Jumaat, 15 November 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Penunggang mesti tahu kawal kelajuan

Posted:

Penunggang mesti tahu kawal kelajuan

Penunggang mesti tahu kawal kelajuan

USIA muda bukan penghalang kepada seorang gadis sunti berusia 20 tahun, Nik Nurul Amira Nik Zuhailan atau mesra dengan panggilan Amira, mendekati dunia permotoran.

Meminati motosikal berkuasa tinggi sejak di bangku sekolah lagi, Amira sering membonceng motosikal ayahnya, Nik Zuhailan Nik Yusof, 45, yang membawa Triumph Tiger 800cc.

"Saya memang minat motosikal berkuasa tinggi dan selalu mengikuti ayah pergi konvoi. Namun, kebiasaannya saya akan membonceng motor ayah apabila pulang ke kampung halaman di Rembau, Negeri Sembilan," katanya.

Amira memberitahu, minat mendalam yang dizahirkan akhirnya membuahkan hasil apabila dia dihadiahkan sebuah motosikal berkuasa tinggi jenis Triump Daytona 675 sempena ulang tahun kelahirannya pada 28 Ogos tahun lalu.

Sebaik mempunyai motosikal berkuasa tinggi sendiri, Amira terus mendapatkan lesen dengan menjalani ujian menunggang untuk kelas B (penuh). Menurut Amira, lazimnya dia menunggang motosikal pada hujung minggu dengan rakannya dan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti konvoi yang dianjurkan oleh kelab-kelab berkaitan.

"Sebelum ini saya ada mengikuti konvoi yang dianjurkan oleh kelab Triumph dan Kawasaki Lady Bikers. Ia satu pengalaman yang menyeronokkan kerana dapat berkongsi minat yang sama dengan penunggang lain," katanya.

Sebagai pemilik dan penunggang motosikal berkuasa tinggi, Amira sedar tentang risiko yang menanti.

Mengakui dia pernah jatuh motosikal, semua itu tidak mematahkan semangatnya. Takdir menyebelahinya apabila dia tidak mengalami kecederaan teruk kerana Amira sudah bersedia dengan pakaian lengkap seperti kasut but sehingga topi keledar penuh semasa menunggang.

Namun, selepas insiden tersebut, Amira lebih berhati-hati setiap kali menunggang motosikal kesayangannya itu.

Jika Amira hanya menunggang sebagai satu aktiviti riadah pada hujung minggu, berbeza pula Nuzul Syazwan Arnaz Mohd. Shuib. Lebih mesra dengan panggilan Nuzul, 25, dia menggunakan motosikal Kawasaki Ninja 250cc sebagai kenderaan harian ke pejabat.

MINAT NIK NURUL AMIRA menunggang motosikal berkuasa tinggi berputik selepas sering mengikuti bapanya berkonvoi.


Kurangkan risiko

Menurut Nuzul, motosikal berkuasa tinggi adalah pilihan yang terbaik walaupun risiko kemalangan agak tinggi berbanding kereta. Namun, jika diambil dari segi ketepatan dan faktor masa ia lebih relevan.

"Penunggang motosikal sentiasa berdepan dengan risiko kemalangan yang besar berbanding kereta. Bagaimanapun, risiko itu boleh dikurangkan jika penunggang bijak membuat persiapan sebelum menunggang.

"Persiapan yang saya maksudkan ialah memastikan motosikal berada dalam keadaan baik, memakai pakaian tebal dan tidak mudah koyak serta menggunakan topi keledar penuh," jelasnya.

Bagaimanapun, kepada Nuzul, aspek yang paling penting untuk mengelakkan berlakunya kemalangan ialah sentiasa mengikuti peraturan jalan raya dan tahu mengawal kelajuan motor.

Tambahnya, dengan menunggang motosikal berkuasa tinggi, dia juga mampu berjimat kerana minyak penuh motosikal ini hanyalah RM25, manakala kereta pula RM70.

Menurut Nuzul, kesesakan jalan raya di bandar-bandar besar juga antara alasan mengapa dia memilih menunggang motosikal berkuasa tinggi ke tempat kerja.

"Lebuh Raya Baru Lembah Klang (NKVE) selalunya akan mengalami kesesakan jalan raya pada waktu-waktu puncak. Jadi, untuk mengelak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas, saya menunggang motosikal," jelasnya.

Kehebatan mengambil selekoh adalah antara aksi yang paling mengujakan penonton di perlumbaan motosikal bertaraf dunia di litar Sepang, mahupun ketika menunggang secara solo di jalan raya.

Namun, di sebalik tepukan gemuruh penonton dan keghairahan si penunggang, motosikal berkuasa tinggi ini juga boleh mengundang padah, malah lebih buruk sehingga meragut nyawa.

Namun, risiko itu bukanlah faktor penghalang bagi sesetengah penunggang motosikal berkuasa tinggi apabila kepuasan memulas minyak mengatasi aspek keselamatan diri.

Berkongsi pengalaman dan pengetahuan, pelumba muda pasukan Petronas Raceline Malaysia, Hafizh Syahrin Abdullah, 19, menyarankan penunggang motosikal berkuasa tinggi mengenali dulu jentera masing-masing sebelum memecutnya di jalanan.

Tahap kelajuan

"Selain itu, nasihat saya bagi mereka yang ingin berjinak-jinak dengan motosikal berkuasa besar agar memulakan tunggangan dengan motosikal berkapasiti lebih rendah seperti 250cc sebelum membawa kuasa tinggi atau 600cc," katanya.

Penunggang kata beliau, perlu bijak dalam mengukur tahap kelajuan motor dengan jarak perjalanan sebagai langkah keselamatan jika sebarang perkara yang tidak diingini berlaku secara tiba-tiba.

Kata Hafizh Syahrin, ia sangat penting terutamanya sewaktu ingin memberhentikan motosikal secara mengejut.


NUZUL merasakan menunggang motosikal kuasa tinggi ke pejabat lebih praktikal dan menjimatkan masa.


"Sebagai contoh, jika motor biasa dengan kelajuan sederhana boleh diperlahankan pada jarak 100 meter ke hadapan, motor berkuasa tinggi memerlukan jarak yang lebih jauh," jelasnya.

Hafizh Syahrin yang telah berkecimpung dalam sukan bermotor sejak empat tahun lalu dan bermula dengan motosikal berkelajuan 130cc kini melakar nama dalam dunia sukan permotoran. Terbaharu, beliau memperoleh peluang untuk berlumba dalam Kejohanan Dunia Moto2 pada musim hadapan. Menurut Presiden Kelab Kumpulan Harley HogMalaysia, Choo Kai Mun, seseorang yang ingin menunggang motosikal berkuasa tinggi perlu menjalani kursus keselamatan sebelum mengikuti konvoi yang dianjurkan oleh kelab atau organisasi.

"Bagi kelab HogMalaysia, kami sering mengadakan seminar keselamatan sebagai langkah meningkatkan kesedaran keselamatan setiap peserta.

"Antara aspek yang ditekankan ialah kelengkapan asas seperti jaket kulit, sarung tangan, kasut dan yang paling penting topi keledar penuh," katanya.

Mengulas mengenai kemalangan yang sering melibatkan motosikal berkuasa besar, Choo berkata, tragedi itu boleh terjadi jika penunggang tidak fokus dengan tahap kelajuan yang dibawa dan terlalu mengikut perasaan apabila berada pada gear tinggi.

"Kejadian ini sering berlaku pada golongan muda yang terlalu seronok memulas minyak tanpa mengambil kira faktor persekitaran.

"Jika berada pada jalan berliku atau sibuk, sudah tentu mereka perlu menurunkan gear dan memperlahankan kelajuan," jelasnya.

Festival bakar tanduk lembu jantan

Posted:

Festival bakar tanduk lembu jantan

Festival bakar tanduk lembu jantan


SEORANG peserta menyelamatkan diri daripada disondol lembu jantan yang naik angin.


SEEKOR lembu jantan mengerang kesakitan dan bertindak ganas apabila api mula menjilat bahagian kepalanya semasa haiwan itu menjadi mangsa Festival Toro de Jubilo atau Festival Lembu Api di sebuah pekan kecil di tengah Sepanyol baru-baru ini.

Festival membakar tanduk lembu jantan bagi merangsang haiwan itu bertindak agresif disambut oleh penduduk tempatan pada malam 9 November lalu di pekan Medinaceli, wilayah Soria.

Ribuan orang berkumpul di sebuah dataran terbuka untuk menyaksikan acara tradisi kuno tersebut yang diadakan pada minggu kedua November setiap tahun.

Acara pada waktu malam itu dimulakan dengan seekor lembu jantan diikat pada sebatang tiang di dalam kandang.

Sepasang jamung mengandungi bahan bakar yang dipasang di kedua-dua tanduk haiwan herbivor tersebut dibakar sebagai permulaan pesta di pekan berkeluasan 205.37 kilometer persegi itu.


LEMBU jantan ini melanggar salah satu daripada lima unggun api yang ada di dalam gelanggang.


Sebaik sahaja haiwan berotot itu dilepaskan, sejumlah peserta yang berada di dalam kandang mula berlari menyelamatkan diri apabila ia menghampiri mereka.

Bagi melindungi lembu daripada mengalami kecederaan parah, bahagian wajah dan belakangnya dilumur dengan lapisan lumpur tebal.

Festival lembu tanduk berapi itu mencapai kemuncak apabila api yang marak di bahagian tanduk padam dengan sendirinya.

Lebih tragis, acara berkenaan kadangkala boleh menyebabkan haiwan agresif tersebut rebah menyembah bumi selepas beraksi selama beberapa jam.

Bangkai lembu tersebut kemudian diambil oleh para peserta kerana mereka percaya daging haiwan diseksa dapat memberikan kesuburan dan kekebalan.

Namun, kemeriahan Festival Toro de Jubilo semakin mendapat kecaman kumpulan pejuang hak haiwan seperti Party Against Bullfighting, Cruelty and Mistreatment to Animals (Pacma) dan People for the Ethical Treatment of Animals (Peta) kerana menyifatkan acara tersebut sebagai penganiayaan terhadap haiwan.

Kedua-dua kumpulan tersebut mendakwa bebola api yang dinyalakan selama beberapa jam itu memudaratkan bahagian tanduk, badan dan mata lembu selain memberi tekanan kepada haiwan itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved