Khamis, 7 Februari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


OIC minta perang Syria ditamatkan

Posted:

OIC minta perang Syria ditamatkan

OIC minta perang Syria ditamatkan

AP
GAMBAR menunjukkan para pemimpin yang mewakili negara masing-masing menghadiri Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kaherah semalam.


KAHERAH - Para pemimpin Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di sini semalam meminta rundingan dilakukan bagi menamatkan peperangan di Syria.

Presiden Mesir, Mohamed Morsi (gambar) ketika berucap pada persidangan kemuncak OIC kali ke-12 itu meminta rejim Presiden Basyar Al-Assad di Damsyik untuk mempelajari sejarah dan tidak meletakkan kepentingan dirinya lebih utama daripada penduduk negaranya.

Morsi yang memberikan ucapan utama dalam persidangan OIC itu meminta anggota-anggota pertubuhan berkenaan untuk menyokong usaha-usaha pihak penentang Bashar menyatukan dan membawa pembaharuan di Syria.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menyatakan kepada pemberita sebelum persidangan itu bermula bahawa kaedah ketenteraan bukan penyelesaikan terhadap konflik di Syria.

Lebih 60,000 orang terbunuh di Syria sejak para penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bangkit bertempur dengan tentera Bashar sejak Mac 2011.

Ketua Majlis Kebangsaan Syria yang menjadi penentang Bashar, Moaz Alkhatib menawarkan kepada Presiden itu untuk berunding secara damai jika pihak berkuasa membebaskan ribuan tahanan.

Bagaimanapun, tiada komen rasmi daripada Bashar setakat ini. - Agensi

Penyerang berani mati serang pejabat perisikan Syria

Posted:

Penyerang berani mati serang pejabat perisikan Syria

Penyerang berani mati serang pejabat perisikan Syria

BEIRUT - Satu letupan kuat berlaku semalam dengan menyasarkan sebuah bangunan perisikan di tengah Syria menyebabkan lima askar terbunuh.

"Letupan itu adalah disebabkan satu serangan berani mati di pejabat agensi perisikan di Palmyra," kata Ketua Pemantau Syria Untuk Hak Asasi, Rami Abdul-Rahman.

Menurutnya, askar-askar Syria turut bertempur dengan para penyerang.

Palmyra terletak di wilayah Homs.

Lebih 60,000 orang dilaporkan terbunuh di Syria ekoran pertempuran antara tentera Presiden Bashar Al-Assad dengan para penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan.

Para penentang itu mahu Bashar meletakkan jawatan selepas beliau didakwa gagal membawa pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan kebebasan bersuara.

Pertempuran di Syria bermula pada Mac 2011. - Agensi

5 maut tsunami landa Kepulauan Solomon selepas gempa bumi

Posted:

5 maut tsunami landa Kepulauan Solomon selepas gempa bumi

5 maut tsunami landa Kepulauan Solomon selepas gempa bumi



SYDNEY - Satu gempa bumi kuat di perairan Kepulauan Solomon mencetuskan ombak tsunami setinggi 1.5 meter semalam yang merosakkan puluhan buah rumah dan menyebabkan lima orang hilang di kepulauan berkenaan di Lautan Pasifik.

Semua mangsa yang hilang itu dikhuatiri mati.

Pihak berkuasa kemudian membatalkan amaran tsunami di pantai-pantai yang terletak jauh dari lokasi gempa bumi.

Beberapa pegawai tempatan berkata, dua ombak tsunami setinggi 1.5 meter melanda Kepulauan Santa Cruz dengan menyebabkan antara 70 hingga 80 buah rumah rosak.

Seorang jurucakap pemerintah, George Herming memberitahu bahawa ramai penduduk kampung berpindah ke tempat yang lebih tinggi sebagai langkah berjaga-jaga.

"Kami percaya beberapa orang terbunuh dalam bencana ini," kata Komisioner Polis Kepulauan Solomon, John Lansley pula.

Tsunami itu terbentuk selepas gempa bumi 8.0 pada skala Richter melanda dekat bandar Lata di Pulau Santa Cruz.

Lata terletak dalam wilayah Temotu iaitu bahagian paling timur di Kepulauan Solomon pada jarak sekitar tiga jam penerbangan dari ibu kota negara itu, Honiara.

Temotu dihuni oleh sekitar 30,000 penduduk.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik menyatakan, ombak tsunami setinggi tiga meter melanda sebuah dermaga Lata.

Beberapa ombak yang lebih kecil turut berlaku di Vanuatu dan New Caledonia. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved