Selasa, 3 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Fokus saya tak pernah berubah'

Posted:

'Fokus saya tak pernah berubah'

'Fokus saya tak pernah berubah'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

KIM SWEE (kanan) berjabat tangan dengan jurulatih FC Ryukyu, Norihiro Satsukawa pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


TUMPUAN Datuk Ong Kim Swee kini terarah kepada persiapan skuad Harimau Muda A bagi menghadapi Sukan SEA 2013 di Myanmar yang akan membuka tirainya secara rasmi 11 Disember ini.

Justeru, Kim Swee tidak mempunyai sebarang perancangan terhadap skuad Harimau Malaya yang bakal kehilangan khidmat ketua jurulatih, Datuk K. Rajagobal.

Terdahulu, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membuat keputusan melantik Kim Swee sebagai pengendali sementara Harimau Malaya.

Ini kerana FAM tidak menyambung kontrak Rajagobal yang akan tamat pada 31 Disember ini.

"Buat masa ini, saya hanya mahu berikan perhatian kepada pada Sukan SEA di Myanmar.

"Bagi saya... terlalu awal untuk memikirkan tugasan bersama Harimau Malaya untuk aksi menentang Yemen (dalam kelayakan Piala Asia 2015) pada Mac tahun depan.

"Biarlah saya memberikan fokus pada Sukan SEA di Myanmar, itulah perkara paling mustahak buat masa ini," kata Kim Swee ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pada satu sidang akhbar khas di Wisma FAM, Kelana Jaya kelmarin, Rajagobal dilaporkan berkata, beliau berharap penggantinya mampu menjelmakan keputusan lebih baik apabila membimbing Harimau Malaya nanti.

Menurut Kim Swee, kenyataan Rajagobal itu tidak merujuk kepadanya, sebaliknya beliau menyifatkan 'pesanan' tersebut ditujukan kepada bakal jurulatih baharu Harimau Malaya yang dilantik secara tetap oleh FAM.

"Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya hanya dilantik sebagai jurulatih sementara. Saya tidak rasa kenyataannya (Rajagobal) merujuk kepada saya.

"Kami memahami skop (tugasan) masing-masing dan kenyataan itu terlalu umum. Jadi, apa yang paling mustahak, saya perlu memberikan fokus kepada Harimau Muda A.

"Selepas berakhir Sukan SEA, barulah saya akan alihkan perhatian kepada Harimau Malaya. Itupun jika FAM masih belum menemui calon jurulatih tetap," katanya.

Sebagai rekod, skuad bimbingan Rajagobal berjaya memenangi pingat emas pada Sukan SEA 2009 di Laos sebelum anak-anak buahnya muncul juara Piala Suzuki AFF setahun kemudian.

Annuar ada alasan

Posted:

Annuar ada alasan

Annuar ada alasan

PENASIHAT Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa menyifatkan pandangan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) adalah jelas mengenai pelantikannya dalam Jawatankuasa Pembangunan Bola Sepak Negara (JPBSN).

Annuar berkata, bukan beliau yang tidak boleh berada dalam jawatankuasa berkenaan, sebaliknya wakil Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

"Tindakan Menteri Belia dan Sukan (Khairy Jamaluddin Abu Bakar) melantik semua pihak pada awalnya membuktikan beliau tidak berpihak kepada sesiapapun dan mahu semua pihak mengambil bahagian tanpa mencampuri urusan dalaman persatuan.

"Tepatlah pandangan FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) yang juga merasakan isu ini adalah hal dalaman yang boleh diselesaikan menurut peraturan sedia ada, tanpa perlu mereka campuri sebab tiada sebarang campur tangan dalam urusan persatuan itu sendiri," kata Annuar dalam laman sosial Facebook miliknya semalam.

Beliau berkata, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) hanya menjalankan tugas bersama Kementerian Pendidikan dalam memajukan pembangunan bola sepak di Malaysia yang rata-rata melibatkan murid berumur 7 hingga 17 tahun.

Menurutnya, Khairy tidak dapat melakukan pembangunan itu ketika memegang jawang sebagai Timbalan Presiden FAM dan kini, beliau komited untuk melakukannya apabila menerajui KBS.

"Kebetulan saya juga begitu... jadi sekarang, jawatankuasa teruskan peranan mereka sementara saya terus mengambil sikap terbuka dan akan cuba untuk bertemu mata dengan pihak FAM dan AFC sendiri.

"Kesemua mereka telah saya hubungi dan mohon untuk mengadakan perbincangan demi kebaikan bola sepak Malaysia," katanya.

Kelmarin, Annuar berkata, beliau akan menunggu keputusan Khairy berhubung status keanggotaannya dalam jawatankuasa tersebut kerana ia terletak di bawah bidang kuasa KBS.

Sebelum itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin menjelaskan, wakil FAM tidak dibenarkan melibatkan diri dalam jawatankuasa tersebut selagi Annuar menganggotainya.

Annuar sebelum ini menerima surat pelantikan untuk menganggotai jawatankuasa berkenaan daripada KBS.

Namun, FAM mendakwa pelantikan tersebut tidak sah memandangkan beliau masih menjalani tempoh penggantungan bermula April tahun lalu dan akan berakhir pada 4 Oktober 2014.

Annuar digantung selepas didapati bersalah melanggar Artikel 88 FAM yang memperuntukkan hanya Presiden dan Setiausaha Agung FAM boleh memberi kenyataan media berhubung skuad bola sepak kebangsaan.

Skuad chinlone laung semangat

Posted:

Skuad chinlone laung semangat

Skuad chinlone laung semangat

Daripada NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


SKUAD chinlone negara mahu membuktikan sesuatu ketika membuat penampilan pada Sukan SEA 2013.


NAYPYITAW, Myanmar – Meskipun sukar untuk membawa pulang pingat emas, barisan skuad chinlone negara tetap bersemangat menampilkan aksi terbaik pada edisi ke-27 temasya Sukan SEA 2013.

Jurulatih negara, Nurudin Pawi yakin anak-anak buahnya mampu memberikan cabaran yang sengit selepas beberapa hari berpeluang berlatih di gelanggang pertandingan - Stadium Tertutup Wunna Theikdi B.

Chinlone atau sukan sepak takraw tradisi Myanmar itu akan membuka gelanggang selepas skuad floorball negara tumpas 1-6 kepada Singapura pada perlawanan sulung di Stadium Tertutup Wunna Theikdi C kelmarin.

Barisan atlet chinlone dan floorball negara merupakan dua pasukan yang berlepas awal ke Myanmar sebelum skuad wusyu menjejakkan kaki di bumi Naypyitaw semalam.

Skuad wusyu negara bakal mencipta sejarah tersendiri pada temasya kali ini apabila dijangka menyumbang pingat emas pertama kontinjen Malaysia dan yang ke-1,000 sepanjang penyertaan mereka sejak tahun 1959.

Acara wusyu yang membuka tirainya pada 6 Disember ini menawarkan keseluruhan 23 pingat, sekali gus berpeluang untuk merealisasikan impian skuad negara meraih pingat emas istimewa tersebut.

Keyakinan skuad wusyu negara semakin tinggi berdasarkan pencapaian mereka pada Kejohanan Wusyu Dunia 2013 di Cheras, Kuala Lumpur bulan lalu.

Pada kejohanan tersebut, Malaysia menamatkan saingan di tempat kelima keseluruhan selepas mengutip empat pingat emas, lima perak dan lima gangsa, sekali gus memperbaiki pencapaian pada edisi kelapan di Hanoi, Vietnam pada 2005.

Sebanyak 460 pingat emas ditawarkan dalam 33 acara sukan yang dipertandingkan pada Sukan SEA 2013 yang akan membuka tirai secara rasminya pada 11 Disember ini.

Pada Sukan SEA 2011 di Palembang dan Jakarta, Indonesia, Malaysia berjaya meraih 59 pingat emas.

Bagaimanapun, pada temasya kali ini, Malaysia meletakkan sasaran 40 pingat emas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved