Ahad, 4 Disember 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


MIFW platform pereka muda

Posted:

MIFW platform pereka muda

MIFW platform pereka muda

MELABUHKAN tirainya dengan persembahan gala yang menggegarkan, acara penutup Minggu Fesyen Antarabangsa Malaysia (MIFW) 2011 yang berlangsung Sabtu lalu di Zebra Square, Kuala Lumpur membuktikan bahawa fesyen merupakan produk yang sememangnya menuntut perhatian ramai khususnya fashionista di sekitar Kuala Lumpur.

Malaysia International Fashion Alliance (MIFA) sebagai penganjur acara tersebut secara tidak langsung juga membuktikan bahawa dunia fesyen bukan sekadar memenuhi cita rasa dan gaya hidup khususnya masyarakat urban.

Namun, ia penting dari sudut ekonomi masyarakatnya dan sebagai penjana ekonomi negara seperti yang disebutkan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Datuk Maglin Dennis D'Cruz dalam ucapannya pada malam Gala BDA/MIFA yang dianjurkan oleh Bumiputra Designers Association (BDA).

Pertanyaan dan minat yang ditunjukkan oleh para pembeli dari luar negara yang dibawa masuk oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) sepanjang minggu tersebut juga menggalakkan.

Ini satu pernyataan bahawa adanya minat dari luar untuk menjengah apa yang mampu disediakan oleh komuniti fesyen di negara ini untuk permintaan antarabangsa.

Sepanjang minggu itu, pentas peragaan MIFW 2011 menyaksikan beberapa slot panas yang dipersembahkan oleh Asia Magic Gala, GLAM Lelaki, Snips Hair Show dan beberapa pertubuhan fesyen lain.

Pereka muda


REKAAN unik pelajar PJ College of Arts & Design ini menggamit perhatian hadirin.


Antaranya termasuklah persembahan fesyen memukau daripada Arena Pereka Muda (Yoda), Bumiputra Designers Association (BDA), Islamic Fashion Festival (IFF) dan jenama-jenama gah milik ratu empayar fesyen tempatan seperti Datuk Farah Khan.

Selain itu, individu dan penggiat fesyen serta pereka solo dengan jenama masing-masing seperti Carven Ong, Bernard Chan dan JKhan juga tidak ketinggalan. Terdapat juga jenama luar negara dan antarabangsa seperti jam tangan Itali Vebene, Raoul, Roxy & Quicksilver, Parkson dan Harley Davison Ladies Lifestyle membuat persembahan rekaan terbaharu mereka.

MIFW dimulakan dengan pertunjukan puluhan pereka muda dan baharu daripada Yoda. Aksi pembuka tirai tersebut ternyata mendapat sambutan hangat dengan kemunculan muka-muka baharu. Idea bernas dan segar anak-anak muda yang mengimpikan pentas peragaan glamor apabila bergelar pereka fesyen pada masa akan datang, terpancar di wajah masing-masing.

Namun, itu tidak penting. Sebaliknya, hasil kerja komuniti fesyen yang menakjubkan dan semangat kental mereka.

Antara pereka di bawah payung Yoda yang mengambil bahagian ialah Haszerwan, Daniel Arif, Wong Ser U, Shannar, Azfar, Raymond Goh, Fiza Zulkarnain, Fizi Woo, Sane of Molly Shoreditch dan Sharikim Wanderlust.

Pelajar-pelajar fesyen dari institusi pengajian tinggi tempatan juga turut diberikan peluang berkongsi pentas peragaan. Antaranya ialah MIA, TAR College dan Raffles International College.

Menurut Presiden Yoda, Baizura Tazri, persatuannya menjadi platform penting kepada pereka-pereka muda khususnya mereka yang masih menuntut jurusan fesyen di pusat-pusat pengajian tinggi itu mengetengahkan lebih ramai pereka iaitu hampir tiga kali ganda berbanding tahun lalu.


ZAINAL RAHMAN mengekalkan ciri klasik kebaya menerusi koleksi Glory of Kebaya.


Lebih matang

"Ini membuktikan bahawa industri fesyen sedang berkembang pesat di negara ini dan minat masyarakat khususnya anak muda untuk menjadi pereka dan memilih kerjaya berkaitan fesyen sangat luas," katanya ketika ditemui.

Walaupun Yoda baru dua tahun ditubuhkan, menurut Baizura penyertaan daripada pereka menunjukkan kematangan yang agak luar biasa.

Kehangatan pada hari kedua disambut pula oleh BDA yang mengetengahkan 50 pereka. Mereka terdiri daripada barisan pereka bumiputera terkemuka negara seperti Datuk Radzuan Radziwill, Bon Zainal, Salikin Sidek, Rahman Saif, Faizal Hamid dan Iszal Citra.

Sementara barisan pereka muda yang sedang memuncak nama mereka di persada fesyen tanah air hari ini seperti Amir Luqman, Jasmi Rejab, Hazree Wahid, WanPa, Azmeer Versatile, Nazreen Idris, Khairi Sufi, Anizam Yusoff dan ramai lagi tidak menghampakan untuk memukau penonton dengan koleksi segar mereka.

Pereka jemputan, Jovian Mandagie pula memusatkan idea dan kreativiti beliau dengan memberi penghormatan kepada fabrik batik melalui himpunan beliau yang diberikan nama Batik Is My Soul.

Antara yang menjadi tumpuan pada tahun ini dan sepanjang hari tersebut ialah lapan pereka wanita yang mengambil bahagian. Mereka ialah Bella untuk Bella La Belle, Azura Couture, I Luv Wirda, Noni Reynders, Pretty Lulu iaitu jenama mengkhusus kepada perhiasan kepala dan tas tangan malam hasil perekanya Nurulhuda Khairuddin, Sasha Rowena dan Tengku Nadia (SAKU).

Masing-masing kini sedang mengukir nama sebagai pereka beg tangan yang digemari ramai, sementara dua pereka kasut iaitu Zetty untuk Sepatu London.

Jenama kasut tersebut kini sedang rancak dipromosikan dan berpusat di London dan Nelissa Hilman dengan jenama Nelissa Hilman Fine Shoes.

Kayu ukur


ZAMRI (dua dari kiri) wakil daripada akhbar Kosmo! menerima Anugerah Media Terbaik daripada Maglin Dennis D'Cruz.


Bagi memberi peluang kepada mereka yang masih hijau dan pelajar jurusan fesyen di institusi pengajian tinggi, BDA turut membariskan beberapa pelajar jurusan fesyen dari pusat-pusat pengajian tinggi fesyen seperti Akademi Fesyen dan Rekaan Antarabangsa (IFTC), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Politeknik Johor, LimKokWing dan Raffles International College, SML Fashion Academy, Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur (KLMU) dan Kolej Tunku Abdul Rahman (TAR College).

lFF yang memilih slot pagi pada hari ketiga turut mempesonakan penonton dengan himpunan busana muslim daripada barisan perekanya seperti Tas Iman, Adnan Hassan, Pink Jambu, RR by Radzuan Radziwill dan Rico Rnaldi. Pada pagi tersebut pusat pengajian fesyen SCCA Fashion Academy turut mempertontonkan beberapa rekaan terkini daripada para pelajar mereka.

Ketua Pegawai Operasi MIFA, Andrew Tan yang berkecimpung dalam arena fesyen melalui agensi peragawati dan pengurus acaranya lebih dua dekad lalu berkata, beliau pada mulanya bimbang mengenai sambutan MIFW 2011 di Zebra Square, Kuala Lumpur.

Namun, menjelang hari pertama MIFW dilancarkan kebimbangannya bertukar menjadi mengujakan kerana sambutan yang amat menggalakkan hampir pada setiap pertunjukan.

"Saya menganggap ini kayu pengukur kepada kekuatan industri fesyen dan semangat masyarakat fesyen dan orang awam terhadap produk fesyen kita. Kalau diperhatikan, lebih seratus pereka tempatan yang terdiri daripada nama-nama besar hinggalah yang baru mengukir nama menyertainya.

"Hanya lebih kurang sepuluh peratus sahaja barangan dari luar. Ini penting untuk memberikan semangat antarabangsa kepada acara tersebut," pintas Andrew yang pernah berkhidmat dengan pelanggan berjenama seperti Chanel, Dior, Valentino, Versace, Ellie Saab, Escada dan pernah berkhidmat dengan Kumpulan Melium seperti YSL, Hugo Boss, Pucci, Tod's, Stuart Weitzman dan Farah Khan.


SELAIN busana, beg tangan turut menjadi perhatian pencinta fesyen yang hadir pada malam MIFW.


Meneruskan tradisi dua tahun lalu, malam gala BDA MIFW 2011 baru-baru ini turut diselitkan dengan penghargaan buat media.

Anugerah Media Terbaik tahun ini berjaya disandang sisipan Stailo daripada akhbar Kosmo! berikutan sokongannya tidak berbelah-bahagi terhadap pereka-pereka tempatan menerusi artikel-artikel yang diterbitkan.

Penolong Pengarang Rencana Kosmo!, Zamri Rambli, mewakili Stailo Kosmo! menerima anugerah penghargaan tersebut yang pertama kali dimenangi sebuah kumpulan akhbar.

Full content generated by Get Full RSS.

Eksperimen berani Balenciaga

Posted:

Eksperimen berani Balenciaga

Eksperimen berani Balenciaga

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR


TAMPAK gagah di luar namun padanan dres rona lembut memberikan aura kelembutan pada diri pemakainya.


KOLEKSI musim luruh dan sejuk Balenciaga rekaan Nicolas Ghesquiere memberikan satu gaya unik dengan imej futuristik tetapi lembut apabila mendapat sentuhan rona siluet dan potongan fabrik berlapis.

Tatkala si gadis berjaket kulit rona hitamnya menghayun langkah maskulin, gabungan skirt berombak lembut sekali gus mencetus emosi luar biasa terhadap signatur rekaan kali ini.

Rekaan terbaharu itu diinspirasikan daripada jaket kait bomber yang mempunyai volum dan bentuk seakan-akan kepompong. Tampak gagah, fabrik tradisional itu digantikan dengan kulit yang dilapisi dres sutera di dalamnya.

Cetakan-cetakan rekaan itu dibuat dengan mengambil inspirasi haiwan dan ton bumi. Kelihatan telus, rekaan berjalur untuk fabrik kait serta fabrik nilon menampakkan sedikit dres yang dipakai di dalamnya.

Refleks siluet dalam Ghesquiere pula memainkan variasi skala dan lapisan-lapisan. Jaket bomber bersaiz besar dan potongan leher kura-kura dan V tampak longgar seperti lazim busana untuk si jejaka.

Tetapi, blaus rona terang dan skirt yang dipadankan memberi kontras nyata kepada rekaan kali ini, lebih-lebih lagi panel jaket yang tampil dalam rona gelap dengan siluet monokromatik yang dihiasi perincian rantaian bagi memberi suntikan misteri.

Ciri feminin

Kot lelaki yang besar dipakai bersama dres feminin dan elegan atau seluar yang mempunyai gabungan fabrik satin seakan-akan kulit. Seluar ini juga dipakai dengan pakaian yang bersifat feminin. Semua gaya ini merupakan legasi dan signatur Ghesquiere.

Rekaan jaluran itu juga tampil dengan rekaan-rekaan lain yang lebih ringkas tetapi bersifat geomatrik bagi mencerminkan tema keagamaan mengikut terjemahan pereka ini.

Lipatan dan potongan merupakan elemen penting rekaan-rekaan sebegini yang menggunakan fabrik metalik. Kemudian, ia dilengkapi dengan rekaan seluar yang diberikan perincian seperti tenunan dan manik-manik.


BLAUS rona terang dan rantaian yang memberikan imej misteri kepada rekaan ini.


Selain itu, top yang longgar dan membungkus dalam siluet blok warna dipadankan dengan seluar atau skirt berona monokromatik bagi memberikan gaya yang bersifat grafik dan emosi rahib.

Penampilan itu kelihatan seperti kot edisi Pliage yang suci dan ringkas iaitu koleksi tahun 1965.

Material dalam koleksi ini meskipun memberi sentuhan moden dengan knit nilon dan fabrik seakan-akan kulit, masih kelihatan klasik dan kemas hasil penggunaan fabrik krep dan satin.

Ton warnanya kelihatan klasik, bersama palet rona hitam, plum, kelabu dan ivori yang memainkan peranan penting bagi koleksi musim ini. Ia mencerminkan emosi yang diterangi kilauan warna, tampak segar dan bertenaga.

Beg genggam yang diperbuat daripada kulit, fabrik kulit tiruan atau kait antara aksesori yang dipadankan untuk himpunan musim luruh/sejuk ini. Begitu juga dengan kasut tumit tinggi stiletto yang boleh didapati dalam dua rona iaitu metalik dan kulit eksotik seperti iguana dan tilapia.

Himpunan koleksi aksesori ini juga memberikan efek kontras ke atas koleksi busana musim luruh dan sejuk Balenciaga. Ia turut memberikan dimensi mewah ke atas koleksi ini secara keseluruhan.

Butik Balenciaga dibuka pada bulan September lalu di tingkat bawah, Suria KLCC.

Full content generated by Get Full RSS.

Aksesori ikut acara

Posted:

Aksesori ikut acara

Aksesori ikut acara


MODEL menggayakan pilihan-pilihan aksesori yang sesuai digayakan ke pejabat.


SETIAP wanita mahu tampil cantik dan bergaya dalam setiap acara, namun kesilapan memilih aksesori yang bersesuaian kemungkinan menyebabkan seseorang itu terperangkap dengan imej yang salah.

Masalah itu wujud kerana wanita mungkin kurang memilih aksesori mengikut kesesuaian acara. Justeru, jenama aksesori wanita Bonita memperkenalkan lima tema gaya hidup untuk membantu wanita meningkatkan kecantikan dan keyakinan mereka.

Melalui perunding gaya Datin Sharifah Shawati Syed Mohd., Bonita memperkenalkan aksesori pilihan gaya asas untuk setiap hari, ke tempat kerja, aktiviti berlibur, acara petang glamor dan gemerlapan malam.

Menurut Sharifah Shawati, aksesori asas setiap hari mestilah ringkas tetapi mencerminkan sisi feminin dan kelihatan versatil.

"Aksesori yang sesuai digayakan antaranya ialah aksesori yang dibuat daripada metal tetapi tidak terlalu berat dan keterlaluan serta tampak ceria.

"Sekiranya fokus wanita adalah kepada aksesori kepala seperti headband, pilih subang yang ringkas dan lebih kecil atau gelang yang disuaipadankan dengan dua material berbeza tetapi sepadan," katanya pada bengkel kecantikan Bonita di Ampwalk, Ampang Kuala Lumpur baru-baru ini.

Berbeza dengan aksesori untuk ke tempat kerja, Sharifah Shawati memberitahu, wanita perlu tampil dengan lebih ringkas iaitu pemilihan subang, cincin dan gelang yang lebih kecil.

"Pilih sama ada mahu gayakan cincin atau gelang dan cukuplah seutas rantai yang ringkas serta subang yang kecil bagi mereka yang tampil dengan pakaian formal.

"Berbeza dengan mereka yang bekerja dalam persekitaran yang lebih ceria seperti bidang penyiaran dan pengiklanan kerana mereka boleh menggayakan aksesori lebih santai dan berwarna-warni sesuai dengan penampilan semi formal," katanya.


ACARA petang membenarkan suai padan aksesori tetapi mestilah tidak lebih daripada tiga material berbeza.


Suai padan tiga jenis aksesori berlainan material pula sesuai untuk aktiviti berlibur. Menurut Sharifah Shawati, penampilan sebegitu memberikan imej ceria tetapi aksesori yang dipilih mestilah padan dengan aksesori lain.

"Kadangkala logam dan mutiara sesuai dipadankan begitu juga aksesori yang mempunyai warna yang padan dengan pakaian yang digayakan.

"Mereka yang menggayakan aksesori yang pelbagai harus menitik beratkan pemilihan pakaian terutama pakaian yang mempunyai cetakan agar tidak terlalu serabut," jelas beliau.

Dalam pada itu, pemilihan aksesori untuk acara petang yang glamor mestilah berciri elegan dan bergemerlapan seperti mutiara dan berlian tetapi tidaklah terlalu sarat.

"Penggunaan dua jenis aksesori berlainan warna juga sesuai terutama hitam putih atau gabungan dua material berbeza iaitu berlian dan mutiara.

"Sekiranya anda memilih untuk memakan cincin di jari tangan kanan, hiasi tangan kiri dengan gelang yang sepadan," katanya. - ROSMALINA ABD. KADIR

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved