Ahad, 9 September 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Terus berganding atau dipisahkan?

Posted:

Terus berganding atau dipisahkan?

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

KIEN KEAT (belakang) dan Boon Heong masih berada dalam perancangan BAM bagi tempoh empat tahun lagi.


PERSATUAN Badminton Malaysia (BAM) masih gagal memberikan kata putus sama ada mahu mengekalkan beregu utama lelaki negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong atau sebaliknya.

Dalam mesyuarat Jawatankuasa Latihan dan Kejurulatihan (C&T) BAM yang berlangsung selama hampir enam jam di Stadium Juara, Bukit Kiara semalam, badan induk itu masih belum memutuskan nasib Kien Keat-Boon Heong.

Sebaliknya, jawatankuasa terbabit mahu mengadakan perjumpaan terlebih dahulu dengan juara Kejohanan Seluruh England 2007 itu sebelum mengusulkan cadangan kepada ahli majlis BAM yang dijadualkan bermesyuarat pada pertengahan bulan ini.

Setiausaha Kehormat BAM, Ng Chin Chai berkata, beliau telah memperoleh banyak cadangan daripada barisan jurulatih negara pada mesyuarat C&T semalam dan hasil perbincangan tersebut, akan diserahkan kepada ahli majlis BAM sebelum kata putus mengenai status Kien Keat-Boon Heong ditetap- kan.

"Kita telah mengadakan perbincangan dengan jurulatih-jurulatih negara mengenai kebaikan dan keburukan, sama ada kedua-dua pemain itu (Kien Keat-Boon Heong) dikekalkan bersama atau dipisahkan.

"Namun, kami harus terlebih dahulu bertemu dengan mereka dalam masa terdekat. Mereka telah memberi banyak sumbangan kepada negara, jadi lebih baik kami berbuat demikian.

"Setiap cadangan yang dikemukakan pada mesyuarat hari ini (semalam) akan dibawa kepada ahli majlis BAM dan segala-galanya akan diputuskan selepas mesyuarat dengan ahli majlis BAM itu nanti," kata Chin Chai pada sidang media selepas yang mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa itu di Stadium Juara, Bukit Kiara semalam.

Bagaimanapun, Chin Chai mengesahkan bahawa bekas beregu No. 1 dunia itu masih berada dalam radar skuad elit negara sekurang- kurangnya untuk empat tahun lagi.

"Mereka berdua masih berada dalam senarai pemain, sama ada untuk tempoh jangka pendek dan jangka panjang.

"Namun, status mereka masih belum diputuskan sehingga keputusan dibuat oleh ahli majlis BAM nanti. Jadi kita masih belum tahu sama ada mereka akan beraksi bersama sebagai satu pasangan atau bersama pemain lain," jelasnya.

Sementara itu, Pengurus Besar BAM, Kenny Goh mendedahkan, Kien Keat-Boon Heong pernah memberitahunya bahawa mereka sanggup dipisahkan jika ia dianggap keputusan terbaik untuk skuad negara.

"Sebelum ini, mereka pernah memberitahu mahu kekal bersama tetapi jika BAM mempunyai perancangan yang lebih baik, mereka sanggup mempertimbangkan (untuk dipisahkan).

"Terlalu banyak spekulasi yang tersebar ketika ini dan jika kami bertemu dahulu dengan mereka, ia dapat memberi kami peluang untuk menjelaskan kepada mereka mengenai kelebihan atau keburukan jika mereka bersama atau dipisahkan," katanya.

Medan timba pengalaman berharga

Posted:

Medan timba pengalaman berharga

Oleh AHMAD FAZLI
MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

DUTA Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan memberi kata-kata semangat kepada skuad Harimau Muda di Menteng, Jakarta semalam.


PENGALAMAN beraksi di gelanggang keramat - Gelora Bung Karno di Jakarta, Indonesia malam ini harus dimanfaatkan sepenuhnya oleh Harimau Muda ketika berdepan skuad bawah 22 tahun (B-22) Indonesia.

Bagi pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee, pengalaman anak-anak buahnya beraksi di hadapan ribuan penyokong fanatik Indonesia nanti mampu menjadi 'bekalan' terbaik buat mereka sebelum beraksi pada Sukan SEA di Myanmar tahun depan.

Menurut Kim Swee, cabaran yang bakal di hadapi Harimau Muda di bumi Myanmar nanti lebih getir jika hendak dibandingkan dengan aksi di Gelora Bung Karno.

Justeru, Kim Swee berharap barisan pemainnya dapat mengambil peluang dengan sebaik mungkin ketika beraksi di hadapan ribuan penyokong Indonesia malam ini.

"Saya mahu mereka (para pemain Harimau Muda) menyesuaikan diri dengan suasana bingit apabila beraksi di Gelora Bung Karno.

"Sekiranya barisan pemain saya tidak boleh mengawal tekanan di Gelora Bung Karno, sudah pasti mereka akan menghadapi masalah lebih besar di Myanmar nanti.

"Saya menjangkakan situasi yang lebih teruk bakal berlaku apabila kami beraksi pada Sukan SEA tahun depan di Myanmar," jelas Kim Swee ketika dihubungi Kosmo! di Jakarta semalam.

Kim Swee berkata, anak- anak buahnya harus bersedia dari segi mental dan fizikal lebih awal sekiranya berhajat mempertahankan pingat emas pada Sukan SEA 2013.

"Selaku juara bertahan (pemenang pingat emas Sukan SEA), saya yakin para pemain akan saya akan diuji dengan pelbagai provokasi.

"Jadi jika mereka gagal melepasi tekanan di Gelora Bung Karno, maka mungkin ia memberikan kesan kepada kami dalam usaha untuk mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Myanmar.

"Saya berharap mereka dapat memanfaatkan peluang yang ada sebelum membawa 'bekalan' pengalaman terbaik ke Myanmar tahun depan," katanya.

Kim Swee menambah, pertemuan menentang skuad B-22 Indonesia dalam kejohanan jemputan - Piala SCTV - malam ini dianggap medan terbaik buatnya bagi menilai prestasi barisan pemain baharu Harimau Muda.

"Saya tidak kisah sama ada kalah atau menang dalam perlawanan tersebut nanti.

"Saya hanya mahu melihat beberapa pemain baharu dapat memberikan aksi terbaik mereka.

"Pada masa yang sama, saya mahu mengenal pasti pemain-pemain yang dapat diketengahkan ke peringkat lebih kompetitif," ujarnya.

Fujiwara pamer taring sebenar

Posted:

Fujiwara pamer taring sebenar

FUJIWARA (tiga dari kiri) meraikan kejayaannya muncul juara Perlumbaan 1 ARRC di Litar Lumba Antarabangsa Autopolis, Jepun semalam.


PELUMBA sensasi Jepun, Katsuaki Fujiwara ternyata sukar dicabar apabila mudah meme- nangi Perlumbaan 1 SuperSports 600cc Kejohanan Motosikal Asia Petronas (ARRC) di Litar Lumba Antarabangsa Autopolis, Jepun semalam.

Ia adalah kemenangan keempat bagi pelumba pasukan Manual Tech BEET Kawasaki Racing itu selepas mencatat dua kemenangan pada pusingan pembukaan di Litar Antara- bangsa Sepang, Mei lalu.

Fujiwara turut merakamkan satu kemena- ngan pada Pusingan 3 di Litar Antarabangsa Zhuhai, China, Ogos lalu.

Dalam saingan semalam, Fujiwara menamatkan perlumbaan dengan catatan masa ke- seluruhan 19 minit 15.828 saat (s).

Bagaimanapun, perlumbaan semalam terpaksa diberhentikan seketika selepas bendera merah dikibarkan akibat kemalangan yang menimpa dua pelumba, Makoto Inagaki (Akeno Speed Racing) dan Tadahito Dashi Wata- nabe (Suzuki Pilipinas).

"Perlumbaan hari ini (semalam) agak singkat kerana hanya berlangsung 10 pusingan sahaja. Jadi saya tidak boleh melakukan seba- rang kesilapan dan semuanya harus sempurna.

"Saya berusaha sedaya upaya pada lima pusingan terawal dan selepas menyedari kedudukan saya agak selesa di hadapan, saya tidak terburu-buru dan hanya beraksi secara konsisten sehingga ke garisan penamat.

"Saya berharap dapat mengulangi keja- yaan hari ini (semalam) pada Perlumbaan 2 esok (hari ini)," kata Fujiwara semalam.

Pelumba handalan Malaysia, Azlan Shah Kamaruzaman yang mewakili pasukan MUSASHi Boon Siew Honda pula berada di tempat kedua apabila ketinggalan 3.660s di belakang Fujiwara.

Seorang lagi pelumba Jepun, Yuki Ito yang menggalas cabaran pasukan Petronas Syntium Moto Yamaha menamatkan perlumbaan di tempat ketiga dengan masa 19:19.815s.

Kemenangan itu menyaksikan Fujiwara merampas gelaran pendahulu keseluruhan dengan mengumpul 137 mata, 11 mata di hadapan rakan sepasukan Azlan, Ryuichi Kiyonari.

Dalam kategori Underbone 115cc, Hadi Wijaya dari Indonesia muncul juara buat kali ketiga berturut-turut selepas mengetepikan pelumba negara, Mohd. Affendi Rosli dan rakan senegaranya, Rey Rokutore yang masing-masing berada di kedudukan kedua dan ketiga.

Pelumba pasukan Yamaha Yamalube KYT R9 Tunggal Jaya itu menamatkan perlumbaan dengan catatan 15:27.946s.

Affendi pula hanya ketinggalan 0.053s di belakang Hadi manakala Rey mencatatkan masa keseluruhan 15:28.075s.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved