Rabu, 25 Mei 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Iluminasi warna Citrawarna 2011

Posted:

Iluminasi warna Citrawarna 2011

Iluminasi warna Citrawarna 2011

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN
amri.hassan@kosmo.com.my



CIRI autentik dan seri pelbagai warna sekali lagi menemui pengunjung yang membanjiri Dataran Merdeka. Buat kali ke-12, penganjuran festival tahunan sejak tahun 1999 itu sering dinanti-nanti warga tempatan dan pelancong asing lantaran ia sangat signifikan dalam takwim pelancongan negara ini.

Menawan pancaindera warga metropolis Kuala Lumpur dan pelosok tanah air dengan paparan simbolik tujuh warna dalam rupa bentuk seakan-akan burung merak, perarakan Citrawarna tahun ini menyaksikan sedikit transformasi.

Sebagai kelainan kepada khalayaknya, penganjuran kali ini lebih mempromosikan produk-produk pelancongan berbanding seni dan budaya tempatan.

Namun, acara ini sememangnya tidak boleh dipisahkan dengan pesona gerak tari, lantunan muzik dan kostum yang bermacam ragam, tema serta warna.

Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Industri, Kementerian Pelancongan Malaysia yang juga merangkap Pengarah Projek Citrawarna 2011, Hussain Moh berkata, konsep tarian masih digunakan untuk menonjolkan aspek pelancongan.

"Kita tidak khususkan kebudayaan dalam persembahan Citrawarna, sebaliknya hanya mengambil beberapa tarian utama daripada komuniti di Malaysia untuk dipersembahkan," jelasnya yang tidak memfokuskan tarian etnik setiap negeri sepertimana siri terdahulu.

Sama seperti poster promosi Citrawarna atau Colours of 1Malaysia yang menggunakan lambang burung merak dalam adunan pelbagai warna, begitu juga persembahan yang ditampilkan pada 21 Mei lalu. Ia merangkumi enam segmen utama yang menyajikan persembahan tarian budaya kaum-kaum utama Malaysia.

Tema 1Malaysia Tourism Festival dipilih tahun ini untuk memberi gambaran lebih jelas tentang keunikan masyarakat Malaysia dalam konteks pelancongan domestik.

Dimulakan dengan persembahan pembukaan yang menonjolkan paluan rebana ubi dan gendang, irama 1Malaysia ditampilkan dalam versi lebih segar hasil cetusan idea komposer irama tradisional terkenal, Datuk Suhaimi Mohd. Zain.

Variasi segmen pelancongan


PERARAKAN tahunan pelbagai komuniti Malaysia ini menjadi signatur dalam usaha mempromosi produk pelancongan domestik.


Dalam perarakan mempromosi destinasi taman bunga dan taman rekreasi termasuk taman rama-rama dan taman burung, persembahan berjudul Parks & Garden mengambil tempat.

Dibarisi kumpulan peserta dari Sekolah Menengah Cochrane, Sekolah Menengah Perempuan Pudu dan penari cilik Swatari, nyata persembahan lincah penuh simbolik dengan keindahan flora dan fauna Malaysia itu mencuri perhatian.

Turut dipertontonkan sebagai persembahan selingan adalah masyarakat Orang Asli melalui segmen Orang Kita. Kumpulan penari itu bergerak senada dalam rentak dan gerakan Sewang.

Selain meriah dengan vokal yang bertaut dengan irama mistikal, kostum bertema belantara dan penggunaan buluh sebagai elemen asas, perarakan itu memperkenalkan penonton kepada ukiran topeng Mah Meri yang digunakan dalam beberapa acara ritual.

Segmen pelancongan sukan pula menyaksikan perarakan kumpulan peserta bersama go-kart, motosikal mini, basikal, perahu layar dan golf. Kemeriahan tersebut nyata mengujakan lebih 100,000 pengunjung yang hadir memeriahkan Dataran Merdeka.

Segmen itu dipersembahkan dengan penuh kreatif oleh Comma Motorsport, Jurai Diner Resources, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Abdul Samad dan SMK Taman Medan.

Menghiasi perarakan, persembahan tarian singa, tarian naga dan wusyu oleh 200 peserta daripada Xuan Wu Dragon & Lion Dance, Persatuan Wushu Chin Woo dan SMK Seksyen 4 Bandar Kinrara.

Persembahan yang mewakili masyarakat Cina di Malaysia itu turut mempromosi acara Festival Tanglung yang bakal berlangsung pada bulan September nanti.

Kemeriahan bidang seni kontemporari tempatan turut diangkat dalam segmen persembahan utama Citrawarna kali ini.

Persembahan yang menekankan seni lukisan dan ukiran tersebut disertai para pelajar dari SMK Seri Bintang Selatan dan SMK Seri Mulia.

Selitan budaya


WARNA-WARNA terang menjadi konsep asas kostum dan prop perarakan.


Kaum utama di Malaysia antara lainnya diwarnai masyarakat India. Selain kaya dengan nilai seni penuh abstrak, keindahan warna dalam ciri pemakaian kaum itu menggamit lebih banyak perhatian mata.

Lenggok para penari di samping perarakan bunga-bunga teratai gergasi yang mencerminkan lima aspek utama kehidupan iaitu air, tanah, api, udara dan langit menghangatkan suasana.

Jelas sekali aura peserta daripada Kumpulan Kesenian Asthana dan Akademi Kesenian Sebastian itu mencuri tumpuan umum.

Dingin malam dihangatkan dengan persembahan tarian kreatif yang menonjolkan karnival beli-belah, makanan dan buah-buahan tempatan oleh pelajar SMK Taman Selayang dan SMK Sri Selayang.

Sementara itu, komuniti Siam yang mendiami sesetengah lokasi di Kelantan, Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor turut diketengahkan melalui persembahan daripada Persatuan Siam Malaysia dan SMK Raja Ali. Persembahan Ram Vong yang ringkas namun mengasyikkan daripada mereka sememangnya berhak mendapat pujian.

Kekayaan flora dan fauna serta konsep ekopelancongan pula ditampilkan dalam gerak tari etnik dari Sabah dan Sarawak. Ia dijayakan oleh 200 orang penari daripada Istana Budaya, SMK Padang Tembak dan SMK Seri Ampang.

Tidak lengkap kiranya persembahan budaya Melayu tidak dihidangkan sebagai santapan mata dan halwa telinga.

Tarian Samrah pula yang dipersembahkan ibarat strategi serampang dua mata iaitu salah satunya adalah untuk mencuri minat pelancong negara Timur Tengah.

Sempena mesej kesedaran kebersihan alam sekitar yang ingin disampaikan kepada khalayak, persembahan khas 1Malaysia Bersih, 1Malaysia Indah turut diselitkan.

Malam penuh warna-warni itu menutup tirai dengan acara persembahan Zapin Mega yang berjaya menghimpunkan semua penari berjumlah lebih 5,000 peserta.

Pengalaman berharga


YEN YEN (kiri) tidak melepaskan peluang turun padang untuk merasai bahang prestij Citrawarna 2011.


Mengulas tentang cabaran menjayakan acara gilang-gemilang itu, Pengarah Tari Citrawarna, Mohd Zulfarqar Awaluddin memberitahu, beliau menghadapi kesukaran untuk menterjemahkan konsep permainan visual ketika semua penari dikumpulkan.

"Walaupun seramai 13 orang koreografer dibekalkan kepada semua sekolah yang mengambil bahagian, ia bukan tugas mudah.

"Jika di sekolah, mereka berlatih menggunakan prop palsu tetapi apabila latihan dan raptai bermula, ada antara gerakan perlu diubah untuk diselarikan dengan kehendak pertunjukan," ujarnya yang turut berdepan dengan faktor cuaca.

Menurut seorang penari, Alasyakila Sekding, 37, penglibatannya dalam Citrawarna sejak tahun 2003 memberi pelbagai pengalaman manis sepanjang berkecimpung dalam bidang tarian selama lebih 17 tahun.

"Di sinilah tempat pertemuan semua penggiat seni dan penari tanah air, saya andaikan Citrawarna adalah Hari Penari Malaysia," katanya penuh teruja.

Di samping itu, pemenang program realiti Mari Menari tahun lalu, Raziff Abdul Rahman, 27, mengakui dapat merasai transformasi Citrawarna saban tahun.

"Pertama kali saya menari Citrawarna pada tahun 1999 dan setiap tahun pasti akan ada perubahan, saya akui pada awal-awal dulu amat sukar untuk menjadi sebahagian daripada kumpulan ini tapi kini tiada halangan untuk bergiat aktif," bicaranya berkobar-kobar.

Bagi penari cilik, Wan Laili Fatin Mohd. Talib, 11, Citrawarna membuka lembaran baru dalam hidupnya untuk bergiat lebih proaktif dalam bidang seni.

"Saya gembira apabila dapat menari bersama kawan-kawan lain di sini dan saya harap akan dapat terus terlibat pada masa akan datang," nyatanya yang mula menari berlandaskan minat sejak berusia 7 tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bisikan alam Sumatera Utara

Posted:

Bisikan alam Sumatera Utara

Bisikan alam Sumatera Utara


SALAH sebuah kediaman orang Batak di Pulau Samosir yang masih tersergam megah.


LIMA hari menjelajah kota Medan, Indonesia bagai tidak terasa. Waktu yang dihabiskan di wilayah pelancongan Negara Garuda itu begitu pantas berlalu ibarat bayu yang menerpa ke pipi.

Keterujaan saya untuk menjejakkan kaki ke sana disimpan erat sejak usia belasan tahun dan kali ini hajat saya terkabul apabila berpeluang mengikuti rombongan kelolaan universiti tempat saya belajar.

Lembut saja sapaan mentari senja menyambut kedatangan kami di Lapangan Terbang Polonia, Medan.

Mata melilau mencari Pak Husnan, individu yang sepatutnya menyambut ketibaan kami di sana. Wakil Universitas Sumatera Utara (USU) itu rupa-rupanya sudah sedia menanti kami sepanjang sesi rombongan itu.

Hadiah pertama kami - penangan Ayam Penyet Surabaya! Memang tidak terduga bahang cili yang membakar esofagus kami.

Bagi tekak orang Asia yang jarang merasai nikmat masakan 'berapi', inilah peluang terbaik. Malam menjelang dan lokasi penginapan sulung kami di Hotel Saudagar Syariah di Ring Road Setia Budi.

Diari hari kedua di Medan membuka lembaran dengan perjalanan lebih 30 kilometer ke Danau Toba. Dibakar hangat mentari yang menjulang di atas garisan khatulistiwa sama seperti Malaysia, kenderaan yang membawa kami pula ditakdirkan rosak di pertengahan jalan.

Namun, pengalaman lebih unik saya tempuh apabila sempat merasai sensasi hirupan kopi asli dari biji kopi buatan tempatan. Segar dan menyamankan, itu yang mampu diucapkan.

Perjalanan diteruskan ke Parapat, Danau Toba dengan menaiki bas. Tempoh empat jam meredah jalan berlompang dalam laluan sejauh 150 kilometer untuk ke lokasi tersebut bagai menguji kelasakan dan kesabaran peserta rombongan.

Kami disajikan dengan pemandangan menghijau Danau Toba yang pernah menjadi lokasi penggambaran filem My Heart lakonan selebriti pujaan saya, Irwansyah dan Acha Septriasa.

Seperkara yang merawat jiwa saya yang sering bergelumang dengan kekalutan di Pulau Pinang sebagai seorang mahasiswa adalah suhu dingin sekeliling tasik yang semakin nyaman.

Pantulan rembulan kala lewat malam di muka tasik seolah-olah menyemat aura untuk saya terus bermalasan di sana. Inilah keajaiban alam ciptaan Ilahi. Penuh mempesonakan dan indah sempurna.

Sesungguhnya, suasana malam di pekan Parapat jauh bezanya ketika siang hari. Sunyi dan jarang sekali dapat dilihat kelibat penduduk di sana mundar-mandir.

Hotel Cenderawasih menjadi persinggahan malam kedua kami di negara bekas jajahan Belanda ini sebelum berangkat ke Pulau Samosir keesokan harinya.

Pulau di tengah tasik


BERLEPAS dengan feri untuk ke Pulau Samosir di tengah Danau Toba.


Pukul 9 pagi di Parapat sudah bertukar wajah, rata-rata penduduknya berniaga dan berjual-beli sana-sini. Namun, Parapat terpaksa kami lepaskan untuk ke destinasi seterusnya.

Perjalanan dengan feri ke Pulau Samosir di tengah-tengah Danau Toba mengambil masa selama 45 minit.

Pemandangan di sekitar Danau Toba amat menakjubkan. Gunung-ganang tersergam indah dilitupi awan-gemawan dan tiupan anginnya pula masih dingin dan sangat menenangkan.

Kejernihan air tasik tidak tergambar dek kata-kata. Kadangkala dari kejauhan dapat dilihat penghuni dasar tasik bermain-main di gigi air.

Ketibaan kami di Pangkalan Tomok, Pulau Samosir disambut mesra oleh keramahan penduduk. Walau tidak semua percakapan mereka dapat saya fahami, memang diakui mereka menerima kehadiran pelawat dengan hati terbuka dengan hanya kuntuman senyum di bibir.

Pulau yang terkenal dengan sejarah dan peninggalan orang Batak ini kaya dengan nostalgia dan khazanah tersendiri.

Pelbagai arca dan ukiran masih utuh bersemadi di bumi itu. Saya juga menemui patung-patung yang dijual di sepanjang pinggir jalan mirip arca peninggalan silam.

Tidak hairanlah jika muzium Batak dibina di sini sedia dijadikan tempat rujukan setiap tetamu yang bertandang.

Melepaskan lelah seketika, kami sempat merasa hidangan tempatan yang tersohor dengan jolokan Somay dan Mie Sop.

Menjengah petang sekepas kembali ke Parapat, perjalanan kami diteruskan ke Berastagi. Kami menyusuri semula laluan di lereng tasik yang dahulunya merupakan kawah gunung berapi itu.

Bercakap mengenai gunung berapi, isi ceritanya pasti tidak lari daripada khasiat tanah lahar yang subur dan sesuai dengan sebarang aktiviti pertanian.

Penduduk di sekitar kawasan tasik ini mengusahakan pelbagai bentuk pertanian antaranya sayur-sayuran, kopi, jagung dan banyak lagi jenis tanaman iklim sederhana.

Sipiso-piso

Persinggahan kami seterusnya di lokasi air terjun keempat tertinggi di Indonesia iaitu Air Terjun Sipiso-Piso.

Bohong jika saya katakan tidak terpegun dengan keindahan pancuran air terjun setinggi 110 meter itu. Pastinya, kenangan perlu diabadikan melalui bidikan lensa kamera.

Perjalanan ke Berastagi mengambil masa selama lebih sejam dan setibanya di sana, suhu alam juga semakin menurun selari dengan perjalanan masa yang juga menjengah senja.

Uniknya lokasi ini adalah kemeriahan tanaman lobak merah di merata-rata tempat. Turut kelihatan adalah tanaman buah-buahan tempatan lain seperti buah markisa, kuini, salak dan terung belanda yang juga dikenali sebagai buah cinta.


DENGAN latar Air Terjun Sipiso-piso, peserta rombongan tidak melepaskan peluang mengabadikan kenangan lawatan ke Sumatera Utara.


Sisa malam di Berastagi dihabiskan dalam kedinginan suhu rendah. Sekali lagi saya ibarat terpaku, terpana dan takjub dengan kesempurnaan alam semula jadi.

Hari keempat melewati catatan perjalanan kami. Sekembalinya ke ibu kota Medan di tanah Indonesia, rancangan siri lawatan lebih bersifat persahabatan.

Ibarat orang berbudi kita berbahasa, tugas kami pula mengunjungi tempat Pak Hasnan mencurahkan khidmatnya.

Kunjungan ke USU dan Universitas Dharma Agung (UDA) disambut baik penghuninya. Selain itu, kami juga sempat meluangkan sedikit masa untuk ke pejabat Jurnal Medan iaitu sebuah akhbar arus perdana di Indonesia yang terletak di kompleks beli-belah The Crown untuk sedikit sesi bertukar pandangan bersama ketua redaksinya, Pak Waristo.

Kek lapis popular

Tidak lengkap percutian kami di Medan sekiranya tidak meluangkan masa melawat kilang pembuatan bika ambon (kuih bingka) dan kek lapis terkemuka Indonesia, Bika Ambon Zulaikhadi di Jalan Mojopahit.

Tidak lengkap kunjungan ke Medan jika tidak menjadikan bika ambon, kek lapis, jus buah, kerepek dan asam sebagai buah tangan kepada keluarga dan rakan-raman di Malaysia.

Malam terakhir kami pula diisi dengan kunjungan ke Merdeka Walk dan Sun Plaza yang menghidangkan lebih banyak senario hiruk-pikuk warga kota Medan.

Sisa pagi hari terakhir diluangkan di Pajak Ikan Lama. Pajak yang bermaksud pasar pastinya tidak lari daripada jualan pelbagai barangan tekstil antaranya tudung, telekung dan kain sarung termasuk barangan cenderamata untuk dibawa pulang tanda kenang-kenangan.

Misi mendapatkan pakaian dengan harga berpatutan sudah saya nantikan sejak hari pertama menjejakkan kaki di Medan kerana sebelum ini, saya sering dimomokkan dengan kehebatan Medan sebagai syurga barangan tekstil.

Senja menjemput kami pada hari pertama dan begitu jua detik-detik terakhir kami di ibu kota Medan. Walau hati masih berat untuk melepaskan rindu bisikan alam yang memukau ritma hati, perjalanan lima hari ini akhirnya terpaksa diakhiri dengan juraian air mata.

Benarlah kata orang, kalau sayang lepaskan kalau rindu tinggalkan. Semoga bertemu lagi wahai damai alam Sumatera Utara!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Panorama dari kanopi

Posted:

Panorama dari kanopi

Panorama dari kanopi

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my


MENIKMATI panorama di laluan kanopi antara tarikan yang wajib dicuba.


BAGI mereka yang pernah berkunjung ke Pulau Pinang, keindahan di negeri yang terkenal dengan jolokan nama Pulau Mutiara itu begitu istimewa.

Sama ada berlibur di pantai, menghayati seni bina klasik, menyelami budaya dan warisan masyarakat atau sekadar menikmati hidangan Asia yang menyelerakan, kunjungan ke Pulau Pinang boleh diumpamakan pakej percutian lengkap.

Di sebalik status gah Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), negeri ketiga terkecil di Malaysia itu juga hebat memanggil pelancong melalui tarikan alam semula jadinya.

Siapa sangka, pulau itu juga memiliki sebuah rizab taman negara yang diiktiraf antara yang terkecil di dunia.

Mula diwartakan pada tahun 2003, Taman Negara Pulau Pinang (TNPP) yang terletak di daerah Barat Laut negeri itu merupakan taman negara yang terkecil di Semenanjung Malaysia.

Dengan keluasan 2,562 hektar merangkumi 1,181 hektar kawasan hutan dan 1,381 hektar perairan, TNPP menyimpan lebih 417 spesies flora serta 143 spesies fauna, tidak termasuk lebih 150 spesies unggas yang hidup liar di sekelilingnya.

Terdapat dua pintu masuk untuk sampai ke destinasi tersebut. Jika pengunjung memilih laluan darat, mereka berpeluang melawat rumah api di Muka Head di Teluk Duyung. Struktur setinggi 227 meter dari paras laut itu dibina pada tahun 1883.

Sebagai satu-satunya rumah api di dunia yang terletak dalam hutan di dalam kawasan bandar, ia turut mempunyai 'kembarnya' iaitu rumah api Kubu Cornwallis di George Town.

Pintu kedua terletak di Kuala Sungai Pinang di daerah Balik Pulau. Melalui pintu kedua, pengunjung tidak mempunyai pilihan melainkan dengan menaiki bot pelancong yang disediakan.

Sesuai dengan statusnya sebagai taman negara, TNPP menawarkan pelbagai tarikan kepada pelancong dan penyelidik.

Terdapat lima denai utama dengan keunikan tersendiri yang bakal menemukan pengunjung dengan pelbagai tarikan simbiosis hidupan rimba.

Fenomena aneh


MENGHIRUP udara segar laut berhampiran kawasan jeti nyata mendamaikan jiwa.


Anak sungai yang mengalir dari kawasan granit ke kawasan laut dan seterusnya mengalir ke Tasik Meromiktik di Pantai Kerachut. Di sini pengunjung bakal menyaksikan fenomena aneh yang berlaku akibat proses pasang surut air laut ketika peralihan musim Monsun Timur Laut dan angin Monsun Barat Daya.

Merasai sendiri air tasik yang mengandungi dua 'lapisan' air berbeza ketumpatan dan suhu menjadi satu pengalaman berharga. Di tasik itu, air sungai terkumpul di bahagian atas manakala air laut di lapisan bawah.

Mengunjur ke sebelah timur pula adalah kawasan hutan yang berfungsi sebagai kawasan tadahan air untuk Empangan Teluk Bahang.

Irama flora dan fauna mengalu-alukan kedatangan pengunjung di sepanjang denai-denai. Rasa teruja itu ditambah pula dengan kesuburan landskap hutan pantai dipterokarp, tumbuhan komersial dan pokok-pokok herba. Terdapat juga pakis, palma, periuk kera, tumbuhan meromiktik, tumbuhan menjalar, kulat dan kawasan paya bakau.

Di samping itu, pengunjung berpeluang memerhati dan mengambil gambar burung dan hidupan liar lain di dalam habitatnya. Jika bernasib baik, pengunjung mungkin dapat melihat beberapa spesies penyu yang mendarat dan bertelur di sekitar Pantai Kerachut dan Pantai Teluk Kampi.

Aktiviti lasak

Bagi yang menggemari aktiviti lasak dan mencabar, jangan lupa mencuba aktiviti meredah hutan mengikut pakej yang ditawarkan.

Di samping itu, pengunjung juga boleh mencuba Laluan Kanopi yang terdapat di sini. Menikmati panorama dari atas pokok pada ketinggian 250 meter pastinya mengujakan sesiapa sahaja.

Mata pasti terpesona melihat keindahan dan Teluk Duyung yang juga popular dengan nama Pantai Monyet selain menikmati keindahan hutan Teluk Ketapang dan keunikan Pantai Kerachut.

Namun, harap maaf, kemudahan penginapan tidak disediakan bagi mereka yang mahu menginap di sini. Hanya peserta yang menyertai program pendidikan alam sekitar dan pemuliharaan sahaja dibenarkan berkhemah.

Pengunjung masih boleh menginap di hotel-hotel berdekatan yang lebih selesa seperti di di George Town, Batu Feringghi dan Teluk Bahang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved