Jumaat, 8 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


71 ada kaitan pengganas ditahan

Posted:

71 ada kaitan pengganas ditahan

71 ada kaitan pengganas ditahan

ISMAIL (tengah) bersama Zulkefili dan Hamza (kiri) menunjukkan gambar mayat pengganas yang terbunuh pada sidang akhbar di Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU – Sebanyak 71 individu yang disyaki anggota kumpulan pengganas dan tali barut kumpulan penceroboh Sultan Sulu yang mencetuskan pergolakan di Kampung Tanduo sejak Februari lalu ditangkap pasukan keselamatan.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib yang mengesahkan perkara itu berkata, kesemua individu terbabit ditangkap di dua daerah iaitu di Lahad Datu dan Semporna.

Kebanyakan suspek termasuk wanita itu ditangkap di luar kawasan Kampung Tanduo. Difahamkan suspek-suspek yang dipercayai mempunyai hubungan dengan pengganas itu berketurunan Sulu tetapi menetap di Sabah.

Penangkapan suspek-suspek itu dikatakan dilakukan dalam tempoh Kampung Tanduo dilanda krisis sehingga semalam.

Bagaimanapun, Hamza enggan mengesahkan latar belakang atau butiran lanjut mengenai tangkapan itu.

"Kita memang membuat tangkapan di Lahad Datu dan Semporna. Buat masa ini kita masih menjalankan siasatan berhubung penglibatan orang-orang yang ditangkap dengan pengganas," kata beliau ketika ditemui di sini semalam.

Menurut beliau, kesemua tangkapan itu dibuat selepas pihaknya mendapat maklumat termasuk daripada penduduk kampung mengenai kehadiran dan gelagat individu-individu tertentu di beberapa lokasi di kedua-dua daerah tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Aktiviti harian kembali rancak

Posted:

Aktiviti harian kembali rancak

Aktiviti harian kembali rancak


BEBERAPA anggota tentera menjaga keselamatan penduduk selepas bersama-sama menunaikan solat Jumaat di Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU – Rutin harian masyarakat di sekitar Felda Sahabat kembali rancak semalam susulan pengumuman penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Sabah oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin.

Tinjauan mendapati restoran dan kedai makan dibuka sejak awal pagi dan kelihatan ramai penduduk mula keluar ke kawasan pekan di Felda Sahabat ini untuk menjalankan urusan harian mereka.

Keadaan di kawasan itu juga tenang dan terkawal.

Dalam pada itu, bunyi enjin pesawat tempur Tentera Udara Diraja Malaysia kedengaran seawal pukul 7 pagi sebelum disusuli bunyi letupan kira-kira pukul 7.15 malam. Namun tidak diketahui sama ada terdapat kematian kepada pihak pengganas atau pasukan keselamatan.

Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Sabah merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu bertujuan menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bayi perang Tanjung Labian

Posted:

Bayi perang Tanjung Labian

Bayi perang Tanjung Labian


KAKITANGAN kesihatan memberi suntikan kepada bayi Adawiyatul Jannah di Dewan Serbaguna Embara Budi di Felda Sahabat 12, Kampung Tanduo semalam.


LAHAD DATU – Ketika penduduk Kampung Tanjung Labian dekat sini berasa cemas dan bergegas meninggalkan rumah masing-masing ekoran pendaratan puluhan lelaki bersenjata Isnin lalu, lain pula ceritanya bagi sepasang suami isteri.

Tidak pernah tergambar di fikiran Basri Tabit, 26, yang isterinya, Adawiyatul Jannah Sarip Maulah, 25, terpaksa melarikan diri dalam keadaan menanggung kesakitan selepas tiga jam wanita itu melahirkan seorang bayi perempuan seberat 3.2 kilogram.

Bayi yang sihat dan cukup sifat itu kemudian diberi nama Wan Maulina Awani Izatul. Kejadian itu berlaku sehari sebelum pasukan keselamatan menggempur Kampung Tanduo.

Mengimbau semula kejadian itu, Adawiyatul Jannah berkata, sebaik melahirkan bayinya pada pukul 6 petang, mereka mendapat berita mengenai empat buah bot yang mendarat di pantai berhampiran kampung.

Katanya, dia yang bimbang sesuatu yang buruk menimpa mereka sekeluarga kemudian menguatkan semangat dan kudrat untuk bergegas keluar dari kampung bagi menyelamatkan diri.

"Anak bongsu daripada tiga beradik itu dilahirkan di rumah dan dibidankan oleh bidan kampung berikutan tiada pengangkutan.

"Sebaik bidan memotong tali pusat, suami berusaha mencari kenderaan sebelum menemui seorang jiran yang mempunyai sebuah lori untuk mengangkut sawit. Kami tiada pilihan dan terpaksa menaikinya juga," ceritanya ketika ditemui di Dewan Serbaguna Embara Budi di Felda Sahabat 12 di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved