Sabtu, 26 Oktober 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Picanto cetus gelombang baharu

Posted:

Picanto cetus gelombang baharu

Picanto cetus gelombang baharu

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR

TEMPOH tujuh bulan pertama tahun ini menyaksikan Naza Kia Malaysia Sdn. Bhd. (Kia Malaysia) mengubah corak aliran industri kenderaan menerusi pengenalan model kenderaan baharu dalam dua segmen berbeza. Kemunculan produk baharu jenama Korea Selatan itu sudah pasti membuatkan para pesaingnya mengelap peluh di dahi masing-masing.

Bermula dengan model Kia Rio untuk segmen B pada awal Januari lalu, Kia Malaysia meneruskan usaha mengukuhkan kedudukan dengan kemunculan Kia Cerato bagi segmen C. Kedua-dua model yang kaya dengan ledakan inovasi berjaya mencipta standard baharu dalam kelas masing-masing.

Selesai sudah dengan segmen B dan C, anak syarikat Kumpulan Naza itu meneruskan momentum sama ke dalam segmen A apabila melancarkan Kia Picanto generasi kedua. Generasi pertama Picanto di Malaysia muncul pada 1997 dengan nama Naza Suria.

Kali ini, perubahan yang dilakukan pada Picanto benar-benar meletakkannya beberapa langkah di hadapan pemain-pemain dalam segmen subkompak Malaysia. Secara amnya, model-model yang mendiami segmen A sudah pastinya Hyundai i10, Suzuki Alto, Mitsubishi Mirage dan Perodua Viva.

"Kami berhasrat meningkatkan volum jualan sebanyak 8 peratus kepada 13,345 unit pada tahun semasa. Model Kia Picanto akan menggalas tugas signifikan untuk mencapai sasaran itu," demikian menurut Ketua Pegawai Operasi Kia Malaysia, Datuk Hafiz Syed Abu Bakar.

Kia Picanto mula dipertontonkan kepada masyarakat global sewaktu Geneva Motor Show di Switzerland pada 2011. Tahun sama menyaksikan jentera kecil itu meraih penganugerahan antarabangsa iF Product Design dan Red Dot pada tahun 2012.

Sekilas pandang, Picanto nampak seperti versi mini Rio tetapi lebih menawan. Jangan pandang sebelah mata, model kecil ini cukup sarat dengan pelbagai teknologi keselamatan yang boleh membuatkan ramai terpegun.


SUSUN atur ruang dalaman dan papan pemuka varian manual kelihatan ringkas dan bersih.


Picanto ialah produk pertama dalam segmen A yang didatangkan bersama teknologi Pengurusan Kestabilan Kenderaan (VSM), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dan Bantuan Kawalan Permulaan Bukit (HAC). Tidak cukup dengan itu, Kia Motors Company menempatkan empat set brek cakera dan enam beg udara untuk meningkatkan kualiti keselamatan.

Teknologi lain yang diselit bersama Picanto ialah sistem brek antikunci (ABS), sistem kawalan cengkaman (TCS), sistem bantuan brek (BAS), sistem bantuan parkir kenderaan belakang (RPAS) dan kemudahan ISOFIX untuk kerusi kanak-kanak. Memang satu pakej keselamatan komprehensif yang membuktikan Kia benar-benar mengambil berat nyawa pemandu serta penumpang.

Bukan itu sahaja, Picanto juga mendahului pesaing segmen berhubung aspek kosmetik. Inilah model subkompak yang dipasang lampu utama jenis projektor dengan solekan DRL LED. Perumah lampu belakang menggunakan lampu LED.

Ketika malam atau di tempat gelap, Picanto akan menyambut ketibaan anda dengan memaparkan suluhan cahaya daripada set lampu utama. Ciri ini didatangkan bersama varian transmisi automatik dan manual.

Bagi pembeli model automatik, anda akan menerima beberapa tambahan ciri yang tidak terdapat pada versi manual. Antaranya ialah lampu kabus, hendal kemasan krom, instrumen meter dengan kluster supervision, cermin solek besar dengan mentol pencahayaan, kebuk simpanan cermin mata, sambungan Bluetooth, stereng dibalut material kulit, sistem kemasukan tanpa kunci, butang Mula/Henti, pemegang cawan bercahaya dan rim aloi berukuran 15 inci.

Pada majlis pelancaran Picanto, penulis bersama pengamal media lain diberi peluang untuk memandu uji kereta terbaharu itu. Varian yang menemui genggaman penulis ialah transmisi automatik. Picanto menggunakan enjin empat silinder Kappa 1.2 MPI CVVT. Sistem transmisi untuk versi manual ialah lima kelajuan manakala automatik hanya didatangkan dengan empat tahap kelajuan.

Destinasi perjalanan sesi pandu uji itu bermula dari Solaris Dutamas sebelum berakhir di Putrajaya. Laluan perjalanan bukan hanya memasuki ibu kota tetapi perlu meredah laluan sekitar Broga dan Nilai, Negeri Sembilan. Perjalanan nampak mudah namun penulis bersama rakan pemandu lain boleh terpisah daripada konvoi berkumpulan gara-gara kesilapan teknikal.

Itu bukan masalah besar kerana Picanto masih menawarkan keupayaan untuk penulis mengejar grup konvoi. Sewaktu berada di kerusi penumpang hadapan, penulis mendapati aspek seni bina Picanto tidak jauh berbeza dengan kualiti binaan jentera kompak dari Eropah.

Aturan butang kawalan dan persembahan papan pemuka agak impresif walaupun ringkas. Agak teliti juga perhatian diberikan oleh jurusolek Kia. Anda juga boleh menjawab panggilan telefon atau meninggikan kadar volum audio dengan hanya menekan butang pada stereng Picanto.


ASPEK keselamatan pemandu dan penumpang ditingkatkan dengan padanan enam beg udara pada bahagian hadapan dan sisi kenderaan.


Memandangkan kaki penulis agak panjang, kerusi Picanto terpaksa ditolak habis ke belakang. Sewaktu menolak kerusi, penulis terjumpa satu kotak simpanan di bawah kerusi. Kotak itu cukup praktikal untuk kaum hawa menyimpan kasut dengan lebih teratur.

Apa yang penulis perasan ialah kereta itu cukup mesra dengan kehendak wanita seperti pelindung matahari dengan cermin solek. Tarik sahaja pelindung matahari itu ke bawah dan ada satu cermin besar berserta enam mentol cahaya akan menyala secara satu per satu untuk memberi pencahayaan ketika ingin mengoles muka.

Apabila meletakkan botol minuman dalam ruang pemegang cawan, secara automatik pencahayaan biru menyala sekali gus membuatkan penulis tersenyum dengan idea kreatif itu. Malah pembaharuan kecil itu turut berjaya mengagumkan rakan media yang lain. Bukan sebab pencahayaan itu tetapi penelitian jurutera-jurutera Kia sewaktu mencipta kereta itu.

Perjalanan lancar membolehkan penulis menikmati keupayaan teknologi keselamatan ketika menyusuri laluan berbukit. Memang banyak bezanya jika dibandingkan dengan produk sekelasnya yang tiada ciri berkenaan. Kawalan stereng juga mudah ketika ingin membuat pusingan U hasil bantuan stereng kuasa bantuan motor (MDPS).

Anda ada pilihan enam warna iaitu putih, hitam, perak, hijau, merah dan biru. Harga rasmi Picanto masih belum diumumkan tetapi maklumat dalaman memberi bayangan harga seunit Picanto versi automatik berada bawah paras RM64,000 manakala versi manual dijangka tidak melebihi paras RM60,000. Sama-sama kita nantikan pengumuman harga terkini daripada Kia Malaysia tidak lama lagi.

Jangan perlekeh kuasa hibrid

Posted:

Jangan perlekeh kuasa hibrid

Jangan perlekeh kuasa hibrid

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


MODEL Civic Hybrid didatangkan bersama perumah lampu utama yang kelihatan sedikit kebiruan.


TIDAK mungkin kereta hibrid akan menjadi popular seperti hari ini tanpa insentif pengurangan dan pengecualian cukai sejak tahun tiga tahun lalu.

Polisi mesra alam itu mendorong pengeluar kenderaan membawa masuk pelbagai jenis model hibrid seperti Toyota Prius dan Prius C, Nissan Serena S-Hybrid, Honda Insight, Honda CR-Z dan Honda Civic Hybrid.

Sudah tentu ramai yang gembira dengan tahap penggunaan minyak model hibrid, begitupun tidak kurang juga pengguna masih skeptikal dengan teknologi hijau itu. Antara alasannya ialah jumlah penjimatan sebenar, kos penyelenggaraan, jangka hayat bateri dan harga jualan semula.

Jujurnya, penulis juga skeptikal sementelah satu sesi uji kereta hibrid beberapa tahun lalu sangat mendukacitakan. Sifat ingin tahu terhadap teknologi yang ditambah baik kembali marak untuk memandu uji tetapi kali ini untuk tempoh yang lebih lama melalui jarak lebih mencabar.

Kali ini, Civic Hybrid menjadi pertaruhan. Walaupun pesonanya menyerupai Civic 2.0 namun kerusi kulit rona merah yang didatangkan sebagai aksesori standard mulai mengetuk skeptikal penulis.

Sebaik melabuhkan punggung, tempat duduk pemandu terasa selesa dan cepat untuk disesuaikan. Bergerak memasuki jalan raya, kuasa enjin yang dibekalkan agak bertenaga dan mengejutkan penulis yang sebelum ini memandang rendah output enjin hibrid. Manakan tidak, dengan sesaran enjin 1.5 liter berapa sangatlah kuasa yang mampu dibekalkan.

Magis sistem hibrid Honda terletak pada Bantuan Motor Bersepadu (IMA) yang membekalkan kuasa tambahan agar kereta lebih seronok untuk dipandu. Ringkasnya, IMA dan enjin saling bekerjasama dalam menggerakkan kereta.

Sewaktu enjin mula dihidupkan, IMA dan enjin sama-sama berfungsi namun apabila kereta dipandu laju, IMA secara automatik dihentikan manakala enjin beroperasi secara tunggal untuk meledakkan kuasa maksimum.

Apabila kereta dipandu secara perlahan atau sewaktu kenderaan meluncur secara malar, IMA pula beroperasi manakala silinder enjin dihentikan. Lebih menarik, sewaktu nyah laju atau membrek, bateri Litium Ion dicas semula melalui tenaga yang dilepaskan.

Menambah lagi resipi penjimatan minyak ialah sistem start/stop yang menghentikan kuasa enjin semasa kereta tidak bergerak. Ia amat berguna semasa di lampu isyarat, kesesakan ataupun beratur untuk membayar tol.


REKAAN dalam model Civic Hybrid tidak begitu jauh berbeza dengan model Civic 2.0.


Pemandu juga dapat merasa bagaimana enjin dihentikan dan dihidupkan semula melalui gegaran kecil dan agak seronok sebenarnya melihat bagaimana sistem itu berfungsi.

Menambah lagi keterujaan terhadap teknologi canggih hibrid adalah bagaimana sistem itu beroperasi yang dipaparkan melalui Paparan Pintar Pelbagai Maklumat (i-MID) pada papan pemuka.

Pemandu dan penumpang dapat melihat melalui grafik yang dipaparkan samaada enjin beroperasi melalui bateri, minyak atau kedua-duanya sekali dan semasa bateri dicas.

Turut dipaparkan ialah skor penjimatan minyak sama ada kereta dipandu dengan ekonomikal atau sebaliknya. Standard pada kenderaan Honda moden ialah butang mod Econ yang menala semula operasi kereta ke arah penjimatan.

Secara peribadi, penulis tidak menggemari mod tersebut kerana kereta lebih lemah dan tidak responsif. Sewaktu memandu uji Civic Hybrid di dalam dan luar bandar, penulis menggunakan mod Econ secara berselang-seli dan catatan purata penggunaan minyak yang diperoleh ialah 14.7km/liter.

Penggunaan minyak boleh dijimatkan lagi jika dipandu dengan lebih berhemah namun penulis masih belum bersedia untuk menukar keseronokan pemanduan untuk menjimatkan minyak.

Anehnya, pemanduan dan pengendalian Civic Hybrid lebih menyeronokkan berbanding Civic 2.0.

Tayar bersaiz 195/65 dengan rim 15 inci lebih selesa untuk dipandu berbanding tayar 17 inci Civic 2.0, gegaran kurang dirasai dan kereta terasa lebih lincah dan stereng agak ketat sewaktu mengambil selekoh.

Kuasa sterengnya juga seimbang dan penulis sukakan kereta ini ditala dan dipakejkan seolah-olah Civic ini sebenarnya direka untuk model Hybrid dan bukannya model 2.0.

Honda Civic Hybrid dijual pada harga hampir RM120,000. Jangan khuatir tentang bateri kerana Honda memberi jaminan selama lapan tahun untuk bateri IMA tanpa had perbatuan manakala kos untuk penggantiannya pula ialah sebanyak RM5,480.

KTM 390 Duke

Posted:

KTM 390 Duke

KTM 390 Duke


KTM 390 DUKE disasarkan kepada pelanggan dalam lingkungan umur antara 25 hingga 38 tahun.


SELEPAS menjayakan program pemasangan tempatan model KTM 200 Duke dan 690 Duke sejak awal tahun ini, KTM Malaysia kini menambah satu lagi model untuk memberi pilihan dalam pasaran tempatan.

Produk terbaharu itu ialah KTM 390 Duke yang dikeluarkan menerusi fasiliti pengeluaran di Jitra, Kedah. Motosikal dalam kategori naked itu didatangkan bersama unit enjin baharu yang diimport sepenuhnya dari Austria.

Enjin itu diadun bersama sistem transmisi enam kelajuan dan sistem pancitan bahan api Bosch yang menzahirkan ledakan kuasa output dan tork unggul untuk merealisasikan pengalaman keseronokan tunggangan.

Secara asas, KTM 390 Duke menggunakan kerangka keluli yang diberi salutan cat warna jingga dan lengan ayun tuangan terap ringan. Bagi memastikan keseimbangan tunggangan, tugas itu diserahkan kepada komponen penyerap hentak jenama WP.

Aspek keselamatan tunggangan diberi penekanan menerusi tawaran set brek cakera bersama teknologi sistem brek antikunci (ABS). Titik graviti 390 Duke ditingkatkan menerusi tindakan menempatkan sistem ekzos di antara unit enjin dan lengan ayun.

Instrumen meter jenis digital memaparkan maklumat semasa kelajuan, baki bahan api, kadar purata penggunaan bahan api, meter rev, kedudukan gear dan lampu indikator ABS.

KTM 390 Duke ditawarkan pada harga jualan asas sebanyak RM26,500 seunit. Harga itu tidak termasuk insurans, cukai jalan dan caj-caj lain. Jaminan diberikan adalah selama 24 bulan.

KTM Malaysia berhasrat menjual sebanyak 5,000 unit model baharu itu menjelang tahun hadapan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved