Rabu, 29 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Dua budaya dalam sebuah keluarga

Posted:

Dua budaya dalam sebuah keluarga

Dua budaya dalam sebuah keluarga

PERTEMUAN secara spontan antara seorang lelaki Cina dan wanita India di sebuah pasar malam tanpa disangka-sangka telah membawa mereka ke gerbang perkahwinan. Ho Kooi Sang yang berusia awal 20-an ketika itu jatuh hati kepada Tamil Selvi Chenathamby yang enam tahun lebih berusia daripadanya.

Menguruskan perniagaan barangan rumah seperti baldi, pisau dan penyapu, Kooi Sang berpeluang bertemu Tamil secara empat mata pada setiap hari Rabu apabila membuka gerai di pasar malam di Kampung Lindungan, Bandar Sunway, Selangor.

Walaupun peringkat awal hubungan mereka ditentang oleh ibu Kooi Sang dan abang Tamil, namun nekad mereka untuk membina sebuah keluarga pada tahun 1991 direstui selepas berkenalan selama dua tahun.

"Masa sedang bercinta, ada orang ternampak saya naik motosikal dengan Kooi Sang dan beritahu abang. Memang saya kena marah sebab keluar dengan lelaki Cina," imbas Tamil anak ketujuh daripada lapan adik-beradik.

Keluarga Tamil mempersetujui perhubungan tersebut tetapi ibu Kooi Sang masih enggan menerima Tamil sebagai menantu, malah tidak menghadiri majlis perkahwinan mereka kerana kecewa.

Bagaimanapun, selepas dikurniakan anak pertama, ibu Kooi Sang terus berlembut hati dan menolak prinsip lamanya.

Berkongsi bumbung selama lebih dua dekad, Kooi Sang dan Tamil tidak lokek bertukar budaya terutama soal pemakanan. Sebagai isteri, Tamil belajar menyediakan juadah masakan Cina tetapi menyifatkan suaminya sebagai seorang yang tidak cerewet.


TAMIL SELVI (kiri) dan Kooi Sang berkenalan hampir dua tahun sebelum membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga.


Pengaruh persekitaran

Menjelang Tahun Baru Cina, mereka sekeluarga akan menyambut hari raya pertama di rumah ibu Kooi Sang di Shah Alam, Selangor. Apabila tiba Deepavali pula, Tamil dan anak-anak akan berkunjung ke kuil untuk bersembahyang memandangkan ia tidak diraikan secara besar-besaran.

Persekitaran Kooi Sang pada waktu kecil adalah antara faktor mengapa dia cenderung bergaul dengan masyarakat India. Membesar di kawasan estet di Glenmarie, Shah Alam kefasihan Kooi Sang bertutur bahasa Tamil juga menjadi kelebihan kepadanya memperisterikan seorang wanita India.

Lima cahaya mata yang dilahirkan Tamil menjadi bukti kepada pemisahan kaum yang kerap dibahas manusia. Kehidupan mereka dibina atas nama cinta malah kehadiran anak-anak berdarah campur dalam hidup mereka juga menjadi anugerah paling berharga.

"Tak susah pun membesarkan anak-anak kacukan ini. Mereka sama seperti orang lain," ringkas penjelasan Kooi Sang yang memberitahu, anak lelaki pertama mereka bagaimanapun meninggal dunia pada umur 10 tahun.

Ho Ling Jun, 20, Ho Mei Kuan, 19, Ho Yip Tien, 16, dan Ho Ye Cheng, 15, merupakan empat cahaya mata pasangan itu yang digelar Chindian (gabungan singkatan Cina dan India) dalam kefahaman rakyat Malaysia. Sama seperti penetapan nama kaum lain, mereka juga perlu mengikut keturunan bapa masing-masing.

Sebagai anak kacukan Cina dan India, keempat-empat anak pasangan itu boleh bertutur dalam empat bahasa iaitu bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin dan Tamil.

"Saya rasa unik menjadi Chindian sebab boleh amalkan dua budaya, perayaan dan makanan.

"Waktu sekolah rendah memang ada budak nakal yang mengusik bila tahu kami ini anak kacukan Cina dan India tetapi bila masuk sekolah menengah, penerimaan itu lebih mudah," kongsi Ling Jun, 20, yang menambah bahawa mereka sering dianggap sebagai orang Melayu.

Bagi tiga anak gadis kepada pasangan Rama Krishnan dan Lee Yuk Keng (Sherly Nair) pula, membesar sebagai Chindian adalah satu proses kehidupan yang kaya dengan budaya dua kaum.

KESEIMBANGAN didikan budaya Cina dan India menjadikan anak-anak Rama dan Sherly mudah memahami tradisi pelbagai kaum.


Nalina Nair, 25, selaku anak sulung Rama dan Sherly menceritakan pernah berdepan dengan individu yang tidak boleh menerima kehidupannya sebagai seorang Chindian. Individu itu menempelak cara hidup orang yang memilih untuk mempraktikkan dua budaya.

Pernah juga ketika sambutan Hari Malaysia di sekolah, kata Nalina, dia keliru untuk menyertai antara tiga kumpulan sama ada Melayu, Cina atau India. Akhirnya dia duduk makan bersama kumpulan guru.

Mudah bergaul

Namun menurut pelajar Brickfields Asia College, Kuala Lumpur itu, menjadi Chindian sebenarnya sangat beruntung kerana mereka mudah bergaul dengan orang Cina dan India. Didikan yang cukup terhadap budaya kedua-dua kaum membolehkan mereka menguasai komunikasi dan cara hidup secara menyeluruh.

Sementara itu, Divya Nair, 22, anak kedua Rama dan Sherly menambah, selain kelebihan berbahasa Melayu, Inggeris, Mandarin dan Kantonis, lahir sebagai seorang Chindian juga mengajar mereka untuk mengadaptasi budaya dengan pendekatan yang berbeza.

"Fikiran kami lebih terbuka dan lebih mudah mempelajari budaya asing. Tak ada masalah langsung untuk mengamalkan dua budaya. Kadang-kadang ada budaya yang baik kami gabungkan agar ia lebih mudah.

"Sebagai anak kacukan, saya dapat melihat keindahan dua kaum dan mempelajari setiap kekuatannya. Kaum Cina misalnya, saya amalkan disiplin yang tinggi dalam memandu kehidupan.

"Kebudayaan India yang lebih kompleks pula saya dalami menerusi kelas tarian. Saya, Nalina dan Hema (adik) mengikuti Datuk Ramli Ibrahim," terperinci setiap butir kata Divya.

Pengalaman bergelar anak didik Ramli untuk tempoh lebih sedekad banyak mengajar tiga adik-beradik itu tentang asal usul pelbagai tarian India klasik. Peluang mengadakan persembahan tarian itu juga dijadikan cabang pembelajaran bagi mengenali budaya bapanya dengan lebih dekat.

Pembentukan anak-anak kacukan Cina dan India yang seimbang dari segi kefahaman dua kaum seperti Nalina, Divya dan Hema, 13, adalah hasil asuhan sempurna Rama, 59, dan Sherly, 53.

Pasangan yang telah mendirikan rumah tangga selama 27 tahun itu memastikan jiwa Cina dan India dalam diri anak-anak mereka dapat dibahagikan secara sama rata. Justeru, pemilihan sekolah juga perlu diberi penekanan wajar.


DARI kiri: Hema, Nalina dan Divya mengikuti kelas tarian klasik India bersama Ramli Ibrahim sejak kanak-kanak bagi meluaskan pengetahuan terhadap kebudayaan bapa mereka.


"Ketiga-tiga mereka bersekolah rendah di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina agar dapat menguasai bahasa Mandarin. Namun apabila masuk peringkat menengah, saya daftarkan mereka di sekolah menengah kebangsaan supaya mereka lebih terdedah kepada pelbagai bangsa," ujar Rama ketika ditemui Kosmo! di kediamannya sekeluarga di Setapak, Kuala Lumpur.

Perkahwinan campur yang dialami Rama dan Sherly hakikatnya turut berdepan sedikit masalah daripada keluarga. Namun perlahan-lahan, ia diterima ahli keluarga malah kebanyakan adik-beradik Rama juga kahwin campur.

Rutin perayaan

Merasakan masyarakat kini lebih terbuka terhadap konsep percantuman kaum, Rama tidak menyangkal masih ada individu yang berfikiran tradisional.

Selagi masing-masing boleh bertolak ansur, menghormati kepercayaan dan bersama-sama meraikan perayaan, perkahwinan campur antara kaum Cina dan India sewajarnya diterima masyarakat.

Menyentuh tentang rutin perayaan Tahun Baru Cina, Sherly memberitahu, dalam prinsip kaum Cina, isteri perlu mengikut suami pulang ke rumah keluarga pada hari raya pertama.

"Dalam keluarga saya pula, Rama yang kena ikut ke rumah keluarga saya dan setiap ahli keluarga menerimanya dengan hati terbuka. Dia sangat rapat dengan bapa saya," bahagia terpancar pada wajah Sherly saat berkongsi cerita.

Himpunan kisah kacukan minoriti

Posted:

Himpunan kisah kacukan minoriti

Himpunan kisah kacukan minoriti

IDENTITI golongan kacukan sering dikadikan isu memandangkan mereka mewakili dua kaum yang berbeza.


BENGKEL bercerita yang disertai Kevin Bathman, 39, dua tahun lalu di Sydney, Australia mencetuskan idea kepada lelaki itu mewujudkan projek The Chindian Diaries.

Dilancarkan secara rasmi pada tahun lalu, gerakan bersifat komuniti itu bertujuan menghimpunkan cerita dan pengalaman kelompok Chindian yang membesar dalam keluarga kacukan Cina dan India.

Pengarah seni pengiklanan yang berpangkalan di Sydney itu memberitahu, tujuan asalnya menganjurkan bengkel itu untuk menjejak salasilah keturunan keluarganya yang selama ini tidak diketahui secara terperinci.

Kevin, yang lahir daripada perkahwinan campur seorang lelaki Chindian dan wanita Cina merupakan generasi Chindian kedua dalam keluarganya. Datuk dan nenek daripada belah bapanya adalah ahli keluarga pertama yang berkahwin dengan kaum berbeza.

"Datuk saya orang India manakala nenek saya berketurunan Cina. Namun mendiang nenek memang terkenal dengan kepakaran masakan India sehingga dia diberi nama India iaitu Jeyah Ang," kongsi Kevin ketika ditemui Kosmo! di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pengalaman zaman sekolah Kevin juga tidak banyak bezanya dengan kebanyakan Chindian di Malaysia. Ramai menganggap Kevin sebagai orang Serani iaitu kacukan orang Eropah dan Asia. Malah dia juga sering dilihat ganjil apabila memasuki kelas India gara-gara kulitnya yang lebih cerah.

Masalah sering berbangkit apabila dia perlu menanda ruangan kaum atau apabila guru memecahkan murid-murid mengikut kaum. Membesar dengan tidak mengetahui identiti sebenar diri banyak menjentik kesabaran Kevin.

Beri pencerahan

Dia tidak boleh memilih menjadi kaum lain-lain kerana Chindian bukanlah golongan minoriti yang diiktiraf seperti suku kaum lain. Sudahnya, dia diminta mengikut nasab bapanya iaitu orang India.

"Saya sendiri memang condong terhadap kebudayaan India dan lebih banyak mempraktikkan amalan Hindu," luah Kevin yang masih menyambut Tahun Baru Cina secara sederhana.


BAPA Kevin (empat dari kiri) adalah seorang Chindian yang berkahwin dengan ibu Kevin (lima dari kiri) yang merupakan seorang wanita Cina.


Antara objektif utama projek The Chindian Diaries yang dijalankan ialah bagi memberi pencerahan kepada masyarakat tentang gaya hidup komuniti Chindian.

Secara dasarnya, masih ramai rakyat Malaysia yang kurang memahami adat resam komuniti Chindian sehinggakan mereka dijadikan bahan jenaka. Begitupun, situasi tersebut mungkin semakin kurang dilihat pada masa kini berbanding dahulu.

Projek tersebut mencungkil pengalaman-pengalaman kelompok Chindian yang membesar dengan mempraktikkan dua budaya dalam sebuah keluarga.

"Malaysia sangat terstruktur dari sudut penyusunan kaum. Justeru, projek ini diharapkan mampu menjadi suara kepada golongan Chindian di negara ini bahawa kami juga sebahagian daripada warga Malaysia," tambah Kevin.

Gerakan awal projek tersebut dimulakan Kevin dengan meminta bantuan rakan-rakan rapat bagi mendapatkan beberapa orang Chindian. Kevin mempromosikan projek itu secara solo dengan menghantar e-mel atau menghubungi mereka menerusi laman sosial.

Perkembangan projek itu juga mengejutkan kerana sambutan yang diterima di luar jangkaan. Malah Kevin juga tidak menyangka Malaysia mempunyai jumlah Chindian yang agak ramai.

Menerusi laman Facebook rasmi The Chindian Diaries, setakat ini ia telah menerima hampir 3.500 likes dan 40 cerita yang dikongsikan golongan Chindian dari seluruh negara.

Mengakui bahawa projeknya tidak bertujuan mengaut sebarang keuntungan, Kevin menjadikan The Chindian Diaries sebagai platform jawapan kepada setiap kekeliruan yang dialami kebanyakan Chindian. Secara tidak langsung mereka tahu bagaimana menangani tekanan di masa akan datang.

"Saya juga menerima permohonan daripada orang kacukan lain seperti anak campuran Cina dan Melayu atau India dan Melayu. Buat masa ini, saya fokus kepada masyarakat di Asia sahaja," ujar Kevin yang pernah muncul dalam sebuah majalah di Sydney menceritakan tentang projek tersebut. Dilema yang dialami kebanyakan individu kacukan Cina dan India berkenaan identiti kaum turut dirasai oleh semua golongan berdarah campuran di seluruh dunia, terutama kumpulan minoriti.

Pengiktirafan

Pensyarah Jabatan Pengurusan Sumber dan Pengajian Pengguna, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Selangor, Bukryman Sabri menjelaskan, perasaan terpinggir yang dialami sebahagian Chindian di negara ini adalah satu keadaan yang berlaku di kebanyakan negara.


KEVIN (kiri) lebih condong mengikut kebudayaan India yang dipengaruhi datuk daripada sebelah bapanya.


Di Malaysia, terdapat pelbagai kategori kacukan selain Chindian yang berdepan krisis identiti kaum. Bagi mengiktiraf satu-satu kaum baharu seperti Chindian, peratusan mereka daripada keseluruhan populasi rakyat Malaysia perlu diukur terlebih dulu.

"Secara peribadi, saya tidak tahu penetapan peratusan tersebut. Namun jika Malaysia bercadang menambah kaum baharu, mungkin golongan mamak atau India Muslim lebih sesuai untuk diangkat.

"Setakat ini, sesiapa yang berdarah kacukan perlu mengikut nasab bapa masing-masing," hurai Bukryman yang menambah bahawa Islam sendiri menganjurkan perkahwinan campuran bagi tujuan penyebaran agama.

Bagaimanapun, jelas Bukryman, praktik agama dalam sebuah keluarga Chindian juga bukan satu masalah. Meskipun ibu bapa mereka berbeza kepercayaan, tetapi mereka bebas memilih pegangan masing-masing apabila menginjak dewasa.

Kecelaruan kepercayaan mungkin berlaku pada peringkat kanak-kanak, namun seiring pendedahan dalam persekitaran lebih terbuka, mereka akan mudah mengadaptasi prinsip dwibudaya dan agama dalam kehidupan.

"Memang ada kebenaran bahawa anak-anak Chindian mempunyai mentaliti terbuka dan lebih bijak. Ia berpunca daripada perkahwinan ibu bapa itu sendiri yang terdiri daripada dua individu yang terbuka bagi membenarkan diri berkongsi hidup dengan budaya asing.

"Jadi proses ubah suai dan penyesuaian budaya itu berlaku secara berterusan sehingga kelahiran anak-anak," jelas Bukryman. - ALIF ABU BAKAR

Khemah jadi hospital rawat mangsa taufan

Posted:

Khemah jadi hospital rawat mangsa taufan

Khemah jadi hospital rawat mangsa taufan


SEORANG doktor (kiri) bersama pembantu perubatan dari Norway melakukan persediaan untuk merawat pesakit.


Bencana Taufan Haiyan yang melanda Filipina dan mengorbankan ribuan nyawa pada November tahun lalu telah memberi sinar baharu buat seorang remaja mangsa kemalangan, Mario Renos untuk berjalan semula.

Dilanggar motosikal dalam perjalanan ke sekolah sebulan sebelum taufan tersebut melanda kawasan tengah kepulauan itu, kaki pelajar yang berusia 13 tahun itu sudah mampu untuk berpijak dan melangkah setapak demi setapak selepas menjalani rawatan pemulihan di hospital khemah Palang Merah di bandar Basey.

"Saya mahu kembali ke sekolah," tutur Mario sambil mengetap giginya ketika berlatih memegang pagar logam yang diperbuat daripada batang pokok kelapa yang tumbang dengan kedua-dua tangannya.

"Tiada sebab kenapa Mario tidak boleh berjalan kembali," kata seorang jururawat dari Norway, Janecke Dyvi yang merawat remaja itu.

Dikendalikan oleh doktor dan jururawat dari 10 negara-negara Eropah yang menawarkan perkhidmatan secara percuma, hospital bernilai AS$1.6 juta (RM5.3 juta) itu telah memenuhi keperluan untuk masyarakat di Pulau Samar iaitu salah satu kawasan termiskin di negara tersebut.

Mangsa-mangsa yang terselamat daripada angin dan gelombang gergasi di kawasan kejiranan Basey pada 8 November itu, kini tertarik dengan pelbagai kelengkapan perubatan yang terdapat di sana. Malah, penduduk tempatan menggelarnya sebagai Hospital Norway.

Pendingin hawa

Bantuan itu bukan sahaja memberi manfaat kepada mangsa taufan malah penduduk yang mengalami sebarang kecederaan juga boleh berkunjung ke situ untuk mendapatkan rawatan.

Beroperasi di bahagian bawah gimnasium majlis perbandaran yang telah musnah, hospital yang terdiri daripada enam buah khemah dilengkapi pendingin hawa itu menawarkan pelbagai rawatan.

Antaranya seperti gigitan lipan, sumbing, kemalangan jalan raya, strok, kebakaran dan penyakit lain yang tiada kaitan dengan Taufan Haiyan.

Menurut pentadbir dari Norway, Kjell Engkrog, seorang penduduk berjaya melahirkan anak pertama melalui kaedah pembedahan di hospital itu.

Haiyan merupakan bencana alam paling dahsyat berlaku di negara itu. Seramai 8,000 orang terkorban dan tidak ditemui manakala 4.4 juta yang lain pula hilang tempat tinggal. Taufan itu turut merosakkan hospital di puncak bukit Basey.


HOSPITAL khemah Palang Merah amat mementingkan keselesaan para pesakit sewaktu menerima rawatan.


Menurut Engkrog, hospital sementara itu merupakan salah satu langkah sama seperti yang dijalankan oleh Palang Merah di kawasan konflik di seluruh dunia. Namun, langkah tersebut merupakan kali pertama dilaksanakan di Filipina.

Ia merupakan sebahagian daripada sumbangan agensi bantuan kemanusiaan antarabangsa yang membantu memenuhi keperluan segera untuk mangsa seperti makanan dan tempat tinggal mereka.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan organisasi bantuan antarabangsa juga terlibat dalam usaha membantu mangsa-mangsa di zon bencana yang meliputi kawasan seluas negara Portugal itu.

Menurut Dyvi, sebelum Taufan Haiyan melanda, Mario yang dilanggar motosikal pada bulan Mac tahun lalu tidak mempunyai sebarang akses untuk bertemu ahli fisioterapi. Akibat terlantar di rumah, kakinya menjadi semakin lemah sehingga terpaksa berhenti sekolah ketika berada di gred lima.

"Mungkin mereka tidak mempunyai wang untuk membayar rawatan," ujarnya.

Setiausaha Pembantu Kesihatan Filipina, Eric Tayag memberitahu, kerajaan mengakui bahawa wujud masalah berkaitan ketiadaan akses perkhidmatan kesihatan di kawasan itu.

Jelasnya, hospital daerah akan dibina semula pada tahun ini tetapi pihak berkuasa masih belum mempunyai tarikh tetap mengenainya.

"Sementara pembinaan semula sedang dijalankan, kemudahan asas amat penting supaya perkhidmatan asas kesihatan dapat diberikan," katanya.

Geran tunai

Jurucakap kontinjen Palang Merah di zon bencana, Atishay Abbhi memberitahu, hampir 4,000 pesakit telah menerima rawatan di hospital Palang Merah sejak penghujung November lalu.

Tambahnya, agensi bantuan juga telah membina empat loji rawatan air di seluruh Samar iaitu sebuah kawasan majoriti yang dihuni oleh masyarakat petani tanaman kelapa dan nelayan.

Bermula awal tahun ini, Palang Merah akan menyediakan peralatan seperti bot dan mata kail kepada nelayan serta benih untuk petani sebagai dana tunai untuk skim pekerja buruh bagi pelarian.

Geran tunai juga akan diwujudkan bagi membantu mendapatkan kembali perniagaan kecil milik mereka.

Menurut Engkrog, seramai 60 kakitangan tempatan kini sedang dilatih untuk mengambil alih hospital itu apabila kakitangan dari Eropah pulang ke negara asal mereka.

"Palang Merah telah menutup 100 buah katil di khemah hospital itu untuk diletakkan di Ormoc iaitu bandar berdekatan dengan Pulau Leytem," ujarnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved