Jumaat, 18 Oktober 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Sajian untuktetamu diraja

Posted:

Sajian untuktetamu diraja

Sajian untuktetamu diraja

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

DILENGKAPI persalinan songket dan tanjak di kepala bak pahlawan Melayu zaman silam, Amir Rizwan Roslan, 27, tangkas menuang adunan apam balik di atas 40 acuan tembaga di depannya.

Selepas meratakan adunan tersebut dalam acuan masing-masing, tanpa berlengah dia terus memasukkan isi berupa kacang tanah yang telah dikisar, serbuk nestum dan sedikit madu.

Kemudian, apam balik yang telah masak dilipat dan disusun rapi oleh adiknya, Noorkhairulnisyam, 26, di atas bekas khas untuk dinikmati oleh tetamu pada program Aura Sukses Wanita yang berlangsung di Dewan Perdana Felda, Jalan Semarak, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Aroma harum apam balik itu mampu menggamit selera sesiapa sahaja yang menghidunya. Apatah lagi jika sudah merasai keenakannya, ada yang sanggup beratur untuk mengambil apam balik buat kali kedua.

Itulah penangan Apam Balik Seri Menanti yang semakin popular dalam kalangan penggemarnya. Menurut Amir Rizwan, saban minggu pihaknya sentiasa menerima tawaran untuk menjalankan katering apam balik sama ada untuk majlis perkahwinan, keraian mahupun majlis rasmi jabatan-jabatan kerajaan.

Jujur berniaga

"Alhamdulillah, rezeki kami tidak pernah putus. Malah, maklum balas yang diterima daripada pelanggan juga sentiasa positif. Mungkin inilah keberkatan yang diperoleh apabila kita menjalankan perniagaan dengan jujur dan ikhlas," ujar bapa kepada dua cahaya mata itu.


ORANG ramai berpeluang makan sambil beramal dengan membeli Apam Balik Seri Menanti.


Menceritakan lebih lanjut, Amir Rizwan berkata, perniagaan apam balik itu sebenarnya diwarisi daripada bapanya, Roslan Zainuddin.

"Ayah mula berniaga apam balik rangup ini pada tahun 1997 di pasar malam sekitar Seremban. Kemudian, setiap bulan puasa, kami dapat kontrak meniaga bufet Ramadan di Hotel Royale Bintang Seremban selama lapan tahun.

"Dahulu, kami menggelarkan ia sebagai Apam Balik Royale Bintang sempena mengambil nama tempat tersebut. Tetapi, pada tahun 2008, kami mula dipanggil masuk ke Istana Seri Menanti untuk menyajikan apam balik kepada tetamu diraja sewaktu pemasyhuran Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir sebagai Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan ke-11.

"Sejak itu, Tuanku bertitah agar menukar namanya kepada Apam Balik Seri Menanti dan ia kekal hingga kini," jelas Amir Rizwan kepada Kosmo!.

Walaupun permintaan terhadap apam balik ini sangat tinggi, namun Amir Rizwan mengakui tidak ada perancangan untuk memfrancaiskan perniagaan tersebut. Ia bertujuan untuk mengekalkan identiti Apam Balik Seri Menanti dan kualiti makanan yang ditawarkan.

Mengimbau kesukaran yang dihadapi masa lalu, anak muda kelahiran Jempol, Negeri Sembilan ini mengakui pernah digelar sebagai orang Minang (Indonesia) kerana menjual apam balik.

"Malah, kami juga pernah dihalau ketika berniaga di pasar malam Ampangan, Seremban gara-gara disangka peniaga Indonesia. Selepas menunjukkan kad pengenalan diri, barulah mereka mempercayai bahawa kami orang tempatan," ujar Amir Rizwan sambil tersenyum.

Untuk tempahan katering, bayaran dikenakan RM1 bagi setiap jumlah tetamu yang hadir, namun menariknya mereka boleh makan apam balik tanpa sebarang had selagi ia masih ada.

SALAH seorang kakitangan tangkas menuang adunan apam balik di atas 40 acuan tembaga.


Makan sambil beramal

Selain katering, Amir Rizwan turut berniaga apam balik di Uptown Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur setiap malam. Lima keping apam balik dijual pada harga RM2. Terbaharu, anak muda ini tampil dengan satu inisiatif murni dalam usaha untuk membantu golongan yang memerlukan.

Melalui program Apam Balik Percuma, Makan Sambil Beramal yang diadakan sejak April lalu, ternyata ia semakin mendapat perhatian masyarakat.

Konsepnya adalah pada setiap hari Jumaat malam Sabtu, pihaknya akan memberikan apam balik secara percuma kepada para pengunjung yang datang. Kemudian, jika mahu mereka boleh menghulurkan sedikit sumbangan ke dalam tabung yang disediakan.

Ujar Amir Rizwan, pada mulanya, ia dibuat untuk membantu bayaran perubatan seorang pesakit buah pinggang yang dikenali. Pada masa yang sama membuat kutipan derma untuk sebuah pusat tahfiz.

"Kami sama sekali tidak memaksa pelanggan untuk memberi sumbangan. Ia terpulang kepada keikhlasan masing-masing. Jika mahu beri seringgit pun kami terima. Jika mahu makan percuma pun dipersilakan.

"Wang yang dikumpul pada malam tersebut, semuanya akan diserahkan untuk dana pembangunan Sekolah Tahfiz Srii Ulum yang beroperasi di Rasah, Seremban," terangnya.

Separuh bayaran bagi perkhidmatan katering yang diperoleh juga akan disumbangkan kepada tahfiz tersebut.

"Ini adalah cara saya untuk mengumpul saham akhirat. Saya percaya setiap rezeki yang dikurniakan, ada hak untuk hamba Allah yang lain. Mungkin ada yang mengatakan, di mana keuntungan yang saya dapat jika asyik menyumbang kepada badan tertentu.

"Bagi saya, rezeki yang dikongsi akan lebih terasa keberkatannya. Kita harus meyakini bahawa Allah mengurniakan nikmat rezeki dalam pelbagai cara.

"Ketenangan jiwa yang dimiliki itulah nikmat terbesar yang perlu disyukuri," ungkap Amir Rizwan yang membawa makna begitu mendalam jika diselami dengan hati yang tulus.

AROMA apam balik rangup ini sesuai dihidangkan pada majlis-majlis perkahwinan dan keraian.


Sementara itu, Noorkhairulnisyam berkata, meskipun mempunyai pekerjaan tetap sebagai penari kebudayaan di Menara Kuala Lumpur, dia tetap akan meluangkan masa untuk membantu abangnya.

"Ini merupakan perniagaan keluarga dan saya sebagai adik bertanggungjawab untuk menolong abang menguruskan perniagaan ini.

"Kadang-kadang, kami turut menawarkan perkhidmatan persembahan kebudayaan seperti tarian jika pelanggan inginkannya," kata anak ketiga daripada tujuh beradik itu.

Setakat ini, mereka mempunyai enam pekerja. Biasanya, setiap pekerja boleh menyiapkan 40 keping apam balik dalam tempoh seminit.

Menurut Noorkhairulnisyam, cabaran dalam berniaga memang banyak tetapi jangan jadikan ia sebagai penghalang untuk kita terus berjaya.

"Kepada remaja atau golongan belia di luar sana, jangan takut untuk menceburi dunia perniagaan sama ada menjual makanan atau barangan. Yakinlah bahawa 9/10 rezeki datangnya daripada perniagaan sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah," tuturnya mengakhiri bicara.

Kongsi khasiat ikan dalam 30 resipi

Posted:

Kongsi khasiat ikan dalam 30 resipi

Kongsi khasiat ikan dalam 30 resipi

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA


EDWARD LIM turut membantu dan memberi tip kepada wakil-wakil media untuk menyediakan hidangan yang enak.


APABILA menyebut hidangan ikan sardin atau tuna Ayam Brand, menu yang terlintas di fikiran pengguna dapur semestinya masak sambal atau dijadikan inti sandwich.

Sebenarnya ikan sardin dan tuna boleh digunakan sebagai bahan asas dalam menyediakan pelbagai hidangan yang menarik dan enak.

Buat pertama kali, Syarikat Ayam Brand menerbitkan sebuah buku resipi Fish And Olive Oil yang menggunakan produk sardin minyak zaitun dan tuna minyak zaitun pedas sebagai bahan asas.

Kesemua 30 resipi mudah dan enak yang telah dicetuskan oleh Pelita Lim itu menepati cita rasa rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Bukan itu sahaja, resipi hidangan dari negara luar seperti Thailand, Jepun, Itali dan Perancis turut dikongsikan di dalam buku tersebut.

Antara resipi yang telah diolah dengan kreatif termasuklah tuna kicap manis, pai tuna, piza tuna, cucur tuna, sardin stim halia dan wantan sardin berkeju.

Bersempena pelancaran buku itu, para pengamal media berpeluang merasai pengalaman menyediakan hidangan enak bertempat di dapur The Cooking House, Petaling Jaya dengan tunjuk ajar Chef Collin Edward Lim.

Memulakan demonstrasi penyediaan otak-otak menggunakan sardin minyak zaitun pedas, Edward Lim kemudiannya mengajak wakil-wakil media untuk mencuba membuatnya sendiri.


SETIAP kumpulan yang mengambil bahagian menerangkan konsep hidangan yang disediakan.


Tidak sukar

Perkakas yang disediakan hanyalah pisau, tempat pemotong, mesin pengisar, sebiji mangkuk dan bekas hidangan otak-otak. Bahan masakan pula terdiri daripada dua biji telur, serai, cili, kunyit, santan, bawang, satu tin sardin minyak zaitun pedas Ayam Brand dan bahan perasa.

Ternyata menyediakan hidangan itu bukanlah sesuatu yang sukar seperti yang dibayangkan sebelum ini.

Mula menyarung apron dan topi chef, suasana teruja seperti berada dalam rancangan realiti Master Chef menyelubungi dapur dengan wakil-wakil media mula menyediakan otak-otak terbaik untuk diadili oleh Edward Lim.

Dalam tempoh 40 minit, dua juadah enak dapat disediakan. Selain otak-otak sardin, wakil-wakil media turut diajar membuat cutni tuna menggunakan cili padi, daun pudina, ketumbar, santan, bawang merah dan satu tin tuna minyak zaitun.

Ternyata pelbagai juadah enak dapat dihasilkan dari dua bahan asas ini jika tukang masak berfikiran inovatif dan kreatif.

Sambil mencipta pengalaman baharu memasak hidangan otak-otak, Pakar Nutrisi, Indra Balaratnam turut menerangkan mengenai khasiat yang terkandung dalam satu tin sardin dan tuna minyak zaitun Ayam Brand.

"Secara purata, hidangan 90 gram (g) tuna membekalkan 20g protein, Omega-3, vitamin E, K, B12 dan iodin, manakala 90g sardin mempunyai 23g protein, Omega-3, kalsium, ion, kalium, vitamin D, B12, B6, Riboflavin, Niasin dan asid pantotenik.

"Kita sepatutnya memakan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan dalam seminggu untuk meningkatkan Omega-3," ujarnya sambil memaklumkan minyak zaitun adalah minyak asid lemak monotaktepu (MUFA) yang dikira sebagai bahan diet sihat.


IKAN sardin dan tuna ini dijadikan bahan asas dalam masakan.


Kaedah memasak

Menurut Indra, secara idealnya cara pemakanan seharusnya menekankan bahan lemak tidak tepu, seperti MUFA dan lemak politaktepu (PUFA).

"Bahan MUFA seperti minyak zaitun dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dengan mengurangkan kadar kolestrol dan ketumpatan lipoprotein," katanya lagi.

Tambahnya, minyak zaitun sangat kaya dengan asid oleik, tinggi dalam polifenol yang membantu mengurangkan radang dan tekanan darah tinggi. Kandungan kalori juga boleh dikawal menggunakan kaedah memasak.

"Pelbagai kaedah masakan boleh digunakan seperti menyediakan dalam bentuk segar, memerap, memanggang, membakar dengan ketuhar, merendam, mereneh dan masak menggunakan minyak yang sikit.

Sementara itu, Pengurus Pemasaran Ayam Brand, Marie-Magali Falcoz memberitahu, buku resipi Fish And Olive Oil itu merupakan inisiatif pihaknya dalam menggalakkan orang ramai menjalani gaya hidup dan pemakanan sihat.

Orang ramai yang berminat boleh mendapatkan buku resipi ini secara percuma dengan menghantar e-mel berserta nama, alamat dan nombor telefon kepada recipebook@ayambrand.com.my.

Islam agama penutup

Posted:

Islam agama penutup

Islam agama penutup


ALLAH meredai Islam sebagai agama anutan umat zaman ini.- Gambar hiasan


BAGAIMANAKAH menggabungkan kenyataan bahawa Islam adalah penutup agama-agama dan merupakan agama bagi seluruh nabi?

JAWAPAN: Hanya ada satu akidah yang dikehendaki oleh Allah daripada manusia, iaitu bermula sejak dari Nabi Adam hingga Nabi Muhammad. Secara umumnya, akidah ialah bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah iaitu Pencipta yang sangat memerhatikan ciptaan-Nya dan mengutuskan para rasul kepada manusia dalam kalangan mereka.

Maka, hendaklah manusia membenarkan para rasul itu, mengikuti mereka dan mengimani apa-apa yang mereka khabarkan tentang perintah Allah dan berita tentang akhirat.

Ini dijelaskan oleh Allah dalam surah al-Anbiya' ayat 25; surah Ibrahim ayat 4 dan surah al-Mukminun ayat 32. Ayat ini disebut berulang kali di dalam al-Quran melalui lisan para nabi.

Berdasarkan kenyataan di atas, maka perintah beribadat hanya kepada Allah yang merupakan asas akidah Islam.

Jika dilihat dari segi akidah, boleh dikatakan bahawa ia merupakan agama bagi seluruh nabi sebagaimana yang di jelaskan oleh Allah dalam surah Ali Imran ayat 19 dan 85 serta surah al-Ma'idah ayat 3.

Dari segi syariah pula, Allah berkehendak untuk menjadikan agama Islam sebagai penutup agama. Ini dapat dilihat bahawa Islam adalah satu-satunya agama yang menitikberatkan tentang soal akidah.

Malah, agama Islam juga memiliki persamaan dalam pelbagai asas ibadah, perintah dan larangan dengan seluruh syariat yang terdahulu. Setiap dosa besar seperti membunuh, berzina dan sebagainya bukan sahaja diharamkan oleh Allah dalam agama-agama terdahulu, bahkan juga diharamkan di dalam Islam.

Demikianlah juga asas-asas syariat dan ibadah yang diperintahkan oleh Allah dalam agama-agama terdahulu, seperti solat dan zakat juga didapati di dalam Islam. Yang berbeza hanyalah perincian tentang solat dan ukuran zakat, mengikut perbezaan kaum masing-masing.

Atas dasar itulah, maka Islam merupakan agama yang merangkumi akidah Islam dan syariatnya serta asas seluruh syariat yang terdahulu.

Sesungguhnya Allah menyatakan kepada umat-Nya bahawa Dia telah menyempurnakan bagi mereka agama ini, telah mencukupkan nikmat-Nya atas mereka dan telah meredai Islam sebagai agama anutan mereka.

Hal ini menunjukkan bahawa Islam adalah agama milik umat ini sebagaimana juga agama para nabi dan rasul.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved