Selasa, 8 Oktober 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Harga rumah semakin tidak masuk akal

Posted:

Harga rumah semakin tidak masuk akal

Harga rumah semakin tidak masuk akal

RATA-RATA pelajar lepasan institusi pengajian tinggi yang berjaya mendapatkan pekerjaan selepas tamat pengajian pasti menyasarkan untuk membeli kereta terlebih dahulu.

Ada antara mereka yang memasang angan-angan untuk menukar kenderaan baharu selang beberapa tahun tanpa ada perancangan untuk melaburkan wang simpanan ke atas pembelian hartanah.

Jika adapun lebihan wang simpanan, kebanyakan mereka menghabiskan wang tersebut untuk perbelanjaan perkahwinan bagi memulakan fasa baharu dalam kehidupan.

Pembelian aset seperti rumah terpaksa diletakkan di tangga bawah kerana harganya yang semakin melonjak dari tahun ke tahun. Bayangkan, nilai bagi seunit apartmen tiga bilik tidur dan dua bilik air berdekatan pusat bandar adalah sekitar RM245,000.

Nilai tersebut dianggap amat membebankan bagi bagi pelajar lepasan diploma dan ijazah yang kebiasaannya memperoleh bayaran gaji antara RM1,500 hingga RM3,000 sebulan. Walhal, dengan gaji sebanyak itu, mereka hanya layak memiliki rumah berharga di bawah RM150,000 seunit.

Realiti kehidupan

Hakikat memedihkan itu membuatkan golongan tersebut tidak memasang angan-angan untuk memiliki rumah pertama mereka sendiri. Perkara tersebut diakui oleh pasangan muda, Mohd. Abhar Haniff Jaafar, 24, dan isterinya, Eyzzatul Eylia Yunos, 24.

"Bukannya kami tidak mahu tinggal di rumah yang lebih besar tetapi melihat kepada harga rumah teres yang tidak masuk akal, kami pendamkan sahaja impian tersebut.

"Kalau begini harga rumah di Kuala Lumpur, 15 tahun lagi pun belum tentu kami mampu membelinya," ujar Mohd. Abhar Haniff yang kini menetap bersama isterinya di Ukay Perdana, Selangor.

Pasangan tersebut sebenarnya bertuah kerana rumah yang didiami merupakan pemberian orang tua mereka.

KOS sara hidup yang meningkat memaksa Mohd. Abhar Haniff dan Eyzzatul Eylia memastikan perbelanjaan bulanan diurus dengan bijak.


Kos sara diri yang tinggi di Kuala Lumpur memaksa pasangan berkenaan mencari alternatif lain untuk meneruskan hidup. Eyzzatul Eylia yang merupakan graduan dalam bidang seni bina landskap, berjinak-jinak dengan dunia perniagaan kek yang kini menjadi punca pendapatan utamanya.

Bagi mereka berdua, untuk mendapatkan rumah daripada hasil titik peluh sendiri di lokasi yang strategik iaitu di sekitar Lembah Klang merupakan satu cabaran besar yang perlu ditangani.

"Kami berdua ada meninjau beberapa unit rumah di sekitar Taman Melawati, Kuala Lumpur baru-baru ini.

"Agak memeranjatkan apabila mengetahui harga bagi sebuah rumah jenis apartmen studio yang mempunyai satu bilik bernilai RM100,000," kata Mohd. Abhar Haniff yang juga mengambil jurusan sama dengan isterinya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Tambahnya, bagi pasangan muda yang baru habis belajar seperti kami, harga rumah yang mampu dibeli mungkin tidak melebihi RM200,000.

Rumah mampu milik secara mudahnya disifatkan sebagai rumah yang mampu dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana dan pada masa sama pendapatan tersebut mencukupi untuk perbelanjaan kos sara diri yang lain.

Kedudukan Malaysia

Menurut laman web Panduan Hartanah Antarabangsa (Global Property Guide), harga rumah di Kuala Lumpur dikelaskan sebagai yang termahal di Malaysia dengan purata harga sebuah rumah bernilai RM497,535. Ia diikuti oleh Sabah dan Selangor dengan harga purata masing-masing bernilai RM382,414 dan RM372,499 seunit.

Nilai tersebut membuatkan Malaysia berada di tangga ke-10 bagi rumah termahal di Asia selepas Filipina. Menurut laporan tersebut, harga purata seunit rumah di Malaysia mencecah RM8,360 bagi setiap satu meter persegi pada tahun lalu.

Sementara itu, laporan laman web Numbeo yang dibuat dari tahun 2009 hingga 2013 menunjukkan Kuala Lumpur sebagai bandar ke-188 daripada 362 bandar utama dunia yang mampu didiami.

Numbeo merupakan laman web yang menyimpan data mengenai negara di seluruh dunia meliputi aspek kos sara hidup, penjagaan kesihatan, keadaan lalu lintas, kadar jenayah dan pencemaran alam sekitar.

Prosedur ketat

Seorang pekerja swasta, Mohd. Syukri Yusof, 28, berkata, definisi rumah mampu milik bagi beliau adalah rumah yang mampu dimiliki oleh golongan muda ataupun golongan mempunyai pendapatan tetap.

"Rumah mampu milik sama ada daripada jenis pangsapuri, kondominium atau rumah teres yang mempunyai ciri-ciri asas seperti tiga bilik tidur haruslah tidak melebihi harga RM150,000 seunit.

"Namun, agak mustahil untuk mendapatkan rumah dengan harga tersebut lebih-lebih lagi di lokasi yang berhampiran dengan pusat bandar. Jika ada, ia mungkin terletak di kawasan pedalaman dan tidak mempunyai kemudahan dan akses yang baik," katanya yang berasal dari Kemaman, Terengganu.


PROJEK pembinaan kediaman di kawasan bandar terus pesat membangun tetapi tidak memenuhi keperluan golongan berpendapatan sederhana.


Mohd. Syukri sempat berkongsi pengalamannya membeli rumah pada awal tahun ini. Menurut beliau, proses untuk membeli rumah diakui sukar kerana terpaksa memenuhi beberapa prosedur pinjaman bank yang agak merumitkan.

Ia termasuk menyediakan dokumentasi lengkap mengenai jawatan dan pendapatan bulanan, penyata bank dan komitmen bulanan seperti pembiayaan kenderaan dan pinjaman pendidikan.

Baginya, pendapatan yang diperoleh disifatkan sekadar cukup-cukup makan ditambah dengan komitmen bulanan yang lain.

"Alhamdulillah, ahli keluarga sangat membantu dalam proses pembelian rumah kerana pihak bank membenarkan pinjaman dibuat dengan menggunakan dua nama, yang mana saya terpaksa menggunakan nama saya dan kakak.

"Kondominium yang dibeli berkeluasan 137 meter persegi dengan nilai RM416,850 dan terletak di Jalan Genting Kelang, Kuala Lumpur," katanya yang mengakui terasa terbeban dengan bayaran balik pinjaman sebanyak RM700 sebulan buat masa ini.

Mohd. Syukri berkata beliau tiada pilihan lain selain terpaksa membayar pinjaman sebanyak RM1,700 sebulan apabila rumah idamannya siap sepenuhnya menjelang awal tahun hadapan.

Ujarnya, pelbagai kaedah digunakan bagi mengurangkan beban hutang yang ditanggung setiap bulan seperti terpaksa menggunakan wang simpanan.

"Kos sara hidup yang semakin meningkat juga menjadi salah satu punca golongan berpendapatan rendah tidak dapat membeli rumah sendiri.

"Itu yang menyebabkan ada antara rakyat terpaksa menyewa rumah secara berterusan atau menanggung hutang rumah sehingga akhir hayat," Mohd. Syukri berkongsi pendapat.

Tikus besar ejen forensik

Posted:

Tikus besar ejen forensik

Tikus besar ejen forensik


SALAH satu kelemahan rodensia ialah sifat pemalunya menyebabkan ia sukar menyesuaikan diri di tempat baharu dan asing.


PASUKAN polis Belanda mempunyai kaedah tersendiri dalam mengurangkan kadar jenayah di negara itu. Ia termasuk melatih haiwan rodensia untuk dijadikan agen forensik pasukan itu terutama dalam mengesan sebarang aktiviti jenayah yang mencurigakan.

Derrick, Thomson dan Thompson, Magnum dan Poirot, antara nama-nama yang diberikan terhadap detektif 'istimewa' itu bukan sekadar membantu pihak polis untuk membanteras jenayah jalanan malah ia turut menjimatkan masa dan wang.

"Kami merupakan pasukan polis pertama di dunia yang melatih rodensia untuk membantu penyiasatan," kata Mark Wiebes, yang mengetuai pusat inovasi pasukan polis Belanda.

Setiap seekor rodensia itu berharga sekitar AS$13 (RM41) dan secara teorinya ia boleh diajar untuk mengesan bau dadah dan serbuk letupan. Dibandingkan membeli dan melatih seekor anjing pengesan, kosnya mencecah sehingga AS$13,650 (RM43,647).

Tempoh untuk melatih anjing pengesan juga agak panjang iaitu sehingga lapan bulan, biarpun kemampuannya jauh lebih baik berbanding rodensia.

Haiwan-haiwan itu dikurung dalam sangkar di sebuah bilik gelap dan kecil di Rotterdam sejak 2011 berbanding beberapa bangunan lain berhampirannya yang dijadikan tempat latihan anjing pengesan dan kuda polis.

Rodensia belajar lebih pantas dalam gelap, sesuai dengan sifatnya yang aktif pada waktu malam.

"Mereka perlu dilatih antara 10 hingga 15 hari untuk mengesan bau-bauan tertentu," kata Monique Hamerslag, salah seorang anggota polis wanita yang bertanggungjawab terhadap projek itu kepada AFP.

Lebih cekap

Tangannya pantas mengeluarkan rodensia yang digelarnya Derrick dari sebuah sangkar besar ke sangkar kecil yang menjadi tempat binatang itu bertugas.

"Lebih bosan kehidupan seekor rodensia, lebih cekap ia menjalankan tugasnya," kata Hamerslag, yang mendapati rodensia jantan lebih baik melakukan tugas-tugas itu berbanding rodensia betina.

Terdapat empat bola penapis teh digantung pada bahagian sangkar berkenaan, satu daripadanya mengandungi serbuk letupan. Derrick, seekor rodensia berwarna perang gelap memerlukan masa sekitar dua saat sebelum berjaya mengesannya melalui muncungnya.

Sebaik sahaja selesai melakukannya, ia akan dipanggil melalui bunyi 'klik' dan biji bunga matahari sebagai ganjaran.


KOS melatih seekor rodensia sebagai haiwan pengesan jauh lebih murah berbanding seekor anjing.


Mengesan serbuk letupan sangat penting bagi ahli forensik mencari bukti dan suspek yang terlibat dalam sesuatu kejadian tembak-menembak.

Ujian makmal untuk mengenal pasti kesan serbuk letupan melibatkan kos tinggi dan adakalanya sehingga dua jam terutama apabila melibatkan ramai suspek.

Biarpun bukti yang ditunjukkan rodensia tidak boleh dibawa ke mahkamah, namun ia memberi ahli forensik petunjuk tentang pakaian yang perlu diuji terlebih dulu.

Umumnya, pasukan polis Belanda hanya boleh menahan seseorang suspek dalam tempoh beberapa jam sahaja, oleh yang demikian haiwan itu dapat menghalang mereka daripada melepaskan suspek yang disyaki terlibat.

Hamerslag mengembangkan idea itu dalam tesisnya ketika menyertai akademi pasukan polis yang diinspirasikan daripada sekumpulan pekerja bantuan yang menggunakan rodensia untuk mengesan periuk api di Tanzania.

Pelbagai ujian yang dilakukan membuktikan haiwan itu sangat membantu bidang forensik.

Wiebes berharap ia mampu melakukan tugas lebih besar seperti menghidu lokasi jenayah sebenar pada tahun hadapan, biarpun dia mengakui ia agak mustahil untuk dicapai dalam tempoh berkenaan.

Masalah utama

Salah satu masalah utama haiwan itu ialah sifat pemalunya. Ia enggan diletakkan di dalam situasi baharu dan asing seperti lokasi jenayah yang memerlukannya mencari mayat atau dadah yang disorokkan.

"Cara terbaik ialah membawa bau kepada rodensia dan bukan sebaliknya," kata Hamerslag. "Ini bermakna kita perlu mengambil bahan bukti dan membawanya ke sini."

Rodensia tidak mungkin mengambil peranan anjing polis, tegasnya, tetapi haiwan tersebut mempunyai kemahiran dan teknik yang tersendiri.

"Anjing adalah pemangsa semula jadi dan tidak takut untuk meneroka tempat yang asing baginya," kata Wiebes.

"Bagaimanapun, anjing tidak boleh hidup seperti tikus, menghabiskan sepanjang masa dalam ruang kecil dan tertutup menyebabkan ia cepat bosan." - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved