Ahad, 11 September 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Lambang gaya peribadi

Posted:

Lambang gaya peribadi

Lambang gaya peribadi

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR

ZAMAN ini bukanlah satu perkara yang pelik apabila melihat seseorang yang tidak rabun memakai kaca mata berbingkai besar.

Sesetengahnya pula, jika dilihat dengan jarak dekat, hanya memakai bingkainya manakala cerminnya pula sudah dibuang.

Namun, itulah trend terkini bagi penggemar cermin mata. Tidak seperti kebanyakan pengguna yang lebih gemar memakai kanta lekap yang mudah didapati dalam pelbagai warna, cermin mata dapat membuatkan saiz mata kelihatan lebih besar.

Cermin mata bukan lagi memberi maksud pemakainya mengalami masalah penglihatan seperti sensitif pada silau atau rabun. Ia kini adalah sebahagian aksesori yang menjadi pelengkap gaya individu.

Pilihan cermin mata tampil dalam pelbagai rekaan terutama rekaan klasik yang menjadi kegilaan masa kini. Bingkai ringkas rona hitam bersaiz besar seringkali dilihat menjadi pilihan dalam kalangan remaja.

Bagi pelakon dan pengacara, Zoey Rahman, dia menjadikan cermin mata sebagai aksesori wajib kecuali ketika sedang menjalani penggambaran yang memerlukan dia menanggalkan cermin mata.

"Saya sudah memakai cermin mata sejak menuntut di kolej. Kekerapan menggunakan komputer untuk melakukan tugasan kolej dan ketika penggambaran membuatkan saya mengalami masalah silau dan perlu memakai cermin mata.

"Tetapi dulu, saya hanya menggunakan cermin mata akibat silau. Kini, saya mempunyai beberapa koleksi cermin mata pelbagai saiz dan rekaan yang boleh disesuaikan dengan penampilan saya yang berbeza," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran bersama Stepper Eyewear dan Pantone Universe Eyewear di Viva Mall, Khamis lalu.

Zoey memberitahu, dia tidak dapat berpisah dengan cermin matanya, justeru dia sentiasa memastikan cermin matanya sentiasa berada di dalam poket seluar sekiranya dia menghadiri sebarang acara.


FARHAN memilih cermin mata rekaan funky dan klasik kerana sesuai dengan imejnya.


"Kadang-kadang, saya perlu memakai kanta lekap ketika menghadiri majlis tertentu atau menjalani penggambaran. Tetapi selepas semua urusan selesai, saya akan menanggalkan kanta lekap kerana tidak selesa lalu memakai cermin mata semula.

"Rekaan cermin mata yang saya gunakan setiap hari bersaiz kecil. Saya juga mempunyai beberapa cermin mata lain yang lebih besar namun rekaan ringkas menjadi pilihan saya," ujarnya.

Tambah Zoey, dia mempunyai obsesi untuk membeli cermin mata baharu lebih-lebih lagi setiap kali melalui kedai cermin mata.

"Setiap kali membeli cermin mata, saya peruntukkan lebih RM1,000 kerana saya memang sukakan penampilan bercermin mata dan mempunyai koleksi cermin mata pelbagai warna yang mengikut trend masa kini.

"Saya juga pernah membeli cermin mata di butik Topman kerana sukakan bingkainya dan menukarkan cerminnya di kedai cermin mata," katanya yang kini merupakan pereka kanan di Calista Design yang terletak di Taipan Damansara.

Farhan pilih klasik

Sementara itu, penyanyi Farhan turut menggemari cermin mata meskipun tidak dilihat memakainya ketika menghadiri sebarang acara.

"Saya sukakan cermin mata yang mempunyai rekaan fancy dan klasik kerana ia sesuai dengan imej saya," katanya yang menggunakan cermin mata sejak di bangku sekolah menengah.

Menurut Farhan, dia tidak menghabiskan wang yang banyak untuk membeli cermin mata kerana selesa menggunakan hanya satu cermin mata pada satu-satu masa.

"Saya akan memakai cermin mata pada waktu malam terutamanya ketika memandu dan membaca. Bagi saya, cermin mata kini sudah menjadi trend dan bukan lagi dianggap sesuatu yang tidak bergaya atau memalukan pemakainya," katanya.

Farhan memberitahu, sejak bergelar penyanyi, dia mengalami masalah silau yang lebih teruk akibat sering 'melawan' cahaya di pentas semasa membuat persembahan.

"Akibat masalah tersebut, saya membeli cermin mata tetapi tidak mahal, sekitar RM300 sahaja. Yang penting bukan harganya tetapi rekaannya yang menepati bentuk wajah dan gaya yang diinginkan," katanya.


PARA model dan selebriti bergambar bersama Stepper (lima dari kanan) sempena pelancaran rekaan terbaharu Stepper dan Pantone Universe.


Sesuai dengan wajah

Dalam pada itu, supermodel Amber Chia pertama kali mencuba memakai cermin mata adalah ketika menjadi duta Focus Point beberapa tahun dahulu dan mengakui memiliki sedikit pengetahuan berkenaan pemilihan cermin mata yang sesuai.

"Bagi saya rekaan cermin mata mestilah sesuai dengan bentuk wajah seseorang supaya tidak menampakkan wajah seseorang itu lebih besar, tidak seimbang atau tenggelam dalam cermin matanya.

"Mereka yang mempunyai bentuk wajah besar tidak boleh memilih cermin mata yang terlalu besar dan panjang kerana akan membuatkan bentuk wajah nampak tidak seimbang, sebaliknya pilih rekaan bersaiz sederhana," katanya.

Amber memberitahu, ibu bapanya memakai cermin mata tetapi dia tidak mengalami sebarang masalah penglihatan dan memakai cermin mata semata-mata untuk bergaya.

"Saya akan memilih rekaan yang terkini serta warna yang akan menampakkan wajah lebih muda. Cermin mata tidak semestinya untuk mereka yang rabun tetapi kini ia salah satu lambang fesyen dan menjadi trend ikutan.

"Saya sendiri menyukai cermin mata sebagai salah satu aksesori dan memilih reka bentuk yang besar untuk tampil glamor," katanya.

Palet terang MUFE

Posted:

Palet terang MUFE

Palet terang MUFE


Sekolah solekan MUFE mengajar individu teknik solekan natural, pentas dan solekan malam.


PELOPOR jenama mekap Make Up For Ever (MUFE), di Singapura dan Malaysia, Teresa Ong Shuh Huah dan Alicia Chong, begitu optimis tatkala berbicara mengenai dunia solekan dan kecantikan wajah. Mereka berdua yang bersatu dan berganding bahu dalam memperluaskan jenama kosmetik MUFE, cukup teruja apabila mendapati wanita zaman moden semakin selesa untuk merias wajah.

"Paling mengujakan, kelompok pelajar sekolah dan kolej turut meluangkan masa antara 15 hingga 20 minit untuk bersolek. Meskipun mengaplikasi solekan nipis dan menggunakan kosmetik nuansa lembut, sekurang-kurangnya mereka berjaya mengelakkan wajah daripada kelihatan pucat.

"Sebab itu, MUFE sentiasa berusaha menawarkan himpunan alat solek yang terbaik dan dijual pada harga berpatutan. Kami ingin mengajak wanita tempatan agar sentiasa tampil menawan dan segar tidak kira sama ada untuk menghadiri kolej, pejabat, majlis atau ketika bersantai," jelas Teresa yang menyatakan solekan ceria sesuai dipraktikkan sempena hari raya.

Secara ringkas, jenama MUFE diperkenalkan pada tahun 1984 oleh Dany Sanz, seorang pelukis dan pengukir kelahiran Perancis yang kemudian membina nama dalam bidang solekan.


Kaunter MUFE menawarkan seleksi kosmetik pelbagai warna dan jenis.


Pada mulanya, MUFE dicipta bagi memenuhi kehendak solekan industri seni persembahan namun, menariknya kosmetik itu sesuai digunakan untuk solekan harian.

Konsep kaunter: Secara holistik, butik mini MUFE banyak bermain dengan warna hitam yang melambangkan nilai eksklusif, sofistikated dan keunggulan.

Di bahagian depan butik terpamer rangkaian kosmetik MUFE mengikut kategori. Antaranya seleksi gincu bibir, pembayang mata, pemerah pipi, krim asas, bedak tabur dan penggaris mata. Ini memberi keselesaan kepada pengunjung memilih produk bersesuaian dengan jenis dan warna kulit wajah.

Di bahagian dalam butik pula menempatkan sudut solekan bercirikan seni hias moden. Bingkai cermin di setiap sudut dikelilingi mentol lampu bersaiz kecil rona kuning bagi menghidupkan sistem pencahayaan yang baik sewaktu merias wajah.

Dalam pada itu, di segenap panel dinding butik tidak dibiarkan kosong sebaliknya dihiasi dengan gantungan foto wajah model jelita hasil solekan yang menggunakan himpunan produk Make Up For Ever Profesional.


TERESA ONG (lima dari kiri) dan Alicia (enam dari kiri) bersama barisan model yang tampil menawan dan funky dengan tata rias wajah menggunakan kosmetik MUFE.


Menawarkan: Pelbagai alat solek seperti gincu, pembayang mata, bulu mata palsu, krim asas, bedak asas dan set berus solekan.

Jenis dan warna: Terdapat bermacam-macam warna kosmetik yang bermula daripada palet rona terang, lembut dan gelap.

Keistimewaan: Sempena musim perayaan dan melihat trend wanita kini yang menitikberat soal kecantikan serta solekan wajah, MUFE menawarkan kelas solekan.

Kelas selama sejam yang berharga RM300 itu memberi peluang kepada wanita belajar teknik dan tip solekan yang boleh dipraktikkan pada kemudian hari.

Selain solekan natural, individu boleh memilih solekan smokey eyes, solekan air, berkilat dan glamor.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved