Jumaat, 12 Oktober 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Polis tangkap pencuri Porsche

Posted:

Polis tangkap pencuri Porsche

Oleh FARHANA HANIM
MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my

GAMBAR fail menunjukkan Zainuddin mengedarkan gambar Mohd. Azri yang dicari bagi membantu siasatan.


KUALA LUMPUR – Kecekapan polis menyiasat kes kecurian sebuah kereta sport Porsche Panamera 4 bernilai hampir RM1 juta dari sebuah pusat pameran kereta Porsche di Jalan Bukit Bintang di sini kelmarin terbukti apabila suspek yang disyaki terlibat dapat diberkas kurang dari tempoh 24 jam.

Suspek berusia 31 tahun yang merupakan bekas tahanan Pusat Tahanan Simpang Renggam itu ditahan oleh polis Klang pada pukul 3 pagi di sebuah rumah di Kampung Pendamar, Pandamaran. Suspek kemudian diserahkan kepada polis daerah Dang Wangi di sini untuk siasatan lanjut.

Bagaimanapun, kereta mewah berwarna emas bernilai RM900,000 itu masih belum ditemui dipercayai telah diserahkan kepada pihak tertentu.

Difahamkan, sebaik dapat melarikan kereta itu pada pukul 9 pagi, seorang rakan suspek yang memandu sebuah kereta lain telah mengekorinya hingga ke satu kawasan berdekatan Hotel Flamingo, Ampang Jaya melalui Jalan Lingkaran Tengah 2.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Peniaga penipu guna timbang haram

Posted:

Peniaga penipu guna timbang haram

megat@kosmo.com.my

OTHMAN memeriksa sebuah alat timbang dalam satu operasi di Pasar Besar Klang, Klang baru-baru ini.


SHAH ALAM – Segelintir peniaga yang menggunakan alat timbang tamat tempoh dan diubah suai dikesan begitu licik menyembunyikan kegiatan mereka dengan membawa lari atau menyorok alat timbang 'haram' itu sebaik sahaja menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Peniaga terbabit juga sepantas kilat akan menukar alat timbang lain yang sah mengikut peraturan lalu meneruskan perniagaan seperti biasa seolah-olah tiada kesalahan dilakukan.

Modus operandi para peniaga terbabit kini menjadi cabaran besar kepada pegawai dan anggota Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Selangor ketika menjalankan operasi membanteras kegiatan itu di pasar besar-pasar besar seluruh negeri itu.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa PPDNKK negeri, Othman Nawang berkata, pihaknya terpaksa menggunakan ramai anggota setiap kali membuat serbuan di pasar besar bagi mengesan dengan cepat kesalahan yang dilakukan peniaga termasuk alat timbang.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

100 penduduk bakal hilang rumah

Posted:

100 penduduk bakal hilang rumah

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my

ISHAK (kiri) menerima notis tuntutan supaya PKNS mengambil alih hutang pembeli rumah di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Kira-kira 100 pemilik Pangsapuri Desa Mentari, Petaling Jaya bakal kehilangan tempat tinggal apabila rumah mereka akan dilelong kerana gagal menjelaskan hutang bank ekoran kesempitan hidup.

Pembeli terbabit kini hanya bergantung harap kepada pemaju hartanah di kawasan tersebut iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) untuk menyelamatkan rumah mereka melalui pengambilalihan hutang daripada pihak bank.

Pengerusi Persatuan Kebajikan Masyarakat India Pangsapuri Desa Mentari Jaya, Siva Murugan berkata, pihaknya mahu kerajaan negeri melalui PKNS mengambil alih hutang tersebut kerana kebanyakan pembeli merupakan mereka yang berpendapatan rendah.

Menurutnya, jika benar PKNS melangsaikan hutang Talam Corporation Bhd. (Talam) sebanyak RM392 juta, penduduk miskin di Selangor juga patut dibantu.

"Dengan gaji serendah RM1,500 sebulan, kebanyakan daripada kami tidak mampu membayar hutang sebanyak RM350 sebulan kerana perlu menampung kos-kos lain seperti perbelanjaan harian serta belanja anak-anak ke sekolah.

"Kami juga tidak menikmati subsidi air percuma seperti terkandung dalam manifesto pilihan raya Umum 2008 pakatan pembangkang empat tahun lalu," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved