Jumaat, 12 Oktober 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Tawar dua varian diesel

Posted:

Tawar dua varian diesel

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

APA yang anda ingat tentang SsangYong? Saya mengingati SsangYong menerusi model SUV kompak Rexton dan MPV Stavic yang seorang kawan menyatakan rekaannya seperti sebuah kapal layar.

Rexton memang berjaya memperkenalkan SsangYong kepada pengguna di Malaysia. Malangnya, momentum itu tidak bertahan lama. Kemudian, muncul pula trak pikap Actyon Sports yang dilihat oleh ramai orang sebagai mempunyai rekaan hadapan agak pelik.

Isu nilai jualan semula, penyelenggaraan dan sebagainya membuatkan jenama SsangYong tidak kuat dalam pasaran automotif tempatan. Malah, ramai yang mungkin tidak tahu mengenai kewujudannya. Keadaan itu nyata langsung tidak membantu untuk SsangYong kembali membina tapaknya di Malaysia.

Namun, itu bukanlah alasan buat pengedarnya, Competitive Supreme Sdn. Bhd. (Competitive Supreme) untuk tidak menawarkan jentera SsangYong kepada orang ramai. Terbaru, ia tampil dengan dua model iaitu SUV yang diberi nama Actyon dan trak pikap Actyon Sports.

Walaupun berkongsi nama yang hampir sama, kedua-dua kenderaan itu dibina di atas platform berbeza. Actyon menggunakan kerangka jenis monocoque, sementara trak pikap itu dihasil menerusi kerangka ladder frame.

Itu sahajalah perbezaaan paling ketara, komponen lain banyak dikongsi di antara satu sama lain. Tidak terkecuali, enjin dieselnya. Cuma, Actyon ditala agar mendapat lebih kuasa berbanding Actyon Sports.

Actyon

PAPAN pemuka dan meter diiluminasi menggunakan lampu berwarna kuning.


Direka bentuk oleh pereka terkenal Itali, Giorgetto Giugiaro dari firma rekaan Italdesign, Actyon yang dikenali sebagai Korando di banyak pasaran lain nyata memiliki citarasa Eropah. Rekaannya matang dan kemas.

Jangan salah tengok pula, itu bukan model keluaran Jaguar. Tidak perlu bimbang, bukan anda seorang boleh terkeliru jika hanya melihat kepada rekaan gril hadapan yang berwarna krom tersebut.

Percaya atau tidak, Actyon menawarkan ciri yang lebih baik berbanding pesaing sekelasnya. Selain daripada ciri yang ada, satu lagi perkara yang boleh membuatkan anda berfikir dua kali adalah harga yang ditawarkannya.

Ditawarkan pada harga RM129,977 seunit (tidak termasuk insurans), Actyon nyata amat kompetitif jika dibandingkan dengan pesaing sekelasnya seperti Kia Sportage. Mungkin ada yang beranggapan harga itu mahal untuk sebuah SsyangYong. Tetapi, cuba lihat dulu apa yang boleh ditawarkannya secara keseluruhan.

Actyon dijana oleh unit enjin diesel e-XDi200 baharu. Bagi sesiapa yang pernah memandu jentera diesel, pasti anda ketagih dengan kuasa tork yang mampu diberikannya. Tipikal enjin diesel, keseronokan itu tetap menjanjikan penjimatan.

Enjin diesel e-XDi200 yang dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan berupaya menghasilkan kuasa sehingga 175PS dan tork maksimum 360Nm @ 2,000 hingga 3,000rpm. SsyangYong mendakwa Actyon hanya menggunakan 7.5 liter petrol bagi setiap perjalanan sejauh 100 kilometer.

Menyentuh tentang ciri pula, ia sebuah SUV sebenar kerana dipacu oleh sistem pacuan semua roda (AWD). Bagi mereka yang tahu tidak akan membawa jentera itu meredah laluan off-road, Competitive Supreme memberitahu phaknya akan membawa masuk model pacuan dua roda nanti.

Melengkapkan penampilan maskulin Atcyon ialah tiang C yang lebar, lampu brek LED, roof rail dan bumbung suria. Di dalam kabin, anda boleh mengharapkan rekaan dan pengunaan material kulit serta plastik yang berkualiti.

Actyon Sports

ENJIN diesel e-XDi200 baharu yang menjanjikan kuasa dan penjimatan.


Faham mengenai pasaran trak pikap yang semakin kompetitif, terutama selepas kemuculan Ford Ranger, Actyon Sports bagaimanapun tidak gentar.

Hadir dengan rekaan lebih kontemporari, jentera itu ditawarkan menerusi empat varian yang dibezakan oleh sistem pacuan (2WD atau 4WD separuh masa) dan transmisi manual atau automatik enam kelajuan.

Penampilan luarannya menyerlahkan hala tuju rekaan SsangYong yang moden dan efisien. Bahagian kabin pula menawarkan ruang yang luas dan selesa untuk kegunaan seisi keluarga, bukan sekadar untuk bekerja.

Sentuhan mewah kabin Actyon Sports terserlah menerusi gabungan material berwarna hitam dan kemasan metalik. Sementara penggunaan kluster instrumen yang diiluminasi oleh lampu LED membuatkan ruang itu rasa lebih sofistikated.

Actyon Sports membezakan dirinya menerusi pelbagai ciri menarik. Antaranya ialah kewujudan bumbung suria dan cermin sisi berkuasa elektrik yang boleh dipanaskan.

Menggunakan enjin sama, talaannya sedikit berbeza. Actyon Sports menjana kuasa maksimum 155PS. Jumlah torknya juga sama iaitu 360Nm, tetapi ia dapat dicapai dengan lebih pantas pada julat rpm antara 1,500 hingga 2,800rpm.

Kalau diimbas sekali lagi, kedua-dua tawaran daripada SsangYong itu tiada kurangnya berbanding pesaing yang lain. Cuma, cabaran paling getir yang perlu dihadapi oleh Competitive Supreme adalah untuk mengubah persepsi dan rasa skeptikal pengguna terhadap jenama SsangYong. Memang bukan tugas yang mudah.

Pandu dulu baru tahu

Posted:

Pandu dulu baru tahu

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

REKA bentuk Civic kali ini dilihat lebih eksekutif berbanding generasi sebelumnya.


BUKAN senang untuk mengubah sesuatu yang sudah sedia cantik dan mendapat perhatian ramai. Itulah dilema yang terpaksa ditempuh oleh pasukan jurutera Honda ketika menghasilkan sedan pentingnya, Civic.

Civic sudah boleh dikatakan sebagai cukup matang. Menjadi model penting sejak ia dikeluarkan untuk pasaran Amerika Syarikat (AS) sekitar tahun 1970-an, Civic mengalami revolusi yang bukan sedikit.

Bukan sekadar saiz tubuh yang semakin membesar, malah ciri yang ada padanya bertambah canggih. Keupayaan sebuah Civic terus ditambah baik dari satu generasi ke generasi seterusnya, terutama dari aspek penjimatan bahan api, pengendalian, reka bentuk, keselamatan dan banyak lagi.

Secara kumulatifnya, Civic telah terjual sebanyak 19.7 juta di seluruh dunia sejak pelancaran model pertamanya pada tahun 1972. Di Malaysia, apabila Civic generasi ketujuh diperkenalkan pada tahun 2003, sedan itu mencatat jualan sebanyak 58,000 unit. Jumlah itu sekali gus menjadikan Civic sebagai peneraju pasaran dalam segmen sedan bukan nasional.

Ternyata rakyat Malaysia masih terpengaruh dengan model Civic generasi kelapan. Malah, seorang kawan saya sendiri tetap membelinya walaupun tahu Civic terbaharu akan dilancarkan tidak lama lagi.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ia merupakan antara model Civic yang paling sporty dan memiliki reka bentuk menarik. Ia juga menjadi model pertama yang memperkenal rekaan paparan meter bertingkat pada papan pemukanya.

Tema spesifik

Jadi, apabila Civic generasi kesembilan diperkenalkan, ramai yang kurang bersetuju dengan reka bentuk luarannya. Pengguna seakan-akan berpendapat, Civic itu mestilah mempunyai reka bentuk dan ciri-ciri yang lebih hebat.

Jangan menilai sesuatu dari bentuk luarannya sahaja. Betul, mungkin Civic tidak menepati piawaian reka bentuk anda, tetapi jangan biarkan persepsi itu mengaburi intipati yang membentuk Civic sebagai sebuah sedan yang bagus.

Apatah lagi setiap generasi Civic dibina dengan tema spesifik. Bagi Civic terbaharu, ia berpaksikan kepada konsep asas iaitu futuristik dan kompak dengan gaya tersendiri. Dibina berasaskan model sebelumnya, ia dimodelkan semula dengan pembaharuan lebih baik.

Saya berpeluang dua kali memandu Civic. Pertama di Bangkok, Thailand beberapa bulan sebelum ia dilancarkan secara rasmi di pasaran tempatan. Sementara kali kedua pula adalah ketika menyertai sekumpulan media memandu uji Civic menuju ke Pulau Pinang.

Secara ringkasnya, apa yang boleh saya katakan adalah anda perlu memandu kereta itu sebelum membuat penilaian. Ini kerana Civic baharu menawarkan kualiti pemanduan yang lebih memuaskan dalam banyak aspek. Paling ketara adalah betapa cemerlangnya ia ketika mengambil selekoh.

Kolaborasi di antara maklum balas stereng, badan kenderaan dan suspensi begitu meyakinkan. Malah, sistem suspensi yang terdiri daripada topang MacPherson untuk roda hadapan dan multi-link pada roda belakang memberikan anda keselesaan yang sewajarnya ketika melalui laluan tidak berapa elok. Inilah antara kepakaran Honda yang sukar ditandingi oleh pesaing dalam kelasnya.

Kestabilan di atas jalan raya juga banyak disokong oleh aplikasi Vehicle Stability Assist (VSA) yang diintegrasikan bersama sistem Motion Adaptive EPS (Electric Power Steering). Sistem-sistem tersebut membantu pemandu mengawal kenderaan sekiranya berada dalam kondisi oversteer dan understeer.

Berbaloi untuk dimiliki

Honda Malaysia Sdn. Bhd. (Honda Malaysia) menawarkan Civic dalam empat varian iaitu 1.8S, 2.0S,2.0 Navi dan Civic Hybrid. Menjadi model asas, varian 1.8S sebenarnya sudah berbaloi untuk dimiliki.

Pada takat harga RM115,980 seunit di atas jalan termasuk insurans, anda sudah dapat sebuah sedan yang lengkap. Civic 1.8S dipasang dengan enjin SOHC i-VTEC yang mampu menghasilkan kuasa maksimum sehingga 141PS.

Ouput enjin aspirasi biasa itu tidaklah sebanyak enjin dengan unit turbo atau sebagainya, tetapi sudah memadai untuk membawa jentera itu meluncur lancar di atas jalan raya.

Kalau orang lain sibuk dengan kotak gear enam, tujuh kelajuan berkembar atau sebagainya, Honda hanya menggunakan transmisi lima kelajuan torque converter konvensional. Apa pun, apa yang lebih penting ia mampu menjalankan tanggungjawabnya dengan baik dan pada masa sama membantu menjimatkan penggunaan bahan api.

Bagi memberikan pengalaman pemilikan Civic yang memuaskan hati, jaminan tanpa had perbatuan telah dipanjangkan sehingga lima tahun. Pemilik juga tidak lagi perlu menyelenggara Civic setiap 5,000 kilometer (km), sebaliknya selang penyelenggaraan itu boleh dibuat selepas perjalanan mencecah 10,000km.

Tidak cukup dengan itu, Honda menawarkan kos buruh secara percuma sebanyak enam kali yang diselang-selikan dengan servis berbayar sehingga perbatuan mencecah 100,000km.

"Civic ini mengambil semua nilai-nilai generasi sebelumnya iaitu jimat minyak, teknologi pintar dan nilai jangka panjang. Ia juga lebih sofistikated dan memiliki penampilan yang energetik," kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno.

Memang betul pun. Kalau anda jenis yang selalu bertukar kereta dan tidak rela nilai kereta terpakai jatuh merudum, membeli Civic mungkin satu tindakan yang bijak.

Pek Vision Isuzu D-Max

Posted:

Pek Vision Isuzu D-Max

PEK Vision pada Isuzu D-Max melibatkan sistem audio, navigasi dan komunikasi.


BERDASARKAN kepada maklum balas pengguna, Isuzu UK telah melancarkan pek naik taraf yang meliputi sistem audio, navigasi dan komunikasi baharu berjenama Pioneer untuk semua trak pikap Isuzu D-Max.

Bermula hujung bulan ini, model Isuzu D-Max Yukon dan Utah boleh dipasang dengan pek Vision. Pelancaran aksesori pilihan itu dilihat sebagai bukti kesungguhan Isuzu mahu menjadi jenama trak pikap pertama di United Kingdom (UK).

Aksesori tersebut dikatakan meningkatkan kemampuan audio. Ia terdiri daripada pemain CD/DVD, MP3, micro SD, USB, iPod dan sambungan bebas tangan Parrot Bluetooth. Fungsi kawalan pada stereng bagaimanapun dikekalkan.

Unit audio dengan skrin sentuh itu lengkap dengan sistem bunyi keliling, sekali gus mengganti unit standard sebelum ini. Ia juga diintegrasi sepenuhnya ke atas papan pemuka.

"Pek Vision memberikan lebih kemewahan kepada model Yukon dan Utah yang sudah pun memiliki banyak ciri istimewa," kata Pengurus Besar Isuzu UK, William Brown. - Newspress

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved