan semalam.


KOTA BHARU – Tindakan tidak berhati perut seorang petani membelasah isteri dengan tali pinggang sehingga cedera bulan lalu akhirnya berbalas apabila mahkamah menjatuhkan hukuman penjara lima bulan dan denda RM5,000 ke atas tertuduh semalam.

Lebih mendukacitakan, lelaki berstatus mualaf itu sanggup bertindak ganas ke atas wanita itu hanya kerana dia gagal mendapat wang RM10 daripada isterinya itu untuk membeli arak.

Majistret Nik Habri Muhamad mengenakan hukuman tersebut ke atas Farid Kamal Bala, 29, selepas dia mengaku bersalah memukul Siti Khadeejah, 32. Siti Khadeejah merupakan mualaf warga Thailand yang memeluk Islam enam tahun lalu.

Tertuduh didakwa memukul Siti Khadeejah pada pukul 8 malam, 8 Jun lalu di sebuah rumah di Pondok Terusan Pasir Tumboh dengan menggunakan tali pinggang menyebabkan wanita itu cedera di dahi, lengan tangan kanan dan jari kecil tangan kanan.

Timbalan Pendakwa Raya, Nurliyana Md. Zukri mengendalikan dakwaan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau sebatan atau dengan mana-mana dua daripada seksaan tersebut jika sabit kesalahan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

10,000 rakyat Malaysia di Mesir selamat

Posted:

10,000 rakyat Malaysia di Mesir selamat

10,000 rakyat Malaysia di Mesir selamat


PENDUDUK Mesir meraikan tindakan tentera menggulingkan Presiden Mohammed Morsi di Dataran Tahrir, Kaherah semalam.


KUALA LUMPUR - Lebih 10,000 rakyat Malaysia yang sebahagian besarnya terdiri daripada para pelajar di Mesir dilaporkan berada dalam keadaan selamat walaupun suasana di negara itu tegang selepas Presidennya, Mohammed Morsi digulingkan pihak tentera semalam.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah telah membuka bilik operasi sejak 28 Jun lalu bagi memastikan rakyat Malaysia di negara tersebut terus berada dalam keadaan selamat selain memantau serta mengawasi perkembangan yang berlaku secara dekat.

"Kita minta mereka (rakyat Malaysia) mengehadkan pergerakan serta mematuhi garis panduan keselamatan yang dikeluarkan oleh pihak kedutaan dan pihak berkuasa tempatan.

"Mereka juga dinasihatkan agar menjauhi kawasan konflik seperti Dataran Tahrir, Dataran Rabaa di Nasr City dan Dataran Al-Nahda berhadapan kampus Universiti Kaherah," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Mengulas lanjut, Anifah memberitahu, kerajaan berharap ketidakstabilan politik di negara berkenaan dapat diselesaikan secara aman dan mengembalikan semula proses demokrasi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved