Selasa, 16 Ogos 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Bisnes acuan kuih Melayu Man Ah

Posted:

Bisnes acuan kuih Melayu Man Ah

Bisnes acuan kuih Melayu Man Ah

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID

LELAKI Tionghua berkemeja kolar putih dan berseluar pendek itu begitu khusyuk membaca surat khabar di satu sudut tersembunyi di kedainya. Memang resam rakyat Melaka yang ramah-tamah, Lee Man Ah menyambut penulis dan jurufoto, Abdul Razak Latif dengan tangan terbuka saat kami menyapanya.

Bagi penduduk negeri Hang Tuah itu, premis Man Ah yang beralamat di DI-T, 1064, Kampung Jawa, Melaka sangat istimewa. Dari aspek luaran, kedai yang terletak di lokasi paling hujung antara 20 kedai di premis klasik Kampung Jawa nampak sedikit usang.


MAH AH bukan sekadar berniaga tetapi beliau dan isterinya mengetahui cara-cara menggunakan peralatan dan mengadun resipi kuih-muih tradisional Melayu.


Sebahagian dinding kedai masih kekal dengan binaan papan. Pintu besi kedai juga jelas menggambarkan betapa premis itu sudah berpuluh tahun usianya.

Setiap peralatan yang dijual dibiarkan begitu saja. Namun, lebih banyak yang dibalut kemas dengan plastik jernih dan diikat rapi dengan tali rafia.

Man Ah nampaknya lebih mengharapkan udara segar yang bertiup selain kipas antiknya. Dia dan isterinya, Chin San Moon, 60, seperti tidak berminat menggunakan pendingin hawa.

"Kita sudah lama berniaga, kita selesa macam ini," kata Man Ah ringkas kepada Kosmo!.

Apakah tarikan premis yang dimiliki oleh pasangan suami isteri itu sebenarnya? Di kedai tersebut terdapat segala acuan atau peralatan kuih-muih tradisional Melayu. Adakalanya, kuih yang jarang diketahui oleh muda-mudi masa kini, boleh didapati di kedai tersebut.

"Tadi awak tanya saya berapa banyak jenis acuan kuih yang dijual di kedai ini, ia terlalu banyak sampai saya sendiri tak ingat, tapi yang pasti, ada jenis acuan yang kuihnya tak dibuat orang lagi," ujar Man Ah yang terpaksa mengambil masa seketika untuk membalas pertanyaan yang diajukan.


SAN Moon dan suaminya, Man Ah sudah hampir tiga dekad mengusahakan bisnes menjual acuan kuih-muih tradisional masyarakat Melayu.


Lelaki yang berusia lewat 60-an yang fasih berbahasa Melayu itu memberitahu, dia menjalankan perniagaan tersebut sejak di bangku sekolah. Melihat dia dan isterinya yang berketurunan Tionghua mengusahakan bisnes sebegini, secara peribadi penulis beranggapan, ia merupakan sesuatu yang unik.

Apakah yang mendorong mereka menjalankan perniagaan tersebut?

Dahulu bapanya yang juga seorang ahli perniagaan pernah terlibat dalam menyediakan kelengkapan bagi upacara tradisi masyarakat Minangkabau.

"Saya masih ingat lagi, untuk menjalankan adat pepatih mereka minta kita menyediakan beberapa peralatan termasuk dulang air dan dulang nasi bersaiz besar yang kini sudah tiada lagi.

"Sejak itu, saya belajar mengenai adat orang Melayu dan mulakan perniagaan menjual acuan dan peralatan kuih tradisional Melayu," jelas bapa kepada dua anak ini.

Anak jati Melaka itu galak menerangkan setiap acuan kuih yang terdapat di kedainya. Dia memperkenalkan satu persatu jenis acuan yang dipamerkan di meja kayu di hadapan lot kedainya.

Tambah kapasiti


ACUAN aluminium kuih tart dan sarang semut hanya berharga 50 sen sahaja.


Di situ, terdapat acuan kuih tart aluminium dan plastik, rempeyek, ros, samprit, kuih lompang, kuih ku dan roti jala.

Selain itu, terdapat acuan membuat kuih serabai, kuih bahulu, kuih sepit, muruku, putu mayang, kuih bakar dan banyak lagi. Semuanya datang dalam pelbagai saiz. Ada yang diperbuat daripada tembaga, besi dan kayu termasuk jenis plastik.

Pada musim perayaan terutama pada hari raya, kesemua peralatan ditambah jumlahnya memandangkan terdapat permintaan yang tinggi dalam kalangan pelanggan.

Namun beritahu Mah Ah, daripada banyak jenis, acuan yang paling istimewa di kedainya ialah kuih bakar Bombay.

Acuan yang diperbuat daripada tembaga itu yang berharga RM220 difahamkan sukar didapati di negara ini.

Acuan kuih tembaga


KUIH sepit antara kuih tradisional yang masih mendapat tempat di hati masyarakat.


"Acuan ini ada juga diperbuat daripada besi biasa. Tapi ia jenis tembaga, ia datang dengan penutupnya sekali, orang-orang lama suka masak kuih bakar menggunakan alat tembaga kerana rasanya sangat sedap bila dibakar dengan arang.

"Kalau pilih jenis besi, rasanya lain, itu sebab ia jenis tembaga menjadi pilihan utama," terangnya sambil membelek-belek peralatan itu yang dibungkus dengan plastik jernih bagi mengelak ia berhabuk.

Kepada mereka yang gemarkan peralatan antik, anda pastinya ghairah sekiranya bertandang ke lokasi milik Man Ah dan San Moon ini.

Tidak hanya membekalkan acuan kuih-muih tradisional sebaliknya lot kedai tradisi itu menjual peralatan-peralatan tradisional lain.

Antaranya, bekas nasi kukus yang diperbuat daripada besi dan kayu, alat membuat cendol, alat memarut kelapa, bekas air basuh tangan, lesung batu, alatan mengukus, kuali, periuk, senduk, tepak sirih dan variasi pisau dan parang.


KETUHAR lama yang sukar didapati sekarang boleh didapati di sini.


Paling mencuri tumpuan penulis ialah ketuhar zaman 80-an yang dijual dengan harga RM70 sahaja.

"Dulu kita jual peralatan jenis tanah liat yang diperbuat daripada tempurung seperti acuan buat kuih serabai ni, tetapi sekarang susah betul nak dapat," katanya yang memperoleh semua produknya di merata-rata tempat di negara ini.

Kedua-dua pasangan itu tidak sekadar menjual. Mereka mempunyai pengetahuan yang sangat luas tentang cara menggunakan peralatan kuih-muih yang dijual.

"Untuk alat kuih sepit ini, kena letak minyak dan panaskan terlebih dulu, kemudian letak adunan tepung di dalamnya, bersihkan sisa-sisa yang terkeluar, kepitkannya dan bila sudah nampak kekuningan, itu bermakna ia sudah masak," terang San Moon kepada penulis yang teruja dengan penerangannya.

Sementara itu, bagi acuan roti jala, wanita itu memberitahu, alat itu juga boleh digunakan untuk membuat muruku.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sentuhan peribadi tarik minat pelanggan

Posted:

Sentuhan peribadi tarik minat pelanggan

Sentuhan peribadi tarik minat pelanggan


KEDAI menjual acuan kuih-muih tradisional semakin berkurangan di Kampung Jawa dan kini ia didominasi oleh pengusaha fabrik dan pakaian.


ZAINAB ALI, 37, merupakan salah seorang pelanggan setia Man Ah memberitahu, tiada lokasi yang ideal di Melaka untuk mendapatkan acuan kuih-muih tradisional pada hari lebaran kecuali di kedai lelaki tersebut.

"Sejak zaman nenek saya lagi, semuanya saya beli di sini. Memang ada beberapa kedai di Kampung Jawa yang menjual barang tersebut, tapi bagi saya lebih banyak pilihan boleh didapati di kedai Man Ah.

"Paling menarik, kita boleh tawar menawar dengan taukenya yang baik hati," katanya yang berasal dari Bukit Rambai, Melaka.

Hal yang sama diakui oleh Mazenah Baba, 62. Katanya, sudah menjadi satu kelaziman pada musim perayaan, dia dan keluarganya akan ke Kampung Jawa untuk membeli peralatan membuat kuih.

"Di sini barangannya berkualiti tetapi murah, sebut saja apa jenis kuih semuanya ada," katanya.

Seperti kata Man Ah, kalau tiada proses tawar-menawar, itu bukan Kampung Jawa namanya.

Man Ah mengimbas harga yang pernah ditawarkannya pada era 70-an dan 80-an. Misalnya, acuan kuih bakar dahulunya hanya berharga RM50 berbanding RM80 pada hari ini. Begitu juga dengan alat parut kelapa yang cuma dijual pada harga RM6.

Sejak zaman berzaman, kata Man Ah, para pelanggannya terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat. Apa yang lebih unik ialah di Melaka, kuih-muih tradisional Melayu bukan hanya mahir dilakukan oleh masyarakat Melayu.

Malah, ia mampu dihasilkan oleh masyarakat Cina, India, Serani, Baba Nyonya mahupun masyarakat Chitty.

Meskipun lot kedainya di Kampung Jawa tidak semegah kompleks beli-belah berhawa dingin yang lain, Man Ah tetap berbangga.

Ujarnya: "Orang-orang lama mesti datang ke kedai ini mencari barang-barang ini, mereka tak berapa gemar pergi ke emporium sebab di sana tak da sentuhan peribadi seperti di sini."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Memori beli-belah di Kampung Jawa

Posted:

Memori beli-belah di Kampung Jawa

Memori beli-belah di Kampung Jawa


WARNA garang terompah-terompah yang digantung di kedai-kedai sepanjang jalan, pasti menarik perhatian anda.


JIWA penulis dengan Kampung Jawa, di tengah-tengah bandar Melaka sangat dekat. Ketika zaman kanak-kanak, arwah bapa, akan membawa penulis bersama adik-beradik yang lain membeli pakaian sekolah termasuk membeli kelengkapan hari raya.

Pada era 1980-an, tiada lokasi yang paling ideal untuk membeli-belah selain di Kampung Jawa. Betapa hebatnya kampung yang sarat dengan ceritera purba itu, emporium seperti The Store dan Madam Kings yang radiusnya cuma beberapa kilometer yang wujud ketika itu, tidak mampu mengalahkan populariti Kampung Jawa.

Kunjungan orang ramai pada musim-musim tertentu di Kampung Jawa penuh warna-warni. Jeritan kanak-kanak yang meraung tatkala permintaan mereka untuk membeli baju atau kasut yang tidak diendahkan oleh ibu bapa, adalah pemandangan biasa .

Destinasi klasik Memori yang tersimpan hampir dua dekad lalu itu sesungguhnya tidak mampu dilenyapkan begitu saja. Kunjungan semula penulis ke destinasi klasik itu minggu lalu, sememangnya membangkitkan nostalgia.

Kedai yang terletak di pintu masuk dan menjadi singgahan utama keluarga penulis masih tetap ada dan tidak banyak berubah. Peniaga wanita yang melayan kami dulu masih kelihatan walaupun dia sudah nampak uzur.

Perbezaan ketara ialah jumlah kedai di Kampung Jawa makin berkurangan.


GUBAHAN bunga di Kampung Jawa boleh didapati dengan harga yang murah.


Benar, Kampung Jawa melalui Jalan Kee Ann atau dikenali Bazar Kampung Jawa hanyalah deretan gerai lama dan bangunan papan yang berusia hampir separuh abad.

Namun, sama ada percaya atau tidak, rekaan pakaian baju kurung atau baju Melayu mengikut trend semasa.

Malah, jenis kain yang ditawarkan bukan sebarangan sebaliknya ada pengusaha yang mengimportnya dari China, India dan Itali.

"Kami menjahit semua pakaian ini sendiri dan rekaannya mengikut peredaran zaman dan materia fabrik yang berkualiti," kata pasangan adik-beradik Syafiqah Sulaiman, 27, dan Syarina Sulaiman, 24. Kedua-duanya mengusahakan kedai pakaian yang diwarisinya daripada datuknya, Omar Ismail, 86, di Kampung Jawa sejak 34 tahun lalu.

Meskipun masing-masing mempunyai Diploma Informasi Teknologi dan Diploma Fesyen dari Universiti Teknologi Malaysia (UiTM) yang membolehkan mereka melebarkan sayap kerjaya, namun kedua-duanya memilih untuk meneruskan perniagaan yang diwarisi daripada generasi ke generasi.

Syafiqah memberitahu, pada musim raya kali ini, dia menyediakan lebih 2,000 pasang baju Melayu dan baju kurung untuk wanita. Mereka juga turut menjual jubah, pakaian sekolah, kelengkapan haji termasuk kelengkapan kematian.

Sambung Syarina : "Menariknya di Kampung Jawa ini, kami menyediakan pakaian yang sedondon untuk ibu, bapa dan anak-anak.

"Biasanya itulah yang orang akan cari kalau datang ke sini."

Seorang lagi peniaga, Sulaiman Omar, 47, berkata, rezekinya mencurah-curah setiap kali Ramadan.

Perniagaan kainnya bukan saja menarik pengunjung tempatan malah ada yang datang jauh dari Singapura.

Disebabkan sudah lebih tiga dekad berniaga, dia diberi kepercayaan untuk menyediakan baju kurung yang ditempah secara borong.

Tawar-menawar


KAMPUNG JAWA menjadi tempat singgah pelancong-pelancong asing yang bertandang ke negeri Melaka.


Kampung Jawa yang terletak di sepanjang Sungai Melaka dan berusia hampir 60 tahun itu memiliki apa sahaja yang diperlukan oleh orang ramai.

Bukan saja soal pakaian malah kelengkapan bilik tidur sehinggalah kepada perkakasan dapur, terompah, barangan kemas, kuih-muih dan hiasan rumah seperti langsir serta permaidani, turut dijual di Kampung Jawa.

Mohd. Aiman Mohd. Ali, 23, misalnya telah menjual gubahan bunga di kaki lima Kampung Jawa sejak 12 tahun lalu.

"Bunga-bunga saya semuanya bawah RM100, jangan risau, kita boleh tawar lagi," katanya.

Peniaga pelbagai jenis corak langsir dan permaidani, Ah Seng, 50-an memberitahu penulis, proses tawar-menawar yang dipraktikkan sejak dulu lagi menjadikan destinasi itu disukai ramai.

"Untung tak banyak tapi asalkan orang ramai gembira, kita pun gembira," katanya ringkas.

Seorang pelanggan, Sharifah Aishah Syed Dahlan, 43, berkata, dia akan datang ke Kampung Jawa setiap hari Jumaat.

"Bukan saja pada musim Ramadan, setiap hari Jumaat saya akan datang dan tak sah kalau tak beli apa-apa," katanya yang baru saja membeli baju Kedah.

Rakannya yang mahu dikenali sebagai Mak Mah berkata, Kampung Jawa merupakan singgahan wajibnya pada Hari Raya Aidilfitri.

"Rasa lainlah kalau tak datang sini," katanya sambil tertawa kecil.

Meskipun Kampung Jawa pernah dikhabarkan akan bertukar wajah menjadi sebuah perkampungan Arab, lebih daripada 100 pengusaha berharap mereka akan diberi peluang untuk meneruskan perniagaan di situ sampai bila-bila.

"Antara kami dan Kampung Jawa ibarat irama dan lagu yang mustahil untuk dipisahkan," kata Sulaiman. - MAZLINA ABDUL MAJID

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved