Selasa, 3 Disember 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Denmark negara paling bahagia

Posted:

Denmark negara paling bahagia

Denmark negara paling bahagia

GEOGRAFI Denmark kini adalah kesan peperangan kira-kira 400 tahun lalu.


MEREKA adalah rakyat yang paling banyak berhutang di dunia, hidup dalam persekitaran musim sejuk yang gelap dan berpanjangan serta mempunyai jangka hayat hidup yang lebih pendek berbanding beberapa negara Mediterranean.

Bagaimanapun sejak empat dekad lalu, rakyat Denmark secara berturut-turut meletakkan diri mereka sebagai rakyat paling bahagia di muka bumi ini.

Warga asing yang menetap di negara itu mempunyai beberapa teori mengapa negara itu sentiasa gembira. Ia termasuklah polisi yang menyamaratakan, kekayaan sejarah dan sikap yang lebih mudah berpuas hati berbanding masyarakat lain.

"Anda boleh menjadi seorang ahli politik yang berstatus tinggi atau pengarah di sini walaupun kamu hanya golongan orang biasa," kata Josephine Hoegh, seorang wanita dari Filipina yang berpindah ke negara Scandinavia itu sejak empat dekad lalu.

Berpuas hati

Bagaimanapun, rakyat negara itu lebih keliru dengan dakwaan kebahagiaan mereka yang adakalanya dirujuk sebagai satu jenaka kerana pada hakikatnya keadaan tidak seindah yang digambarkan, apabila Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi melaporkan mereka merupakan pengguna ketiga terbesar antikemurungan dalam kalangan Kesatuan Eropah.

Denmark memegang gelaran negara paling bahagia di dunia bermula pada tahun 1973, apabila satu kaji selidik Kesatuan Eropah mendapati rakyatnya berpuas hati dengan kehidupan mereka berbanding beberapa penduduk negara lain.

Pada tahun ini, negara itu mendahului senarai Laporan Kebahagiaan Dunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sungguhpun ia berhadapan dengan krisis ekonomi yang paling buruk dalam sejarah selepas Perang Dunia Kedua.

Dalam kajian tahunan itu, responden telah diminta untuk menilai keadaan kehidupan mereka dari skala sifar ke-10, iaitu angka tertinggi melambangkan keadaan terbaik. Denmark mencapai mata purata 7.693.

"Salah satu perkara terpenting yang membuatkan rakyat Denmark gembira ialah jaminan hidup dan negara ini mempunyai jaminan kewangan yang tinggi," kata Meik Wiking, Pengarah Institut Penyelidikan Kebahagiaan sebuah kumpulan pemikir Denmark yang sentiasa berusaha meningkatkan kualiti kehidupan rakyatnya sama ada di dalam atau luar negara.

DENMARK adalah negara yang perlu melalui tempoh musim sejuk yang amat panjang.


Contohnya, kata beliau, terdapat sokongan sekiranya rakyat negara itu kehilangan pekerjaan, kewujudan hospital lengkap yang memberikan rawatan apabila sakit dan sebagainya.

Walaupun Denmark mencatatkan jumlah cukai paling tinggi daripada keseluruhan ekonomi di dunia, tetapi rakyatnya menghargai jaringan jaminan sosial yang dapat mereka nikmati sebagai pulangan, termasuk subsidi penjagaan kanak-kanak dan insurans pengangguran yang memberi jaminan 80 peratus pendapatan untuk tempoh dua tahun sekiranya mereka kehilangan pekerjaan.

Kebajikan rakyat

Sungguhpun kerajaan terpaksa mengurangkan beberapa manfaat rakyat, termasuk geran pelajar dan insurans pengangguran selama empat tahun, tetapi Denmark masih muncul sebagai antara negara yang paling baik dalam menjaga hal-hal kebajikan rakyat berbanding negara-negara lain.

Mengulas lanjut, Wiking berkata, teras kedua kebahagiaan ialah tahap kepercayaan yang tinggi antara masyarakat walaupun terhadap individu yang tidak dikenali.

Katanya, ia boleh disebabkan oleh kesan sampingan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan yang dikuatkan dengan isu rasuah yang rendah.

"Kami percaya institusi demokrasi yang diamalkan melindungi kami dan kerajaan mahukan yang terbaik untuk rakyat," ujar beliau.

Polisi kebajikan Denmark tidak begitu berbeza berbanding negara-negara Nordic lain, tetapi tinjauan-tinjauan yang dilaksanakan mendapati negara itu mencatatkan angka tertinggi berbanding negara jiran dalam aspek hubungan sosial.

"Masyarakat Denmark lebih bersifat padu dalam hubungan sosial yang kukuh berbanding negara-negara Scandinavia lain," jelas Wiking.

Negara itu juga mempunyai bilangan pertubuhan dan kelab yang banyak dengan keahlian sering kali menjangkaui batasan kelas. Misalnya, di sebuah kelab catur, seorang ketua eksekutif syarikat boleh bermain dengan seorang pekerja kedai biasa.

Satu lagi penjelasan mengenai tahap kesejahteraan rakyat itu boleh ditemui dalam lipatan sejarah.

Denmark merupakan sebuah kuasa besar Eropah antara abad ke-13 dan 17. Namun laman web rasmi negara itu menyatakan saiz dan pengaruh yang dikecapi hari ini merupakan hasil paksaan pelepasan tanah, peperangan dan kekalahan di medan tempur kira-kira 400 tahun lalu.

Selain itu, Yayasan Rockwool menyatakan bahawa secara purata rakyat negara itu hanya bekerja selama 33 jam seminggu. - AFP

Koleksi ceria Alfio Raldo

Posted:

Koleksi ceria Alfio Raldo

Koleksi ceria Alfio Raldo


KOLEKSI 2014 Alfio Raldo menampilkan rekaan eksklusif dengan penggunaan material tahan lasak.


MENJELANG tahun 2014, jenama-jenama fesyen di seluruh dunia pasti berlumba-lumba mengeluarkan pelbagai koleksi terbaharu yang menarik bagi terus menambat hati pengguna.

Tidak ketinggalan, Ixora Corporation Sdn. Bhd. (Ixora Corp.) yang memiliki jenama terkemuka Alfio Raldo, akan menawarkan lebih 600 koleksi terkini di pasaran bagi tahun hadapan.

Pengarah Urusannya, Jordan Ling berkata, koleksi yang diperkenalkan ini lebih menarik dari aspek rekaan yang lebih eksklusif dan material yang tahan lasak.

"Daripada maklum balas yang diterima oleh pelanggan, salah satu faktor pengenalan koleksi ini ialah rekaannya yang bersifat kontemporari dan eksklusif, di samping mengikut aliran fesyen terkini dan ia sesuai digayakan untuk sebarang keadaan seperti majlis-majlis rasmi mahupun ketika bersantai pada hujung minggu.

"Menerusi koleksi ini, kami dapat memenuhi kehendak kumpulan yang amat peka terhadap perubahan fesyen dan inginkan sesuatu yang memberi nilai terhadap pembelian mereka," jelasnya.

Seiring trend semasa

Tambah Ling, koleksi yang turut merangkumi beg tangan, kasut dan beg kepit itu menampilkan gandingan warna, corak dan rekaan yang menarik, selain hasil kerja terperinci pada material berkualiti tinggi dan ditawarkan pada harga mampu milik.

"Rekaan terbaharu beg tangan yang unik yang didatangkan dengan warna-warna ceria seperti merah, merah jambu, biru laut dan hijau lumut dengan tambahan perincian tiga dimensi seperti bunga dan daun yang bergantungan pada tali pemegang beg. Ini diharapkan dapat memberi kelainan bagi si pemakai," katanya.


TIDAK terhad pada beg tangan, koleksi baharu ini turut menawarkan rekaan kasut yang memenuhi keperluan setiap wanita.


Seiring dengan perubahan dunia teknologi hari ini, Alfio Raldo turut melangkah ke hadapan dengan menyediakan ruangan khas bagi meletakkan gajet dan barangan keperluan lain bagi memenuhi kehendak dan kemudahan wanita moden.

"Kami menitikberatkan rekaan dalaman beg bagi memudahkan si pemakai meletakkan semua barangan keperluan mereka tanpa perlu memegangnya," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, koleksi Alfio Raldo 2014 itu diyakini bersesuaian dengan pelanggan daripada setiap lapisan usia yang amat menggemari dunia fesyen.

Koleksi yang kini berada di pasaran ini ditawarkan pada harga serendah RM100 dan boleh didapati di lebih 200 rangkaian stokis dan 35 butik rangkaian Alfio Raldo di seluruh negara.

Orang ramai juga boleh mendapatkan produk-produk Alfio Raldo melalui laman Facebook Alfio Raldo - The Italian Elegance.

Diet oat sempena Hari Natal

Posted:

Diet oat sempena Hari Natal

Diet oat sempena Hari Natal


DARI kiri: Ho, Siew dan Yeow pada majlis pelancaran program Budaya Hidangan Sihat di Kuala Lumpur baru-baru ini.


MELIHAT variasi hidangan yang berasaskan makanan laut, daging, biskut, pai dan kek memang cukup menyelerakan. Ia antara hidangan yang sering disediakan pada sambutan Hari Natal yang bakal menjelang beberapa minggu lagi.

Sudah tentu ramai di antara kita tidak dapat menahan godaan daripada mengambil juadah-juadah enak tersebut. Namun demikian, akan timbul kebimbangan sekiranya kita tidak berupaya mengawal nafsu makan sekali gus boleh menjejaskan kesihatan diri.

Sehubungan itu, produk Kordel's Active Oat 35 yang dilancarkan pada awal tahun ini dirumus khusus untuk memenuhi cita rasa dan kesibukan hidup pada hari ini.

Hanya dengan dua sudu besar serbuk oat bran, pengguna dapat menikmati kebaikan oat dan pengurangan kolesterol. Bahan utama, oat beta-glukan membantu merendahkan tahap kolesterol dalam badan.

Bagi menggalakkan masyarakat mengamalkan pemakanan yang sihat terutama pada musim perayaan ini, Kordel telah memperkenalkan program Budaya Hidangan Sihat dengan menambah serbuk oat bran seperti PromOat ke dalam setiap hidangan.

Anda kini boleh menikmati aneka juadah dengan penuh berselera sempena musim perayaan ini, pada masa yang sama dapat membantu mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan dan mengekalkan kesihatan jantung.

Kelly Siew yang merupakan tukang masak, telah menghasilkan beberapa resipi termasuk minuman bertemakan buah-buahan iaitu tat lemon dan smoothie hijau.

"Saya mengambil berat tentang kesihatan dengan mengutamakan menu yang sihat dan ringkas. Dengan adanya PromOat, saya boleh mencipta banyak hidangan makanan sempena Hari Krismas ini tanpa menjejaskan keenakan rasanya.

"Menambahkan PromOat dalam hidangan menjadikan makanan tersebut lebih lazat selain membantu sistem pencernaan berfungsi dengan lebih baik," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran program itu di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir Pengurus Besar dan Penolong Pengurus Produk Cambert (M) Sdn. Bhd., iaitu Sl Ho dan Joey Yeow.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved