Rabu, 21 Mei 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Jihad Noorshin dalam tulisan, fesyen, dakwah

Posted:

Jihad Noorshin dalam tulisan, fesyen, dakwah

Jihad Noorshin dalam tulisan, fesyen, dakwah

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI
nadia.bahari@kosmo.com.my

NOORSHIN menunjukkan buku, The Beauty of Covering Up tentang keindahan menutup aurat yang diterbitkannya sendiri.


LANGKAH diatur perlahan sewaktu saya memasuki kediaman wanita bernama Noorshin Ng Abdullah, 60, yang terletak di Taman Sri Ukay, Ampang, Selangor. Ruang tamunya dipenuhi koleksi jubah dengan pelbagai rekaan menarik. Sekali imbas, ruang tersebut tidak ubah seperti butik pakaian.

Mata tertancap pada keunikan jubah yang disuntik elemen ceongsam rekaannya yang diperbuat daripada fabrik berkualiti, rekaan longgar dan moden. Busana sopan itu memberikan cita rasa oriental kepada wanita yang sukakan kelainan.

Kecintaan wanita berketurunan Cina itu kepada Islam tidak pernah padam sejak memeluk Islam ketika berumur 27 tahun dan beliau rela berkorban segala-galanya demi melebarkan syiar agama suci ini kepada masyarakat.

Pada usia emas, Noorshin dilihat masih gigih menghadiri majlis-majlis ilmu untuk menyampaikan dakwah terutama kepada saudara baharu.

Selain bergelar seorang penulis, Noorshin sebenarnya merupakan pengurus butik dan pereka fesyen busana Muslimah. Beliau menolak untuk menjadikan bidang perniagaan sebagai satu keutamaan kerana tidak mahu aktiviti dakwahnya terjejas kerana dakwah adalah pekerjaan paling dicintainya.


REKAAN jubah ceongsam yang longgar dan diperbuat daripada fabrik berkualiti menjadi identiti Noorshin.


Berkongsi

Pengalaman menulis selama 15 tahun di beberapa majalah berunsur Islam menjadi pembakar semangat untuk Noorshin menghasilkan buku sulungnya bertajuk The Beauty of Covering Up yang mengambil masa dua tahun untuk disiapkan.

"Kalau dapat tolong seorang pun menutup aurat, saya sudah berpuas hati. Sekurang-kurangnya saya tidak membazir masa menulis buku ini.

"Apa-apa buku pun di dunia ini yang mengajar orang ke arah kebaikan adalah buku Islamik," jelasnya tentang pemahaman terhadap buku-buku berbentuk motivasi.

Buku The Beauty of Covering Up merupakan buku bergenre keagamaan yang mengupas tentang perkongsian idea dan buah fikiran penulis terhadap keindahan wanita Islam menutup aurat bukan sahaja pada pakaian namun terhadap tingkah laku mereka.

Buku The Beauty of Covering Up turut menyelitkan rekaan jubah ceongsam yang dihasilkan Noorshin.


Terdapat banyak cara untuk menggayakan tudung atau hijab oleh kaum wanita secara ringkas namun pada masa sama masih kelihatan anggun. Perkara utama yang perlu dititikberatkan adalah menutup aurat dalam kesederhanaan dan tidak terlalu sarat dengan perhiasan.

Noorshin cuba meyakinkan wanita Muslimah agar tidak perlu terlalu berusaha memadankan setiap pakaian bersama aksesori kerana ada banyak lagi perkara penting yang perlu dilaksanakan selain mahu kelihatan sempurna.

"Cari jalan untuk menyembunyikan kecantikan anda. Jika pakaian tersebut menarik terlalu banyak perhatian, orang ramai mungkin tidak akan menundukkan pandangan mereka. Disebabkan itu, kita harus memastikan mereka hanya melihat apa yang diizinkan oleh kita sendiri," katanya dalam petikan daripada buku tersebut.

Niat di sebalik perbuatan menutup aurat adalah untuk mencari keredaan Allah dan kepentingan berkelakuan baik kerana setiap Muslim adalah duta Islam pada setiap hari dan dalam setiap jalan.

Untuk makluman, buku tersebut dicetak dalam naskhah terhad dan bagi sesiapa yang berminat untuk mendapatkannya boleh menghubungi Noorshin di laman Facebook The Beauty of Covering Up atau e-mel kepada june1nn@gmail.com.

Beliau turut mengalu-alukan pihak luar yang berminat untuk menaja penerbitan buku tersebut pada masa akan datang.

Dakwat efisien lebih jimat

Posted:

Dakwat efisien lebih jimat

Dakwat efisien lebih jimat

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI
nadia.bahari@kosmo.com.my


PIXMA E400 sesuai digunakan untuk pencetakan asas kerana tidak berkos tinggi.


FAKTOR harga serta kos operasi jangka panjang terutamanya katrij dakwat menjadi faktor utama yang sering diambil kira sesetengah pengguna untuk membeli pencetak.

Prihatin dengan kehendak tersebut, Canon Marketing (Malaysia) Sdn. Bhd. (Canon) selaku pembekal inkjet utama di Malaysia sejak 18 tahun lalu tampil memperkenalkan dua pencetak terbaharu iaitu PIXMA Dakwat Efisien Semua-Dalam-Satu E400 dan E560.

Kedua-dua pencetak tersebut menawarkan penjimatan operasi tanpa menjejaskan kecekapan dan kualiti cetakannya.

Golongan pelajar wajar mempertimbangkan model PIXMA E400 untuk dimiliki kerana dilengkapi dengan katrij dakwat dalam kategori mampu milik. Harga serendah RM25 bagi setiap katrij warna hitam, E400 adalah ideal untuk keperluan pencetakan asas kerana ia tidak memerlukan komitmen berkos tinggi.

Kedua-dua pencetak ini ringkas, tidak rumit, cepat dan mudah digunakan. Ia juga direka khusus supaya sesuai dengan katrij dakwat berkeupayaan tinggi yang menawarkan cetakan berkos rendah berbanding pencetak laser konvensional.

PIXMA E400 boleh mencetak sehingga 400 dokumen hitam putih dan 300 muka surat berwarna sementara E560 pula menghasilkan 800 dokumen hitam putih dan 300 muka surat dokumen warna.


PENOLONG Pengarah Bahagian Sistem Produk Pengguna Canon, Jeffrey Kung (kiri) dan Ketua Pegawai Eksekutif Canon, Wataru Nishioka menunjukkan model pencetak baharu keluaran syarikat tersebut.


Sementara itu, pengguna moden di rumah atau di pejabat juga pasti menghargai ciri sambungan tanpa wayar PIXMA E560 yang membolehkan mereka mencetak dan mengimbas dari mana-mana bahagian pejabat dalam lingkungan liputan.

Ia juga menyokong aplikasi Google Cloud Print menjadikannya lebih mudah untuk pengguna menghantar tugas mencetak setiap kali mereka berada di luar pejabat.

Mereka hanya perlu membuat sambungan menerusi perantara Gmail atau Google Docs pada alat peranti pintar atau daripada pelayar web Google Chrome di komputer peribadi dan komputer riba yang dilengkapkan dengan sistem operasi Windows, Macintosh, Linux atau Chrome.

Selain itu, E560 dilengkapkan dengan aplikasi sokongan PIXMA Printing Solutions daripada Canon. Aplikasi tersebut membolehkan integrasi pencetak secara mudah dengan rangkaian pejabat sedia ada tanpa perlu pemasangan sebarang program utiliti pada komputer hos.


CANON menepati moto lebih jimat, lebih cetakan melalui penghasilan pencetak baharu PIXMA E400 dan E560.


Menjimatkan

Ia juga membolehkan pengguna mencetak atau mengimbas gambar dan dokumen dengan mudah secara terus daripada alat peranti pintar Apple iOS atau Android OS.

Pengguna juga akan mempunyai akses kepada perantara Remote UserE560 (Remote UI) untuk memeriksa kod model katrij dakwat, paras dakwat yang masih ada dalam pencetak, serta melakukan fungsi penyelenggaraan tetap seperti penjajaran dan pembersihan kepala pencetak.

Kedua-dua model pencetak Canon tersebut dilengkapkan dengan fungsi unik Auto Power ON/OFF sekali gus membantu pengguna menjimatkan kos dan mengurangkan impak terhadap alam sekitar.

Fungsi berkenaan mematikan pencetak selepas satu tempoh tidak aktif yang sudah ditetapkan lebih awal atau menghidupkan pencetak untuk menjalankan tugas yang diperlukan. Pengguna boleh menetapkan tetapan yang disukai dengan menggunakan pemacu pencetak, atau secara terus daripada aplikasi PIXMA Printing Solutions.

Kedua-dua model pencetak itu juga menawarkan kelajuan pencetakan cekap sesuai dengan pengguna pejabat di rumah dan pelajar.

PIXMA E560 turut memaparkan ciri enjin dupleks automatik yang membolehkan kedua-dua muka dokumen dicetak tanpa perlu membalikkan helaian kertas secara manual. Rekaan FastFront padanya juga membantu pengguna menggunakan pencetak daripada hala berhadapan, menggantikan katrij dakwat dan memasukkan kertas secara pantas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved