Khamis, 31 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tempoh maksimum lepasi pemeriksaan imigresen di KLIA tidak lebih 10 minit

Posted:

Tempoh maksimum lepasi pemeriksaan imigresen di KLIA tidak lebih 10 minit

Tempoh maksimum lepasi pemeriksaan imigresen di KLIA tidak lebih 10 minit

HISHAMMUDDIN (kiri) memakaikan tanda pangkat Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia kepada Datuk Alias Ahmad di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Para pengguna Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tidak perlu lagi menunggu lama untuk melepasi pemeriksaan di kaunter imigresen apabila piagam 10 Minutes Clearance diperkenalkan di lapangan terbang itu mulai hari ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, melalui piagam itu, Jabatan Imigresen menetapkan tempoh menunggu maksimum bagi melepasi pemeriksaan imigresen di pintu masuk KLIA adalah 10 minit.

Menurut beliau, waktu menunggu maksimum itu merupakan tempoh standard yang ditetapkan terutamanya pada waktu puncak termasuk masa berbaris di kaunter pendaftaran pintu masuk KLIA bagi melepasi pemeriksaan imigresen.

"Inisiatif ini akan dilaksanakan mulai 1 Februari 2013 (hari ini) bagi mengurangkan kesesakan dan masa menunggu dalam kalangan pelawat di KLIA.

"Ia sekali gus akan memberi imej positif kepada negara," katanya pada sidang akhbar sempena sambutan Hari Imigresen 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Harga 13 barangan dikawal

Posted:

Harga 13 barangan dikawal

Harga 13 barangan dikawal

KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menetapkan harga maksimum bagi 13 jenis barangan terkawal yang dikuatkuasakan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Tahun Baru Cina pada tahun ini.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, skim itu bermula dari 6 hingga 17 Februari ini dan berkuat kuasa selama 12 hari dan dilaksana mengikut Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011.

Beliau berkata, kawalan itu melibatkan harga ayam, telur ayam, kubis bulat import, bawang putih, ikan bawal putih dan udang putih besar.

"Harga maksimum ditentukan bagi 13 barangan harga terkawal ini di sebanyak 89 daerah/kawasan di Semenanjung, 32 daerah di Sarawak, 24 daerah di Sabah dan satu daerah di Wilayah Persekutuan Labuan.

"Skim ini dilaksanakan supaya pengguna dapat memperoleh barangan perlu pada musim perayaan dengan harga berpatutan dan menyekat daripada peningkatan harga yang melampau," katanya ketika mengumumkan harga maksimum borong dan runcit barangan harga terkawal sempena Tahun Baru Cina 2013 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Misi, strategi BN tawan Kedah

Posted:

Misi, strategi BN tawan Kedah

Misi, strategi BN tawan Kedah


rakyat yang menghadiri program Himpunan Orang Muda Kedah di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Perdana Menteri memulakan usaha untuk menawan semula Kedah dengan menggempur negeri itu melalui kempen yang antara lainnya menjanjikan pembinaan litar lumba untuk golongan muda dan memberi bantuan RM100 kepada anak-anak muda yang menyertai kursus perkahwinan.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) akan memberikan khidmat bakti yang jauh lebih baik sekiranya diberi mandat memerintah Kedah pada pilihan raya umum akan datang.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU-12) lalu, BN memenangi 14 kerusi Dewan Undangan Negeri berbanding Pas sebanyak 16 kerusi, manakala DAP (satu), Parti Keadilan Rakyat (empat) dan Bebas (satu).

Najib berkata, hanya BN yang dapat membuat perubahan terancang dan menentukan pertumbuhan dalam sektor-sektor tertentu bagi meningkatkan pendapatan negara.

"Kita dapat buat perubahan terancang, orang yakin dengan kita. Bila ada pelaburan besar, hasil kerajaan akan bertambah dan kita akan gunakan pendapatan itu untuk memberi bantuan kepada rakyat.

"Kita bagi BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), bantuan persekolahan anak-anak, untuk pelajar universiti. Kita boleh buat lebih lagi pada masa depan kalau dapat mandat rakyat," katanya ketika berucap sebaik tiba di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim di sini untuk lawatan sehari ke Kedah semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved