Jumaat, 16 September 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Safee curi tumpuan

Posted:

Safee curi tumpuan

Safee curi tumpuan

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SAFEE (kiri) terus menerus menjaringkan gol sepanjang sesi ujian bersama Cardiff City.


BAGAIKAN pahlawan di zaman silam, penyerang Harimau Malaya, Mohd. Safee Sali jelas tidak pernah mengenal erti mengaku kalah.

'Takkan Safee hilang di dunia', kecederaan otot yang selama ini membelenggunya ternyata tidak menghalang penyerang prolifik itu daripada berterusan menjaringkan gol semasa latihan ujian pemilihan bersama kelab England, Cardiff City setakat ini.

Semalam, Safee sekali lagi membuktikan kehebatannya apabila berjaya mengatasi beberapa pemain pertahanan Cardiff sebelum meledak beberapa gol, dan aksinya itu dikatakan mula menggamit perhatian pengendali Cardiff, Malky Mackay yang kini dikatakan lebih cenderung menguji Safee berbanding penyerang lain semasa sesi latihan tersebut.

Doa ribuan peminat bola sepak tanah air yang mengiringi pemergiannya ke bumi Cardiff sejak Isnin lalu bagi memburu misi sebagai pemain pertama Malaysia beraksi dalam kancah saingan bola sepak England ternyata berbaloi apabila Safee tidak lagi dihantui kecederaan itu.

Pengurus peribadi Safee, Zakaria Ab. Rahim berkata, buat masa ini Safee masih dipantau pengawai perubatan kelab tersebut bagi mengelak kecederaannya bertambah buruk meskipun Safee memberitahu tidak lagi merasa terjejas akibat kecederaan lamanya itu.

"Safee memberitahu dia tidak lagi merasa sakit semasa melakukan percubaan ataupun ketika menggelecek bola, dan ia sememangnya perkara positif apabila dia berjaya menjaringkan beberapa gol hari ini (semalam) dalam sesi latihan setelah kali pertama melakukannya sebaik menjalani sesi latihan Selasa lalu.

"Misi Safee untuk menyarung jersi Cardiff juga agak cerah apabila dilihat lebih kerap diuji berbanding penyerang lain, dan saya harap Safee dapat mengekalkan aksi konsistennya selepas ini," katanya kepada Kosmo!

Episod perjalanan Safee bagi menjadi pemain pertama negara bermula apabila mendapat 'lampu hijau' daripada majikannya, Pelita Jaya bagi mengharungi sesi ujian pemilihan bersama Cardiff selama kira-kira dua minggu sehingga 27 September depan.

Selain Safee, turut dipanggil mengikuti ujian pemilihan tersebut ialah bekas rakan sepasukannya di Selangor, Safiq Rahim dan aksi kedua-dua pemain tersebut dikatakan mula menggamit perhatian setelah beraksi cemerlang dalam Kejohanan Prajelajah Asia baru-baru ini.

Malah, ketajaman Safee dalam melakukan aksi penyudah ketika beraksi di pentas antarabangsa ketika ini persis lagenda bola sepak negara, Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari satu masa dahulu juga dikatakan banyak dipengaruhi oleh latihan keras yang dijalaninya sepanjang berada di Indonesia, dan Zakaria sendiri tidak menolak kemungkinan itu.

"Semasa beraksi bersama Pelita Jaya, Safee banyak beraksi dengan pemain-pemain antarabangsa yang lebih kompetitif, dan ia pastinya mempengaruhi corak permainannya agar menjadi lebih bahaya di depan gawang lawan.

"Malah, Safee juga berjaya menjaringkan tujuh gol meskipun hanya beraksi sebanyak 14 kali bersama Pelita Jaya sebelum ini, selain turut dianugerahkan pemain terbaik perlawanan sebanyak tiga kali," katanya.

Penggempur Kelantan perlu lebih konsisten

Posted:

Penggempur Kelantan perlu lebih konsisten

Penggempur Kelantan perlu lebih konsisten

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


AZWAN ROYA (tengah) antara watak penting dalam
merencanakan rentak serangan Kelantan.


KELANTAN mempunyai masa kurang daripada 48 jam untuk memantapkan lagi jentera penggempur dan pertahanan mereka sebelum turun menentang Sarawak di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu malam esok.

Selepas mengharungi tiga perlawanan, jentera hadapan skuad The Red Warriors hanya berjaya menghasilkan empat gol biarpun banyak peluang terbaik terhidang dalam setiap perlawanan.

Sebagai penyandang juara, Kelantan pastinya berdepan tekanan yang cukup tinggi, apa lagi mereka kini berada di tangga kedua Kumpulan D dengan mengumpul enam mata selepas tewas mengejut kepada Felda United, Rabu lalu.

Biarpun terpaksa akur dengan kehe- batan Felda United yang berjaya menumpaskan mereka 2-0 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, skuad The Red Warriors itu dilihat menunjuk- kan peningkatan dalam permainan yang dipamerkan.

Berdasarkan statistik, Kelantan sekurang-kurangnya memiliki 10 percubaan tepat dan enam percubaan yang tersasar ketika menentang Felda United, namun masalah ketajaman penyudah menyebabkan mereka gagal menghasilkan sebarang gol.

Norshahrul Idlan Talaha yang baru pulih daripada kecederaan ketika bersama skuad kebangsaan harus segera mencari rentak untuk membuktikan dia adalah seorang penyerang yang cukup disegani.

Penyerang pinjaman, Azamuddin Akil juga dilihat masih belum menemui sentuhan apabila gagal menyumbang sebarang gol dalam tiga perlawanan selain harus bekerja lebih keras mencari keserasian bersama Norshahrul.

Dia yang diletakkan sebagai penyerang kedua selepas Norshahrul, perlu bijak meletakkan diri di posisi terbaik serta mencari ruang bagi menyudahkan peluang melalui gerakan barisan tengah Kelantan.

Dalam pada itu, 'jeneral padang' Kelantan, Badri Radzi yang bergandingan bersama Shakir Shaari juga perlu lebih kreatif merencanakan gerakan untuk membuka peluang kepada rakan dalam menghasilkan gol.

Perlawanan menentang Felda United tempoh hari membuktikan kedua- dua pemain ini perlu bekerja lebih keras mencari 'idea-idea' segar dalam mencipta gerakan kerana pemain lawan dilihat sudah mampu membaca permainan mereka berdua.

Dalam pada itu, antara kekuatan yang ada pada pasukan Kelantan yang tidak boleh dinafikan oleh pasukan lawan adalah kepantasan kedua-dua pemain sayap mereka.

Kelebihan yang ada pada Nurul Azwan Roya dan S. Chanturu perlu dimanfaatkan oleh Datuk M. Karathu mencorak serangan dan membantu Badri dan Shakir, selain kedua-duanya juga mempunyai keupayaan untuk menghasilkan gol.

Apa yang lebih penting, barisan pertahanan Kelantan perlu lebih konsisten, terutamanya pertahanan kental S. Subramanian yang perlu lebih vokal mengkoordinasikan rakan-rakan lain bagi membentuk benteng yang lebih kukuh.

Bagi Shahrizan, peluang yang diberikan oleh pihak pengurusan selepas ketiadaan Khairul Fahmi Che Mat perlu dimanfaatkan sepenuhnya untuk membuktikan dia masih seorang penjaga gol yang terbaik pernah dimiliki Kelantan.

Bertemu Sarawak malam esok adalah peluang terbaik buat Kelantan membuktikan mereka masih belum bersedia melepaskan Piala Malaysia yang dimenanginya musim lalu.

Tutup mulut pengkritik

Posted:

Tutup mulut pengkritik

Tutup mulut pengkritik

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my

JURULATIH Terengganu, Irfan Bakti mahu menutup mulut pengkritik yang lantang mempersoalkan kemampuan anak-anak buahnya ekoran kekalahan 0-1 kepada Negeri Sembilan, Selasa lalu.

Menurut Irfan, beliau sedikit pun tidak tertekan dengan kekalahan itu sekalipun Terengganu kini sekadar menduduki tangga kedua Kumpulan B.

Justeru kata Irfan, aksi menentang Sime Darby di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam ini akan menjadi bukti kepada kehebatan sebe- nar juara Piala FA itu.

"Mengapa saya perlu tertekan dengan kekalahan di Paroi tempoh hari kerana kami masih mempunyai peluang untuk layak ke suku akhir.

"Lagipun, pada perlawanan itu ada bebe- rapa pemain utama yang tidak dapat diturunkan akibat masalah kesihatan," kata- nya kepada Kosmo! semalam.

Pada perlawanan itu, pemain sayap, Joseph Kalang Tie dan pertahanan kanan, Helmi Rameli tidak diturunkan akibat masalah kesihatan, manakala perancang tengah, Ismail Faruqi pula terpaksa beraksi dalam keadaan separuh cergas.

"Saya tidak mahu mendabik dada dan tetap menghormati pasukan Sime Darby.

"Apa yang boleh saya janjikan, Terengganu akan beraksi dengan barisan terbaik malam esok (malam ini) dalam misi mengu- tip tiga mata," jelas pengendali kelahiran Ke- lantan itu.

Untuk rekod, Terengganu berjaya mene- waskan Sime Darby 3-0 pada aksi sulung Piala Malaysia minggu lalu sebelum menang tipis kepada PKNS Selangor di Kuala Terengganu.

Mengenai kedudukan Negeri Sembilan, Irfan menjelaskan, sasaran utamanya ketika ini adalah membawa Terengganu mara ke pusingan kedua, tidak kira selaku juara ataupun naib juara kumpulan.

"Secara peribadi, saya belum mahu memikirkan mengenai aksi suku akhir kerana kami perlu melalui tiga lagi perlawanan.

"Andai kami menang malam esok (malam ini), barulah saya boleh katakan kami sudah berada sebelah kaki di suku akhir," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved