Sabtu, 26 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Filipina perlu AS$46.8 juta bantu mangsa gempa bumi

Posted:

Filipina perlu AS$46.8 juta bantu mangsa gempa bumi

Filipina perlu AS$46.8 juta bantu mangsa gempa bumi

PENDUDUK kampung melihat sebuah gereja yang rosak teruk akibat gempa bumi kuat yang melanda Pulau Bohol, tengah Filipina pada 15 Oktober lalu.


MANILA - Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) semalam merayu bantuan antarabangsa berjumlah AS$46.8 juta (RM147 juta) untuk membantu beratus-ratus ribu penduduk yang tinggal di khemah-khemah sementara selepas Filipina digegarkan oleh gempa bumi kuat baru-baru ini.

Gempa berukuran 7.1 pada skala Ritcher yang melanda pada minggu lalu meragut lebih 200 nyawa selain meranapkan 54,000 kediaman di Bohol dan beberapa buah pulau lain di tengah Filipina.

Penyelaras kemanusiaan PBB di Filipina, Luizha Carvalho berkata, sejumlah 35,000 keluarga memerlukan tempat perlindungan segera manakala lebih 300,000 penduduk Pulau Bohol pula merayu bantuan keperluan asas seperti air, makanan, dan perkhidmatan kesihatan selama 6 bulan.

"Pada masa ini, Filipina berdiri sendiri walaupun keperluannya adalah yang paling terdesak," kata Carvalho.

Wakil PBB itu berharap penderma akan terus menghulurkan wang di sebalik peningkatan bencana alam dan konflik buatan manusia yang melanda Filipina.

Pada Disember lalu, Filipina dilanda taufan kuat manakala serangan gerila Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro menyebabkan sebahagian kawasan di bandar raya Zamboanga, selatan negara itu musnah pada bulan lalu.

"Kami berturut-turut ditimpa malang dan kami masih mengharapkan kemurahan hati penderma," ujar Carvalho.

Menurutnya, PBB meminta masyarakat antarabangsa untuk terus menolong Filipina walaupun mereka telah menghulurkan bantuan untuk mangsa Taufan Bopha dah konflik berdarah di Zamboanga. - AFP

Lakaran gergasi seluas 4.45 hektar

Posted:

Lakaran gergasi seluas 4.45 hektar

Lakaran gergasi seluas 4.45 hektar


SATU lakaran wajah seorang kanak-kanak misteri mengejutkan masyarakat Belfast, Ireland Utara semalam.


BELFAST, Ireland Utara - Seorang artis seni telah menggemparkan penduduk di sini dengan menghasilkan lakaran gergasi wajah seorang kanak-kanak di atas sebidang tanah sempena Festival Belfast baru-baru ini.

Artis seni itu, Jorge Rodriguez-Gerada yang berketurunan Amerika Syarikat-Cuba mengilham lakaran wajah kanak-kanak perempuan berusia enam tahun tersebut di atas tanah seluas 4.45 hektar.

Lakaran seni yang diberi nama WISH itu merupakan projek seni awam terkini dilakukan Rodriguez-Gerada di kawasan yang menjadi tumpuan umum.

Imej yang digambarkan Gerada itu bersaiz amat besar dan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi atau dari kapal terbang.

Karya itu menggunakan 2,000 tan pasir, 2,000 tan tanah dan kira-kira 30,000 pancang kayu serta dibantu oleh sejumlah sukarelawan.

Selain itu, ia juga dipercayai akan kekal untuk tontonan umum sehingga bulan Disember 2013. - Agensi

Shah Rukh antara orang terkaya di India

Posted:

Shah Rukh antara orang terkaya di India

Shah Rukh antara orang terkaya di India


SHAH RUKH KHAN menyertai senarai individu terkaya di India.


MUMBAI - Bintang Bollywood, Shah Rukh Khan berada dalam senarai individu terkaya di India dengan kekayaan peribadi berjumlah sekurang-kurangnya AS$300 juta (RM945 juta), lapor akhbar India Today semalam.

Menurut edisi kedua Hurun India Rich List yang disiarkan kelmarin, Shah Rukh yang merupakan pemilik bersama syarikat produksi Red Chillies Entertainment menduduki tempat ke-114 senarai orang paling kaya di India.

Laporan sama menyatakan, nilai keseluruhan aset 100 orang terkaya di India meningkat kepada AS$250 bilion (RM787 bilion) pada tahun ini berbanding AS$221 bilion (RM696 bilion) tahun lalu.

Dalam pada itu, pengerusi syarikat Reliance Industries, Mukesh Ambani menduduki tempat teratas senarai itu apabila memiliki aset mencecah AS$18.9 bilion (RM59.49 bilion) diikuti pemilik syarikat Arcelor Mitt yang berpengkalan di London, Lakshmi Mittal dengan harta bernilai AS$15.9 bilion (RM50 bilion).

Sementara itu, pengasas Sun Farmaseutikal, Dilip Shanghvi, 58, pula memecah rekod buat kali pertama apabila beliau menduduki tempat ketiga teratas dengan peningkatan kekayaan sebanyak 66 peratus.

Di India, terdapat 141 individu yang memiliki kekayaan melebihi AS$300 juta (RM945 juta) berbanding 101 individu pada tahun lalu.

Bagaimanapun, sembilan peratus golongan terkaya di India itu tinggal di Dubai. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved