Ahad, 8 Disember 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ribut musim sejuk di Eropah ragut 10 nyawa

Posted:

Ribut musim sejuk di Eropah ragut 10 nyawa

Ribut musim sejuk di Eropah ragut 10 nyawa

ORANG RAMAI berjalan dalam salji tebal yang dibawa Ribut Xaver di bandar Gdansk di utara Poland semalam.


BERLIN - Ribut ais musim sejuk membadai utara Eropah kelmarin dengan angka kematian meningkat kepada 10 orang manakala beratus ribu penduduk terputus bekalan elektrik.

Bencana alam itu turut menyebabkan keadaan di jalan raya, landasan kereta api dan pengangkutan udara di rantau berkenaan menjadi huru-hara.

Mangsa terbaharu merupakan seorang wanita warga emas di utara Sweden yang ditemui mati dalam timbunan salji di luar flatnya dengan hanya memakai pakaian dalam.

Seorang lelaki maut dihempap sebatang pokok tumbang di Sweden kelmarin manakala dua kelasi Filipina yang dihanyutkan dari kapal mereka pada Khamis lalu masih hilang.

Ribut Atlantik, Xaver yang membawa angin selaju 158 kilometer sejam melanda Jerman, Belanda, Poland dan Sweden kelmarin selepas membadai Britain pada hari sebelumnya.

Di utara Eropah, pasukan kecemasan bergelut untuk mengosongkan kawasan pelabuhan yang dilanda banjir, membina tembok pasir dan membaiki kerosakan landasan, lebuh raya serta mendirikan semula tiang elektrik yang tumbang.

Sebanyak 400,000 isi rumah di Poland terputus bekalan elektrik dengan situasi serupa dialami oleh 50,000 penduduk di Sweden dan 4,000 kediaman di Jerman.

Beribu-ribu penumpang pula terkandas selepas banyak penerbangan dibatalkan melibatkan lapangan terbang di Amsterdam, Berlin, Hamburg Gdansk dan beberapa lokasi lain.

Sementara itu, tiga orang terbunuh apabila sebatang pokok tumbang menghempap kereta yang dinaiki mereka dekat bandar Lembork, utara Poland kelmarin.

"Tiga orang mati di tempat kejadian manakala seorang lagi mangsa dibawa ke hospital," kata jurucakap jabatan bomba, Bogdan Madej.

Pada hari sebelumnya di Britain, seorang pemandu lori maut apabila kenderaannya merempuh beberapa kereta lain manakala seorang lelaki warga emas terbunuh akibat dihempap sebatang pokok di Nottinghamshire, tengah England.

Pada hari yang sama, seorang wanita berumur 72 tahun meninggal dunia di Denmark selepas kenderaan yang dipandunya terbalik akibat ditiup angin kencang. - AFP

Penyerang kompleks kerajaan warga Arab Saudi

Posted:

Penyerang kompleks kerajaan warga Arab Saudi

Penyerang kompleks kerajaan warga Arab Saudi


ANGGOTA keselamatan memeriksa kenderaan di sebuah pos pemeriksaan dekat pekarangan bangunan Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yemen semalam.


SANAA - Kumpulan militan yang melancarkan serangan ke atas Kementerian Pertahanan Yemen kebanyakannya terdiri daripada warga Arab Saudi, kata beberapa penyiasat semalam.

Sebanyak 56 orang terbunuh dalam serangan pada Khamis lalu itu.

Penemuan yang didedahkan dalam laporan awal siasatan semalam mengukuhkan lagi dakwaan bahawa serangan itu didalangi oleh kumpulan militan Al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP).

Pihak berkuasa berkata, penyerang-penyerang berseragam tentera itu menceroboh masuk ketika situasi menjadi kelam-kabut apabila kenderaan yang dipandu seorang pengebom berani mati merempuh pintu pagar kompleks kerajaan di sini.

"Mayat 12 penyerang ditemui selepas pasukan keselamatan menguasai semula kompleks berkenaan," kata mereka.

Sebuah hospital di dalam kompleks tersebut menjadi sasaran utama serangan dahsyat itu.

Pihak berkuasa memberitahu, mangsa yang maut termasuk pegawai perubatan dari Filipina, Jerman, Vietnam dan India selain sejumlah pesakit dan beberapa askar.

Pergerakan Al-Qaeda mengaku bertanggungjawab melakukan serangan itu kelmarin.

Al-Qaeda mendakwa, kompleks berkenaan menempatkan kakitangan Amerika Syarikat yang mendalangi beberapa serangan dron ke atas anggotanya.

Dalam pada itu, seorang penganalisis Al-Qaeda di Yemen, Saeed al-Jamhi memberitahu, serangan itu membayangkan bahawa Al-Qaeda berupaya menembusi kawalan keselamatan Yemen selain mempunyai akses maklumat peringkat tinggi. - AFP

Apple mahu Samsung bayar kos guaman AS$22 juta

Posted:

Apple mahu Samsung bayar kos guaman AS$22 juta

Apple mahu Samsung bayar kos guaman AS$22 juta

SAN JOSE, California - Apple menuntut Samsung Electronics membayar AS$22 juta (RM71.1 juta) daripada kos guaman berhubung saman hak cipta oleh pengeluar iPhone dan iPad berkenaan ke atas pesaingnya itu.

Jumlah itu yang difailkan di sebuah mahkamah pada Khamis lalu merupakan tambahan kepada ganti rugi AS$930 juta yang dimenangi oleh Apple dalam dua perbicaraan berasingan di Mahkamah Persekutuan di sini, dalam negeri California.

Dalam saman itu, Apple mendakwa Samsung meniru reka bentuk dan aplikasinya untuk digunakan dalam telefon pintar keluaran gergasi elektronik Korea Selatan berkenaan.

Apple terpaksa membayar yuran guaman melebihi AS$60 juta (RM194 juta) kepada peguam-peguam belanya dalam kes saman paten tersebut

Firma Amerika Syarikat tersebut juga mahu Samsung membayar pasukan peguamnya sebanyak AS$6.2 juta (RM60 juta) sebagai kos tambahan lain. - AGENSI

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved