Jumaat, 18 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kerajaan AS dibuka semula

Posted:

Kerajaan AS dibuka semula

Kerajaan AS dibuka semula

KETUA Staf White House, Denis McDonough (kiri) menyambut ketibaan seorang pekerja yang kembali bertugas di White House, Washington D.C. semalam.- AFP


WASHINGTON - Kerajaan Amerika Syarikat (AS) mula beroperasi semalam selepas Kongres AS meluluskan rang undang-undang untuk membuka semula sebahagian agensi kerajaan persekutuan yang ditutup sebelum ini.

Sebelum ini kerajaan AS ditutup selama 16 hari setelah anggota-anggota Dewan Perwakilan daripada parti Republikan berbalah dengan pentadbiran Presiden Barack Obama berhubung dasar penjagaan kesihatan yang diperkenalkan untuk penduduk yang masih tidak memiliki insurans kesihatan.

Obama merupakan anggota parti Demokrat.

Satu persetujuan dicapai oleh pemimpin Dewan Senat AS, Harry M. Reid daripada parti Demokrat dengan pemimpin parti Republikan di dewan yang sama, Mitch McConnell berhubung isu tersebut.

Sebelum ini, wakil-wakil rakyat Parti Republikan yang merupakan anggota majoriti di Dewan Perwakilan tidak bersetuju dengan dasar kesihatan Obama itu kerana ia dibiayai kerajaan persekutuan.

Dewan Senat mengundi 81 menyokong manakala 18 lagi menentang rang undang-undang yang untuk membuka semula kerajaan AS.

Rang undang-undang untuk membiayai kerajaan dan meningkatkan had hutang AS itu diluluskan di Dewan Perwakilan kelmarin dengan undi 285 menyokong manakala 144 anggota menentang.

Obama kemudian menandatangani rang undang-undang itu.

"Selepas dua minggu, tiba masanya untuk menamatkan penutupan kerajaan ini," kata seorang anggota Dewan Perwakilan parti Republikan, Harold Rogers.

Kelulusan tersebut membolehkan kerajaan berbelanja sehingga 15 Januari depan manakala Perbendaharaan dibenar untuk meminjam seperti biasa menjelang 7 Februari 2014 atau sebulan kemudian.

Sebelum ini, had hutang AS ditetapkan sebanyak AS$16.7 trilion (RM52.5 trilion).

Ekoran persetujuan yang dicapai anggota-anggota Parti Republikan itu di Dewan Perwakilan, had hutang AS tersebut akan dinaikkan.

Krisis penutupan kerajaan AS bermula pada 1 Oktober 2013 berikutan kegagalan Kongres meluluskan bajet negara menjelang tarikh akhir 29 September lalu.

Sebahagian agensi kerajaan persekutuan yang sebelum ini ditutup seperti taman-taman negara dan muzium.

Seramai 800,000 kakitangan kerajaan persekutuan sebelum ini diarah tidak bertugas kerana mereka tidak diberikan gaji ekoran penutupan sebahagian agensi kerajaan itu. - Agensi

Jemaah mula tinggalkan Arab Saudi

Posted:

Jemaah mula tinggalkan Arab Saudi

Jemaah mula tinggalkan Arab Saudi


SEBUAH laluan untuk menuju ke tempat melontar batu kelihatan lengang di Mina semalam.- AFP


MINA - Sekitar 1.4 juta jemaah dari 188 buah negara mula meninggalkan Arab Saudi semalam pada penghujung musim haji tahun ini yang bebas daripada kejadian tidak diingini.

Walaupun ibadah haji berakhir secara rasmi pada hari ini, para jemaah dibenarkan pulang sehari lebih awal selepas mereka melontar tiga struktur batu yang melambangkan kedudukan syaitan di sini.

Selepas melontar, para jemaah haji melakukan tawaf akhir dengan mengelilingi Kaabah di kota suci Mekah.

Selepas selesai mengerjakan ibadah berkenaan selesai, beribu-ribu jemaah memuatkan bagasi ke dalam trak-trak dan meninggalkan hotel mereka di Mekah.

Sebahagian besar mereka melakukan perjalanan sejauh 100 kilometer menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah untuk menaiki penerbangan pulang.

Kerajaan Arab Saudi telah mengerahkan lebih 100,000 anggota pasukan keselamatan untuk mengawal ketenteraman semasa musim haji kali ini.

Pihak berkuasa mengisytiharkan musim haji tahun ini sebagai kejayaan besar selepas ia berakhir tanpa kemalangan dan wabak penyakit terutamanya virus Sindrom Pernafasan Akut Asia Barat (MERS) yang telah meragut 60 nyawa di seluruh dunia dengan 51 mangsa di Arab Saudi.

Bilangan keseluruhan jemaah pada musim haji tahun ini menghampiri dua juta orang yang merupakan penurunan agak ketara berbanding 3.2 juta jemaah pada tahun lalu.

Sejumlah 1.38 juta jemaah pula terdiri daripada rakyat asing berbanding 1.75 juta pada tahun 2012.

Beberapa pegawai berkata, kejayaan musim haji kali ini antara lain berpunca daripada bilangan jemaah yang lebih kecil.

Ibadah haji kali ini dipantau dengan menggunakan lebih 5,000 buah kamera keselamatan termasuk 1,200 buah di Masjidil haram.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Hal Ehwal Haji, Bandar Hajjar memberitahu kelmarin bahawa kementeriannya telah diarahkan oleh pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah untuk melaksanakan pelan 25 tahun bagi memastikan kelancaran ibadah haji lancar. - AFP

Apple kurangkan pengeluaran iPhone 5C

Posted:

Apple kurangkan pengeluaran iPhone 5C

Apple kurangkan pengeluaran iPhone 5C


TELEFON pintar iPhone 5C berada di atas iPhone 5S dipamerkan di Pasar Raya Perabut Nebraska di Omaha, Amerika Syarikat pada 20 September lalu.- AP


BEIJING - Syarikat Apple Inc. mengurangkan pengeluaran telefon pintar kerangka plastik, iPhone 5C sebulan selepas ia dilancarkan, kata sumber rapat dengan rangkaian pengeluaran firma dari Amerika Syarikat (AS) itu kelmarin.

Sumber berkenaan memberitahu, Apple meminta para pengilangnya ia akan mengurangkan tempahan pengeluaran iPhone 5C untuk tempoh tiga bulan terakhir tahun ini.

Firma Pegatron Corp yang memasang model iPhone 5C menyaksikan pengurangan pengeluaran sebanyak hampir 20 peratus.

Di Amerika Syarikat, telefon pintar iPhone 5C hanya murah AS$100 (RM314) seunit daripada telefon iPhone 5S.

Harga itu lebih murah daripada versi premium 5S yang bermula pada harga AS$649 (RM2,043) untuk model 16 GB.

Apple dijangka menjual antara 33 juta hingga 36 juta telefon pintar iPhone untuk suku keempat tahun ini.

Penerimaan telefon iPhone 5C di China tidak begitu mengalakkkan.

Beberapa bloger berkata, terdapat perbezaan harga yang kecil antara telefon iPhone 5C dengan 5S.

"Telefon iPhone 5C tidak terlalu murah untuk menarik perhatian para pelanggan yang boleh membeli 150 peralatan Android," kata seorang penganalisis telefon bimbit, Brian Colello.

Jurang harga itu akan menjadi lebih tinggi pada tahun depan kerana Apple dikenali akan mengurangkan harga model lama untuk meningkatkan jualan telefon bimbitnya. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved