Rabu, 12 Mac 2014

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Bantu selesaikan konflik sosial komuniti

Posted:

Bantu selesaikan <br />konflik sosial komuniti

Bantu selesaikan
konflik sosial komuniti

PROSES mediasi dilakukan secara dewasa, matang, bertamadun dan penuh dengan keterbukaan tanpa sebarang kekerasan.


KESUNYIAN malam di Kampung Malaysia Raya, Kuala Lumpur jelas terasa walaupun terletak di tengah-tengah bandar raya.

Tiba-tiba kedengaran suara tangisan bayi datang dari sebuah rumah di perkampungan tersebut sekali gus memecahkan kesunyian malam. Suara tangisan bayi mungkin perkara normal bagi yang hidup berjiran, namun bagi seorang wanita di kampung tersebut, tangisan itu telah mengganggu ketenteramannya untuk beristirehat selepas penat bekerja pada siang hari.

Akibat tidak tahan mendengar tangisan tersebut, dia nekad menyerang rumah jirannya itu sehingga tercetus pertengkaran kecil.

Pertengkaran tersebut berlarutan beberapa minit sehingga berjaya menarik perhatian jiran-jiran lain di sekitar kampung untuk keluar mententeramkan mereka.

Selepas dicadangkan oleh seorang penduduk kampung, kedua-dua pihak akhirnya bersetuju untuk merujuk permasalahan yang timbul kepada Mediator Komuniti (MK) kawasan itu yang bertempat di Pusat Mediator Komuniti Kampung Malaysia Raya.

Selepas melakukan proses mediasi oleh MK selama dua jam, akhirnya kedua-dua belah pihak akur dengan cadangan-cadangan yang diberikan oleh MK. Masalah tersebut berjaya diselesaikan secara baik dan kedua-dua belah pihak berpuas hati.

Watikah pelantikan

Kejadian itu merupakan salah satu kes dalam komuniti yang berjaya diselesaikan oleh Salwanah Kalsom Abu Seman, 42, iaitu salah seorang daripada enam ahli MK di kampung itu.

Ujar ibu kepada lima cahaya mata itu, dia mula menjadi MK selepas dipilih oleh Ahli Jawatankuasa (AJK) Rukun Tetangga Kampung Malaysia Raya untuk menjalani kursus asas dan seterusnya menerima watikah pelantikan daripada Jabatan Perdana Menteri melalui Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) pada tahun 2012.

"Pada mulanya, saya pun tidak tahu peranan sebenar MK kepada komuniti, selepas saya menghadiri khusus khas sebanyak empat peringkat yang diberikan oleh JPNIN, baru saya tahu bahawa MK merupakan satu perkhidmatan sukarela yang sangat mulia.


INDIVIDU yang ingin bergelar Mediator Komuniti haruslah menjalani kursus khas sebanyak empat peringkat.


"Tugas utama MK ialah menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah-masalah yang berlaku dalam komuniti secara rundingan atau meja bulat," katanya sambil memaklumkan bahawa Kampung Malaysia Raya merupakan salah satu kampung terawal yang mempunyai MK iaitu pada tahun 2009.

Menurutnya yang juga merupakan seorang usahawan, sepanjang tempoh dua tahun berkhidmat sebagai MK di kawasan tersebut, pelbagai masalah membabitkan komuniti berjaya diselesaikan antaranya termasuklah masalah bising, sampah, perkauman dan sebagainya.

Hari ini, masyarakat Malaysia cukup gemar memperbesarkan isu remeh-temeh sehingga mewujudkan perpecahan dalam kalangan komuniti di sesebuah kawasan.

"Isu-isu kejiranan, keluarga dan perkauman yang kecil pun hendak saman-menyaman dan akhirnya merugikan kedua-dua belah pihak apabila terpaksa membayar kos guaman dan sebagainya.

"Sebenarnya, masalah-masalah tersebut boleh diselesaikan secara baik apabila kedua-dua belah pihak bersabar dan berfikir secara rasional seperti mendapatkan khidmat mediasi daripada MK di kawasan masing-masing," kata Salwanah Kalsom yang juga merupakan seorang ibu tunggal.

Titik persetujuan

Sementara itu, Ketua Koordinator Pusat Khidmat Mediator Komuniti daerah Cheras, Kuala Lumpur, Khairul Salleh Hassan, 47, berkata, setiap MK yang diberi tauliah akan mempelajari serba sedikit proses mediasi.

Ujar bapa kepada dua cahaya mata itu, mediasi ialah satu proses yang memerlukan pihak ketiga berusaha menyelesaikan sesuatu konflik sosial dalam komuniti secara menang-menang.

"Kami cuba mencari titik-titik persetujuan yang boleh diterima oleh semua pihak yang terlibat dengan harapan perhubungan mereka bertambah positif.

"Proses mediasi ini dijalankan secara dewasa, matang, bertamadun dan penuh dengan keterbukaan tanpa sebarang kekerasan," katanya.

Tambahnya, kehadiran kedua-dua pihak yang bersengketa dalam sesuatu proses mediasi adalah secara sukarela tanpa sebarang paksaan daripada mana-mana pihak.

Dalam pada itu, dia turut memaklumkan sekiranya semua pihak atau salah satu pihak tidak mahu melakukan proses mediasi, mereka mempunyai hak untuk memberitahu kepada MK untuk menghentikan proses mediasi serta-merta.


KEHARMONIAN komuniti boleh dikekalkan sekiranya masalah yang timbul dapat diselesaikan secara mediasi.


Menurutnya, proses mediasi selalunya melibatkan lima peringkat asas iaitu proses tolak ansur, pencarian fakta, jasa baik, mediasi dan penyelesaian.

Ujarnya, pada peringkat pertama iaitu tolak ansur, semua pihak diberi peluang yang sama rata untuk menyatakan permasalahan yang timbul.

"Pada peringkat ini semua pihak dibenarkan bercakap apa sahaja isu yang berlaku, namun pada masa yang sama MK akan cuba mencari fakta atau punca sebenar berlakunya konflik tersebut.

"Ketika ini, kita dapat melihat semua individu yang terlibat cuba mempertahankan hak mereka dengan bercakap dalam nada yang tinggi dan mahu melakukan provokasi antara satu sama lain. Namun selagi tidak membabitkan kekerasan, pihak MK akan membenarkan apa sahaja provokasi," jelas Khairul Salleh.

Menurutnya, selepas berjaya mengenal pasti punca masalah, MK akan cuba berbincang dengan semua pihak yang terlibat untuk meminta jasa baik mereka agar salah satu pihak dapat mengalah.

Sekiranya tiada pihak yang ingin mengalah, setiap pihak yang bertelagah haruslah menghantar seorang wakil untuk berbincang bersama MK di dalam sebuah bilik khas.

Perjanjian bertulis

"Tujuan menghantar wakil ini adalah untuk memudahkan proses rundingan berlangsung, pada peringkat keempat ini MK akan memberi nasihat secara psikologi kepada pihak-pihak yang terlibat agar menyelesaikan masalah tersebut secara baik," katanya.

Tambahnya lagi, jika kedua-dua pihak berjaya mencari jalan penyelesaian ketika proses rundingan berlangsung, maka MK akan menggalakkan mereka membuat perjanjian bertulis bagi mengelakkan masalah tersebut berulang.

Menurut Khairul Salleh, seandainya tiada jalan penyelesaian yang dipersetujui, proses mediasi tersebut masih dianggap berjaya kerana telah menemukan pihak-pihak yang bertelagah di meja rundingan.

Bagi salah seorang penduduk Kampung Malaysia Raya, Zokifli Osman, 60, dengan adanya MK di kawasan tersebut membolehkan masalah komuniti diselesaikan secara baik tanpa melibatkan sebarang bentuk kekerasan.

Dia yang telah bermastautin di kampung tersebut hampir 26 tahun berkata, sebelum MK diwujudkan sukar bagi penduduk di situ mengenal pasti individu atau kumpulan yang sanggup menjadi orang tengah untuk menyelesaikan masalah-masalah yang berlaku dalam komuniti.

"Kewujudan MK sangat bagus kerana masyarakat boleh menyelesaikan sesuatu masalah secara bertolak ansur sebelum dipanjangkan kepada pihak berkuasa," katanya yang juga merupakan seorang pesara kerajaan.

Tambahnya, MK merupakan individu-individu terlatih dan telah menerima watikah pelantikan. Ia secara tidak langsung dapat meningkatkan keyakinan komuniti untuk mengadu masalah mereka kepada pihak MK.

Beliau berharap pihak kerajaan dapat menambah lagi bilangan anggota MK di seluruh negara kerana ketika ini masalah membabitkan komuniti sangat membimbangkan.

Sains tidak dapat huraikan semua perkara

Posted:

Sains tidak dapat huraikan semua perkara

Sains tidak dapat huraikan semua perkara

Illusory correlation dalam istilah psikologi ialah apabila manusia mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan. Begitu juga kesnya dengan kehilangan pesawat MH370 apabila ada yang mengandaikan pesawat udara adalah pengangkutan yang berbahaya.


SELAIN berdoa, solat sunat hajat juga merupakan cara terbaik untuk memohon petunjuk daripada Allah SWT - Gambar hiasan


KEHILANGAN pesawat MH370 masih menjadi misteri. Ketika artikel ini ditulis, masih belum ada apa-apa petunjuk tentang apa yang sebenarnya terjadi kepada pesawat tersebut.

Malah, nasib 227 penumpang dan 12 anak kapal yang berada di dalamnya juga tidak diketahui. Sebagai manusia biasa, kita hanya mampu berdoa semoga semua penumpang dan anak-anak kapal berada dalam keadaan baik.

Walaupun kejadian seumpama ini sangat misteri, namun pada akhirnya kita tahu tidak semua perkara yang berlaku dalam hidup manusia dapat dihuraikan secara saintifik. Ada juga hal-hal yang berlaku di luar jangkauan imaginasi manusia.

Bagaimanapun, kita juga berharap pihak berkuasa dan pasukan penyelamat mampu menemukan mereka semula. Itulah yang paling baik yang dapat kita lakukan.

Selamat

Bagi sesetengah individu, kejadian seumpama ini tentulah membimbangkan mereka untuk menaiki pesawat. Ia dianggap sebagai pengangkutan yang menyeramkan. Hakikatnya tidak. Kapal terbang masih merupakan pengangkutan yang paling selamat untuk manusia kerana ia diselia secara terperinci oleh kumpulan profesional setiap masa.

Walaupun kita selalu mendengar atau membaca kes-kes malapetaka kapal terbang komersial, umumnya ia tidak selalu berlaku. Dalam tempoh sedekad, kebarangkalian untuk berlaku sesuatu perkara buruk kepada pesawat daripada syarikat penerbangan yang sama adalah sangat rendah.


PENGANGKUTAN udara seperti kapal terbang bukan penyumbang terbesar dalam statistik kemalangan berbanding di jalan raya - Gambar hiasan


Malah, sebagai penumpang hanya beberapa kali kita menggunakan perkhidmatan penerbangan untuk mengembara dari satu tempat ke tempat lain.

Sebaliknya, malapetaka yang sebenarnya banyak berlaku adalah di atas jalan raya. Perangkaan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) misalnya, menunjukkan 3,400 manusia terbunuh di atas jalan raya setiap hari.

Di Malaysia, secara purata 18 maut sehari dalam kemalangan jalan raya atau bersamaan 6,500 kematian dengan lebih 400,000 kes kemalangan yang berlaku.

Ini menunjukkan bahawa manusia lebih berpeluang terdedah dengan malapetaka ketika berada di atas jalan raya, dan bukannya ketika menaiki pesawat.

Peluang itu pula semakin besar dengan mengambil kira kita menggunakan kenderaan setiap hari untuk berulang-alik dari rumah ke tempat kerja atau untuk bergerak ke sana sini.

Bagaimanapun, memandangkan setiap kali berlakunya malapetaka pesawat udara, ia menjadi berita yang sensasi, maka orang lebih cenderung mengandaikan bahawa pesawat udara adalah pengangkutan yang membahayakan.

Dalam psikologi, inilah yang dikatakan sebagai illusory correlation. Manusia mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan. Ia sekadar perkaitan yang bersifat ilusi semata-mata.

Dalam kehidupan kita yang lain, perhubungan ilusi ini juga sering berlaku. Misalnya, mengaitkan orang lelaki sebagai mempunyai prestasi yang tinggi, sebaliknya wanita pula dianggap sebagai insan lemah. Hakikatnya, ia merupakan hal yang tidak ada hubungan antara satu sama lain. Ia hanya sekadar satu ilusi.

Berbalik kepada isu kehilangan pesawat MH370 tadi juga, walaupun kita percaya rakyat Malaysia khususnya, sangat prihatin dengan apa yang berlaku tetapi malangnya ada individu yang lebih berminat untuk menyebarkan pelbagai khabar angin dan melakukan analisis berdasarkan tafsiran mereka sendiri.


SOKONGAN moral seluruh rakyat Malaysia mampu menstabilkan emosi keluarga penumpang pesawat MH370 yang kini sedang bersedih - Gambar hiasan


Spekulasi

Harus diingat, dalam keadaan ketidakpastian seumpama ini, akan wujud pelbagai spekulasi yang adakalanya sukar terjangkau oleh akal. Malah, wujud pelbagai teori mengenai kehilangan pesawat MH370 yang adakalanya hanya dimulai oleh mereka yang mungkin tidak pernah menaiki pesawat pun.

Justeru, dalam keadaan cemas dan tidak menentu seperti ini, ramai manusia percaya dengan apa sahaja yang disebarkan tanpa berfikir mengenainya. Hal seumpama ini juga telah berlaku dalam kes ancaman sekumpulan pengganas Sulu di Lahad Datu setahun yang lalu.

Orang ramai lebih percaya dengan berita yang bertebaran di internet atau dalam talian tanpa memperhitungkan apakah maklumat itu benar atau tidak. Ia kemudiannya disebarkan pula kepada orang lain. Semua ini menjadikan cerita kehilangan pesawat tadi menjadi semakin sensasi.

Sedangkan, apa yang dilakukan ini mungkin memburukkan pasukan penyiasat untuk melakukan pekerjaan mereka. Ia juga boleh menjejaskan moral ahli keluarga mangsa yang sedang mengharapkan keajaiban berlaku.

Sebab itulah, kita semua sebagai pembaca patut kembali pada landasan yang benar. Tidak semua perkara yang berlaku adalah dalam jangkauan manusia. Tidak juga semua perkara berlaku mampu dihuraikan dengan hanya menggunakan keupayaan sains dan teknologi.

Apa yang boleh kita lakukan ialah jangan putus berharap. Tatkala pihak berkuasa berusaha gigih menjalankan usaha mencari dan menyiasat apa yang sedang berlaku, kita sebagai orang awam pula seharusnya berdoa agar diberikan keselamatan kepada semua penumpang dan anak kapal pesawat MH370. Itulah yang terlebih baik untuk kita semua.

Sisi gelap industri kulit di Dhaka

Posted:

Sisi gelap industri kulit di Dhaka

Sisi gelap industri kulit di Dhaka


PARA pekerja di kilang memproses kulit haiwan di Dhaka, Bangladesh ini berdepan pelbagai risiko kesihatan.


BERDIRI paras lutut dalam bahan kimia bertoksik, Mokter Hossain memasukkan kulit haiwan ke dalam tong-tong besar berisi cecair berbahaya di pusat pembersihan kulit haiwan di Dhaka, Bangladesh.

Dalam keadaan tidak sihat dan berkaki ayam, lelaki tersebut berhenti seketika apabila terbatuk sebelum meneruskan kerjanya. Malah, doktor juga sering memberi amaran mengenai risiko pekerjaannya yang boleh menyebabkan maut.

"Ada beberapa hari saya berasa sangat tidak sihat untuk bekerja," kata Mokter, 35, yang sejak bertahun lalu menghidu pelbagai bahan kimia bagi melembutkan kulit haiwan termasuk kromium heksavalen.

Sambil menunjukkan lengan dan kaki yang dipenuhi ruam dan bintik-bintik hitam, dia menambah, saya terpaksa memakan ubat untuk mengawal penyakit kulit yang dihidapi. Jika tidak, ia menjadi lebih teruk.

Tempat kerjanya merupakan salah satu daripada 200 pusat memproses kulit haiwan di Hazaribagh, Dhaka yang menawarkan pendapatan serendah AS$50 (RM164) sebulan kepada kira-kira 25,000 pekerja. Kulit haiwan yang diproses tersebut digunakan untuk membuat kasut dan pelbagai barang lain untuk dieksport ke Eropah dan Amerika Syarikat (AS).

Kira-kira 10 bulan lalu, peruncit Barat digesa memberi perhatian terhadap keselamatan pekerja selepas sebuah kilang pakaian di Dhaka roboh sehingga menyebabkan 1,135 kematian.

Namun, hanya terdapat beberapa perubahan dalam industri kulit di Bangladesh dan keadaan tersebut hanya melibatkan peningkatan permintaan dari Barat, sedangkan para pekerja bekerja di persekitaran yang kejam.

Aktivis tempatan, Rizwana Hasan berkata, situasi tersebut berlaku kerana pengguna tidak didedahkan mengenai keadaan tempat kasut dan beg kulit mereka dibuat.

"Di pusat memproses kulit haiwan ini, para pekerja berhadapan dengan kematian secara perlahan-lahan," kata Rizwana sambil menjelaskan mengenai risiko masalah pernafasan, kanser, penyakit kulit dan pelbagai jenis penyakit yang boleh dihidapi para pekerja industri tersebut.


DUA pekerja sedang memasukkan kulit haiwan ke dalam mesin untuk diproses dengan cecair kimia.


Tragedi

Katanya, tragedi kilang pakaian runtuh di Bangladesh menjadi berita muka depan akhbar-akhbar seluruh dunia, namun demikian, keadaan yang lebih buruk di pusat memproses kulit haiwan tidak pernah dijadikan bahan berita.

"Kilang memproses kulit ini tidak ubah seperti kilang-kilang pada abad ke-19," tambah Rizwana.

Malah, kanak-kanak seawal usia 14 tahun juga didapati bekerja di kilang memproses kulit lembu dan kambing di Dhaka yang lantainya diselaputi bahan buangan kimia kromium dan garam.

Para aktivis juga kecewa terhadap rantaian bekalan yang kabur di Hazaribagh sehingga sulit untuk menentukan hubungan sesebuah kilang dengan peruncit Barat yang spesifik.

Di Hazaribagh, risiko terhadap persekitaran dan kesihatan awam jelas terpampang ketika industri itu sedang berkembang maju.

Menurut Kementerian Alam Sekitar, setiap hari, kilang-kilang terlibat membuang 22,000 liter kubik sisa toksik termasuk kromium yang mampu menyebabkan penyakit kanser ke dalam Sungai Buriganga yang menjadi sumber utama bekalan air di Dhaka.

Kira-kira 200,000 penduduk tinggal di Hazaribagh termasuk di tebing Sungai Buriganga yang dikategori sebagai salah satu daripada sungai paling teruk tercemar oleh sebuah kumpulan aktivis alam sekitar di New York, AS.

Hazaribagh satu ketika dahulu merupakan sebuah daerah perkampungan yang tiada banyak pencemaran sebelum bertukar menjadi sebuah paya toksik dengan timbunan sampah dan pergunungan sisa kulit haiwan.

Berpuluh-puluh kilang industri hiliran dibuka bagi mengitar semula sisa kulit haiwan untuk dijadikan makanan ternakan, mengakibatkan di sana semakin buruk.

"Ia lebih teruk daripada segala-galanya, tetapi kami tiada pilihan lain," kata Munia, 19, yang mengalami masalah pernafasan akibat bekerja di salah sebuah kilang kitar semula.

Rizwana telah lama terlibat dalam proses undang-undang untuk menempatkan semula kilang-kilang berbahaya tersebut keluar dari Dhaka dan pada masa sama dilengkapi dengan prasarana untuk merawat sisa industri.

Dia mendakwa, kekurangan langkah berkesan dalam menyelesaikan masalah tersebut adalah disebabkan wujud hubungan yang terlalu baik antara kerajaan dengan pemilik kilang yang memberikan pekerjaan kepada penduduk.


PEKERJA ini sedang menjemur kulit haiwan untuk mengeringkannya sebelum diproses menjadi barangan kulit.


"Amat jarang penguat kuasa jabatan alam sekitar dan jabatan buruh melakukan pemeriksaan di kilang-kilang berkenaan. Ia mungkin disebabkan kerajaan tidak mahu melakukan satu tindakan yang akan mengecewakan komuniti peniaga di sana" ujarnya.

Kerajaan Bangladesh dikatakan mengakui pusat-pusat memproses kulit haiwan itu melanggar undang-undang alam sekitar. Malangnya, pihak pentadbir itu juga dikatakan berterusan memberi pelbagai kemudahan kepada para pelabur berbanding mengambil tindakan tegas untuk memperbaiki suasana.

"Pengilang tidak mahu berpindah ke lokasi lain, mereka mahu kekal di sini. Mereka memberi pelbagai alasan supaya pemindahan ditangguh," kata bekas Pengarah Jabatan Alam Sekitar, Munir Chowdhury.

Berkembang

Pada ketika kebuntuan berlarutan, industri tersebut terus berkembang maju di Hazaribagh apabila para peruncit dari Barat membuat permintaan lebih tinggi selepas kos pengeluaran produk yang sama meningkat tinggi di China.

Kulit siap diproses serta barangan kulit seperti kasut menjadi produk eksport paling laris di negara mundur seperti Bangladesh menyaksikan peningkatan bilangan kargo sebanyak 35 peratus sejak Jun hingga Disember 2013 berbanding tempoh yang sama bagi tahun sebelumnya.

"Peruncit dan pembeli dari Barat seperti ketagihan terhadap kos buruh yang sangat murah di Hazaribagh serta kelonggaran standard penguatkuasaan di negara ini. Semua ini tidak akan berubah, melainkan kita melakukan pelbagai tekanan dari semua arah," kata Rizwana sinis.

Bagaimanapun, masih terdapat tanda-tanda penambah baik dalam industri tersebut apabila beberapa pengilang tidak mengamalkan formula penjimatan kos yang memudaratkan pekerja.

Apex Adelchi yang membekalkan kulit siap diproses kepada rangkaian beli-belah Macy's di AS dan Jones Bootmaker di United Kingdom telah membina kilang yang mesra alam sekitar. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Horizon

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Tuah dapat lihat semua sisi Gunung Malu

Posted:

Tuah dapat lihat semua sisi Gunung Malu

Tuah dapat lihat semua sisi Gunung Malu

Oleh NOR SHAFAWATI YUP

KERETA Suprima S mendahului konvoi pengamal media ke kaki Guunung Kinabalu.


SUASANA redup di tempat penginapan kami di Hotel Shangri-La, Rasa Ria Resort di Kota Kinabalu, Sabah pagi itu sungguh nyaman, seakan-akan meraikan kedatangan para pengamal media yang bersiap sedia memulakan konvoi ke kaki Gunung Kinabalu.

Usai sarapan sekumpulan 112 pengamal media termasuk kakitangan Kumpulan DRB-Hicom yang mengikuti program tiga hari DRB-Hicom Bersama Media Ke Negeri Di Bawah Bayu baru-baru ini berkumpul di lobi penginapan.

Aktiviti konvoi yang bermula pukul 8 pagi itu menyaksikan penyertaan 42 buah kereta termasuk dua buah kenderaan mewah, Lotus Exige dan Lotus Elise selain Proton Suprima S, Proton Preve, Proton Perdana versi terbaharu serta Proton Exora.


SEBAHAGIAN daripada pengamal media yang mengikuti program DRB-Hicom Bersama Media Ke Negeri Di Bawah Bayu bergambar di Taman Kinabalu, Sabah baru-baru ini.


Perjalanan peserta konvoi ke kaki Gunung Kinabalu sejauh 60 kilometer (km) itu menjadi semakin bersemangat tatkala diberi peluang memandu uji Proton Suprima S yang disediakan oleh pihak penganjur.

Suprima S merupakan kereta pertama keluaran Proton bercirikan hatchback yang mempunyai reka bentuk lebih aerodinamik dengan gaya kereta Eropah, manakala ruang dalaman dan butnya lebih luas.

Kehebatan kawalannya yang menggunakan enjin Campro 1.6 turbo dengan ProTonic Continuous Variable Transmission (CVT) hasil sentuhan jurutera Lotus memang tidak boleh dinafikan termasuklah ketika memandu laju, membelok dan memotong.

Laluan yang curam dan berliku-liku berjaya dilepasi dengan baik dan penulis langsung tidak berasa pening atau 'loya' seperti biasa ketika berada dalam Suprima S.

Ternyata, Suprima S memang sangat berbaloi untuk dimiliki dan penulis yakin Proton semakin berdaya saing dengan model-model baharunya berbanding sebelum ini.


GERAI menjual buah-buahan antara tarikan pengunjung di Pekan Kundasang.


Dilitupi kabus

Sebaik tiba di Pekan Nabalu, kelibat Gunung Kinabalu yang diiktiraf gunung kelima tertinggi di Asia Tenggara dengan ketinggian 4,095 meter itu mula kelihatan walaupun ada kalanya dilitupi kabus tebal.

Menurut jurupandu jalan, para peserta agak 'bertuah' pada hari tersebut memandangkan langit yang cerah pagi itu mengizinkan kami melihat dengan jelas gunung yang terpacak indah di Negeri Di Bawah Bayu itu.

Dari pekan itu, peserta dapat melihat keseluruhan sisi gunung tersebut yang turut digelar Gunung Malu oleh penduduk setempat memandangkan pada kebiasaannya, Gunung Kinabalu akan diselimuti kabus tebal sekali gus menghalang pemandangan seawal pukul 7 pagi.

Berehat sebentar di Pekan Nabalu, peserta konvoi tidak melepaskan peluang bergambar kenangan berlatar belakangkan kemegahan gunung yang memuncak.

Malah, ada yang mengambil peluang membeli cenderamata dan barangan kraf tangan Sabah yang mempunyai keunikannya tersendiri sebagai oleh-oleh untuk dibawa pulang. Antaranya, kain batik corak tradisional Sabah, kuih cincin dan barangan kraf tangan.

Konvoi kemudian meneruskan perjalanan ke destinasi kedua iaitu Taman Kinabalu yang merupakan lokasi tumpuan pelancong terutama bagi mereka yang ingin memulakan pendakian ke Gunung Kinabalu.


PESERTA bergambar berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu di Taman Kinabalu.


Dua laluan

Ketika tiba di Taman Kinabalu kira-kira pukul 10.30 pagi, suhu agak dingin ekoran angin bertiup kuat ditambah pula hujan renyai-renyai yang menyambut kedatangan peserta. Suhu yang dicatatkan ketika itu sekitar 20.4 darjah Celcius.

Taman Kinabalu yang mempunyai keluasan 754 kilometer persegi merupakan Tapak Warisan Dunia pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan daripada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) pada Disember 2000.

Mungkin sudah rezeki kami, peserta konvoi sekali lagi berpeluang melihat keindahan puncak Gunung Kinabalu dan sekitarnya dari Taman Kinabalu yang turut terkenal dengan keindahan flora dan fauna.

Taman Kinabalu ini menempatkan dua laluan untuk mendaki ke puncak gunung.

Laluan yang pertama ialah laluan yang biasa digunakan iaitu melalui Timpohon Gate Trail dengan jarak pendakian sebanyak 8.72 kilometer, manakala laluan kedua dari Mesilau Trail di mana pendaki perlu melalui jarak tambahan sebanyak 1.5 kilometer daripada jarak laluan pertama.


KETIBAAN konvoi pengamal media ke Taman Nabalu yang memandu uji kereta-kereta keluaran DRB-Hicom disambut suhu dingin yang mendamaikan.


Tidak menetapkan lokasi untuk destinasi seterusnya, pihak penganjur sebaliknya memberi peluang kepada pihak media untuk meneroka sendiri kawasan sekitar dan kebanyakan kami memilih ke Pekan Kundasang.

Pekan yang terletak kira-kira lima kilometer dari Taman Kinabalu ini popular dengan jolokan nama New Zealand Malaysia kerana pemandangannya yang indah.

Pengarah Urusan DRB-Hicom, Tan Sri Mohd. Khamil Jamil, dalam ucapannya berkata, tujuan utama program diadakan untuk menghargai kerjasama rakan media dalam membuat laporan mengenai DRB-Hicom.

"Selama tiga hari di sini bersama rakan media, kami berasa gembira dapat berkongsi pandangan dan menceriakan anda dalam setiap program yang diatur," ujar beliau.

Ternyata, sepanjang lawatan tiga hari itu, sememangnya pihak media dapat mengeratkan lagi hubungan dengan pihak penganjur DRB-Hicom di samping dapat merasai pengalaman indah berada di bumi bertuah Sabah.

11:17 PM 3/12/201411:17 PM 3/12/2014Korea Selatan sara itne selepas beku

Posted:

11:17 PM 3/12/201411:17 PM 3/12/2014Korea Selatan sara itne selepas beku

11:17 PM 3/12/201411:17 PM 3/12/2014Korea Selatan sara itne selepas beku


TIGA rakyat Malaysia yang ditemui sedang berseronok di taman tema Lotte World.


SUHU paling ekstrem, sehingga pada satu masa mencatatkan lebih daripada 20 darjah Celcius di bawah paras beku, telahpun dirasai di sesetengah tempat di Korea Selatan ketika musim sejuk yang kini baru sahaja berakhir.

Dalam menggagahi kedinginan salji, negara yang terkenal dengan bangsa kuat bekerja itu tetap meneruskan rentak kehidupan dalam pelbagai bidang, terutamanya sektor kekayaan utama iaitu industri pengeluaran dan pembuatan berteknologi tinggi.

Industri pelancongan juga tidak terkecuali. Saat kuntum terawal musim bunga mula berputik, begitulah juga mekarnya Korea Selatan dalam menyambut rasa ingin tahu jutaan pelancong yang mahu mendekati keistimewaan warisan tradisi, seni bina, gastronomi dan alam semula jadinya.


PEMANDANGAN ini merupakan hadiah terindah bagi mereka yang mendaki Seongsan Ilchubong di Pulau Jeju.


Keasyikan alam Pulau Jeju

Pulau yang diberi jolokan Hawaii Korea Selatan itu sekarang ini kembali hidup dengan kehijauan pohon-pohon palma dan bunga-bungaan aneka warna. Dalam usaha mencipta suasana ala tropika sepanjang laluan keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jeju, keunikan sebenarnya merentas ke seluruh landskap hinggalah ke kawasan tebing laut.

Bermula dengan lawatan ke tebing laut Yongduam Rock (Batu Kepala Naga) di sebelah utara, pelancong boleh juga mengunjungi Soepjikoji di sebelah timur Jeju yang memukau dengan hamparan padang saujana.

Begitupun, tebing paling luar biasa ialah di Jusangjeolridae di sebelah perairan Jungmun. Di situ, terdapat formasi batu bak tetiang rapat heksagon yang sehingga kini masih menghairankan para pelancong. Struktur tebing itu dipercayai terjadi akibat lelehan lahar Gunung Berapi Halla yang meletus ratusan ribu tahun lalu dan sejak itu bertembung dengan elemen ombak laut dan angin.

"Dari pinggir laut, kehebatan kembara geologi Jeju memusat ke salah satu daripada tarikan dalam senarai baharu tujuh keajaiban dunia UNESCO kategori alam semula jadi iaitu Seongsan Ilchubong. Gunung kecil dengan puncak kawah mati itu merupakan lokasi paling indah untuk melihat momen matahari terbit," ujar pemandu pelancong dari agensi percutian Comfortour Korea, Yoon Jong-Hyun.

Dari beberapa pelantar tinjau di ketinggian tertentu, para pendaki Seongsan Ilchubong berpeluang menikmati pemandangan landskap pancawarna yang mempesona. Umpama lukisan, pemandangan itu 'terlukis' daripada corak petempatan kampung dan bandar, jaringan jalan serta tapak-tapak pertanian termasuklah ladang pokok canola yang kuning berseri.

Berkesinambungan dari tarikan tebing laut dan gunung, dunia bawah tanah juga menanti kedatangan mereka yang tidak takut pada faktor kegelapan. Gua Manjang di Gujwa merekod sejarah kejadian Jeju sejak kira-kira 300 ribu tahun dahulu.Terbentuk akibat aliran lahar bawah tanah, lohong gua sepanjang lebih tujuh kilometer telah ditemui dalam siri penyelidikan khas dengan satu kilometer daripadanya kini dibuka untuk kunjungan orang awam.


PASAR Jagalchi di Busan sentiasa meriah dengan aksi jualan makanan laut segar.


"Jeju ternyata menjadi pilihan pelancong kerana iklim sederhananya, lokasi matahari terbit dan terbenam yang menarik, gaya hidup desa pulau yang relaks serta keindahan hamparan pantainya," ujar Jong-Hyun yang turut mengajak pelancong mengakhiri agenda di Jeju dengan menyaksikan pementasan teater muzikal Nanta yang menghiburkan.

"Cuba lengkapkan kembara Korea Selatan dengan mencuba makanan laut di Busan pula. Di situ, anda boleh menikmati yang terbanyak, terlazat dan paling segar. Lebih penting, harganya juga murah berbanding di Jeju atau Seoul," syor Pengurus Besar Rantau Asia Tenggara Comfortour, Hanis Hussin.

Sebagai bandar raya kedua terbesar di Korea Selatan selepas Seoul, Busan yang berpopulasi lebih 3.5 juta orang jelas mempunyai identiti tersendiri. Kedudukannya di penghujung paling selatan Semenanjung Korea, Busan berfungsi sebagai pintu masuk laut terbesar negara itu. Pusat komersialnya sering saja dimeriahkan kehadiran pelancong dan komuniti pelayar antarabangsa, tentunya untuk membeli-belah dan menikmati gastronomi bertemakan menu laut.

Menurut Hanis, pelbagai aktiviti nelayan moden terlihat melalui kewujudan banyak pusat peraih dan kilang memproses hasil laut yang seterusnya mencambahkan banyak bisnes restoran. Persaingan itulah yang mencetus perang harga yang akhirnya menguntungkan kantung wang pembeli, sama rancak seperti pesta tawar-menawar di Pasar Jagalchi.

Usai melunaskan selera makan, masanya untuk bersiar-siar. Antara tempat menarik lain yang boleh dirancang dalam sesi jelajah Busan ialah Pasar Gukje, Busan Aquarium, kampung budaya Gamcheon dan Yongdusan Park yang menempatkan Menara Busan.

Tidak ketinggalan, istirehat jiwa boleh direalisasikan di Taejongdae Park yang menawarkan pengalaman pesiaran trem, hentian rehat tebing laut, trek hutan, tinjauan dari tapak pusat observatori dan rumah api serta kolam air hangat.


GUA Manjang yang terbentuk daripada aliran lahar bawah tanah menyimpan sejarah geologi Jeju.


Keseronokan berganda turut menanti di Seoul. Ada banyak cara untuk meneroka jantung kotanya, sama ada menaiki teksi, bas awam, atau sistem subway. Meskipun hanya berjalan mengikuti siar kaki yang tercabang lagi kepada banyak lorong tarikan beli-belah, kota ini sememangnya membawa kejutan di setiap sudut jalanan.

Jika hendak memulakan kunjungan ke lokasi budaya dan sejarah, Istana Gyeongbok ialah tempat yang kaya dengan tinggalan warisan dinasti terdahulu. Di pekarangan istana itu, perasaan pengunjung dengan mudah melintas dimensi silam apatah lagi dengan persembahan perbarisan pengawal diraja yang lengkap dengan instrumen muzik dan kostum pahlawan.

Kalau dahulu istana tersebut megah berlatarkan Gunung Bukaksan, kini sekitarnya turut dicorakkan banyak bangunan dan menara pencakar langit. Seni bina moden itu jugalah yang mewakili semangat urban kota mega tersebut. Dengan keluasan 605 kilometer persegi dan berpopulasi lebih 10 juta orang, bagaimanakah cara terpantas untuk mengenal isi metropolis Seoul?

Selain mengambil jalan pintas melalui kunjungan ke dek tinjau N Seoul Tower, tentu sekali keinginan tersebut boleh terlaksana dengan menyusuri Sungai Han melalui pakej bot siar. Di sepanjang sungai yang banyak menyaksikan rentetan peristiwa jatuh bangun Korea Selatan itu, ilham fotografi pun segera muncul lebih-lebih lagi apabila bot siar melewati pelbagai struktur kota rekaan ultra.


PANORAMA landskap kota yang disaksikan dari dek tinjau Menara Busan.


Zon beli-belah

Bukan sekadar sebuah kota bisnes, hasrat mengecap keriangan bersama keluarga juga boleh dicapai di Seoul. Untuk tujuan itu, kunjungilah alam magis Everland ataupun ke taman tema tertutup terbesar Asia, Lotte World.

Keriangan juga datang dalam keinginan membeli-belah. Rata-rata pelancong di Seoul pasti menyebut tentang tiga lokasi persinggahan wajib bagi tujuan berbelanja.

Zon beli-belah Insadong menjadi pilihan para peminat seni dan kraf, sementara Myeongdong pula dipenuhi mereka yang mahu mendapatkan produk kosmetik pada harga yang murah. Seterusnya adalah di Dongdaemun yang tidak pernah gagal menggoda pelanggan menerusi seleksi aksesori fesyen dan pakaian. Mahukan debaran terapi runcit yang lebih hebat? Ledakkan saja bajet anda di kawasan sekitar kawasan komersial bercita rasa tinggi di Gangnam!

Lokasi seterusnya pula ibarat mandatori. Para pelibur tentunya tidak mahu melepaskan peluang untuk mengecap aura romantis di Pulau Nami.

Pulau yang menjadi latar penggambaran drama Winter Sonata itu tidak pernah sunyi dikunjungi pelancong biarpun pada tahun lalu, ia sudah menyambut ulang tahun ke-10 pembikinan drama tersebut. Di antara perspektif deretan pokok ginkgo yang terkenal itu, kisah cinta Joon-Sang dan Yoo-Jin terus bersemi di hati jutaan peminatnya.

Begitulah Korea Selatan dengan kuasa eksport hiburan dan pengaruh selebritinya. Teringat pula kata aktor Ha Jeong-Woo yang menyebut frasa sara itne dalam sebuah filem aksi tempatan, Nameless Gangster. Kata yang secara akumulatif bermaksud 'hidup dan segar' itu pantas menjadi budaya sebutan popular dalam perbualan harian generasi muda bagi merujuk kepada sesuatu yang hebat dan mengujakan.

Ya, mungkin benar kalau hendak meminjam kata Jeong-Woo itu. Korea Selatan sememangnya sara itne lebih-lebih lagi setelah musimnya melepasi pusingan fasa beku.

Himpunan srikandi silat

Posted:

Himpunan srikandi silat

Himpunan srikandi silat


PERSEMBAHAN silat berkumpulan yang diketuai oleh Intan Diana (depan) merupakan kemuncak acara perjumpaan ahli DSSM edisi ketujuh.




MENERUSI persembahan silat, masyarakat dapat melihat busana yang digayakan oleh pesilat wanita pada zaman pendekar.
AKSI lincah kanak-kanak Persatuan Seni Silat Gayong Makrifat negeri Pahang mendapat tepukan gemuruh daripada pengunjung.





PALUAN gendang, gong dan tiupan seruling bergema di sekitar kawasan Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur. Di tengah-tengah gelanggang, dua orang kanak-kanak dari Persatuan Seni Silat Gayung Makrifat cawangan negeri Pahang sedang mengatur langkah.

Langkah kanak-kanak perempuan berusia tujuh dan sembilan tahun itu diatur kemas. Ketika bertarung, kedua-duanya kelihatan amat bertenaga dan usaha mereka itu menghasilkan tepukan gemuruh daripada ratusan pengunjung.

Pertunjukan silat itu merupakan salah satu acara yang mendapat perhatian pada Perjumpaan Ahli Dunia Seni Silat Melayu (DSSM) seluruh negara dan Himpunan 1,000 Srikandi Silat di Taman Tasik Titiwangsa pada 1 Mac lalu.

Pengerusi dan Pengasas DSSM, Sahrudin Esa berkata, himpunan pesilat wanita itu bersempena Hari Wanita Sedunia yang disambut pada 8 Mac lalu.

"Himpunan ini pertama kali diadakan bagi mengiktiraf penglibatan ahli-ahli wanita. Mereka juga nadi dalam usaha memartabatkan warisan seni silat di negara ini.

"Kira-kira 300 pesilat wanita hadir dalam acara pada kali ini. Walaupun gagal mengumpulkan 1,000 srikandi, acara ini merupakan salah satu platform terbaik untuk mengeratkan silaturahim antara pesilat wanita dalam DSSM," ujarnya ketika ditemui Kosmo! pada acara berkenaan.

Turut hadir, Presiden Majlis Pendekar Malaysia (MPM), Tan Sri Omardin Mauju.

Sahrudin menambah, DSSM sebulat suara mahu menjadikan himpunan pesilat wanita sebagai acara tahunan yang akan dianjurkan pada bulan Mac.

Lebih 50 perguruan dan persatuan seni silat dari seluruh negara termasuk Singapura, Thailand dan Indonesia berhimpun dalam acara tersebut.

Persembahan

Ketua Srikandi DSSM dari perguruan Seni Silat Tokku, Pulau Langkawi, Kedah, Intan Diana Bakri, 36, berkata, setiap perguruan perlu membuat persembahan secara solo dan berkumpulan untuk tatapan guru-guru silat perguruan yang mengambil bahagian.

Selain persembahan silat, turut diadakan pertunjukan memanah, gerai-gerai pameran keris dan senjata yang digunakan dalam pencak silat.

Sementara itu, menurut Omardin, perhimpunan pesilat srikandi DSSM merupakan satu perintis yang bakal membuka mata masyarakat mengenai pembabitan wanita dalam arena pencak silat.

"Silat merupakan satu elemen mempertahankan diri yang membina jati diri dan kesihatan. Melalui acara ini, saya melihat silat merupakan salah satu seni mempertahankan diri yang menjadi pilihan wanita Melayu.

"Namun demikian, tidak kira lelaki mahupun wanita, silat merupakan salah satu identiti Melayu yang seharusnya dipelihara," jelasnya.

DSSM kini mempunyai kira-kira 10,000 orang ahli di seluruh negara, dengan 3,000 daripadanya ahli wanita.

Selain silat, DSSM turut merancang memperkenalkan busana tradisi Melayu lelaki dan wanita untuk kegunaan harian dan mewujudkan bahagian silat berkuda DSSM.

Seorang peserta dari perguruan Seni Silat Harimau Gayong, Grik, Perak, Siti Norakilah Zulkifli, 16, memberitahu, dia teruja apabila berpeluang menyertai acara itu.

"Melalui acara ini, saya dan empat rakan lain mengadakan persembahan di hadapan persatuan dan perguruan silat lain sekali gus melihat perbezaan, persamaan dan kelebihan perguruan masing-masing," ujar pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 4, Grik itu. - MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Operasi cari pesawat terus buntu

Posted:

Operasi cari pesawat terus buntu

Operasi cari pesawat terus buntu

HISHAMMUDDIN (tengah) menjawab soalan wartawan pada sidang media di Sepang semalam. Turut kelihatan ialah Zulkifeli (kiri) dan Azharuddin.


SEPANG - Hari ini genap enam hari pasukan menyelamat yang melibatkan 12 buah negara menyertai operasi mencari pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang hilang pada Sabtu lalu namun belum ada tanda-tanda pesawat itu akan ditemui.

Operasi pencarian yang turut melibatkan Jepun, Brunei, India dan Amerika Syarikat serta membabitkan 42 buah kapal dan 39 pesawat kini meliputi 27,000 batu nautika iaitu 12,425 di Selat Melaka manakala 14,440 di Laut China Selatan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, walaupun pencarian itu belum ada perkembangan namun pihak berkuasa memberi jaminan tidak akan menghentikan operasi selagi pesawat tersebut tidak ditemui.

"Pihak berkuasa berjanji kepada setiap ahli keluarga penumpang yang kita tidak akan mengurangkan momentum dan usaha untuk mencari pesawat tersebut," kata beliau pada sidang akhbar di pusat media di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

Turut hadir Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Md. Zin, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia, Tan Sri Rodzali Daud, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS), Ahmad Jauhari Yahya.

Pihak berkuasa, katanya, masih tetap pada fokus utama iaitu berusaha mencari pesawat dan kotak hitam bagi merungkai segala persoalan serta isu yang timbul sejak kehilangan kapal terbang tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

MH370 hilang akibat poket udara

Posted:

MH370 hilang akibat poket udara

MH370 hilang akibat poket udara


MOHD. OMAR melakarkan teori bagi merungkai misteri kehilangan pesawat MH370 ketika ditemui di USM, Pulau Pinang semalam.


GEORGE TOWN - Seorang pensyarah semalam mengemukakan satu teori baharu mengenai misteri kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) dengan menyatakan ia mungkin berpunca daripada fenomena super air pocket atau poket udara berskala luar biasa.

Pensyarah dari Pusat Pengajian Teknologi Industri, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. Mohd. Omar Ab. Kadir memberitahu, terdapat kemungkinan pesawat tersebut telah menempuh fenomena poket udara luar biasa dan mungkin saiznya 10 kali ganda daripada poket udara biasa sehingga menyebabkan pesawat berkenaan gagal berfungsi.

Menurut beliau yang pernah bertugas sebagai pegawai penyelidik di US Naval Academy ketika melanjutkan pengajian di peringkat doktor falsafah di Amerika Syarikat memberitahu, kejadian pesawat berkenaan yang gagal dikesan oleh radar adalah disebabkan oleh vakum yang wujud di dalam poket udara tersebut.

"Dalam keadaan vakum, sebarang bentuk isyarat serta gelombang tidak dapat berfungsi dan keadaan itu menyamai situasi yang dihadapi oleh pesawat MH370 kerana menara kawalan tidak menerima sebarang isyarat kecemasan semasa pesawat itu dilaporkan terputus hubungan pada pagi Sabtu lalu," katanya.

Mohd. Omar yang merupakan pemegang Sijil Pemprosesan Signal dan Getaran dari University of Southamton, England berkata, ketika pesawat itu melalui kawasan poket udara itu juga, ia telah jatuh dengan kelajuan 10 meter setiap saat atau kira-kira 900 kilometer sejam (km/j).

Jelas beliau, keadaan itu mungkin menyebabkan juruterbang dan penumpang di dalamnya mungkin tercampak atau melambung.

Ekoran kejadian itu, katanya, juruterbang dan pembantunya mungkin mengalami simptom tidak sedarkan diri sama ada disebabkan oleh pengsan ataupun telah meninggal dunia akibat komplikasi pada organ dalaman badan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mei Fun mahu selesaikan masalah penduduk Kajang

Posted:

Mei Fun mahu selesaikan masalah penduduk Kajang

Mei Fun mahu selesaikan masalah penduduk Kajang

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


MEI FUN (dua dari kanan) beramah mesra dengan sebahagian pemandu teksi selepas mengadakan perjumpaan bersama Persatuan Kebajikan Pemandu-Pemandu dan Tuan Punya Kereta Sewa Daerah Hulu Langat di Kajang, Selangor semalam.


KAJANG - Masalah kesesakan lalu lintas antara isu yang akan diperjuangkan oleh calon Barisan Nasional (BN), Datin Paduka Chew Mei Fun jika beliau menang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, 23 Mac ini.

Mei Fun berkata, isu lalu lintas di Kajang sesak teruk selama ini disebabkan kekurangan kemudahan tempat letak kereta yang membuatkan pengguna jalan raya terpaksa meletakkan kenderaan di bahu jalan.

"Masalah kesesakan lalu lintas di Kajang satu masalah serius. Pihak berkuasa tempatan perlu melihat sama ada boleh dibina parkir bertingkat di sini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan bersama Persatuan Kebajikan Pemandu-Pemandu dan Tuan Punya Kereta Sewa Daerah Hulu Langat di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kes Larkin dibincang minggu depan

Posted:

Kes Larkin dibincang minggu depan

Kes Larkin dibincang minggu depan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

JATAWANKUASA Tatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bakal membincangkan kes 'Terowong Larkin' selewat=lewatnya minggu depan.

Pengerusi jawatankuasa tersebut, Datuk Taufek Razak (gambar) memberitahu, kes tersebut masih memerlukan penelitian kerana ia melibatkan jumlah saksi yang begitu ramai.

Taufek menjelaskan, FAM perlu mengikut prosedur iaitu meneliti setiap kes berdasarkan 'susunan' atau giliran kes yang diajukan kepada pihak Jawatankuasa Tatatertib FAM.

Katanya, mesyuarat hari ini akan membentangkan masalah enam pasukan antaranya Kedah, Pahang, Perak dan Sarawak yang melibatkan salah laku penyokong-penyokong mereka sahaja.

Jelasnya lagi, kes 'Terowong Larkin' dijangka dibincangkan sebaik kes yang melibatkan pemain tengah Johor Darul Takzim (Johor DT), Pablo Aimar didakwa menghamburkan kata-kata berbaur perkauman kepada pemain pertahanan Pahang, Damion Stewart selesai.

"Kes ini (Terowong Larkin) memerlukan banyak penelitian dan membabitkan ramai saksi. Kes yang dibincangkan esok (hari ini) sudah lama diadukan (ke pihak Jawatankuasa Tatatertib FAM).

"Kes ini membabitkan masalah enam pasukan yang melibatkan salah laku penyokong iaitu menyalakan api suar, bom asap, penyokong masuk padang dan penyokong menghina FAM.

"Selepas itu pula, masih lagi ada kes (kata-kata berbaur perkauman) melibatkan Aimar dan Stewart, kes melibatkan pergaduhan penyokong-penyokong Johor DT dan Pahang, kes kereta pengurus Perak (Datuk Azhar Ahmad).

"Saya yakin bahawa kes (Terowong Larkin) itu akan dibentang pada minggu depan selepas selesai kes Aimar. Apa yang pasti, kami akan pastikan perbicaraan terhadap ini telus," katanya kepada Kosmo!, semalam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan, FAM telah menghantar surat pertuduhan kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) berhubung insiden kekecohan yang berlaku dalam terowong Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 1 Februari lalu.

Pemain serta jurulatih kecergasan T-Team, Elvaldo Rodrigues dan Stefano Impagliazzo didakwa dikasari ketika menuju ke bilik persalinan pemain pada aksi pusingan kedua Piala FA.

T-Team bertindak menarik diri tetapi FAM memberikan kemenangan percuma 3-0 kepada Johor DT selepas mendapati T-Team bersalah kerana menarik diri dan gagal meneruskan perlawanan atas faktor alasan keselamatan sebagai tidak kukuh.

Ketika ditanya mengenai surat pertuduhan yang dibalas oleh PBNJ, Taufek menegaskan: "Saya belum baca lagi surat pertuduhan tersebut, mungkin esok (hari ini) saya akan semak."

Ismail kecewa prestasi pemain import

Posted:

Ismail kecewa prestasi pemain import

Ismail kecewa prestasi pemain import


MENSAH (kiri) bakal dilepaskan oleh Sime Darby jika terus gagal mempamerkan prestasi yang diharapkan.


JURULATIH Sime Darby, Ismail Zakaria bagaikan sudah tidak berminat lagi untuk 'menyimpan' khidmat dua tonggak import, Wisdom Agblexo dan William Mensah.

Ismail dilaporkan cukup kecewa dengan prestasi dua pemain kelahiran Ghana itu yang gagal mempamerkan prestasi cemerlang.

Musim ini, Agblexo masih gagal untuk menjaringkan gol bersama The Giant Killer manakala prestasi Mensah yang dipertanggungjawabkan mengawal benteng pertahanan tidak begitu memberangsangkan.

Sime Darby kekal di tangga tercorot Liga Super yang menyaksikan mereka sekadar memperoleh tiga gol dan dibolosi sembilan gol dalam enam perlawanan setakat ini.

Justeru, Ismail menuntut sentuhan terbaik Agblexo dan Mensah menjelang pertemuan menentang Perak pada Sabtu ini.

Jelasnya, beliau yang turut mengakui sedang memantau beberapa pemain baharu, tidak teragak-agak untuk melepaskan kedua-dua pemain import tersebut jika masih beraksi di bawah tahap keupayaan sebenar.

"Saya boleh katakan pertemuan menentang Perak adalah peluang terakhir mereka untuk membuktikan prestasi masing-masing.

"Saya tawar hati dengan persembahan mereka. Sehingga (aksi keenam liga) setakat ini, mereka masih gagal membuktikan keupayaan sebenar.

"Jika mereka gagal mempamerkan sesuatu, saya terpaksa mencari alternatif lain (pemain import baharu) pada jendela perpindahan pemain pada April depan," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

Dalam perkembangan lain, Ismail mengakui skuad kendaliannya tidak akan mengambil mudah terhadap cabaran Perak nanti.

"Keupayaan Sime Darby dan Perak adalah seimbang tetapi kami akan berusaha untuk menang," katanya.

ATM sedia bedil lawan

Posted:

ATM sedia bedil lawan

ATM sedia bedil lawan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

'EPISOD' duka skuad Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mencatatkan kekalahan 1-4 di tangan Pahang pada aksi Liga Super masih lagi dirasai jurulatihnya, B. Sathianathan (gambar).

Selepas dimalukan pada aksi yang berlangsung di Stadium Darul Makmur, Kuantan pada Sabtu lalu, Sathianathan enggan lagi menyaksikan episod duka itu berulang apabila turun menlayan kunjungan Selangor di Stadium Majlis Perbandaran Selayang Sabtu ini.

Apa yang pasti, Sathianathan sedang merencanakan strategi terbaik dalam usaha memburu tiga mata pada perlawanan itu nanti, sekali gus memperbaiki kedudukan mereka dalam carta liga.

Lebih tepat, bekas pengendali Kelantan itu mahukan anak-anak buahnya menjadikan pertemuan menentang skuad kendalian Mehmet Durakovic sebagai medan kebangkitan selepas mengalami kekalahan besar kepada Tok Gajah.

"ATM mengambil masa tiga tahun untuk membina pasukan ini, kami tidak akan sesekali menyerah kalah.

"Saya akui, prestasi ATM pada aksi menentang Pahang bukan taring sebenar kami. kami boleh beraksi lebih baik daripada itu.

"Saya berharap pertemuan menentang Selangor akan menjadi titik kebangkitan buat anak-anak buah saya. ATM sudah tidak rela lagi keciciran mata.

"Jika kami gagal untuk berbuat demikian, ia pasti menyulitkan usaha ATM untuk menduduki kelompok tiga teratas Liga Super musim ini," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

The Gladiators dilihat memiliki sedikit kelebihan daripada segi faktor rehat memandangkan Selangor telah bermain di pentas Piala AFC menentang Maziya Sports & Recreation, kelmarin.

Selaku wakil Malaysia yang terpaksa beraksi dengan 10 pemain ketika menentang pasukan dari Maldives itu, menyaksikan Selangor sekadar seri 1-1 dalam saingan Kumpulan F di Stadium National, Male.

Begitupun, Sathianathan tidak menganggap kelebihan itu ada pada pasukan bimbingannya memandangkan semua pasukan memiliki kelebihan tersendiri.

"Harus diingat bahawa Selangor juga mendapat rehat selepas aksi mereka menentang Terengganu ditunda.

"Saya sendiri tidak nampak bahawa faktor rehat itu memihak kepada ATM sebaliknya kami mahu menggunakan kelebihan beraksi di laman sendiri untuk mengutip tiga mata berharga," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Radar tentera kesan MH370 terbang di Selat Melaka sebelum hilang

Posted:

Radar tentera kesan MH370 terbang di Selat Melaka sebelum hilang

Radar tentera kesan MH370 terbang di Selat Melaka sebelum hilang


SEORANG pegawai tentera Indonesia melihat peta di Selat Melaka semasa taklimat mencari pesawat MH370 yang hilang berlangsung di Pangkalan Udara Suwondo, Medan, Sumatera Utara semalam.- AP


KUALA LUMPUR - Tentera Malaysia percaya pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang sejak Sabtu lalu berpatah balik dan terbang beratus-ratus kilometer ke arah barat selepas terputus hubungan dengan menara kawalan, kata seorang pegawai kanan tentera semalam.

Kehilangan pesawat Boeing 777-200ER yang membawa 239 penumpang tersebut dianggap paling misteri dalam sejarah penerbangan dan operasi mencari pesawat itu secara besar-besaran masih menemui jalan buntu.

Pihak berkuasa Malaysia berkata, pesawat tersebut hilang sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menuju ke Beijing, China.

"Pesawat berkenaan mengubah haluan selepas memasuki ruang udara Kota Bharu dan terbang rendah sebelum menuju ke Selat Melaka," kata seorang pegawai kanan tentera yang turut terlibat dalam siasatan kehilangan pesawat tersebut.

Menurutnya, situasi itu sekali gus menolak kemungkinan berlakunya kerosakan mekanikal kerana pesawat tersebut terbang sekurang-kurangnya sejauh 500 kilometer selepas kali terakhir dikesan menara kawalan.

Pesawat itu gagal dikesan selepas alat pengesan pada pesawat tersebut dipadamkan.

Satu sumber bukan tentera yang mengetahui mengenai siasatan berkata, laporan terbaharu itu merupakan antara beberapa teori yang dikemukakan dan sedang disiasat pihak berkuasa.

Ketika terputus hubungan dengan menara kawalan, pesawat itu berada di antara Kota Bharu dan bahagian selatan Vietnam serta terbang pada ketinggian 10,670 meter.

Selat Melaka antara laluan kapal paling sibuk di dunia yang terletak di sepanjang pantai barat Malaysia.

Sebuah akhbar tempatan yang memetik Panglima Tentera Udara, Tan Sri Rodzali Daud berkata, pesawat itu kali terakhir dikesan oleh radar tentera kira-kira pukul 2.40 pagi berhampiran Pulau Perak, utara Selat Melaka.

Katanya, pesawat itu terbang pada paras 1,000 meter lebih rendah daripada ketinggian sebelumnya.

Bagaimanapun, tiada sebarang maklumat berhubung pesawat itu selepas ia dikesan buat kali terakhir menerusi radar tersebut.

Mematikan alat pengesan atau transponder di dalam pesawat itu menyebabkan ia tidak dapat dikesan menerusi radar.

Radar sekunder berinteraksi dengan transponder bagi mendapat maklumat mengenai identiti pesawat, kelajuan dan ketinggian.

Namun, ia tetap masih boleh dikesan radar utama yang digunakan pihak tentera. - Reuters

China guna 10 satelit cari MH370

Posted:

China guna 10 satelit cari MH370

China guna 10 satelit cari MH370

SEBUAH helikopter yang menyertai misi mencari pesawat MH370 yang hilang berlepas dari kapal perang Jinggangshan milik tentera China di Laut China Selatan semalam.- REUTERS


BEIJING - Kementerian Pertahanan China kini menggunakan 10 buah satelit untuk mengesan pesawat penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang, menurut beberapa laporan.

Pusat Kawalan Satelit Xi'an di barat daya China memprogram semula satelit beresolusi tinggi untuk meninjau cuaca, komunikasi dan operasi mencari di kawasan pesawat Boeing 777-200 milik MAS itu yang didapati hilang.

Dalam pada itu, juruterbang dua buah pesawat dari Hong Kong telah menemui beberapa serpihan di perairan Vietnam kelmarin tetapi masih tidak pasti sama ada ia berasal daripada pesawat hilang tersebut.

Penerbangan MAS itu hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing yang membawa seramai 227 penumpang dan 12 kru. - dpa

Sanggup beratur beli permainan video Titanfall di Austin

Posted:

Sanggup beratur beli permainan video Titanfall di Austin

Sanggup beratur beli permainan video Titanfall di Austin


SEJUMLAH orang meraikan pelancaran Titanfall pada festival itu.- AP


AUSTIN, Amerika Syarikat - Beratus-ratus peminat permainan video beratur selama beberapa jam untuk membeli permainan video terbaharu, Titanfall yang dilancarkan di sini kelmarin.

Permainan video khas untuk konsol permainan Xbox One dan komputer peribadi itu dijual pada harga AS$60 (RM196.75).

Ia merupakan permainan aksi peperangan dan para pemain boleh berperang dengan askar dan menawan robot-robot musuh.

Syarikat Microsoft Corporation berharap pelancaran video tersebut mampu menaikkan jualan Xbox One dan mengatasi jualan PlayStation 4 keluaran Sony. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Kes denggi menurun sebanyak 422 kes sepanjang minggu ini

Posted:

Kes denggi menurun sebanyak 422 kes sepanjang minggu ini

Kes denggi menurun sebanyak 422 kes sepanjang minggu ini

12/03/2014 9:57pm

KUALA LUMPUR - Kes demam denggi dilapor berkurangan sebanyak 422 kes dengan lapan kematian sepanjang minggu ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, dalam tempoh dua bulan ini, sebanyak 44 kematian akibat demam denggi dilaporkan.

"Jumlah terkumpul kes demam denggi yang dilaporkan dari Januari sehingga 8 Mac adalah 20,066 kes iaitu peningkatan sebanyak 322 peratus berbanding 4,760 kes yang dilapor bagi tempoh sama tahun lalu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Noor Hisham, bagi tempoh seminggu ini, sebanyak 1,630 kes dilapor berbanding 2,052 pada minggu sebelumnya.

Dr. Noor Hisham juga berkata, bagaimanapun, beberapa negeri menunjukkan peningkatan kes berbanding minggu sebelumnya iaitu Pulau Pinang 45 kes (41 peratus), Pahang 26 kes (18 peratus), dan Johor 113 kes (9 peratus).

- Bernama

Kes penyalahgunaan BB1M serius - MBIC

Posted:

Kes penyalahgunaan BB1M serius - MBIC

Kes penyalahgunaan BB1M serius - MBIC

12/03/2014 9:53pm

KUALA LUMPUR - Majlis Industri Buku Malaysia (MBIC) hari ini mendakwa penyalahgunaan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) semakin serius apabila pempamer yang menyertai pelbagai pameran secara terang-terangan memaparkan penerimaan baucar itu bagi barangan bukan akademik.

Pengerusinya, Ishak Hamzah berkata, berikutan masalah tersebut, timbul

pelbagai tanggapan daripada masyarakat bahawa baucar berkenaan boleh ditukar dengan barangan lain.

"Keadaan ini menjadi kerisauan apabila ada yang anggap seolah-olah baucar ini bukan BB1M, tapi baucar apa-apa saja dan sebahagian besar ditebus bukannya buku, tetapi barang selain buku seperti tudung, pakaian dan cermin mata.

"Seminggu selepas pemberian baucar ini iaitu 28 Febuari lepas, salah guna

telah dapat dikesan di tapak-tapak pameran yang berlangsung di institut

pengajian tinggi awam dan institut pengajian tinggi swasta secara terang-terangan dan ini amat mendukacitakan," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di sini hari ini. - Bernama

Maritim Malaysia tidak temui sebarang petunjuk setakat ini kehilangan MH370

Posted:

Maritim Malaysia tidak temui sebarang petunjuk setakat ini kehilangan MH370

Maritim Malaysia tidak temui sebarang petunjuk setakat ini kehilangan MH370

12/03/2014 9:59pm

PASIR PUTEH - Kesemua siasatan yang dijalankan berhubung kehilangan pesawat MAS MH370 termasuk atas dakwaan beberapa penduduk dan nelayan melihat pesawat terbang rendah dan mendengar dentuman kuat di kawasan Laut China Selatan tidak menemui sebarang petunjuk setakat ini.

Mengumumkan demikian, Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Laksamana Maritim, Datuk Mohd Amdan Kurish berkata, operasi mencari di Laut China Selatan dan Selat Melaka sedang giat dijalankan pihaknya bersama agensi lain termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta bantuan daripada negara luar.

"Semua kawasan kita sudah cari, dari pantai hingga 200 batu nautika dalam perairan negara di Laut China Selatan, kita tidak menemui sebarang petunjuk,"katanya pada sidang akhbar di Maritim Malaysia Daerah Maritim Tok Bali di sini hari ini.

Katanya, tinjauan udara dan kapal ronda dilakukan di sekitar Pulau Kapas,

Terengganu sehingga ke perairan Kuantan, Pahang serta sempadan Thailand dan Vietnam. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved