Isnin, 9 Disember 2013

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Diupah 50 sen untuk gunting rambut

Posted:

Diupah 50 sen untuk gunting rambut

Diupah 50 sen untuk gunting rambut

Oleh ALIF ABU BAKAR

BARU sekejap melabuhkan punggung, Bambang Sutrisno Soteto ditembak soalan klise: "Awak orang Malaysia ke Indonesia?" Tertawa kecil lelaki 32 tahun itu dan serentak menjawab: "Saya orang Malaysia, lahir, bersekolah dan membesar di negara ini." Barangkali orang terkeliru dengan nama Bambang yang kedengaran Indonesia, itu punca soalan sedemikian dikitar hampir setiap orang.

Kemeja berkotak dan seluar panjang celoreng merangkul kemas tubuh Bambang. Sengaja dibiarkan misai dan jambang sedikit meliar pada wajah, agar terserlah pesona maskulin. Rambut dirapi semula jadi, sesuai dengan kerjaya Bambang sebagai pendandan rambut profesional.

Memasuki usia tujuh tahun, salon Hairkunst di The Curve, Mutiara Damansara, Selangor itu masih beroperasi secara teratur. Bezanya, bilangan pelanggan yang hadir kian bertambah. Itu belum lagi dicampur cawangan salon tersebut di Mont Kiara.

Hairkunst kendalian Bambang merupakan antara salon terawal di Malaysia yang menggunakan konsep servis berasaskan janji temu sepenuhnya. Tiada istilah datang, gunting dan balik sesuka hati di Hairkunst, pelanggan perlu menghubungi salon terlebih dulu sebelum datang.

Tujuh tahun yang lalu juga, Bambang tidak mempunyai ramai kenalan di Malaysia, apatah lagi ketika itu dia baru pulang ke tanah air selepas bermukim di bumi Eropah kira-kira enam tahun. Entah dari mana datang kekuatan diri anak jati Kuala Lumpur itu untuk membuka salon berkonsep sedemikian, tambahan pula lokasi Hairkunst di The Curve sedikit tersembunyi daripada bangunan utama.

"Saya buka Hairkunst pada tahun 2007. Memang tak kenal ramai orang dan untuk promosi, saya edar baucar di sekitar The Curve. Waktu itu saya hanya dibantu adik dan pelanggan yang datang kebanyakannya orang asing.

BERGURU dengan pendandan profesional Jerman selama tiga tahun, kepakaran Bambang tentang rambut dapat dilihat menerusi hasil kerjanya.


"Alhamdulillah, selepas tiga bulan beroperasi, saya dihubungi pihak astro dan ditawarkan sebagai pendandan rambut untuk rancangan realiti Akademi Fantasia musim ke-6.

"Sejak itu, saya banyak menerima kerja dandanan untuk program televisyen dan fotografi majalah. Dalam masa dua tahun, baru saya dapat mengukuhkan nama dan jenama Hairkunst dalam kalangan orang tempatan," teruja terbias pada wajah Bambang saat mengimbau memori permulaannya ketika ditemui Stailo.

Asrama

Anak kedua daripada lima adik-beradik itu mula menggunting rambut pada usia 14 tahun, ketika menuntut di Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, Melaka.

Kehidupan berasrama menyulitkan kebanyakan pelajar lelaki sepertinya untuk memotong rambut di kedai mamak atau salon. Duit belanja juga satu hal, penjimatan wang untuk kegunaan sekolah sahaja sudah menyekat keperluan menggunting rambut. Sudahnya, Bambang menawar diri menjadi tukang gunting untuk kawan-kawannya.

Tanpa kepakaran dan pengetahuan asas, Bambang bermula dengan menipiskan bahagian tepi rambut, menggunting sekadar perlu dan akhirnya berani bereksperimen menggunakan pewarna rambut.

"Kawan saya yang minta saya warnakan rambutnya, alih-alih dengan saya sekali dimarah cikgu," berderai tawa Bambang mengenang kisah lucu tersebut.

Berbekalkan gunting dan sikat biasa, Bambang menerima upah bernilai 50 sen untuk setiap rambut kawan yang digunting. Nilai itu kecil, namun hari ini dia menerima ganjaran berlipat kali ganda menerusi khidmat dandanannya. Bambang amat berterima kasih kepada pengalaman remajanya.

Menjengah fasa awal 20 tahun, Bambang dihantar ibu bapanya ke Mannheim, Jerman bagi melanjutkan pelajaran dalam bidang ijazah sarjana kejuruteraan kimia. Seperti anak perantau lain, Bambang juga berhajat mencari duit poket untuk kelangsungan hidupnya di negara orang.

Sedang berjalan-jalan, Bambang ternampak iklan kerja kosong sebagai pembancuh kopi di sebuah salon. Tanpa berfikir panjang, Bambang mengisi posisi itu dan menunggu kesempatan terbaik sebelum menyuarakan hasrat untuk mendalami dunia dandanan rambut.


SALON Hairkunst di The Curve dibuka secara rasmi pada tahun 2007 dan masih mengekalkan konsep servis berasaskan janji temu.


Hanya selepas lima bulan menyediakan minuman buat pelanggan di salon Mod's Hair, Bambang dijadikan perantis kepada pemilik salon tersebut, Christina Wegschneider. Minat dan kecintaannya terhadap rambut mengungguli ambisinya meskipun dibayar dengan separuh gaji.

"Pernah sekali, saya sedang memotong rambut seorang pelanggan dan dia merungut kepada rakannya di sebelah mengatakan saya tidak pandai bekerja.

"Mungkin mereka tidak tahu bahawa saya boleh bertutur dan memahami bahasa Jerman. Sedikit terguris dengan kenyataan itu, saya meminta bos (Christina) mengambil alih dan memberitahu apa yang terjadi," imbas Bambang dan memberitahu majikannya tidak putus-putus memberi semangat kepadanya.

Hari graduasi Bambang di Universiti Fachochschule Mannheimm berlangsung serentak dengan penamatan sesi pembelajarannya di Mod's Hair. Belum mahu pulang ke Malaysia, Bambang yang ketika itu menerima tawaran bekerja di sebuah salon di London terpaksa membohongi keluarganya bahawa dia mendapat pekerjaan dalam bidang kelulusan pendidikannya.

Rahsia besar Bambang itu akhirnya terlerai selepas dia ke Vienna, Austria untuk belajar sambil bekerja di sebuah akademi dan salon rambut bagi tempoh tiga tahun. Bambang menyampaikan sendiri berita itu kepada ibu bapanya. Mengamuk bapanya hingga menyebabkan dua anak-beranak itu saling tidak berkomunikasi selama enam bulan.

BUHA

Lebih 10 tahun berada dalam industri dandanan rambut, Bambang bangkit mengubah industri rambut tanah air. Bersama beberapa pendandan rambut bumiputera, Bambang menubuhkan Persatuan Pendandan Rambut Bumiputera (BUHA) Selangor dan Kuala Lumpur.

BAMBANG mula menggunting rambut ketika berumur 14 tahun.


Selaku presiden, Bambang berhasrat untuk mengembangkan potensi pendandan rambut Melayu dan bumiputera agar lebih berdaya saing. Persepsi masyarakat terhadap keupayaan salon Melayu memberikan perkhidmatan berkelas profesional jarang positif, malah kerap diperlekehkan.

Menerusi kursus setiap bulan, kelompok bumiputera yang masih baharu atau telah bertaraf profesional dapat berkongsi kepakaran masing-masing, sekali gus meningkatkan kemahiran dandanan untuk diaplikasikan di salon masing-masing.

"Visi BUHA adalah membuka sebuah akademi dandanan rambut untuk kumpulan bumiputera yang akan dilatih sendiri pemilik salon dan pendandan rambut profesional bumiputera.

"Jangan pilih bidang dandanan sebagai suka-suka jika ingin berjaya. Kalau anda bersungguh-sungguh dan sedia belajar, percayalah bahawa bidang ini boleh memberikan pulangan yang menguntungkan," berkobar-kobar Bambang meraih sokongan golongan bumiputera khususnya anak-anak muda.

Percaturan gaya minimalis

Posted:

Percaturan gaya minimalis

Percaturan gaya minimalis

Oleh NIZHA PERIASWAMY


AKSESORI penyempurna gaya seperti sebai amat menepati tema musim luruh/sejuk.


SERLAHKAN tubuh sasa menerusi rekaan baharu Zara yang mengutamakan kombinasi warna minimum namun maskulin. Setiap helaian sempena musim luruh/sejuk kali ini dipadankan secara sempurna mengikut perwatakan lelaki metroseksual moden. Bagi mengimbangi keselesaan dan ciri perkasa si jejaka, Zara menyediakan pilihan baju satu warna, seluar berstruktur, kot kulit tiruan (faux) dan but.

Untuk gaya yang lebih matang, kekalkan kesederhanaan dengan baju panas (sweater) kait corak kabel dan seluar kulit tiruan. Kombinasi berlapis melibatkan lebih dua warna dengan mengutamakan rona kelabu amat digalakkan. Putih juga akan kelihatan ideal jika disatukan bersama dua warna yang berbeza. Gaya pakaian bercetak pula memaparkan ciri ringkas terutamanya pada bahagian kolar dan bahu.

Koleksi Zara dengan bayangan terang bersama fabrik yang ringan khas untuk lelaki muda urban. Bersama jean super skinny yang dipadankan dengan kemeja berkotak dan sebai kait bercorak, personaliti bebas dan terbuka seorang lelaki dapat dipaparkan secara bersahaja.

Kanak-kanak

Kanak-kanak juga mempunyai keinginan berfesyen dan peraturannya tetap serupa iaitu harus bersesuaian mengikut musim. Zara juga tidak ketinggalan memperkenalkan pakaian dengan cita rasa fesyen yang tinggi buat kanak-kanak sempena musim sejuk dan luruh tahun ini.


KOMBINASI rona minimum mengukuhkan aura kelelakian jejaka Zara.


Cetakan motif haiwan dan flora pada skirt, legging dan dres menjadi pilihan yang stailo untuk gadis cilik Zara. Kanak-kanak perempuan yang tidak memilih gaya sofistikated pula boleh menyarungkan helaian ringkas Zara menerusi rekaan dengan cetakan bunga kecil dan kardigan berwarna terang.

Kanak-kanak yang aktif pula akan menggemari penampilan bergaya bersama but, skirt berkotak dan jaket bomber kulit tiruan. Bagi menyerlahkan sisi santai kanak-kanak, pakaian seperti kardigan dengan cetakan harimau bintang, kemeja-T bermesej dan jean adalah pilihan yang tepat.

Dalam pada itu, koleksi musim luruh/sejuk Zara untuk kanak-kanak lelaki juga memilih trend yang segar dan terkini. Kombinasi jaket dan denim dikhususkan untuk budak lelaki yang mahukan gaya santai, manakala bagi mereka yang kurang aktif, padankan sehelai jean, kasut bertapak lembut (sneaker), kemeja-T dan baju panas.

Menambah nilai kepada sensasi fesyen kanak-kanak adalah trend pakaian berlapis yang mencipta fenomena gaya terkini. Misalnya, padankan kardigan bercorak bunga atau jaket berkait dengan penutup kepala (hoodie) pada tubuh genit kanak-kanak perempuan. Kasut sued fringe yang mengutamakan ciri keselamatan pula melengkapkan eksperimen fesyen si kecil.

Kombinasi menarik keluaran Zara kali ini pasti memberikan keyakinan kepada kanak-kanak perempuan untuk bergaya dengan padanan rekaan yang mengujakan. Kanak-kanak lelaki pula sudah semestinya menginginkan perhatian yang sama. Kemeja lengan panjang bersama seluar khaki atau seluar daripada fabrik plush akan menyerlahkan identiti penuh kelelakian tetapi masih sesuai dengan sifat keanak-anakan.

Rambut sihat dengan teknologi Enerjuve

Posted:

Rambut sihat dengan teknologi Enerjuve

Rambut sihat dengan teknologi Enerjuve

Oleh NIZHA PERIASWAMY


RANGKAIAN produk Satinique diperkaya dengan teknologi Enerjuve bagi membantu mengatasi masalah rambut.


RAMBUT yang sihat dan menawan akan memberikan keyakinan kepada seseorang wanita mahupun lelaki. Menurut data sebuah firma penyelidikan pasaran terkemuka, lebih daripada dua pertiga individu di peringkat global semakin mementingkan penjagaan rambut dalam rejimen kecantikan harian mereka. Kini, rambut menjadi perlambangan kepada sikap dan warisan seseorang.

Koleksi Satinique oleh Amway menawarkan rawatan penjagaan dan penggayaan lengkap menerusi teknologi berpaten dan botani terpilih. Keberkesanannya terbukti dalam menyelesaikan masalah rambut tidak terurus.

Rambut terdiri daripada tiga bahagian iaitu kutikel atau lapisan luar, korteks yang membentuk bahagian besar rambut dan medula iaitu pusat rambut. Apabila dibesarkan, imej kutikel kelihatan seperti kelikir yang menyaluti permukaan rambut. Kelikir tersebut melindungi korteks, mempengaruhi kelicinan, kilauan dan menentukan tahap kemudahan rambut untuk diuruskan.

Korteks pula menentukan jumlah melanin (warna), kelebatan dan pola rambut sama ada lurus, ikal atau keriting. Akhir sekali ialah medula yang berfungsi sebagai teras rambut namun tidak memiliki peranan yang jelas. Bagaimanapun ia penting bagi menambah kelebatan helaian rambut.

Perkara yang diutamakan di sini ialah kompleks membran sel iaitu pengikat di antara sel-sel kutikel dan korteks yang mengekalkan integriti rambut. Setiap kali rambut menjadi lemah akibat penggayaan, terdedah kepada cahaya ultraungu, diwarnakan dan pelbagai lagi faktor lain, membran sel akan mengalami kerosakan.

Sel kutikel tidak sepatutnya diratakan dan sel-sel korteks yang terdedah akan melemahkan ikatan protein serta mengakibatkan masalah yang amat ditakuti iaitu rambut bercabang. Justeru produk Satinique cuba menggantikan membran sel yang terjejas di kawasan yang mengalami kerosakan dan mengukuhkan semula ikatan yang lemah dalam korteks.

Rambut yang sihat, lembut dan bersinar melambangkan penjagaan rambut yang efektif. - Gambar hiasan


"Komitmen Amway terhadap inovasi telah mengangkat Satinique sebagai salah satu jenama penjagaan rambut terbaik dalam pasaran," ujar Timbalan Presiden Global Beauty Amway, Maud Pansing. Tambahnya lagi, Amway telah meningkatkan penanda aras dalam produk penjagaan rambut menerusi teknologi dan prestasi dalam rumusan yang benar-benar membawa perbezaan kepada kesihatan luaran dan dalaman rambut.

Keistimewaan Satinique terletak pada teknologi Enerjuve berpaten iaitu teknologi eksklusif yang dibangunkan para saintis Amway. Ia merupakan kompleks bercas positif yang mengandungi lipid penguat, pengukuh kreatina dan pelicin 18-MEA yang hanya terdapat dalam rambut kita.

Cas positif Enerjuve mengatasi cas negatif semula jadi rambut dan hasilnya ialah aliran baharu dalam penjagaan rambut. Tiga bahan utama Enerjuve yang bertindak untuk hasil yang mengagumkan tersebut ialah seramida dan kreatina yang bertujuan melindungi, menguat dan memperkukuhkan rambut. Apabila digabungkan, manfaat yang diaplikasikan menjadikan rambut lebih kuat. 18-MEA pula hanya terdapat pada lapisan kutikel paling luar dan memberikan kilauan serta memudahkan rambut diurus.

Kandungan dan nutrien

Rumusan Satinique dengan kandungan semula jadi memainkan peranan penting untuk kesihatan rambut. Antara bahan semula jadi tersebut ialah minyak biji kukui yang memberikan kilauan untuk rambut kusam, kering dan sukar diuruskan. Minyak kacang makadamia pula bertindak selaku perapi ringan, memberikan kelebatan semula jadi untuk rambut nipis yang tidak bermaya.

Ekstrak delima dijadikan bahan yang baik bagi memperbaiki kerosakan dengan lembut dan membantu mengekalkan warna rambut. Tidak ketinggalan, minyak borage yang dijadikan perapi bagi merawat rambut. Vitamin E dan vitamin pro B5 turut dirangkumkan dalam formulasi produk tersebut.

Produk Satinique yang merangkumi syampu, perapi dan topeng (mask) rambut boleh didapati di pasaran bermula Disember ini pada harga bermula RM41 hingga RM81.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved