Rabu, 29 Januari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Morsi berbalah dengan hakim

Posted:

Morsi berbalah dengan hakim

Morsi berbalah dengan hakim

MORSI berada di dalam kandang pesalah di sebuah mahkamah di pinggir Kaherah, Mesir semalam.


KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi dibicarakan di sebuah mahkamah semalam atas tuduhan melarikan diri dari penjara semasa kebangkitan rakyat menentang pentadbiran Hosni Mubarak pada tahun 2011.

Kesnya dibicarakan sehari selepas pihak tentera negara itu mengesahkan, Ketua Tentera, Jeneral Abdel Fattah al-Sisi bakal bertanding dalam pilihan raya presiden tidak lama lagi.

Ketika ketegangan semakin memuncak ekoran perbicaraan itu, seorang lelaki menembak mati seorang ketua polis ketika mangsa keluar dari rumahnya di barat Kaherah.

Pada perbicaraan itu, imej televisyen memaparkan Morsi yang memakai baju penjara berwarna hitam putih berada dalam keadaan marah dengan me- ngangkat kedua-dua belah tangan di mahkamah.

"Siapa kamu? Adakah kamu tahu siapa saya?'' kata Morsi kepada hakim tersebut.

Seorang hakim menjawab: "Saya ialah Presiden di Mahka- mah Jenayah Kaherah."

Seramai 21 lagi individu turut berada di dalam kandang pesalah termasuk Mursyidul Am pergera- kan Ikhwanul Muslimin, Mohamed Badie.

Secara keseluruhannya, seramai 131 individu didakwa dalam perbicaraan tersebut termasuk berpuluh-puluh anggota Ikhwanul Muslimin, Hamas dan pergerakan Hezbollah.

Perbicaraan tersebut dijalankan dengan kawalan keselamatan yang ketat di sebuah mahkamah di dalam sebuah akademi polis di luar Kaherah.

Morsi juga berdepan dengan tuduhan pengintipan membabitkan Hamas.

Namun, perbicaraan melarikan diri dari penjara itu akan disambung pada 22 Februari depan bagi membolehkan para peguam mengkaji kes tersebut.

Satu lagi perbicaraan Morsi berhubung tuduhan menghina badan kehakiman masih belum ditetapkan.

Beliau yang merupakan presi- den pertama dipilih secara demo- krasi di negara itu, digulingkan oleh tentera pada 3 Julai tahun lalu selepas bantahan rakyat terhadap dasar-dasar Morsi.

Antara dasar yang mencetuskan kemarahan penduduk ialah keputusan yang dibuat Morsi tidak boleh dicabar di mahkamah. - Agensi

Pilihan raya Thailand diteruskan

Posted:

Pilihan raya Thailand diteruskan

Pilihan raya Thailand diteruskan


YINGLUCK meninggalkan Kelab Tentera di Bangkok semalam.


BANGKOK - Kerajaan Thailand semalam mengumumkan akan tetap mengadakan pilihan raya umum negara itu yang dijadualkan pada 2 Februari depan.

Ia akan diteruskan walaupun terdapat usaha pihak pembangkang untuk memboikot pilihan raya tersebut selepas para penunjuk perasaan melancarkan perhimpunan antikerajaan sejak November tahun lalu.

Kerajaan Thailand membuat keputusan untuk meneruskan pilihan raya itu selepas satu mesyua- rat diadakan melibatkan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra dengan para pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya.

Suruhanjaya Pilihan Raya negara itu sebelum ini meminta pilihan raya tersebut ditangguhkan.

Keputusan untuk meneruskan pilihan raya itu dijangka mencetuskan lagi ketegangan politik di negara berkenaan.

Seorang pemimpin penunjuk perasaan antikerajaan telah mati ditembak manakala puluhan lagi ceedra dalam pertempuran yang berlaku pada Ahad lalu semasa pe- ngundian awal bermula di sini.

Sejak 30 November lalu, seramai 10 orang terbunuh dan 577 orang lagi cedera dalam kejadian tunjuk perasaan antikerajaan di Thailand.

Krisis tersebut bermula apabila ribuan penunjuk perasaan diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri, Suthep Thaugsuba menuduh Yingluck menjadi boneka kepada abangnya, Thaksin Shina- watra yang kini hidup dalam buangan.

Pada tahun 2006, Thaksin yang menjadi Perdana Menteri Thailand telah digulingkan tentera menerusi satu rampasan kuasa aman. Ketika itu, kerajaan Thaksin didakwa melakukan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Sejumlah penunjuk perasaan antikerajaan menuntut Yingluck meletakkan kerajaan dan sebuah majlis rakyat ditubuhkan bagi mentadbir Thailand.

Timbalan Perdana Menteri Thailand, Pongthep Thepkanchana menyatakan, pihak suruhanjaya dan kerajaan mempunyai pandangan berbeza berhubung pilihan raya itu.

"Jika pilihan raya ditangguhkan, adakah masalah akan selesai?" soal Pongthep kepada wartawan.

Ratusan tunjuk perasaan turut mengepung lokasi Yongluck meng- adakan mesyuarat dengan para pegawai suruhanjaya itu.

Dalam kejadian itu, dua orang cedera dengan salah seorang dari- padanya parah akibat terkena tembakan di Kelab Tentera di sini. - Agensi

Seo-yeon dapat RM30,931 sebulan kerana program makan

Posted:

Seo-yeon dapat RM30,931 sebulan kerana program makan

Seo-yeon dapat RM30,931 sebulan kerana program makan


ISEO-YEON makan di depan kamera di dalam apartmenya di Incheon pada 22 Januari lalu.


INCHEON - Seorang wanita, Park Seo-yeon memperoleh pendapatan melebihi £5,600 (RM30,931) sebulan dengan hanya makan dan berbual di hadapan kamera yang disaksikan beribu-ribu orang di internet secara langsung.

Seo-yeon, 34, yang tinggal di sebuah apartmen di Seoul memakan pelbagai jenis makanan antaranya telur dan nasi dalam satu sesi program yang berlangsung selama hampir tiga jam pada setiap hari.

Siaran langsung itu juga dibuat dengan menggunakan komputer.

Semasa siaran langsung itu, penonton akan menghantar belon maya yang bernilai AS$0.09 (RM0.30) kepadanya.

Trend makan di hadapan beribu-ribu orang di internet itu mampu menjana pendapatan tinggi melalui iklan serta sumbangan para peminatnya.

Wanita itu berkata, dia berhenti bekerja di sebuah firma tiga tahun lalu bagi memberi sepenuh perhatian kepada pekerjaan baharunya itu yang bermula sebagai hobi tiga tahun lalu.

"Saya berasa sangat gembira apabila ada peminat memberitahu, mereka pulih daripada masalah anoreksia selepas melihat saya makan," katanya. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved