Jumaat, 10 Januari 2014

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


China lapor kes baharu H7N9

Posted:

China lapor kes baharu H7N9

China lapor kes baharu H7N9

10/01/2014 10:44pm

BEIJING - Wilayah Fujian di tenggara China melaporkan kes pertama H7N9 membabitkan manusia pada Jumaat selepas seorang lelaki berusia 38 tahun meninggal dunia akibat jangkitan itu.

Menurut Suruhanjaya Kesihatan dan Perancang Keluarga wilayah itu, lelaki dengan nama keluarga Zeng dari daerah Hui'an, bandar raya Quanzhou, disahkan dijangkiti selesema burung H7N9 pada awal hari Jumaat.

Lelaki itu meninggal dunia pada pagi hari yang sama selepas dimasukkan ke hospital pada Rabu lalu, lapor agensi berita Xinhua.

Sementara itu, kes baharu H7N9 membabitkan manusia dilapor pada Khamis di wilayah Zhejiang di timur China, membabitkan seorang wanita berusia 51 tahun yang disahkan dijangkiti virus berkenaan pada Rabu.

Xinhua melaporkan wanita itu kini berada dalam keadaan kritikal di hospital tempatan.

Kira-kira 150 orang di China dijangkiti virus itu sejak wabak tercetus pada Mac 2013. - Bernama

Perodua sasar jualan 4,300 unit sebulan untuk Alza baharu

Posted:

Perodua sasar jualan 4,300 unit sebulan untuk Alza baharu

Perodua sasar jualan 4,300 unit sebulan untuk Alza baharu

10/01/2014 10:32pm

PETALING JAYA - Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) menyasarkan untuk menjual 4,300 unit sebulan model Alza yang baharu, dibantu pengurangan dalam harga antara RM1,000 dan RM5,500.

Ketua Pegawai Eksekutif/Presiden, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, penurunan harga itu adalah selaras dengan hasrat kerajaan agar syarikat pengeluar kereta mengurangkannya secara beransur-ansur.

"Kami mengurangkan harga di atas jalan untuk pelbagai variasi Alza antara 2.1 peratus dan 7.4 peratus. Pengurangan itu akan menjadikan kenderaan pelbagai guna itu paling kompetitif di pasaran," katanya kepada pemberita selepas pelancaran Perodua Alza baharu hari ini.

Beliau berkata, pengeluar kereta kedua negara itu mampu mengurangkan harga kerana ia berupaya menjimatkan kos di kalangan rangkaian pengedar dan meningkatkan produktiviti di semua peringkat.

Harga kereta Alza terbaru bermula daripada RM52,400 untuk edisi Standard (MT), manakala Standard (AT) adalah RM3,000 lebih tinggi pada RM55,400.

Edisi SE, dijual dengan harga RM56,400 untuk MT dan RM59,400 untuk AT.

Advanced Version edisi automatik dijual dengan harga RM64,000 OTR.

Alza, seperti semua model Perodua sejak S-Series dilancarkan pada Mac 2013, disertakan tiga tahun servis percuma. - Bernama

Kubur anak digali, bapa buat laporan polis

Posted:

Kubur anak digali, bapa buat laporan polis

Kubur anak digali, bapa buat laporan polis

10/01/2014 10:23pm

KUALA TERENGGANU - Kesal dengan tindakan pihak tidak bertanggungawab menggali kubur anak perempuannya yang meninggal dunia kira-kira lapan bulan lepas, seorang lelaki hari ini membuat laporan polis.

Terdapat lubang sedalam kira-kira satu meter di kubur anaknya itu yang meninggal dunia ketika berusia sembilan bulan.

"Saya percaya ini dilakukan oleh pihak tertentu yang mempercayai amalan khurafat...kerana tiada longgokan tanah yang digali itu di kawasan kubur berkenaan," kata Kamaruddin Muhammad, 44, ketika ditemui pemberita di tanah perkuburan Kampung Binjai Berambu, Padang Midin di sini sini hari ini.


KAMARUDDIN (tengah) mengukur kedalaman lubang pada kubur anak bongsunya yang disyaki digali oleh orang yang tidak bertanggungjawab di Kampung Binjai Berambu di sini hari ini. - KOSMO!/AZLAN BAHRUM


Katanya, dia dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh anggota Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) selepas mengadakan gotong-royong membersihkan tanah perkuburan itu kira-kira pukul 9 pagi ini.

Susulan itu, katanya dia membuat dua laporan polis iaitu di Balai Polis Chabang Tiga dekat sini dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu.

Ekoran laporan polis itu, sepasukan anggota Balai Polis Chabang Tiga dan dua anggota Unit Cawangan Jenayah, IPK Terengganu turun padang bagi menjalankan siasatan di tanah perkuburan itu petang ini.

Kamaruddin berkata, dia dengan kerjasama penduduk setempat telah menutup lubang di kubur anak perempuannya itu dengan tanah.

Katanya, dia juga telah berbincang dengan JKKK untuk mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan tanah perkuburan yang berusia hampir 100 tahun itu tidak lagi dicerobohi termasuk mengadakan pemantauan dan membina pagar di kawasan sekitar.

Katanya, arwah anaknya Siti Nur Anisah merupakan anak bongsu dari enam beradik meninggal dunia disebabkan komplikasi jantung dan masalah jangkitan paru-paru.

"Saya tidak faham dan tidak tahu apa tujuan sebenar mereka menggali kawasan kubur anak saya itu. Saya kesal dengan perbuatan tidak bermoral itu, di zaman serba moden ini masih ada pihak mengamalkan amalan khurafat," katanya. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved