Jumaat, 10 Januari 2014

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Tawar perkhidmatan ikut syariat

Posted:

Tawar perkhidmatan ikut syariat

Tawar perkhidmatan ikut syariat

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my

BERBEZA dengan kunjungan ke salon kecantikan biasa, kehadiran Siti Hanim Mohd. Nor, 39, ke premis berkenaan di pusat beli-belah Pandan Kapital, Kuala Lumpur baru-baru ini disambut dengan alunan ayat-ayat suci al-Quran yang mendamaikan jiwa.

Kedatangannya ke Salon Kecantikan Min itu adalah untuk memotong rambut yang semakin panjang. Ini kerana wanita yang bergelar suri rumah sepenuh masa itu, lebih selesa berambut pendek dalam menjalani kehidupan seharian.

"Sebenarnya, saya baru tahu mengenai kewujudan salon ini walaupun hakikatnya ia sudah agak lama beroperasi. Mungkin disebabkan lokasinya yang agak tersorok membuatkan salon ini sukar dilihat.

"Tetapi, Alhamdulillah, selepas ini saya tidak perlu lagi ke pusat-pusat kecantikan yang dikendalikan oleh mereka yang bukan Islam semata-mata untuk mendapatkan perkhidmatan menggunting rambut," ujar Siti Hanim yang amat menitikberatkan penjagaan auratnya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Menurut pemilik salon, Jasmin Ismail, 52, pusat kecantikan itu telah dibuka sejak tahun 1997 sebagai inisiatif untuk menambah pendapatan dalam membesarkan anak-anak selepas bergelar ibu tunggal pada tahun 1995.

Sebelum itu, dia merupakan seorang suri rumah sepenuh masa. Tetapi, selepas bercerai, wanita itu nekad untuk memperbaiki taraf hidup dengan mengikuti kursus-kursus kecantikan yang dianjurkan pihak swasta.


JASMIN menganggap perniagaan salon kecantikan Muslimah yang diusahakannya sebagai satu dakwah kecil kepada masyarakat.


Penuhi keperluan

Setelah itu, dia diterima bekerja sebagai pakar kecantikan di sebuah syarikat kosmetik terkemuka. Dengan pengalaman yang diraih dan modal yang disimpan daripada pendapatan bulanannya, Jasmin membuat keputusan untuk membuka perniagaan sendiri.

"Cabaran yang dihadapi dalam perniagaan sememangnya banyak. Tetapi bagi saya, jatuh bangun dalam bidang ini perlu dilalui oleh setiap usahawan dan cara mengatasinya ialah dengan bersabar.

"Apa yang penting, kita hendaklah memperbetulkan niat dalam melakukan sesuatu kerana Allah. Jujurnya, inilah amal jariah saya dalam menawarkan perkhidmatan kecantikan kepada Muslimah," katanya yang kini bahagia dengan kehidupan bersama suami baharu, anak-anak dan cucu-cucunya.

Jasmin menjelaskan, pembukaan perniagaan itu kerana kesukaran untuk menemui salon-salon yang khusus bagi wanita Islam di bandar-bandar besar.

"Justeru, dengan adanya salon ini, saya harap dapat memenuhi keperluan wanita-wanita ini," katanya.

Dalam memastikan setiap perkhidmatan yang ditawarkan adalah berlandaskan syariat, wanita ini amat menitikberatkan penggunaan produk kecantikan yang halal.

Menguruskan perniagaan ini bersama adiknya, Normala, 51, antara perkhidmatan yang disediakan di Salon Kecantikan Min adalah rawatan muka, rambut dan badan serta pakej spa untuk bakal raja sehari.

Sehubungan itu, Jasmin hanya mengambil tempahan solekan untuk pengantin yang bertudung dan tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang agama seperti mencabut bulu kening atau membaca jampi untuk menaikkan seri wajah ketika rawatan mandi bunga.

RAWATAN mandi bunga adalah diharuskan dalam Islam namun ia tidak boleh dicampur dengan amalan syirik seperti bacaan mentera dan jampi serapah.


Sebaliknya, ia diganti dengan bacaan selawat dan ayat-ayat al-Quran yang dibenarkan dalam Islam.

Untuk rawatan rambut ia merangkumi proses menggunting, mencuci dan menginai manakala bagi rawatan badan, ia termasuk urutan tradisional, sauna, skrub dan bertungku.

Bagi pakej spa, terdapat tujuh pilihan pakej yang disediakan mengikut kehendak pelanggan. Antaranya, pakej Kejora, Bidadari Rupawan, Jentayu, Aroma Seri, Maharani dan Ratu Jelita yang ditawarkan di antara RM100 hingga RM475.

Jelas Jasmin lagi, pihaknya turut menyediakan ruang solat bagi memudahkan pelanggan menunaikan kewajipan pada Yang Maha Esa jika tempoh rawatan mereka berlangsung dalam jangka masa yang lama.

"Biasanya, jika satu-satu rawatan itu mengambil masa tiga hingga empat jam, saya akan memastikan setiap pelanggan meluangkan waktu untuk bersolat. Ini juga dianggap sebagai dakwah saya pada mereka," terangnya yang kini lebih memberi tumpuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan baki umur yang masih ada.

Kecekalan

Ibu kepada empat cahaya mata itu juga sempat berpesan kepada wanita di luar sana agar sentiasa bermuhasabah diri setiap masa.

Ujarnya, dalam setiap apa yang berlaku, jangan menyalah orang lain sebaliknya melihat kelemahan diri.

"Justeru, perbaiki diri dari semasa ke semasa. Seimbangkan dunia dan akhirat.

"Jujurnya, saya amat berterima kasih kepada bekas suami kerana jika dia tidak menceraikan saya, mungkin kehidupan saya tidak berjaya seperti ini. Alhamdulillah, anak-anak pun sudah membesar dan berjaya dengan kehidupan masing-masing," terangnya.

SUASANA salon yang bersih dan kemas di Salon Kecantikan Min mampu memberi keselesaan kepada pelanggan.


Tambah Jasmin, jika kita diuji dengan pelbagai dugaan dan kesusahan hidup, itu bermakna Allah sayangkan kita.

"Oleh itu, jika mahu berubah, carilah kawan yang boleh membawa kita ke arah kebaikan," katanya.

Dalam pada itu, pemilik Butik Kecantikan Icha di Pandan Indah, Kuala Lumpur, Nurul Mutmainnah Nasrudin, 40, memberitahu, perniagaan yang dijalankan sejak enam tahun lalu semakin mendapat tempat di hati pelanggan beragama Islam.

Walaupun pada awalnya sukar untuk mendapatkan pelanggan, tetapi berkat kesabaran yang tinggi, salun kendalian wanita kelahiran Sabah ini saban hari didatangi pelanggan.

"Selain mencari rezeki yang halal, salun ini juga boleh memberi saham akhirat buat saya dalam menjalankan tanggungjawab sebagai umat Islam.

"Moga usaha ini mendapat pandangan Allah hendaknya," tutur Nurul Mutmainnah sambil tangannya ligat menggunting rambut seorang pelanggan.

Gelagat hari pertama persekolahan

Posted:

Gelagat hari pertama persekolahan

Gelagat hari pertama persekolahan

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my


GELAGAT Adam Mukhriz Mohamad (kiri) yang bergurau dengan rakan baharunya, Ahmad Dany Irsyad pada hari pertama persekolahan di SK Tengku Azizah, Kuantan, Pahang.


SABAN tahun, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan (SK) PPR Taman Lembah Subang, Wan Zayuhisham Wan Yusoff, 41, sentiasa teruja dengan kedatangan hari pertama persekolahan.

Ini kerana, pada hari tersebut, beliau dapat memerhatikan pelbagai situasi yang berlaku dalam kalangan pelajar, terutamanya mereka yang baru menjejakkan kaki ke alam persekolahan.

Momen-momen seperti pelajar menangis kerana ditinggalkan ibu bapa selepas dihantar ke sekolah, riang bermain bersama rakan-rakan baharu serta gelagat mereka di dalam kelas begitu istimewa apabila dikenang kembali.

"Alhamdulillah, pada tahun ini, hanya ada seorang pelajar yang menangis. Selebihnya bergembira dan seronok apabila dapat ramai kawan baharu.

"Pada hari kedua persekolahan, kami dapati kedatangan pelajar adalah penuh," ujarnya ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Menurut beliau, dalam penelitiannya, kebanyakan pelajar sekarang sudah mampu berdikari dan tidak menangis apabila datang ke sekolah.

"Bagi pendapat saya, pelajar yang masih takut-takut dan menangis pada hari pertama bersekolah merupakan mereka yang tidak mengikuti pendidikan awal prasekolah atau tadika," terang Wan Zayuhisham yang mempunyai 17 tahun pengalaman sebagai warga pendidik.


SEORANG pelajar Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Chong Hwa di Setapak menunggu ibu bapa untuk pulang di hadapan kelasnya.


Tarik minat

Dalam usaha menarik minat pelajar tahun satu ini, beliau memberitahu, penggunaan buku cerita bergambar merupakan satu kaedah yang baik, namun tidak ramai guru yang mempraktikkannya.

Ia disebabkan, penceritaan untuk satu atau dua muka surat, boleh memakan masa selama lima hingga enam minit.

"Paling penting, setiap guru harus menunjukkan kasih sayang mereka terhadap para pelajar terutamanya mereka yang baru melangkah ke darjah satu. Jangan menengking atau marah-marah, sebaliknya bersabar dalam setiap situasi.

"Harus diingat mereka adalah individu yang baru hendak berdikari," katanya sambil menambah bahawa pihak sekolah kini telah melaksanakan program kit transisi Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) di bawah seliaan guru bimbingan dan kaunseling yang bermula pada tahun 2010.

Dalam pada itu, melihat kepada gambar yang dirakam lensa kamera jurugambar Kosmo! di negeri-negeri seluruh negara ternyata ia membawa pelbagai tafsiran.

Imej

Ada yang gembira, ada yang mungkin mengantuk kebosanan apabila menunggu terlalu lama dan ada kurang yang bersemangat membuat kerja sekolah yang diberikan guru.

Di Kuching, Sarawak contohnya, sungguhpun para pelajar SK Muhibbah perlu memakai jaket keselamatan untuk ke sekolah dengan menaiki sampan, namun mereka tetap ceria pada hari pertama persekolahan.

Kesusahan itu tidak melunturkan semangat mereka mencari ilmu.

Di Kuantan, Pahang pula, pelajar tahun satu SK Tengku Azizah masing-masing teruja menyiapkan tugasan mewarna lukisan yang diarahkan guru.

Malah, dalam keasyikan melaksanakan tugas tersebut, ada juga di antara pelajar yang bergurau sesama rakan yang baharu dikenali.


PARA pelajar memakai jaket keselamatan sebelum menaiki sampan untuk ke sekolah di Kuching, Sarawak.


Di Shah Alam, Selangor, aksi pelajar baharu SK Raja Muda Seksyen 4, Tunku Hazeem Qadir yang mencubit pipi ibunya, Ermaliza Hazeem Yusof sempat dirakam jurugambar. Situasi itu jelas membayangkan kemesraan hubungan antara si ibu dan anak.

Di Kuala Lumpur pula, gelagat seorang pelajar yang menunggu ahli keluarganya untuk pulang selepas tamat waktu persekolahan di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Chong Hwa, Setapak turut mendapat perhatian.

Sekolah berkenaan telah dilawati oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hari pertama sekolah dibuka.

Tidak ketinggalan, para guru juga dilihat bertungkus lumus menjalankan tanggungjawab mereka dalam memastikan semua pelajar memahami arahan yang diberikan.

Malah, ada yang terpaksa menggunakan alat pembesar suara bagi membolehkan suara mereka didengari semua pelajar yang mengikuti program orientasi yang dianjurkan pihak sekolah.

Semoga anak-anak yang memulakan alam persekolahan ini akan belajar dengan bersungguh-sungguh agar menjadi insan berbakti kepada agama, bangsa dan negara apabila dewasa kelak.

Adab, akhlak Nabi Muhammad SAW dalam berpakaian

Posted:

Adab, akhlak Nabi Muhammad SAW dalam berpakaian

Adab, akhlak Nabi Muhammad SAW dalam berpakaian


MEMAKAI pakaian berwarna putih sering dipakai oleh pelajar tahfiz bagi mempraktikkan amalan sunah Rasulullah SAW dalam aspek berpakaian. - Gambar hiasan


DALAM aspek berpakaian, kita disunatkan mengikut junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang sering memakai baju berwarna putih.

Sabda Rasulullah SAW: "Suruhlah orang-orang di sekitarmu memakainya (pakaian berwarna putih) dan kafanilah orang yang mati antara kamu dengannya."

Apabila keluar rumah, Baginda kadang-kadang memakai benang yang disematkan pada cincin dan ia berfungsi mengingatkan sesuatu.

Baginda juga terbiasa memakai penutup kepala dan mengubah posisi serbannya. Adakala, Nabi Muhammad SAW akan menanggalkan penutup kepala lalu meletakkan ia di hadapannya yang berfungsi sebagai pembatas ketika menunaikan solat.

Jika memakai pakaian, Rasulullah SAW sering memulainya dari sebelah kanan seraya berdoa: "Segala puji bagi Allah yang telah memakaikan kepadaku sesuatu yang dapat menutup auratku dan yang kerananya aku berdandan di hadapan manusia."

Apabila menanggalkan pakaian pula, Baginda akan mendahulukan bahagian yang sebelah kiri. Nabi Muhammad SAW juga mempunyai pakaian yang khusus untuk solat Jumaat. Jika memiliki baju baharu, Baginda akan memberikan baju yang lama kepada orang miskin yang lebih memerlukan.

Pesan Nabi Muhammad SAW: "Setiap Muslim yang memberi pakaian kepada orang Muslim yang lain daripada pakaian lamanya dan ia dilakukan hanya kerana Allah, nescaya ia akan selalu berada dalam jaminan, penjagaan serta kebaikan Allah selama ia masih hidup atau sesudah meninggal dunia."

Baginda juga mempunyai alas tidur yang diperbuat daripada kulit yang diisi serabut. Panjangnya kira-kira dua hasta atau lebarnya satu hasta lebih sejengkal. Selain itu, Rasulullah SAW juga mempunyai kain lebar yang boleh dilipat untuk dibawa.

Malah, Baginda biasa memakai ikat pinggang kulit yang pada sisinya berhiaskan tiga lingkaran perak.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved