Isnin, 7 Januari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Berbasikal merentasi tiga negeri

Posted:

Berbasikal merentasi tiga negeri

Berbasikal merentasi tiga negeri


ACARA berbasikal Malakoff ini berjaya mengumpul sejumlah RM50,000 untuk disumbangkan kepada rumah kebajikan terpilih.


MALAKOFF meraikan kedatangan tahun baharu 2013 menerusi penganjuran Berbasikal Antara Negeri yang diadakan di Pulau Pinang pada awal Januari lalu. Selama dua hari, 1,100 pengayuh berbasikal merentasi laluan sepanjang 260 kilometer (km) melibatkan negeri Pulau Pinang, Perak dan Kedah.

Program tersebut berjaya mengumpulkan kira-kira RM50,000 untuk disumbangkan kepada Rumah Didikan Akhlak dan Pertubuhan Penyayang Chi Yun Bukit Mertajam.

Rumah Didikan Akhlak merupakan pusat latihan bagi kanak-kanak yang dibesarkan ibu bapa tunggal dan mereka yang pernah didera keluarga sendiri. Pertubuhan Penyayang Chi Yun Bukit Mertajam pula ialah rumah perlindungan untuk anak-anak yatim, kanak-kanak terbiar dan mangsa penderaan.

Setiap daripada organisasi kebajikan itu menerima RM25,000 hasil kutipan yang diterima program kendalian Malakoff itu.

Untuk tahun keempat berturut-turut, Malakoff telah menganjurkan dan menaja acara sukan berbentuk kebajikan sebagai usaha tanggungjawab sosial korporat mereka.

"Selama acara ini berlangsung, ia telah berkembang daripada satu program berbasikal biasa menjadi acara tahunan yang paling dinanti-nanti. Ia turut termasuk dalam kalendar tahunan bagi pelancongan Pulau Pinang dalam kategori program sukan awam.

"Seramai 1,000 peserta melibatkan diri dengan 100 lagi peserta datangnya adalah dalam kalangan pekerja Malakoff dan rakan niaga mereka.

"Sumbangan RM50 yang diterima hasil yuran penyertaan menjadi asas kepada kutipan dana sehingga kita berjaya menerima RM50,000 tahun ini," jelas Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Negeri Pulau Pinang, Lydia Ong.

Sejak program itu diperkenalkan, ia telah berjaya mengumpulkan kira-kira RM170,000 dan telah diagihkan kepada badan-badan awam seperti St. John Ambulance, Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (Nasom) dan Pusat Belia Penang Bahnhof.

Ketua Pegawai Eksekutif Malakoff, Zainal Abidin Jalil turut mengucapkan tahniah kepada semua peserta yang terlibat dalam program tersebut dan berbangga dengan semangat luar biasa mereka berkayuh merentasi tiga negeri atas nama kebajikan.

"Saya yakin mereka mendapat pengalaman berharga dan bertemu teman baharu," tambah Zainal Abidin.

Sejak mula diperkenalkan pada tahun 2009/2010, penyertaan tahun ini menyaksikan peningkatan respons positif dari segi penyertaan. Penganjur masih menerima pendaftaran pada saat akhir, enam jam sebelum ia ditutup untuk orang ramai.

Tahun ini, para peserta dilepaskan di Jalan Lingkaran Luar Butterworth pada malam ambang tahun baharu. Mereka perlu menempuh perjalanan sejauh 180km melalui Pulau Pinang, Kedah dan Perak. Menjelang subuh, kesemua peserta meneruskan kayuhan untuk 80km di bahagian pulau Pulau Pinang.

Acara tersebut turut mendapat sokongan daripada Polis Diraja Malaysia, Delta, Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Prai.

Untuk maklumat lanjut tentang acara yang telah berlangsung itu dan acara sukan amal yang bakal diadakan tahun ini, sila layari laman web www.malakoff.com.my atau www.facebook.com/Malakoff.MCP.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved